Synnytyksen jälkeen??
Meijän kaksostytöt päätti syntyä viikolla 32+3. A-vauva 2085 g, 44 cm, B-vauva 1710 g, 41 cm. Viikkoihin nähden ihan hyvänkokoisia ja ovat hyvissä voimissaan, tosin tällä hetkellä viikko synnytyksen jälkeen vielä sairaalahoidossa. Teholla olivat 6 päivää.
Synnytin siis 28.4. molemmat alateitse. Välilihaa jouduttiin leikkaamaan ja sen takia jouduttiin laittamaan tikit. Kuinka nopeasti voi mennä saunaan? Entäpä liikunnan harrastaminen? Itse olen kova liikkumaan ja mieli tekis mahdollisimman nopeesti lenkkeilemään ja kuntosalille, eli missä vaiheessa ja minkälaisella liikunnalla kannattaa alotella?
Myös imetyksestä muutama kysymys. Maitoa tulee todella niukasti, päivittäin pumppailen 3-4 tunnin välein. Mikä auttais tohon maidon herumiseen, kun vaavelitkaan ei oo kokoajan läsnä? Tein ehkä siinä virheen kun en aloittanut pumppaamista tosissaan heti synnytyksen jälkeen. Ekana päivänä synnytyksen jälkeen kävin kerran kokeilemassa, tokana päivänä pari kertaa ja vasta viidentenä päivänä aloitin pumppaamisen tosissaan. Onko enää mitään mahdollisuutta saada maito herumaan? Maitoa tulee korkeintaan 5 ml yhteensä molemmista rinnoista kun pumppaan n. 20 min/rinta. Haluaisin tosissaan imettää, kun tytöistä isompi olisi jo ottanut rintaa, jos sieltä olisi maitoa tullut, kokeiltiin tänään. Olen kuullut jostain hormoonipiikistä? Onko mitään perää?Stressailenkin ehkä liikaa tuosta maidosta, kun se ei tuu, mikä avuksi?
Kommentit (3)
Tohon saunomiseen voisin ainakin sanoa, että minä ainakin saunoin jo reilu viikko synnytyksestä, mutta kovien löylyjen ottamista tulee välttää, ettei se lisää jälkivuodon määrää, mutta semmoset sopivat löylyt voi ottaa voinnin mukaan. =) ja maidon nousuun kannattaa tosiaan juoda paljon nestettä! Hyvää vointia sinulle!
Mulle sanottiin, että saunoa voi, muttei ottaa kovia löylyjä. Ja kannattaa ehdottomasti käyttää laudeliinaa. Liikunnan voi aloittaa varovasti vaikka heti. Saisitko synnytyssairaalasta/neuvolasta jumppaohjeita? Lantionpohjan lihakset kannattaa kuntouttaa eka, samoin syvät vatsalihakset. Lenkkeilyä tai tömistävää liikuntaa ei suositella kovin pian synnytyksestä.
Tyttömme syntyi rv 35+3 (1620 g) ja oli sairaalassa reilut 5 viikkoa. Mulla maidontuotantoon auttoi parhaiten se, että lakkasin stressaamasta. Mutta siinä kestikin aikansa. On hyvä pumpata öisinkin vähintään kerran, mutta toisaalta antaa itselle mahdollisuus lepoon. Mulla huonosti nukuttu yö näkyi pumpulla heti. Ootko käynyt lukemassa imetystuen sivut pumppaamisesta? Mulla herahtaminen saattoi viedä 20-30 minuuttia. Usein luin tai katsoin telkkaa, jotta sai ajatukset muualle. Lämmin suihku tai lämpimät pyyhkeet rinnoilla ennen pumppausta auttoivat myös, kevyt rintojen hieronta ja painelu, samoin vauvan kuvan katseleminen ja vauvan käyttämien vaatteiden haistelu (Kättärillä sai pitää omia vaatteita).
Voit kysäistä lääkäriltä, saisitko Metopram-kuurin. Se on pahoinvointilääke, jolla on sivuvaikutuksena maidontuotannon lisääntyminen. Mulla se auttoi tilapäisesti. Kotikaljasta ei ollut mitään apua, mammateetä en kokeillutkaan.
Onnea vauvojen syntymän johdosta!!! =)
Liikumisen saa varmaan aloittaa kun itestä tuntuu että jaksaa. saunaan ei sais mennä ennen kuin jälkivuoto on loppunu. mielellään pitäis odottaa jälkitarkastukseen. niin olen siis ymmärtäny.
maidontuloon auttaa pilseneri tai kotikalja. hyvä pumppukin auttaa.
my_selene ja 3. neiti rv 36+4