Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen elintaso yhteiskunnan varoilla elävällä pitäisi SINUN MIELESTÄSI olla?

Vierailija
08.04.2010 |

Tuli mieleen tuosta aikaisin eläkkeelle ketjusta kun joku nuori (?) mainitsi ettei saa suuria eläkkeitä, ei ole varaa edes autoa pitää.

Pitääkö yhteiskunnan mielestäsi kustantaa (= kuuluuko perustoimeentuloon) esimerkiksi:

- auto

- kausikortti julkisiin kulkuvälineisiin

- sanomalehti / lehtiä

- internet / tietokone

- lapsille hintavia harrastuksia (esim. taitoluistelu, jääkiekko tms.)

- satunnainen Tallinnan risteily

- kesälomareissu (vaikka päivä Lintsillä)

Lisää listaan mitä haluat. Tai mikä mielestäsi ei kuulu?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kausikortti julkisiin kulkuvälineisiin

- sanomalehti / lehtiä

- internet / tietokone

- lapsille hintavia harrastuksia (esim. taitoluistelu, jääkiekko tms.) ainakinjos lapset vaikuttavat lahjakkailta, ei ole kenenkään kannalta ojärkevää kieltää heiltä mahdollisuuksia edetä lahjojensa kanssa

lisäksi mä sanoisin että kuuluu myös

- puhelin

-televisio

-oikeus opiskella

-kaikki tarvittavat vammaistukivälineet, jos kerran on joku vamma

Ja nythän on niin, että ihminen ei pääse nuorena eläkkeelle, ellei ole jotenkin vammainen ja siksi työkyvytön. Tästä ihminen taas on ihan taatusti itse jo kärsinyt vähintää n tarpeeksi, joten ei ole viisasta häntä enää enempää rangaista.

Pitkäaikaisyöttömille taas pitäisi osoittaa työtä, josta heille maksettaisiin asianmukaista palkkaa. Nythän uusliberaalipiireissä puhutaan näistä ilmaistöistä työttömyyskorvauksen eteen, mut mä siis tarkoitan oikeitä työpaikkoja - työhön osoituksenkin voi antaa, kunhan palkkaa sitten myös maksetaan. Jos taas palkkaa ei makseta niin käytännössä tää vaan vie työpaikkoja tähän asti työllisiltä ihmisiltä, .

koskaan (paitsi lapsillisät, opintotuen ja katuvalot) vaan ihan työlläni olen elättänyt itseni ja lapseni. Mutta mä olen silti tätä mieltä. Lisäksi minulla on sisar, joka on tehnyt it-alalla töitä kohta pari kymmentä uotta ja varmasti maksanut vähintään saman verran veroja kuin keskiverto av-mamma ja tässä ketjussa uhoavat muut. Häntä kuitenkin odottaa sanotaan viiden vuoden sisällä varhainen työkyvyttömyyseläke etenevän, aggressiivisen reuman takia, joka ei vastaa lääkehoitoon. No toki, hänellä on sijoituksia, joilla hän sitten täydentää eläkettään varmaan suht mukavastikin, mutta ei niitä ihan hirveästi ole, koska se lääkitys, joka pitää hänet vielä työkuntoisena, maksaa myös useita tonneja kuukaudessa...

Vierailija
62/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minimitoimeentuloraha ja siitä sen saaja maksaisi itse mitä tahtoo ja tarvitsee.

Toiset tarvitsevat sen auton, toiset eivät, joten ehdotonta eitä ei voi siihenkään laittaa.

Minä kustantaisin kyllä netin jokaiselle. Se on nykyään jo niin välttämätön kapine, voi lukea uutiset, asioida virastoissa ja hakea töitä jne.

Jos itse olisin vain kirjaston koneen varassa, en tulisi käyneeksi siellä edes viikottain koska se on sen verran kaukana, että matkoihin menisi rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Suomesta tulee kuten Uruguasta. Viitaten kirjoitukseen kauppalehdessä.

Vierailija
64/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kertoo siitä että joillakin ihmisillä on halu ja taipumus käyttää väärin valtaa toisiin ihmisiin, jopa ihan teoreettista valtaa. Onneksi tuollaisia ap:n kaltaisia kyykyttäjiä on aika vähän. Valitettavasti omat vanhempani kuuluvat noihin; valtiolta on saatu lapsille ilmaiset koulut, terveydenhuolto, valtio on antanut heille hyvät, leppoisat työpaikat joissa saa olla köllötellä eläkepäiviin saakka jne. He ovat käytännössä eläneet veronmaksajien rahoilla tekemättä sen eteen mitään erityisen merkittävää. Silti heidän lempipuheenaiheensa on morkata niitä jotka elää tukien varassa ja valittaa kuinka paljon he joutuvat maksamaan veroja. Tuollainen katkeruus kertoo, että ihminen ei sittenkään ole tyytyväinen omassa elmässään tekemiinsä ratkaisuihin, vaan on ensisijaisesti miettinyt aina, miten asiat kuuluisi tehdä; on tehnyt asiat oikein, vaikka onneen pääsee vain tekemällä oikeita asioita.

Vierailija
65/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- auto EI

kausikortti julkisiin kulkuvälineisiin KYLLÄ-

sanomalehti / lehtiä - internet / tietokone - EI ainakaan molemia, ehkä se internet olisi ok.

lapsille hintavia harrastuksia (esim. taitoluistelu, jääkiekko tms.) EI

satunnainen Tallinnan risteily EI-

kesälomareissu (vaikka päivä Lintsillä) EI

kattava terveydenhuolto KYLLÄ

Vierailija
66/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi saada vuoden tyottomyyskorvausta ja sen jalkeen se voisi loppua. Niin useissa maissa asiat ovat. Kylla ainakin innostaa menemaan toihin, mihin tahansa. Ihme paapomista Suomessa ja viela viitsitaan valittaa, eika huolita toita mita olisi tarjolla. Lastenhoito miltei ilmaista, ja valitetaan, koulutus miltei ilmaista, ja valitetaan, koulussa saa lampiman ruoan, ja valitetaan.....ei listalle nay loppua...

T: nolo ulkosuomalainen kanadasta

Vierailija
67/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastustavat ensisijaisesti töissä jo olevat, koska se huonontaisi radikaalisti palkkaa ja työoloja. Kuka viitsisi maksaa työstä 2000€, kun joku, jolla on todellinen hätä, tulis tekemään sen saman muutamalla satasella? Koska jos ihmisten perustoimeentulosta ei huolehdita, voi samalla sellaisille yhdessä tehdyille sopimuksille kuin minimipalkka, nykyiset lomat, lomaltapaluurahat jne. sanoa heippatirallaa. Älkää nyt hyvät ihmiset unohtako, että kuka tahansa voi joskus jäädä työttömäksi, sairastua tai joutua huolehtimaan läheisestään (koska jos tälle linjalle lähdetään, myös verovaroilla ylläpidettyjä vanhusten-ja lastenhoitopalveluita karsitaan rajusti) ja joka ikinen joutuu aloittamaan sen uransa ihan nollasta usein ilman mitään muuta turvaa kuin ammattiyhdistysten ja yhteiskunnan tarjoama, yhteisvastuuseen perustuva lakisääteinen turva.

Vierailija
68/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippumattomista syistä. Tulot on todella matalat ja mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Ei mitään järkeä kituuttaa näin köyhänä.

Mielelläni olisin töissä ja tienaisin paremmin. Töissäkäyvien pitäisi muistaa, ettei kaikki pienituloiset ole laiskoja ja huonosti koulutettu, jotka pystyisivät nostamaan tulotasoaan jos vain haluaisivat...

Vierailija
69/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä kyttää tuilla elävien elintasoa. Omani on sen verran hyvä.

Vierailija
70/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi saada vuoden tyottomyyskorvausta ja sen jalkeen se voisi loppua. Niin useissa maissa asiat ovat. Kylla ainakin innostaa menemaan toihin, mihin tahansa. Ihme paapomista Suomessa ja viela viitsitaan valittaa, eika huolita toita mita olisi tarjolla. Lastenhoito miltei ilmaista, ja valitetaan, koulutus miltei ilmaista, ja valitetaan, koulussa saa lampiman ruoan, ja valitetaan.....ei listalle nay loppua...

Työläisiä palkattaisiin virosta ja heille maksettaisiin 3 alhaisempaa palkkaa kuin kotimaisille työntekijöille. Sen lisäksi heillä ei olisi mitään turvaa esim onnettomuuksien varalle.

Ja pakotettuna töihin hakuun pitäisi kilpailla työnantajan silmissä siitä, kuinka halvalla ja ahkerasti tekisi töitä.

Se menisi siihen että työstä maksettaisiin pian 300e kk. Pitäisi tehdä ylitöitäkin ja myös viikonloppuisin.

Ei! Mieluummin alan maantierosvoksi.

Vierailija
71/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskunnan kustantaa muuta kuin perustoimeentulo, jos työtä tekevilläkään ei ole ylimääräisiin huvituksiin, autoon tms. varaa, niin miksi toisten pitäisi saada nämäkin ilmaiseksi? Siksikö ettei ole töitä tai on eläkkeellä, mikä syy se on saada parempi elintaso?

Sanomalehtikin on useimmille ihan turha yhteiskunnan kustannettava (ja lehtiä oikeasti maksetaan). Ne jotka asuvat liian kaukana kirjastoista voivat mielestäni saada "ilmaisen" lehden tai jopa nettiyhteyden ja tietokoneenkin jos perheessä on kouluikäisiä lapsia. Kalliit harrastukset, risteilyt, lomat eivät ole mitään toisten selkänahasta revittäviä tarpeellisia menoja. Jos ei ole itsellä varaa niin sitten ei ole, kaikkea nyt vain ei voi saada ilmaiseksi.

Vierailija
72/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
73/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huutavat siitä, miten jotkut pummit elävät kaiken maailman tuilla. Parhaimmilla vielä vanhemmat lapsetkin pääosin verovaroista maksettavassa virikepäivähoidossa, jotta saadaan rauhassa keskittyä vauvaan.

Vierailija
74/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyä elämään MINKÄÄNLAISELLA elintasolla.

Ainoana poikkeuksena äitiysloma ja hoitovapaa, eli se hetki kun lapsi on alle 3 vuotias ja sitten oikeasti sairaat ja eläkeläiset.

Toisin sanoen minkään asteista tapa työttömyyttä ei mielestäni pitäisi tukea.

On todella nurinkurista, että laiskat ja tyhmät pystyvät loisimaan kotona tekemättä elantonsa eteen yhtään mitään ja vielä valittavat, että on muka tiukkaa.

Työttömyystuki pitäisi olla maksimissaan 6kk ja sen jälkeen sitten sillan alle jos ei duunia "löydy".

Mun sukulaisista löytyy myös yksi tällainen super luuseri, ikää 50 ja varmaan kuukausissa voi laskea ne kerrat kun eukko on viitsinyt töissä käydä. Ja siis mitään muuta syytä kotona loisimiselle ei ole kuin puhdas laiskuus.

Halveksin sellaisia ihmisia, enkä todellakaan käsitä miksi töissä käyvien pitäisi tällainen lasikuus ylläpitää.

Vierailija
75/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyllä nuo kaikki kuluu tavalliseen elintasoon.

Vierailija
76/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoana poikkeuksena äitiysloma ja hoitovapaa, eli se hetki kun lapsi on alle 3 vuotias

Sen kustannukset tulisi maksaa kokonaan omasta pussista. Aivan vastaavanlaista loisimista kuin muukin tuilla eläminen.

Vierailija
77/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse neljän lapsen työssäkäyvänä äitinä voin vain haaveilla kaikesta tuosta, mitä mielestänne kuuluu yhteiskunnan maksaa!!

Vierailija
78/81 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoana poikkeuksena äitiysloma ja hoitovapaa, eli se hetki kun lapsi on alle 3 vuotias ja sitten oikeasti sairaat ja eläkeläiset.

Toisin sanoen minkään asteista tapa työttömyyttä ei mielestäni pitäisi tukea.

On todella nurinkurista, että laiskat ja tyhmät pystyvät loisimaan kotona tekemättä elantonsa eteen yhtään mitään ja vielä valittavat, että on muka tiukkaa.

Työttömyystuki pitäisi olla maksimissaan 6kk ja sen jälkeen sitten sillan alle jos ei duunia "löydy".

Mun sukulaisista löytyy myös yksi tällainen super luuseri, ikää 50 ja varmaan kuukausissa voi laskea ne kerrat kun eukko on viitsinyt töissä käydä. Ja siis mitään muuta syytä kotona loisimiselle ei ole kuin puhdas laiskuus.

Halveksin sellaisia ihmisia, enkä todellakaan käsitä miksi töissä käyvien pitäisi tällainen lasikuus ylläpitää.

Vierailija
79/81 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

HE haluavat nähdä laiskan työttömän joka kuppaa rikkailta varoja (purjeveneitä, turkiksia, ligöörejä, norsunluita yms rikkaiden roinaa)

Mutta kertokaapa mistä ihmeestä niitä töitä oikein saa?? Olen opiskelija ja elän 160 eurolla kuukaudessa. Tuo jää siis vuokran jälkeen. Lainaa en ole uskaltanut ottaa, koska en luota siihen, että saan työtä opiskelun jälkeen ja ei tunnu kivalta ottaa lainaa kun ei tiedä milloin sen pystyy maksamaan. Tuolla 160 eurolla ostan ruoat, vaatteet, pesutarvikkeet ym. Netti on todella hyödyllinen! Pienellä rahalla saa paljon tietoa, harrastusta ja näin opiskelun puitteissa melkeinpä pakollinen juttu.

Olen yrittänyt hakea töihin, ainoa minne tunnun kelpaavan on puhelinmyyjä. Tein jonkin aikaa niitä töitä, mutta näin opiskelun ohella en pysty tekemään, koska siellä provisiopalkka ja jos tekisin muutamaa tuntia päivässä niin hyvin mahdollista, että juuri niinä tunteina ei myyntiä. Kesäaikaan kun olin puhelinmyyjänä niin nettopalkkani kuukaudelta oli huonoimmillaan 544 €/kk (30 h/viikossa) eli 74 euroa enemmän kuin nyt opintotuki+asumislisä nettona. Parhaimmillaan sain 670 €/kk eli 200 enemmän kuin opintotuilla. Viime vuonna olin ulkomailla töissä, koska en saanut Suomesta töitä. Tein töitä 400 euron palkalla, tosin siihen kuului majoitus ja ruoka.

Olisin ikionnellinen jos saisin työn, josta saisi 1000 euroa tilille. Ja vaikka vuokra olisi 600 niin jäisi silti 400 euroa kaikkeen muuhun, en varmaan edes keksisi mihin noi käyttäisin. Nytkin olen hakenut töitä, mutta ei yhtään työtarjousta ole tullut :(

Tuntuu niin toivottomalta tämä tilanne, kaipa minunkin urani tulee olemaan sossun ja kelan tuilla työttömänä. Tietenkin olisin voinut valita sairaanhoitajaopiskelun, jossa lähes varma työpaikka koko maassa, mutta kun en pysty siinä ammatissa toimimaan, minulla ei ole kutsumusta siihen ammattiin.

Olet liian realistinen ongelma. Rikkaiden mielissä työtön on laiska ja vaarallinen hämäräheikki.

Vierailija
80/81 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuli mieleen tuosta aikaisin eläkkeelle ketjusta kun joku nuori (?) mainitsi ettei saa suuria eläkkeitä, ei ole varaa edes autoa pitää."

Mä mainitsin sen auton. Olenko nuori? Yli 30v. Tarkoitin sillä, että tulot ovat työkyvyttömyyseläkkeellä niin pienet, että luksusta ei ole. Kaikki eivät asu hyvien liikenneyhteyksien äärellä. Entä kun lapsi on vaikeavammainen? Jää väliin sukulaisten häät ja hautajaiset kun ei päästä liikkumaan. Lapsen kuntoutuksenkin vuoksi auto olisi tärkeä, jotta voisi viedä lapsen kaikkiin suositeltuihin kuntoutuksiin. Enkä tarkoita mitään uutta autoa, vaan sitä, ettei ole varaa pitää edes 1000 euron arvoista romua, jolla voisi ajaa pakolliset matkat.

Sossu ei maksa nykyisin edes linja-autolippua. Ja lapselle maksettava osuus on pienempi kuin aikuiselle (1. lapsi alle 10v saa jotain 260 euroa/kk elämiseen, 2. lapsi jotain 240 euroa/kk). Sossu ei maksa puhelinta eikä tv-lupaa. Mutta olen onnellinen, että elintaso on edes tämä mikä on. Alkuperäinen auto-kommentti oli viittaus siihen, kun jotkut puhuivat kateelliseen sävyyn "kyllä minullekin työkyvyttömyyseläke kelpaisi, harrastelisi vain kaikki päivät..."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä