Laihuuden siirtäminen lapsille - tajuavatko äidit mitä tekevät?
Useasti näkee erittäin laihoja äitejä, joilla on huomattavasti alipainoisia lapsia. Eivätkö ne äidit tajua antaa lapsilleen ruokaa, kun itse elävät vedellä ja salaatilla (ja tupakalla)? Eikö tule mieleen, että lapsella voi olla nälkä?
Tiedän yhden pariskunnan, jossa isä hieman pyöreä ja äiti alipainoinen. On tainnut äidin ruokakammo ja laihuuden ihannointi tarttua lapsiinkin... Ei tervettä!
Pienelle lapselle ei ole tervettä olla liian laiha. Kaikki tärkeät vitamiinit ja hivenaineet jäävät saamatta. Mielummin hiemen pyöreä lapsi kuin liian laiha!
Kommentit (77)
kontrolloiduissa olosuhteissa. Tulos oli se, että ns. läpipaskot olivat tosi aktiivisia, ja paikoillaan ollessankin liikkuivat (heiluttivat jalkaa, vaihtoivat asentoa tms), heidän syömänsä annoskoot olivat pienempiä kuin olivat kuvailleet ja ateriaväli pidempi. Lihavat olivat passiivisempia (istuessaan tosiaan istuivat paikoillaan, liikunta oli rauhallisemmassa tahdissa) ja söivät enemmän kuin olivat kuvailleet (isompia annoskokoja, ateriaväli lyhyempi, osa unohti usein jonkun välipalan tms).
Suurin osa ylipainoisista ystävistäni syö tosi usein karkkia ja mäkkäri hamppareita TAI tosi isoja annoksia. Laihat ystävät syövät paljon kasviksia, hedelmiä, tekevät lähes aina itse ruokansa JA syövät vaan harvoin pizzaa yms.
En tunne ketään joka söisi JOKA PÄIVÄ hampurilaisia tms, saati sitten syöttäisi niitä lapselleen :O
osa laihoista ystävistäni syövät joka päivä karkkia ja mäkkäri hamppareita, mutta eivät liho. Lapsilla samat ruokatottumukset. Lihavat ystävät syövät paljon kasviksia, hedelmiä ja tekevät aina itse ruokansa. karkkia he antavat lapsilleen vain karkkipäivänä kerran viikossa. vain muutama laihojen lapsista on pyöreitä, mutta muuten kaikkien lapsen laihoja. Siis normaalipainoisia.
laihoilla tosi epäterveellinen ruokavalio, jos voivat syödä mitä vain lihoamatta.Lihavien annoskoot isompia, mutta ruoka voi olla erittäin kevyttä. he vain syövät liikaa.
mutta hoikista ja laihoista ihmisistä suurin osa onihan terveitä. Itse oon hoikka, urheilen paljon, mutta syön ihan kunnolla viidesti päivässä. Meillä lapset syö 2 lämmintä ateriaa joka päivä ja lisäksi väli-, aamu- ja iltapalat. Meillä myös herkutellaan viikoittain (karkkipäivä, välillä jälkiruokaa jne).
Kyllä voi olla hoikka ja tervekin. Olen samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että lapsia ei saa pitää nälässä ja lapset saavat olla pyöreitäkin. Älkää kuitenkaan kaikkia laihoja äitejä teilatko...
Lihava voi toki olla lihava koska syö liikaa tavallista/terveellistä ruokaa, mutta hyvin monet (huom! ei kaikki) lihavat myös syövät paljon ja usein niitä energiapommeja.
laihoilla tosi epäterveellinen ruokavalio, jos voivat syödä mitä vain lihoamatta.Lihavien annoskoot isompia, mutta ruoka voi olla erittäin kevyttä. he vain syövät liikaa.
Mulla bmi 17, aina ollut ja monesti on asiaa selvitelty, mutta kun on geeneistä kiinni, ei ruokailutottumuksista. Äitikin on aina ollut laiha. Samoin nyt kolmevuotias tyttöni on hoikka ja miinuskäyrillä, mutta syö erittäin hyvin, ja on ollut öljylisääkin ruoissa, kun suomessa pelätään tota hoikkuutta niin paljon...
Mulla bmi 17, aina ollut ja monesti on asiaa selvitelty, mutta kun on geeneistä kiinni, ei ruokailutottumuksista. Äitikin on aina ollut laiha. Samoin nyt kolmevuotias tyttöni on hoikka ja miinuskäyrillä, mutta syö erittäin hyvin, ja on ollut öljylisääkin ruoissa, kun suomessa pelätään tota hoikkuutta niin paljon...
Tottakai laihoilla on laihoja lapsia. Ihan niin kun vaaleehiuksisilla on vaalee hiuksisia tai tummaihosella tummaihosia. Aika kummaa nyt tollasta ihmetellä.
Kertoo aika paljon palstan läskivihaajista!
Tottakai laihoilla on laihoja lapsia. Ihan niin kun vaaleehiuksisilla on vaalee hiuksisia tai tummaihosella tummaihosia. Aika kummaa nyt tollasta ihmetellä.
laihoilla myös ylipainoisia lapsia! ja toisin päin!
että myös alipaino voi olla ongelma? Tahdosta ja syömistottumuksista riippumaton piirre, mikä saattaa todella, yllätys, yllätys, periytyä lapsille? Itse olen aina ollut alipainoinen, bmi ollut normaali vain raskausten aikana, ruokavalio on moneen kertaan tutkittu milloin missäkin lääkärissä, mitään vikaa ei löydy. Toinen lapsista on perinyt tämän "kadehdittavan" piirteen ja toinen taas on normaalipainoinen, vaikka samaa ruokaa syövät. Laihempi lapsista syö usein enemmänkin kuin "normaali", mutta silti saa selitellä vieraille, että kyllä lapsi ruokaa saa... Ja ei todellakaan tee lapselle hyvää kuulla jatkuvasti negatiivista palautetta ja arvostelua painosta, vaikka sitä painoa nyt poikkeavasti saattuu olemaan liian vähän.
minä olen hoikka äiti ja painoindeksinikin on luultavasti alipainoinen. Olen ollut hoikka aina, ruokaa en säännösztele jas yön kyllä liiankin epäterveellisesti.
Minulla on kakis lasta, toinen on kovin hoikka ja meneekin käyrillä ihan alimmaista viivaa. Syö aivan kauheasti, siis joka ruokailulla useita annoksia. Toinen lapsista taas on normaalipainoinen tai hieman siitä ylitse ja on kauhean nirso. Ei syö oikeastaan yhtään mitään, eikä koskaan. Tuntuu elävän pelkällä vedellä. Että turha sitä on johtopäätöksiä pienten lasten painosta vielä tehdä :)
laihuudesta ja lihavuudesta täytyy aina tapella?
Antakaa ihmisten elää, kuten haluavat. Ei se ole teiltä pois!
tosi hoikkia. VAikka syötäis munkkeja päivät pitkät.
Meillä juodaan täysmaitoa ja leivän päällä on voita ja kermaa lorauttelen kastikkeisiin.
Yllätys! Lapsemmekin ovat tosi hoikkia ! Eikö ole outoa.
mutta jos ylipainoa perustellaan geeneillä niin se onkin TEKOSYY!?
tuttavani on todella laiha ja hänellä on jonkinlainen syömishäiriö, koska närppii ja pyörittelee vain ruokaa lautasellaan. Vain karkki ja jätski maistuvat kunnolla (ja tupakka). Hänen teini-ikäinen tyttärensä on myös sairaan laiha ja nirsoilee ruuan suhteen kuten äitinsäkin. Kyllä lapsi ottaa mallia äidistä, kun kuvittelee sen olevan normaalia käytöstä.
Tytär mässyttelee karkkia niin ettei ruoka maistu.
varsinkin teini tytöillä!
muistelen usein opiskeluaikojen kämppistäni. muija tuli kotipizzan kautta JOKA PÄIVÄ kotiin, pizzan ja ison cocacola-pullon kanssa. painui suoraan sänkyyn katsomaan tv:tä ja siellä ilta meni, välillä kävi tekemässä keittiössä ranskiksia ja lenkkiä iltapalaksi. sitten kiukutteli minulle, että miksi onkin ylipainoinen ja raivosi syömisistäni. eikä ole ainoa tasapainoton läski, jonka olen tuntenut...
sellainen pieni vinkki, että hankkikaa apua jostain eka päällenne, niin sitten ehkä onnistuu myös pudottaa se paino normaalilukemiin!muistelen usein lukioaikaista luokkakaveria, joka oli luonnostaan hoikka. Ahmi päivät pitkä pelkkää roskaruokaa, karkkia, limua ja sipsejä. Haukkui kaikkia lihavia ja tuli heidän eteensä mässyttelemään ja taputtelemaan vatsaansa ja kehui, että voi syödä mitä vain lihoamatta. Itseäni otti todella päähän sillä olin 20kg ylipainoinen ja hän en pilkkansa osui usein minuun.
Törmäsin häneen noin 10v myöhemmin kaupassa. Oli kolmen lapsen äiti ja mikä parasta... oli LÄSKi! Hän oli lihonnut varmasti lähemmäs 40kg. Minä hoikaksi laihtuneena menin tervehtimään. Hän käänsi nopeasti päänsä pois ja luimisteli kulmiensa alta. Taisi pilkka lopulta osua omaan nilkkaan!
just näin kaupassa laiheliini perheen, joilla kärry täynnä karkkia ja sipsiä, pakastepitsaa, limpparia ja tupakkaa. Teini tytöllä ja äidillä luut törröttivät!
Että se laihojen terveellisistä ruokailutottumuksista!
todella sääli, että äidit eivät puutu lapsensa alipainoisuuteen ajoissa. Jäävät kuukautiset tulematta yms ja muutenkin kehitys häiriintyy.
Tietysti, jos äiti itsekin on todella laiha ei hän välttämättä ymmärrä asian vakavuutta.
Niinpä niin. TOi oli hyvä pointti. Siihen mahtuu suurinpiirtein 15 kiloa naapuriaan painavampi ap:kin sekä tuo hänen parjaamansa naapuri.
ei varmaan toki kaikissa (osittain geneettistä), mutta kyllä näitä "liian vähän ruokkivia" on.
Esim. toisessa äiti ei välitä syödä kuin neljä kertaa päivässä, joten myös lapsilta jää pois toinen lämmin ruoka. Toisessa (jossa on aivan sairaalloisen laihoja kaikki) katsoin, kun 4h kyläilyn aikana heidän kolmen tyttönsä (iät 1v, 3v ja 6v) välipala oli yksi kolmeen osaan jaettu appelsiini...
Suurin osa ylipainoisista ystävistäni syö tosi usein karkkia ja mäkkäri hamppareita TAI tosi isoja annoksia. Laihat ystävät syövät paljon kasviksia, hedelmiä, tekevät lähes aina itse ruokansa JA syövät vaan harvoin pizzaa yms.
En tunne ketään joka söisi JOKA PÄIVÄ hampurilaisia tms, saati sitten syöttäisi niitä lapselleen :O