Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, joka on lapsettomuushoitoja vastaan?

Vierailija
18.03.2010 |

Musta lapsettomuushoidot ovat jotenkin luonnonvastaisia. Siis mielestäni lapsettomuushoidoilla syntyneiden lasten vaan ei koskaan olisi kuulunut syntyä tähän maailmaan. Maapallolla on jo valmiiksi liikaa väkeä, aika kamalaa mielestäni vielä hirveillä hormonihoidoilla (jotka nekin kuormittavat ympäristöä) yrittää saada lapsia maailmaan.

Tiedän että mun on kovin helppo sanoa näin, koska itse olen hoidoitta saanut lapsia, mutta tämä on mielipiteeni. Suokaa anteeksi.

Kommentit (230)

Vierailija
201/230 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä et epäröidä uskaltautua sille saralle, että hedelmöityshoidoilla syntyneiden lasten ei kuuluisi olla olemassa?

Hei, "ei kuuluisi" ei tarkoita samaa kuin "ei saisi" tai "ei pitäisi".

Ap

Vierailija
202/230 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut viestejä, mutta oma mielipiteeni on samanmoinen, hakekoot puoliskot uuden puolison jonka kanssa lapsen teko luonnollisesti onnistuu.

Kyllä luonto tietää, kokemusta on, valitettavasti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/230 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla oikeasti paljon huolestuenempi kaikista niistä äideistä ja vauvoista joiden ei kuuluisi elää, mutta jotka silti elävät pelastavan sektion takia.

Vierailija
204/230 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut viestejä, mutta oma mielipiteeni on samanmoinen, hakekoot puoliskot uuden puolison jonka kanssa lapsen teko luonnollisesti onnistuu.

Kyllä luonto tietää, kokemusta on, valitettavasti...

Toivottavasti haet apua. Olet nimittäin sen tarpeessa.

Vierailija
205/230 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisit, etten puhu asiasta evoluution eli genetikan kannalta.

Ap

Vierailija
206/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luet tekstejä kuin "piru Raamattua". Minä en kirjoittanut noin, sinä kirjoitit. Sinä voit noin asioita vääristelemällä loputtomiin liittämään teksiini erilaisia vaihtoehtoja, jolloin ajatus ja sisältö muuttuu.

Mikäli kysyt MINUN kantaani aborttiin niin hyväksyn sen silloin JOS sekä äidin että lapsen henki on vaarassa raskauden edetessä tai jos äidin henki on vaarassa ja tämä tiedetään varmasti. Myös tilanteessa, jos lapsi todetaan varmasti pahasti vammaiseksi, joka elisi vain muutaman hetken tai kuukauden, vuoden pahojen kipujen ja vaikeuksien kanssa. Kunnioitan niitä, jotka vastaavassa tilanteessa jatkavat raskautta ja hoitavat lapsensa hautaan asti. MINÄ en siihen pystyisi.

"Normaalissa raskaudessa" (eli tilanteessa, jota en yllä kuvannut) en itse hyväksy aborttia vaan mikäli lasta ei mitenkään voi tai halua pitää kannustaisin adoptioon sillä lapsi saisi elämän ja varmaakin rakastavan perheen. Minä EN kuitenkaan tuomitse niitä, jotka abortoivat tai ovat abortoineet terveen sikiön "normaalista raskaudesta". Minä en ole siihen oikea ihminen.

Elämässä ei ole mikään mustaa tai valkeaa vaan tilanteet ovat niin erilaisia, ettei asioita voi tuomita tai hyväksyä jollain kaavalla.

Pointtini on, että minä en sulje pois ihmisarvoa ja oikeutta sellaisilta äideiltä, jotka abortoivat terveen sikiön vaikka kummankaan, äidin tai lapsen, elämä ei olisi uhattuna vakavasti. Minä en tuomitse niitä, jotka tekevät abortin, vaikka itse en sitä tekisi. Mikäli ystäväni tulisi kysymään mitä minä olen mieltä pitäisikö hänen abortoida "terve sikiö terveessä raskaudessa" niin pyytäisin häntä harkitsemaan adoptiota. Mikäli hän ei näkisi sitä vaihtoehtona niin en hylkäisi häntä sillä se on HÄNEN elämänsä ja ratkaisunsa minä EN voi tietää hänen sisintään ja määrätä hänen elämästään. Minä voin omassa mielessäni ajatella, että tuo on niin väärin, mutta minä EN VOI julistaa hänelle ja lähipiirille, koko maailmalle kuinka paha hän on tai kuinka hänen kaltaisensa ovat pahoja ihmisiä, jotka pitäisi sterilisoida. Ei näin minä en voi tehdä. Asiat eivät ole niin yksinkertaisia elämä on monimutkaista.

Kaikki mikä on laillista on minusta sellaista jota pitää yrittää ymmärtää ja jos sitä ei vain ymmärrä eikä hyväksy niin jokaisella on siis oikeus ehdottomasti omaan mielipiteeseensä, mutta kyse on siitä, että JULKISESTI EI VOI JULISTAA JA SYYLLISTÄÄ TOISIA JA EVÄTÄ HEIDÄN TAI HEIDÄN JÄLKELÄISTENSÄ IHMISARVO.

Kun ihminen tulee vanhemmaksi sitä yleensä ymmärtää elämää laajenmmin kuin siitä omasta pienestä piiristään ja nurkkakuntaisuudestaan. Minun ei tarvitse olla mikään "poliisi", joka tutkin ja tuomitsen muiden moraalia ja tekoja. Minä voin omassa mielessäni ajatella, vaikka mitä mutta en voi tuomita toisten laillisia tekoja, joita itse en hyväksy. Ihmisellä on vapaa tahto, jota ainakin lait säätelee.

Etkö mielestäsi tuomitse tuota kuvitteellista aborttiin päätyvää ystävääsi, vaikka olet aborttia vastaan ja mielessäsi ajattelisit, että hänen tekonsa on väärin? Tarkoitatko tuomitsemisella siis vain ääneen sanomista? Eikö sinusta ole tuomitsemista se, että täällä Vauva-palstalla kerrot, miten väärin sinusta abortin tekeminen on? Etkö ole sitä mieltä, että abortoitujen vauvojen (vaikka kyse kyllä onkin sikiöistä) olisi kuulunut elää? Uskonpa, että se on juuri sinun mielipiteesi. Onko sinusta silloin jotain eroa siinä, että sanotaan, ettei hedelmöityshoidoilla alkuun saatettujen vauvojen olisi kuulunut elää?

Minä en tässä ketjussa ole tuominnut ketään, joka on hoitoja ottanut, vaikka sinä ja moni muu ehkä niin haluatte kuvitellakin. Olen jopa sanonut olevani hoitojen puolesta yksilötasolla. Olen puhunut hedelmöityshoidoista vähän samaan tapaan kuin sinä abortista. Eikö tässä nyt ole jotain outoa? Muistelen nähneeni aika hemmetin monta abortinvastaista aloitusta av:lla. Kumma että ne eivät sinua häiritse.

Ap

Vierailija
207/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinusta silloin jotain eroa siinä, että sanotaan, ettei hedelmöityshoidoilla alkuun saatettujen vauvojen olisi kuulunut elää?

Ap

Tarkoitan tietysti "kuulunut syntyä", mutta tästäpä saa taas mammat vettä myllyynsä.

Vierailija
208/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yli riskirajan ylittäneiltä. Oma vika jos ovat niin tyhmiä että eivät ole lapsia aikaisemmin tehneet, ovat vain uraa luoneet. Ja se että ei ole ollut miestä, niin se ei kelpaa selitykseksi. Sitten ei ole ollut, ovat jäneet asemalle ja se vain pitäisi hyväksyä. Ei mitään lapsettomuushoitoja!

Vierailija
209/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vain mieleeni, että kuikahan monta ihmistä olen loukannut tahtomattani, kun olen sanonut, että tykkään metvursti voileivistä aivan erityisesti rasvallisen maidon kanssa - siinä on tainnut jo vegaanit, laktoosiallergiset ja keliaakikot vetään herneen nenään!

Huh huh. Sä vertaat kiistaa meetwursti-voileivästä siihen, että joku toivoo, että toisen äidin lapsi ei olisi koskaan syntynyt tähän maailmaan. Jos et näe näiden asioiden eroa, en voi sinua auttaa. Toivotan hyvää elämää. Toivottavasti läheisesi jaksavat kanssasi.

Vierailija
210/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on osittain sama kuin ap:n.

Kun mieheni kanssa päätimme yrittää lasta, niin teimme päätöksen että jos lasta ei tule, emme lähde hoitoihin vaan adoptiojonoon. Ensimmäinen raskaus päättyi keskenmenoon ja parin vuoden jälkeen tuli toinen plussaus, josta nyt jo kouluikäinen lapsi. Missään vaiheessa tätä parin vuoden raskauden odotusta ei mielipiteeni muuttunut. Ajatukseni oli se että jos minussa tai miehessäni on jotain esim. geneettistä vikaa, ettei raskaus onnistu, emme halua riskiä siirtää näitä virheitämme lapsellemme.

Ap ei ole mielestäni missään vaiheessa tuominnut hoitoja saanneita ja toivonut näiden lapset kuolemaan. Aivan järkyttävää lukea moisia väitteitä. Enemmänkin hän on kyseenalaistanut näiden hoitojen järkevyyden ja tarpeellisuuden, mikä on oikeasti ihan terve luonteenpiirre. Itse en näe näitä hoitoja välttämättöminä, vaan enemmän turhakkeina, mutta en tuomitse ihmisiä jotka niitä haluavat, enkä väheksy näiden lapsien olemassa oloa. En tuomitse myöskään rintojen suurennusleikkauksia tai vastaavia.

Ja kyllä, osaan erottaa elämää ylläpitävän hoidon elämää luovasta hoidosta. Yllättävän harva täällä tajuaa niiden erot.

Vierailija
211/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääketieteen saavutuksista. Samalla viivalla esim. rokotusten, helikobakteerin hoidon ja syöpähoitojen kanssa.

Elämää luova hoito on ihmeellistä ja upeaa.

Vierailija
212/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tätä sanaa en kyllä kehtaisi käyttää, olipa mielipiteeni mikä hyvänsä.

Vierailija
213/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielipiteeni on se että lapsia tehdään joko itsekkäistä syistä tai Jumalan sanaan uskovana. Itse en ole kovin uskonnollinen, pidän lisääntymistä itsekkäänä tekona. Itsekkäiden tarpeiden tyydyttäminen pakolla, on useimmiten huonosti perusteltua. Siksi käytän sanaa " turhake". Sen sanan voi käsittää monella eritavalla ja sallittakoon se.

Vierailija
214/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lisäännyit kuitenkin itsekin?

Vierailija
215/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täytin itsekkään tarpeeni. Se tarve ei kuitenkaan ollut niin voimakas että sen täyttämiseksi olisin halunut hoitoja ottaa, vaan adoptio olisi ollut minulle ja miehelleni mielekkäämpi vaihtoehto. Ja vaikka en ymmärrä pakottavaa tarvetta biologiseen lapseen, tiedän biologisen lapsen olevan todella suuri asia toisille. Koska kehitys on mennyt eteenpäin jne. niin sallittakoon hoidot niille joilla lapsettomuus on ongelmana. Se ei kuitenkaan poista ja muuta omaa mielipidettäni lapsettomuushoidoista.

Vierailija
216/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin asiassa voi monenkin mielipide olla loppujen lopuksi erilainen, jos olisi loppuun saakka mennyt niin, että sitä omaa luomulasta ei olisi syntynytkään. Mielipiteitä on ja saa olla, mutta mustavalkoisuus on outoa. Varsinkin jos sitä väriä käyttää ihminen, joka parin vuoden yrityksen ja keskenmenojen jälkeen saa sen oman lapsen ja sanoo, että en olisi hoitoihin lähtenyt, mistä sen kuitenkaan tiedät niin varmasti?

Enkä edelleenkään vetäisi jotain USA:ssa tehtyjä lapsettomuushoitoja yhtään samalle viivalle, kuin mitä Suomessa tehdään hoidoissa. Siellä muutkaan terveyspuolen asiat toimi yhtään samalla tasolla, järkevästi siis... Mutu-mielipiteet ei kyllä ketään kiinnosta, luulis ainakaan.

Vierailija
217/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole mielestäni missään vaiheessa tuominnut hoitoja saanneita ja toivonut näiden lapset kuolemaan. Aivan järkyttävää lukea moisia väitteitä.

Enemmänkin hän on kyseenalaistanut näiden hoitojen järkevyyden ja tarpeellisuuden, mikä on oikeasti ihan terve luonteenpiirre.

Terve luonteenpiirre? Fiksu ja yliempaattinen.

*hekottaa*

Vierailija
218/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksesta paistaa selkeästi läpi törkeä suvaitsemattomuus ja käytöstapojen puute. Et myöskään osoita olevasi kovin älykäs ihminen. Muutamia esimerkkejä tekstistäsi mainitakseni: Daun = Down, ulkonaiset piirteet eivät ole kromosomipuute, käyttämäsi sanat (pullosilmäkala,hidasälyinen) ja puutteelliset perustaidot kirjallisessa ilmaisussa.

Ja olen joskus harkinnut tehdä aloituksen samasta aiheesta! Ihmettelen miksei tästä saisi keskustella...miksi aihe on tabu... Ja nyt tulee rankkoja mielipiteita...sori joskus maaima saattaa satuttaa...enkä ole uskovainen tai muuten tunteeton ihminen..keon omaavani npormaaalin tunnemaailma!! Pariskuntien jotka eivät saa lapsia ei vaan ole tarkoitus saada niitä! Ja väitän myös näkeväni ihmisestä jo etukäteen saako sen kanssa normaaleja ja terveitä lapsia... Jos valitset puolisoksesi miehen jonka silmät ei mahdu kuoppiin ja kieli suuhun ni miksi teette sellaisten kanssa lapsia...ja osuin oikeaan Daun syntyi! Luonto on joskus julma mutta näin meidät on rakennettu vain hyväkuntoiset, terveet ja oikeat geenit omaavat lisääntyvät luonnosakin...ja se on käsittääkseni juuri sitä evoluutiota! Uskon että esim ne alkikset saavat lapsia hyvien geenien tähden...ehkä lapsilla on tarkoitettu rankempi elämä josta vahvistuu ja kasvaa sitten oman elämänpolkunsa kulkeva jälkikasvu...joka voi sitten olla äitiään ja isäänsä viisaampi ja muita kanssaeläjiään ohjastava? Tiedän muutaman lapsettoman pariskunnan ja uskon että heille ei tarkoitettu lasta! Mies hidasälyinen ja täysin vaimonsa pompoteltava ja vaimo hermoheikko entinen huumeiden käyttäjä ...pelkää kaikkea normaaliin elämään liittyvää!!! Ja sori vaan ei kuulosta siltä että hyvä tulisi jos yhdistäisi! Hormoonihoidot nyt menossa. Ja toinen oli toi yllä oleva pullosilmäkala jonka geenit ei mitään tervettä! Ja kolmas pariskunta on vanhemman puoleinen rouva teki ikävuosillaan nuoremman kanssa hoidoilla pojan nyt ei taida psyyke kestää..valittaa ja vaikuttaa melko väsyneeltä...tässäkin voisin sanoa että sori parasta ennen päivä meni jo! Ja tiedän että huutia tulee...mutta tähän minä uskon ja mielestäni tästä pitääkin keskustella...ehkä nämä nykyiset virhehoidot opettaa meitä uskomaan että luontoäidin touhihin ei pidä mennä liikaa sorkimaan ja vältämme tulevaisuudesta muutamia muitakin pelottavia juttuja kuten geenimanipoloitu ruoka tai terveydenhoito joka takaa ikuisen elämän tai liian pitkän elämän jota ihmiset eivät itse enää halua elää vaan väkisin läkkeillä elossa pidetään! Tiedän että kirjoitin nyt ilkeästi...mutta ei ne lapsettomatkaan aina ole minua ymmärtäneen...heille suorastaa ollut kirous jos omistani puhun eli ovat juuri näitä jotka loukkaantuu joulukortista jossa on lapseni nimi lapsen itse kirjoittamana!!

Vierailija
219/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle, kuten sanoin en tuomitsisi ystävääni, kuten sanoin elämä ja tilanteet eivät ole mustia tai valkoisia eikä mitään kaavaa ole enkä ole mikään "poliisi", joka voi vaatia muita toiminaan kuten oma omatuntoni ja moraalini vaatisi.

Minä voin itse ajatella mielessäni, että ystäväni teko on väärin, mutta en häntä hylkäisi tai pitäisi häntä huonompana kuin itseäni ratkaisunsa vuoksi.

En ole itse koskaan ollut samassa tilanteessa kuin aborttia harkitseva, onneksi. Minulla on ehkäisy toiminut ja toivottuja, syntyneitä lapsia on. En voi siis varmasti sanoa, mitä tekisin missäkin tilanteessa itse, mutta voin sanoa mitä nyt ajattelen. Se on yksi syy miksi en tuomitse ketään, kun et itse ole ollut samassa tilanteessa niin et voi tuomita. On eri asia, jos kyse jostain laittomasta, jota ei yhteiskunnassa hyväksytä edes lain mukaan. Usein nuo laittomat asiat on niin vaikeita, ettei niistä kai useinkaan tule epäselvyyttä onko oikein vai väärin.

Mikäli hän tämä kuvitteellinen ystäväni tekisi jotain laitonta esim. hakkaisi mahdollista lastansa niin puhuisin hänen kanssaan ja jos se ei loppuisi niin ilmoitaisin asiasta viranomaisille eli tämä ei ole rinnastus vaan jonkinlainen äkkiä mieleen tullut esimerkki kun en nyt äkkiä muunlaista keksinyt, mutta se kai selventää hieman lailisen ja laittomuuden ja oman ja toisen moraalin ja käytöksen eroa tässä tapauksessa (kuvitteellisen ystäväni ja minun).

Itse asissa eräs ystäväni tuli jo ennestään yksinhuoltajana raskaaksi "vahingossa", teki neljännen lapsen (kolmella sama vihitty isä, ero) yksinäisenä, koska ei hyväksy aborttia. Hänen taloudellinen tilanteensa ei ole erityisen hyvä ja välillä todella väsynyt, mutta hän ei hyväksynyt aborttia eikä edes sitä harkinnut kertomansa mukaan. Mikäli hän olisi kertonut minulle, että tekee abortin olisin siis yrittänyt puhua adoptiosta ja hänet tuntien hän olisi varmasti sitä harkinnut vakaasti, mutta tätä keskustelua ei siis edes käyty.

Ei minulla ole aihetta ketään abortin tehnyttä tai suunnittelevaa ahdistaa missään palstoilla, enkä ole koskaan sellaiseen palstoilla törmäänytkään. Ainoastaan kerran joku kysyi tuntemattomana palstalla mitä tekisitte kun hän on raskaana ja harkitsee aborttia ja ehdotin hänelle adoptiota synnytyksen jälkeen ja sen jälkeen moni muukin tarjosi hänelle samaa. En tiedä miten kävi.

Ehkä noita kirjoituksia aborteista myötä ja vastaan on paljon, mutta en ole niitä lukenut, koska käyn muutenkin hyvin harvoin missään yleisissä keskusteluissa kun olen hyvin usein niin kiireinen. Tähän nyt käytin kyllä aikaa liikaakin kun kirjoitin pari, kolme pitkää tekstiä.

Suvaitsevaisuutta ja empatiaa kaipaisin enemmän ihmisille, joilta sitä näyttää puuttuvan. Yksilökeskeinen yhteiskuntamme tulee kohta oman tiensä päähän sillä valtio toimii yhteisönä ja vain siten myös voi hyvin.

Vierailija
220/230 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin asiassa voi monenkin mielipide olla loppujen lopuksi erilainen, jos olisi loppuun saakka mennyt niin, että sitä omaa luomulasta ei olisi syntynytkään. Mielipiteitä on ja saa olla, mutta mustavalkoisuus on outoa. Varsinkin jos sitä väriä käyttää ihminen, joka parin vuoden yrityksen ja keskenmenojen jälkeen saa sen oman lapsen ja sanoo, että en olisi hoitoihin lähtenyt, mistä sen kuitenkaan tiedät niin varmasti? Enkä edelleenkään vetäisi jotain USA:ssa tehtyjä lapsettomuushoitoja yhtään samalle viivalle, kuin mitä Suomessa tehdään hoidoissa. Siellä muutkaan terveyspuolen asiat toimi yhtään samalla tasolla, järkevästi siis... Mutu-mielipiteet ei kyllä ketään kiinnosta, luulis ainakaan.

Sinä et voi tietää mielipiteitäni ennen raskauksia. Eikä auta vaikka kuinka niitä toitottaisin täällä, voit silti pitää oman mielipiteesi. Olisinhan voinut tietenkin kirjoittaa että olen lapseton, mutta en näe syytä valehdella. Ne pari vuotta olivat minulle raskaita, mutta sinä aikana et hetkeäkään ajatellut mahdollisia hoitoja. Adoptio ensisijaisena vaihtoehtona oli niin voimakas. Tälläiset päätökset on luonteesta ja persoonasta kiinni ja minulla se kääntyi adoption puolelle.

Kuten aiemmin jo sanoin, sallittakoot lapsettomuushoidot niitä tarvitseville. Ja kaverini joka ne läpikäyneenä ovat saaneet lapsen, ovat saaneet minulta myös vilpittömät onnittelut ja olen yhä onnellinen heidän puolestaan. Nämä asiat eivät liity toisiinsa, ne eivät muuta mielipidettäni lapsettomuushoitojen tarpeellisuudesta. Se on

minun mielipiteeni, ennen raskausaikaa, raskausaikana ja nyt. Se mielipide on syntynyt monien harkintojen, asoiden punnitsemisien ja pohdintojen kautta.

Mustavalkoisuus taas ei mitenkään liity tähän. Mielipiteet poikkeavat toisistaan, mutta se että mielipide on valtaväestöstä poikkeava, ei tee siitä mustavalkoista tai väärää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi