Minkälainen elintaso yhteiskunnan varoilla elävällä pitäisi SINUN MIELESTÄSI olla?
Tuli mieleen tuosta aikaisin eläkkeelle ketjusta kun joku nuori (?) mainitsi ettei saa suuria eläkkeitä, ei ole varaa edes autoa pitää.
Pitääkö yhteiskunnan mielestäsi kustantaa (= kuuluuko perustoimeentuloon) esimerkiksi:
- auto
- kausikortti julkisiin kulkuvälineisiin
- sanomalehti / lehtiä
- internet / tietokone
- lapsille hintavia harrastuksia (esim. taitoluistelu, jääkiekko tms.)
- satunnainen Tallinnan risteily
- kesälomareissu (vaikka päivä Lintsillä)
Lisää listaan mitä haluat. Tai mikä mielestäsi ei kuulu?
Kommentit (81)
pitäs saada joku kansalaisraha (ei palkka), joka korvaa kaikki nykyiset etuudet. Nykyisessä viidakossa kun on se vika, ettei se kannusta ottamaan niitä lyhyitä 'komennuksia' vastaan kun ne heikentää olemassaolevaa asemaa esim. työttömällä. Porkkanan sijaan saakin keppiä kun yrittää tehdä jotain parantaakseen tilannettaan. Joten mun mielestä nykyiset etuudet pitäisi poistaa ja maksaa esim. 500€/kansalainen, syntymästä kuolemaan asti. Ja sitä ei palkka tai muu tiputtaisi. Jäisi pois asumistuki, toimeentulotuki, lapsilisä, eläkkeet. Kelan byrokratia kävisi tarpeettomaksi, sosiaalitoimi voisi keskittyä muuhunkin kuin toimeentulotukien käsittelyyn.
Ja juu, elän itse tällä hetkellä etuuksilla.
että yhteiskunnan ei tarvitse avustaa kuin siinä, että perheellä on katto pään päällä, sähköä ja niukka ruokaraha. Kaikki muu pitää itse ansaita.
Mutta kertokaapa mistä ihmeestä niitä töitä oikein saa?? Olen opiskelija ja elän 160 eurolla kuukaudessa. Tuo jää siis vuokran jälkeen. Lainaa en ole uskaltanut ottaa, koska en luota siihen, että saan työtä opiskelun jälkeen ja ei tunnu kivalta ottaa lainaa kun ei tiedä milloin sen pystyy maksamaan. Tuolla 160 eurolla ostan ruoat, vaatteet, pesutarvikkeet ym. Netti on todella hyödyllinen! Pienellä rahalla saa paljon tietoa, harrastusta ja näin opiskelun puitteissa melkeinpä pakollinen juttu.
Olen yrittänyt hakea töihin, ainoa minne tunnun kelpaavan on puhelinmyyjä. Tein jonkin aikaa niitä töitä, mutta näin opiskelun ohella en pysty tekemään, koska siellä provisiopalkka ja jos tekisin muutamaa tuntia päivässä niin hyvin mahdollista, että juuri niinä tunteina ei myyntiä. Kesäaikaan kun olin puhelinmyyjänä niin nettopalkkani kuukaudelta oli huonoimmillaan 544 €/kk (30 h/viikossa) eli 74 euroa enemmän kuin nyt opintotuki+asumislisä nettona. Parhaimmillaan sain 670 €/kk eli 200 enemmän kuin opintotuilla. Viime vuonna olin ulkomailla töissä, koska en saanut Suomesta töitä. Tein töitä 400 euron palkalla, tosin siihen kuului majoitus ja ruoka.
Olisin ikionnellinen jos saisin työn, josta saisi 1000 euroa tilille. Ja vaikka vuokra olisi 600 niin jäisi silti 400 euroa kaikkeen muuhun, en varmaan edes keksisi mihin noi käyttäisin. Nytkin olen hakenut töitä, mutta ei yhtään työtarjousta ole tullut :(
Tuntuu niin toivottomalta tämä tilanne, kaipa minunkin urani tulee olemaan sossun ja kelan tuilla työttömänä. Tietenkin olisin voinut valita sairaanhoitajaopiskelun, jossa lähes varma työpaikka koko maassa, mutta kun en pysty siinä ammatissa toimimaan, minulla ei ole kutsumusta siihen ammattiin.
- auto EI
- kausikortti julkisiin kulkuvälineisiin KYLLÄ
- sanomalehti / lehtiä YKSI SANOMALEHTI (työpaikkailmoitukset)
- internet / tietokone VARAUKSIN KYLLÄ (työpaikkailmoitukset, ehkä niin, että itse on hankittava kone ja internet-yhteyden hankinnassa avustetaan ja siinäkin halvin ja hitain mahdollinen liittymä)
- lapsille hintavia harrastuksia (esim. taitoluistelu, jääkiekko tms.) EI
- satunnainen Tallinnan risteily EI
- kesälomareissu (vaikka päivä Lintsillä) EI
kyllä (tietoyhteiskunta tavoitteena), muista en olisi niin varma.
Minulla on tuttavia / sukulaisia, jotka ovat vain "loisineet" tekemättä oikeastaan koskaan töitä - eivätkä aiokaan tehdä, se kun ei paranna elintasoa tippaakaan. Välillä voi vain kadehtia...
Tottakai on satunnaisesti huonoja aikoja ihmisillä, silloin yhteiskunnan pitäisi tukea vaikka reilumminkin, mutta jossain välissä ihmiset pitää saada haluamaan muutosta myös. Ja tottakai ymmärrän että ihan jokainen ei työtä heti saa, vaikka kuinka haluaisi.
- sanomalehti / lehtiä
- internet / tietokone
- lapsille hintavia harrastuksia (esim. taitoluistelu, jääkiekko tms.) ainakinjos lapset vaikuttavat lahjakkailta, ei ole kenenkään kannalta ojärkevää kieltää heiltä mahdollisuuksia edetä lahjojensa kanssa
lisäksi mä sanoisin että kuuluu myös
- puhelin
-televisio
-oikeus opiskella
-kaikki tarvittavat vammaistukivälineet, jos kerran on joku vamma
Ja nythän on niin, että ihminen ei pääse nuorena eläkkeelle, ellei ole jotenkin vammainen ja siksi työkyvytön. Tästä ihminen taas on ihan taatusti itse jo kärsinyt vähintää n tarpeeksi, joten ei ole viisasta häntä enää enempää rangaista.
Pitkäaikaisyöttömille taas pitäisi osoittaa työtä, josta heille maksettaisiin asianmukaista palkkaa. Nythän uusliberaalipiireissä puhutaan näistä ilmaistöistä työttömyyskorvauksen eteen, mut mä siis tarkoitan oikeitä työpaikkoja - työhön osoituksenkin voi antaa, kunhan palkkaa sitten myös maksetaan. Jos taas palkkaa ei makseta niin käytännössä tää vaan vie työpaikkoja tähän asti työllisiltä ihmisiltä, .
Ei kalliita harrastuksia, autoa ja lomareissuja.
- sanomalehti / lehtiä
- internet / tietokone
- lapsille hintavia harrastuksia (esim. taitoluistelu, jääkiekko tms.) ainakinjos lapset vaikuttavat lahjakkailta, ei ole kenenkään kannalta ojärkevää kieltää heiltä mahdollisuuksia edetä lahjojensa kanssa
lisäksi mä sanoisin että kuuluu myös- puhelin
-televisio
-oikeus opiskella
-kaikki tarvittavat vammaistukivälineet, jos kerran on joku vammaJa nythän on niin, että ihminen ei pääse nuorena eläkkeelle, ellei ole jotenkin vammainen ja siksi työkyvytön. Tästä ihminen taas on ihan taatusti itse jo kärsinyt vähintää n tarpeeksi, joten ei ole viisasta häntä enää enempää rangaista.
Pitkäaikaisyöttömille taas pitäisi osoittaa työtä, josta heille maksettaisiin asianmukaista palkkaa. Nythän uusliberaalipiireissä puhutaan näistä ilmaistöistä työttömyyskorvauksen eteen, mut mä siis tarkoitan oikeitä työpaikkoja - työhön osoituksenkin voi antaa, kunhan palkkaa sitten myös maksetaan. Jos taas palkkaa ei makseta niin käytännössä tää vaan vie työpaikkoja tähän asti työllisiltä ihmisiltä, .
Tosiaan, miksi lapsia pitäisi rangaista siitä, että heidän vanhempansa ovat esim. vamman takia työkyvyttömiä? Lisäksi itse olen huomannut että yhteiskunnissa, joissa köyhimmillekin taataan melko korkea peruselintaso, on vähemmän räikeää (omaisuus)rikollisuutta kuin niissä, joissa erot ovat kovin suuret. Eli siis meidän kaikkien edun mukaista on, ettei köyhiä pistetä aivan "kyykkyyn". Lisäksi, kukapa meistä voi aivan varmasti tietää, ettemme itse joudu joskus aivan "pohjalle"?
ainakin täällä missä minä asun ja bussimatka kuuluu hintaan. Eiköhän nyt kaikilla ole siihen varaa. Jonkun sanomalehden tilausmaksulla käy Tallinnassa 10 kertaa vuodessa...
Lähipiirissä eletään tai on eletty yhteiskunnan varoilla mm seuraavista syistä: äitiysloma, hoitovapaa, työttömyys kestona joillakin 10 päivää, joillakin 2v, pitkäaikainen sairaus (lue syöpä, masennus), auto-onnettomuus: sairaalassa hoidoissa ensin 3kk sitten kuntoutusta ym, vanhemman kuolema, tulipalo.
Kiinnostaisi tietää, että onko joku esim sitä mieltä, että pitäisikö äitiysrahan olla niin pieni, ettei niistä maksella lasten harrastuksia, autoa, yhtä Lintsin päivää vuodessa?
Kun samat uutiset saa netistä ilmaiseksi
kantaa listaasi, niin rahojen pitäisi riittää (kun vuokra+laskut on maksettu) että lapsille voi tarjota monipuolista ruokaa tai ylipäätään ruokaa. Sossu kun ei huomioi kuin kotivakuutuksen ja sähkölaskun. Täällä vauraassa espoossa ruokajonot on ihan järkyttävät ja itsekin olen sielä joutunut käymään.
Viimeksi tosin tulin ainoastaan perunasäkin kanssa kotiin ja sitten syötiin pelkkää perunaa viikko. Ruokaa oli kyllä paljon tarjolla.. mutta mm tomaatit olivat aivan homeisia, lihat vanhoja ja haisivat pahalle, salaatit aivan ruskeita ja limaisia jne... On upeaa, että ihmisille jaetaan ilmaista ruokaa, mutta sen pitäisi kuitenkin olla syömäkelpoista..
- auto EI
- kausikortti julkisiin kulkuvälineisiin JOO
- sanomalehti / lehtiä JOO
- internet / tietokone JOO
- lapsille hintavia harrastuksia (esim. taitoluistelu, jääkiekko tms.) EI
- satunnainen Tallinnan risteily JOO
- kesälomareissu (vaikka päivä Lintsillä) JOO- LISÄKSI kalliit merkkivaatteet aikuisilla mielestäni EI
ei kuulu Helsingissä toimeentulotuen piiriin. Lasten harrasteet saavat maksaa max 200 eur / vuosi / lapsi, joten taitoluistelut yms. voi unohtaa!
Onko suurin osa vastanneista jotain luusereita ite?
Kaikkee vaan tarttis yhteiskunnan avustaa. Kyllä syitä löydetään jos jonkinlaisia.
Ei fittu mitä sakkia!!!!
Mä ainakin oon painanu töitä sitä tahtia että en oo yhteiskunnalta toimeentulotukee saanu ikinä. Työttömyyskorvausta tai soviteltua päivärahaa sain joskus 20 vuotta sit vajaan puol vuotta.
Äitiyspäivärahaa kertaalleen ja lapsilisää sen mitä lapsesta saa.
Siin on rahalliset tuet mitä tää valtio on mulle koskaan kustantanut.
Älkää heittäytykö tyhmäks ja selitetlkö että terttee olla internet yhteys ja lehti että voi kattoo työpaikkoja. EI TODELLAKAAN TARVITA!
TYÖTTÖMÄNÄ ON HYVÄÄ AIKAA KÄYDÄ VAIKKA KIRJASTOSSA.
Mielestäni jokaisen toimeentulotukea tarvitsevan kuuluisi saada ns. avustuspaketti, johon kuuluisi:
* maksusitoumus apteekkiin
* 300€/hlö kuukaudessa, oli sitten yksin tai ei
* kahdesti vuodessa pieni vaateraha (100€+)
* 1 kustannettu harrastus per ihminen (kohtuuden rajoissa ja halvimman mukaan)
* vapautus tietyistä maksuista (tv-lupa, päivähoitomaksu, julkisen puolen toimenpidemaksut)
Itse useita vuosia työkyvyttömänä eläneenä koen että nykyinen tuki on piirun verran liian suuri että se motivoisi ketään työllistymään. Toisaalta osalla ihmisistä kaikki raha näyttää menevän lääkkeisiin, sillä maksusitoumus apteekkiin ei ole yleinen käytäntö pitkin Suomea. Harrastukset pitävät yllä paitsi henkistä vireyttä, mahdollisesti myös kuntoa ja "mukana pysymistä". Siksi olisikin tärkeää tukea niitä, edes halvimman kautta (= kansalaisopisto tms.). Mielestäni työttömiä voisi myös aktivoida vuosittain pyytämällä selvityksen heidän terveydentilastaan; osa (kuten minä) hakee vuodesta toiseen kuntoutustukea sitä saamatta ja osa taas saa vaikka mitä apua mitättömiin ongelmiin.
- auto EI AINAKAAN KAUPUNGISSA EIKÄ LIIKUNTAKYKYISELLE
- kausikortti julkisiin kulkuvälineisiin OSITTAIN
- sanomalehti / lehtiä EI
- internet / tietokone INTERNET, MUTTA EI TIETOKONETTA
- lapsille hintavia harrastuksia (esim. taitoluistelu, jääkiekko tms.) EI KOKONAAN MAKSETTUNA, HALVEMPIKIN HARRASTUS RIITTÄÄ
- satunnainen Tallinnan risteily EI, TÄMÄ PITÄÄ SÄÄSTÄÄ ITSE
- kesälomareissu (vaikka päivä Lintsillä) EI, TÄMÄ PITÄÄ SÄÄSTÄÄ ITSE
jolle sanon selkeästi kyllä, on kausikortti julkisiin tai jossain maaseudulla joku taksimatka kerran kaks viikossa.
Tietokonetta voi selata kirjastossa, samoin lehtiä voi lukea siellä.
Kalliita harrastuksia ei ole monella työssä käyvälläkään varaa maksaa. Mielestäni se 200e/vuosikin on paljon.
Jotain tukea päiväreissuun kerran vuodessa harkinnan perusteella.
voin kertoa, että täällä meilläpäin ei bussikortilla tee mitään. Aamulle menee yksi bussi kylälle klo 8 ja takas pääsee klo 16. Auto on pakko olla kun lähimpään kauppaan on 10km.
Tässä pitempään jo etuuksilla elelleenä voin kertoa että hyvin riittää rahat. Ruokaa on aina pöydässä, ihan kunnollista ja hyvää, myös hedelmiä ja vihanneksia. Auton pito onnistuu vaikka se auto onkin tasoa vanha pska jota saa pari kertaa vuodessa olla ruuvaamassa jostakin. Lasten vaatteet on asianmukaisia eivätkä tasoa halpahalli. Harrastuksissa käyvät, partiota ja hevosia harrastetaan enkä ole omistakaan harrastuksista luopunut (hevoset ja koirat). Ennakoida pitää, eli kesällä kun ruokaan menee 2kk suunnilleen 50€/kk niin säästetään talvea varten. Kesäsin on myös pienempi sähkölasku ja sekin auttaa säästämään. LOmailu ei oikeastaan kiinnosta, mutta jos kiinnostaisi niin aina sitä ristiin rastiin Suomea voisi lähteä ajelemaan. Pitäisi vain vähän säästää ensin. Ja tilanne paranee entisestään parin vuoden päästä kun on talo maksettu kokonaan pois ja jää kuussa 500€ enemmän rahaa muuhun.Voi vaikka säästää ja tehdä remonttia.
Ehdottaisin lisää byroteknologiaa. Eli työttömille töitä.
Kansalaispalkka olisi rehellisin ja järkevin ratkaisu. Moni ihminen on aivan pääpyörällään noiden tukien kanssa. Mistä niitä saa ja millä tavoin. Niitä kun nyt nostelee vain asiaa opiskelleet.