Olenko ainoa, joka on lapsettomuushoitoja vastaan?
Musta lapsettomuushoidot ovat jotenkin luonnonvastaisia. Siis mielestäni lapsettomuushoidoilla syntyneiden lasten vaan ei koskaan olisi kuulunut syntyä tähän maailmaan. Maapallolla on jo valmiiksi liikaa väkeä, aika kamalaa mielestäni vielä hirveillä hormonihoidoilla (jotka nekin kuormittavat ympäristöä) yrittää saada lapsia maailmaan.
Tiedän että mun on kovin helppo sanoa näin, koska itse olen hoidoitta saanut lapsia, mutta tämä on mielipiteeni. Suokaa anteeksi.
Kommentit (230)
Täällä monesti teilataan asioita eli nyt esim. lapsettomuushoitoja ennen kuin tai ilman sitä, että tiedettäisiin käytännössä mitä ne ovat ja miten ne tehdään. Ei tiedetä tarpeeksi asiasta, johon kommentoidaan.
että jehovan todistajat ovat ap:n kannalla.
Eihän hän ketään ole tappamassa vaan toteaa, että hän ei lapsettomuushoitoja hyväksy. Mitä te täällä keuhkoatte vaikkei ap hyväksy? Yhteiskunta joka tapauksessa niitä tarjoaa. Mihin te ap:n hyväksyntää tarvitsette?
.. että tuossa vieressä olevan kolmevuotiaani ei olisi ap:n henkilökohtaisen ja ketään tuomitsemattoman ja loukkaamattoman mielipiteen mukaan kuulunut syntyä.
Olen lapsettomuushoitoja vastaan. Luonnotonta. Ihmettelen myös sitä miten naiset jotka ei voi alakautta synnyttää tekee useita lapsia. Hehän periyttävän vian lapsilleen. Heidät pitäisi sterilisoida leikkauksen yhteydessä etteivät tee lisää lapsia.
Tassa ei ole mitaan jarkea. Mina sain ekan IVF-hoidolla, sita ennen putsattiin todella pahaksi levinnyt endometriosi.
Tokan lapsen sain luomuna.
Eli, mita vikaa mina tassa nyt sitten siirran lapsilleni, jotka ovat viela poikia....hmmm...
Niin kauan kuin ihmista autetaan muutenkin laaketieteen avulla, esim. elinsiirrot, ei hedelmoityshoidoissa ole mitaan tuomittavaa.
Ap, olet todella kummallinen ihminen ;-)
Eihän hän ketään ole tappamassa vaan toteaa, että hän ei lapsettomuushoitoja hyväksy. Mitä te täällä keuhkoatte vaikkei ap hyväksy? Yhteiskunta joka tapauksessa niitä tarjoaa. Mihin te ap:n hyväksyntää tarvitsette?
.. että tuossa vieressä olevan kolmevuotiaani ei olisi ap:n henkilökohtaisen ja ketään tuomitsemattoman ja loukkaamattoman mielipiteen mukaan kuulunut syntyä.
Tota ekaa vesselia ei siis sais olla? Niin kauan kuin kaikilla on mahdollisuus hankkia lapsia, riippumatta siita, onko kykenevainen hoitamaan niita, tallaiset ap: mielipiteet on kylla aataminaikaisia.
Tähän ketjuun on nyt tullut keskustelua, ei pelkkää sekoilua.
Lisään vielä sen verran, että itse ainakin nimenomaan olen sitä mieltä, että ihmiskunnan tosiaan tulisi pitemmän päälle kuolla sukupuuttoon, se olisi reilumpaa (ja kivampaa), kuin että ihmiset saisivat pidettyä lajinsa hengissä, mutta maapallo simahtaisi kaikkien ihmisten tekemien outojen juttujen seurauksena.
Alleviivaan myös, että olen koko ajan ottanut asiaan kantaa yleisellä tasolla, eikä mielipiteeni ole validi yksilötasolla. En ole sitä mieltä, ettei lapsettomuushoitojen avulla syntynyt av-mamman Nico-Petteri saisi olla olemassa. Kyllä minä tiedän, miten rakas hän äidilleen on, ja se on oikein.
Tuosta luontojutusta vielä sen verran, että itse en myöskään ole ottanut kantaa asiaan evolutiivisessa mielessä (vaikka niinkin voi tehdä, kuten täällä joku onkin tehnyt), vaan pikemminkin ekologisessa mielessä. Minä puhun luonnon tasapainosta. Jos x-määrä ihmisiä ei voi saada lapsia, siihen on varmasti jokin syy myös korkeammalla tasolla kuin vain yksilön tasolla. Tietysti on todella epäreilua, että yksilöt joutuvat asiasta kärsimään, mutta siihen en minä ole syynä.
Täällä on tullut tosi hyviä pointteja, joita mielipiteeni vastustajien tulisi tosissaan miettiä. Tuleeko siis esim. homoille sallia kohdunvuokraukset? Entä pitääkö kehitysvammaisillakin olla oikeus lapsettomuushoitoihin? Miksi yhteiskunta osallistuu lapsettomuushoitojen kuluihin, muttei adoptioprosessiin?
En ole sen kummemmin vastannut noihin sairauksin hoitoa koskeviin kommentteihin, koska minusta on ihan selvä, ettei asioita voi rinnastaa. Kuten joku hyvin sanoi, elävällä ihmisellä on oikeuksia, joita vielä olemassa olemattomalla ei ole. Ei voi rinnastaa syntymätöntä lasta (joka ei ole vielä edes alkio) tai elävää ihmistä. Ei ketään jätetä kuolemaan. Siksi ei oikein helposti voi rinnastaa myöskään lapsettomuudesta kärsivää ja syöpäpotilasta.
Ap
Joten tuolla logiikalla täällä ei kai voisi keskustella mistään.
Olen itse synnyttänyt yhden kerran sektiolla, kumpaakaan lasteni en ole imettänyt, olen todella ylipainoinen, mulle on tehty abortti. ARvaa vaan kuinka moneen kertaan olen pahoittanut täällä olleista kirjoituksista mieleni? Mut on lynkattu täällä noiden asioiden takia alimpaan h***ettiin.
Tämä on ihan väärä foorumi tälle keskustelulle. Mene ap parantamaan maailmaa vaikka politiikkaan ja yritä saada oikeita muutoksia näihin ajamiisi asioihin. Väärä foorumi tämä on siksi, että täällä juuri on lapsettomia ja lapsettomuushoidoilla lapsensa saaneita. On tosi julmaa heitä kohtaan näin perustavalla tasolla hyökätä.
Ei sitä silti kaikki todellakaan hyväksy.
"Normaali empaattinen ihminen hyväksyy abortin vaikka ei itse niitä itselleen haluaisikaan..." ootkos sitä mieltä?
Kyllä näillä toistenkin hoidot ja lapset teilaavilla on jotain häikkää psyykessä ei voi muuta todeta. Normaali empaattinen ihminen hyväksyy laillistetut hoidot vaikka ei itse niitä itselleen haluaisikaan, jotta myös muilla on oikeus parempaan elämään olipa kyseessä lapsettomuus tai jokin muu elämää säilyttävä, luova tai ylläpitävä hoito. Fiksu ihminen ei virka tyhmyyksiä loukatakseen toisia, vaikka mielessään ajattelisi mitä. Nämä on niitä prosentuaalisia ihmisiä, joilla on jotenkin outo suhtautuminen elämään muutenkin ja joista varmaan suurin osa kanssaihmisistä pyrkii pysymään erillään. Nämä ovat usein niitä työpaikkojen hankalia tyyppejä, jotka saastuttavat työilmapiirin jossain toisessa asiassa. Antakaan tuo ihmisen olla omalla "saarellaan" kyllä se siellä hyvin yksin pärjää kireän piponsa kanssa.
Jos x-määrä ihmisiä ei voi saada lapsia, siihen on varmasti jokin syy myös korkeammalla tasolla kuin vain yksilön tasolla.
Ihmiset lisääntyy kuin jänikset kehitysmaissa, joissa liikakansoitus on todellakin ongelma. Ei sieltä ole mitään sellaista kuulunut että omg ihmiset on lakanneet hedelmöittymästä. Että ihan takuulla tässä harvaan asutussa maassa jossa ruoka on LIIKAA, kenenkään hedelmättömyys ei ole mistään "luonnon haluamisesta" kiinni, "korkeammalla tasolla".
Ihmiset lisääntyy kuin jänikset kehitysmaissa, joissa liikakansoitus on todellakin ongelma. Ei sieltä ole mitään sellaista kuulunut että omg ihmiset on lakanneet hedelmöittymästä. Että ihan takuulla tässä harvaan asutussa maassa jossa ruoka on LIIKAA, kenenkään hedelmättömyys ei ole mistään "luonnon haluamisesta" kiinni, "korkeammalla tasolla".
No katsos kun toisaalta juuri länsimaiset ihmiset kuluttavat maapallon resursseja kaikkein eniten. Eli sikäli ihan loogista.
Ap
tämä typerä luontoargumentti edes pois? Jos 'luonto' jotenkin tietää jokaisen henkisen valmiuden vanhemmuuteen, tuskin tarvitsisi uutisoida vaikkapa isästä, joka sitoi ja teippasi kahdeksanvuotiaan vessan lattialle.
No katsos kun toisaalta juuri länsimaiset ihmiset kuluttavat maapallon resursseja kaikkein eniten. Eli sikäli ihan loogista. Ap
Tosi loogista. Maapallo herää aamulla ja ajattelee, että vaikka tuolla Suomessa asuu kourallinen ihmisiä eikä siellä luonto juuri saastu (resurssit louhitaan ihan muualta), ruokaa on riittävästi ja kaikki on populaation kannalta mitä mainioimmin, lähetänpä sinnen hedelmättömyyttä. Ei hyvääpäivää :). Uskotko sinä johonkin gaia-hypoteesiin, vai? Paitsi että tuo ajattelusi edellyttää että gaialla on oikeasti aivot. Vai onko tämä taas jokin jumala rankaisee -juttu?
Tosi loogista. Maapallo herää aamulla ja ajattelee, että vaikka tuolla Suomessa asuu kourallinen ihmisiä eikä siellä luonto juuri saastu (resurssit louhitaan ihan muualta), ruokaa on riittävästi ja kaikki on populaation kannalta mitä mainioimmin, lähetänpä sinnen hedelmättömyyttä. Ei hyvääpäivää :). Uskotko sinä johonkin gaia-hypoteesiin, vai? Paitsi että tuo ajattelusi edellyttää että gaialla on oikeasti aivot. Vai onko tämä taas jokin jumala rankaisee -juttu?
Tarkoitan sitä, että kaikkeen on syynsä, myös lapsettomuuteen, vaikka emme haluaisi niitä hyväksyä.
Ap
ja muutenkin hyvin pitkälti samoilla linjoilla ap:n kanssa.
Tarkoitan sitä, että kaikkeen on syynsä, myös lapsettomuuteen, vaikka emme haluaisi niitä hyväksyä. Ap
Ja ennen kaikkea mikä on se mekanismi, jolla määrätään että nurmijärveläinen perheenäiti on vastuussa maapallon liikakansoitus- ja resurssiongelmista?
Ja ennen kaikkea mikä on se mekanismi, jolla määrätään että nurmijärveläinen perheenäiti on vastuussa maapallon liikakansoitus- ja resurssiongelmista?
Uskon, että lapsettomuuden syyt eivät ole ainoastaan yksilötasolla. Minusta on aika selvää, että nykyisen länsimaisen elämäntapamme ja lapsettomuusongelmien välillä on jonkinlainen syy-seuraussuhde. Sen enempää en osaa sanoa, koska en ole asiantuntija, enkä tiedä osaisivatko asiantuntijatkaan antaa sen kummepia syitä. Hypoteeseja kyllä voidaan esittää, mutta en uskaltaudu sillekään saralle.
Siksipä minusta onkin väärin, että lapsettomuudesta onkin yhteiskunnassa tehty nimenomaan yksilötason ongelma, jota yksilötasolla hoidetaan.
Ap
jos tälle linjalle lähdetään niin lasten syntymisen ehkäiseminenkin on väärin ja puuttumista luonnolliseen kiertokulkuun.
Hypoteeseja kyllä voidaan esittää, mutta en uskaltaudu sillekään saralle.
sinä et epäröidä uskaltautua sille saralle, että hedelmöityshoidoilla syntyneiden lasten ei kuuluisi olla olemassa?
Hoitojen tarve johtui lääkärin virheestä, se siitä luonnonsäätelystä... Mutta joskus kun itsellä on hetki, jolloin nämä ihanat muksut ottaa niin paljon hermoon, tuleepa mietittyä että oliko tuollakin lääkärin virheellä jokin tarkoitus ja meidän ei olisi kuulunut lapsia saadakaan...
Yksi jutska vaan nousi silmiini tuolta ap:n kirjoituksesta: Ihminen on sillä tavalla outo, että on kovin itsekäs ja tekee asioita, joilla tietää pitkällä tähtäimellä tai jonkun muun elämässä olevan ikäviä seuraamuksia. Millä tavalla ap kokee, että jonkun lapsettomuushoidoilla on ikäviä seuraamuksia?
Ja jonkun toisen kirjoittama, mitä siinä nyt oli, että siis laitetaan vaikka 3 alkiota ja jos kaikista lähtee kehittymään sikiö, sitten niitä abortoidaan? Siis mihin maahan näitä Suomen käytäntöjä oikein sekoitetaan. Ei täällä mitään alkioläjää laiteta kohtuun, saatikka että niitä vielä abortoimaan alettaisiin...???