Laihuuden siirtäminen lapsille - tajuavatko äidit mitä tekevät?
Useasti näkee erittäin laihoja äitejä, joilla on huomattavasti alipainoisia lapsia. Eivätkö ne äidit tajua antaa lapsilleen ruokaa, kun itse elävät vedellä ja salaatilla (ja tupakalla)? Eikö tule mieleen, että lapsella voi olla nälkä?
Tiedän yhden pariskunnan, jossa isä hieman pyöreä ja äiti alipainoinen. On tainnut äidin ruokakammo ja laihuuden ihannointi tarttua lapsiinkin... Ei tervettä!
Pienelle lapselle ei ole tervettä olla liian laiha. Kaikki tärkeät vitamiinit ja hivenaineet jäävät saamatta. Mielummin hiemen pyöreä lapsi kuin liian laiha!
Kommentit (77)
Itse olen hoikka (165/53) ja syön normaalisti eli esim. pakkauksissa annetut annoskoot ovat minulle sopivia ja riittäviä. Yksi läheinen sukulaiseni on todella ylipainoinen ja hänelle normaali annos=2-3 kertaa se mitä minä syön, oli kyse sitten tavallisista ruuista tai erikoisherkuista.
laihoille yksi tomaatti ja pala kurkkua on paljon ruokaa!
Kerran ollessani kahvilassa kuulin tämän. Kaksi naista oli kahvilla ja toinen kysyi pitäisikö käydä syömässä. Toinen vastasi ei kun maha on ihan täynnä söin tomaatin ja palan kurkkua :)
sinä syöt yhden banaanin niin ei ylipainoisen syömä 2-3 banaania ole paljon!
kylläpä jotkut syövät vähän! Meillä ollaan ihan normaalipainoisia, mutta ei meidän 4 henkiselle perheelle riitä esim. yksi italianpata pussi, mikä on tarkoitettu neljälle!
Itse olen hoikka (165/53) ja syön normaalisti eli esim. pakkauksissa annetut annoskoot ovat minulle sopivia ja riittäviä. Yksi läheinen sukulaiseni on todella ylipainoinen ja hänelle normaali annos=2-3 kertaa se mitä minä syön, oli kyse sitten tavallisista ruuista tai erikoisherkuista.
laihoille yksi tomaatti ja pala kurkkua on paljon ruokaa!
Kerran ollessani kahvilassa kuulin tämän. Kaksi naista oli kahvilla ja toinen kysyi pitäisikö käydä syömässä. Toinen vastasi ei kun maha on ihan täynnä söin tomaatin ja palan kurkkua :)
kylläpä jotkut syövät vähän! Meillä ollaan ihan normaalipainoisia, mutta ei meidän 4 henkiselle perheelle riitä esim. yksi italianpata pussi, mikä on tarkoitettu neljälle!
riitä meilläkään. laitan meille kolmelle (lapsi 6v) aina kaksi pussia noita pata-aineksia. Muutenkin pakkausten annoskoot täytyy aina tuplata, että riittävät. Eikä meilläkään läskejä olla.
Italianpataa tms. ei ole tullut kokeiltua, mutta esim. pakastepizzoista riittää se ohjeannos (meidän käyttämissä puolikas) ja kun keitetään riisiä ja makaronia niin hyvin riittää pakkausten annoskoot, riisiä tuppaa jäämään ylikin. Ja noudatetaan ihan perus lautasmallia: 1/4 pastaa/perunaa/riisiä/tms., 1/4 lihaa/kalaa/tms. ja loput kasviksia.
Ihmisen paino ei kerro suoraan mitään hänen ruokailutottumuksistaan tai mahdollisista syömishäiriöistään. Tämä pätee paitsi lihaviin myös laihoihin. Kuten Syömishäiriöliitto on juuri tähdentänyt, vain MURTO-OSA syömishäiriöisistä on alipainoisia.
Minä en ole huolissani siitä, jos näen ihmisen, joka on laiha tai närppii ruokaansa. Sen perusteella en voi tehdä vielä mitään johtopäätöksiä. Toivoisin lähinnä, että ihmiset pystyisivät suhtautumaan ruokaan terveesti: että se olisi heille polttoainetta ja sopivassa määrin myös nautinto, eikä pakkomielle, joka hallitsee koko elämää.
Hyvinsyöneen ja terveen näköinen ihminen voi kärsiä esimerkiksi bulimiasta, joka tuhoaa paitsi mielen, myös hampaat, sydämen, mahan ja ruoansulatuselimistön. Anoreksia taas ei ole synonyymi laihuudelle, vaikka pelottavan moni niin luuleekin. Anoreksia on mielen sairaus.
En siis toivo, että äidit ruokkisivat lapsensa tietyn painoiksi - meitä on täällä moneen junaan, eikä samaan muottiin tarvitse mahtua. Ihmisellä, joka on sinut itsensä kanssa, ei ole tarvetta puuttua toisen painoon. Sen sijaan toivon, että äidit omalla esimerkillään opettaisivat lasta luomaan terveen suhteen ruokaan ja vahvan itsetunnon. Sitä tarvitaan maailmassa selviämiseen.
laihojen äitien lapset ovat niitä ylipainoisia. Äiti ei itse liho millään ja mässytelee siksi epäterveellistä ruokaa kuten hampurilaisia, ranskiksia, sipsejä ja karkkeja.Eikä liiku. Tavat siirtyvät lapsille ja jos lapsi on taipuvainen lihavuuteen paisuaa hän palloksi.
Usein lihavilla terveellisemmät ruokatottumukset kuin laihoilla. Heillä vain annoskoot ovat isompia!
Useasti näkee erittäin laihoja äitejä, joilla on huomattavasti alipainoisia lapsia. Eivätkö ne äidit tajua antaa lapsilleen ruokaa, kun itse elävät vedellä ja salaatilla (ja tupakalla)? Eikö tule mieleen, että lapsella voi olla nälkä?
Tiedän yhden pariskunnan, jossa isä hieman pyöreä ja äiti alipainoinen. On tainnut äidin ruokakammo ja laihuuden ihannointi tarttua lapsiinkin... Ei tervettä!
Pienelle lapselle ei ole tervettä olla liian laiha. Kaikki tärkeät vitamiinit ja hivenaineet jäävät saamatta. Mielummin hiemen pyöreä lapsi kuin liian laiha!
laihuuden ihannointi on sairautta! On väärin antaa lapselle sellainen kuva, että on hienoa olla anorektikko.
T:normipainoinen
laihojen äitien lapset ovat niitä ylipainoisia. Äiti ei itse liho millään ja mässytelee siksi epäterveellistä ruokaa kuten hampurilaisia, ranskiksia, sipsejä ja karkkeja.Eikä liiku. Tavat siirtyvät lapsille ja jos lapsi on taipuvainen lihavuuteen paisuaa hän palloksi.
Usein lihavilla terveellisemmät ruokatottumukset kuin laihoilla. Heillä vain annoskoot ovat isompia!
kyllä pakko myöntää, että meidän perheessä käydään mäkissä ja hesellä pari kertaa viikossa ja viikonloppuna lapset saavat karkkia ja limppaa.
No, eivätpähän ole läskejä!
Tuossakin joku väittää olevansa normipainoinen ja sanoo että laihuus on sairautta. En ihan ymmärrä. Normipainoinenhan ON laiha. Normi olisi olla laiha. Et voi sanoa olevasi normipainoinen jos et ole laiha!
No nytkö siellä joku pulleromamma vetäisi herneen aivoon...?
ja upposi ap:n teksti laiheliinimamma? :)
ja sairastaa n. 3 päivää vuodessa en ole huolissani siitä että paino menee keskikäyrän alapuolella. Ja vitamiinit ja hivenaineet tulevat kyllä hyvin kasvispainotteisesta ruokavaliosta jota höystetään laadukkaalla lihalla ja kalalla.
muistelen usein opiskeluaikojen kämppistäni. muija tuli kotipizzan kautta JOKA PÄIVÄ kotiin, pizzan ja ison cocacola-pullon kanssa. painui suoraan sänkyyn katsomaan tv:tä ja siellä ilta meni, välillä kävi tekemässä keittiössä ranskiksia ja lenkkiä iltapalaksi. sitten kiukutteli minulle, että miksi onkin ylipainoinen ja raivosi syömisistäni. eikä ole ainoa tasapainoton läski, jonka olen tuntenut...
sellainen pieni vinkki, että hankkikaa apua jostain eka päällenne, niin sitten ehkä onnistuu myös pudottaa se paino normaalilukemiin!
muistelen usein opiskeluaikojen kämppistäni. muija tuli kotipizzan kautta JOKA PÄIVÄ kotiin, pizzan ja ison cocacola-pullon kanssa. painui suoraan sänkyyn katsomaan tv:tä ja siellä ilta meni, välillä kävi tekemässä keittiössä ranskiksia ja lenkkiä iltapalaksi. sitten kiukutteli minulle, että miksi onkin ylipainoinen ja raivosi syömisistäni. eikä ole ainoa tasapainoton läski, jonka olen tuntenut...
sellainen pieni vinkki, että hankkikaa apua jostain eka päällenne, niin sitten ehkä onnistuu myös pudottaa se paino normaalilukemiin!
muistelen usein lukioaikaista luokkakaveria, joka oli luonnostaan hoikka. Ahmi päivät pitkä pelkkää roskaruokaa, karkkia, limua ja sipsejä. Haukkui kaikkia lihavia ja tuli heidän eteensä mässyttelemään ja taputtelemaan vatsaansa ja kehui, että voi syödä mitä vain lihoamatta. Itseäni otti todella päähän sillä olin 20kg ylipainoinen ja hän en pilkkansa osui usein minuun.
Törmäsin häneen noin 10v myöhemmin kaupassa. Oli kolmen lapsen äiti ja mikä parasta... oli LÄSKi! Hän oli lihonnut varmasti lähemmäs 40kg. Minä hoikaksi laihtuneena menin tervehtimään. Hän käänsi nopeasti päänsä pois ja luimisteli kulmiensa alta. Taisi pilkka lopulta osua omaan nilkkaan!
sellainen pieni vinkki, että hankkikaa apua jostain eka päällenne, niin sitten ehkä onnistuu myös pudottaa se paino normaalilukemiin!muistelen usein lukioaikaista luokkakaveria, joka oli luonnostaan hoikka. Ahmi päivät pitkä pelkkää roskaruokaa, karkkia, limua ja sipsejä. Haukkui kaikkia lihavia ja tuli heidän eteensä mässyttelemään ja taputtelemaan vatsaansa ja kehui, että voi syödä mitä vain lihoamatta. Itseäni otti todella päähän sillä olin 20kg ylipainoinen ja hän en pilkkansa osui usein minuun.
Törmäsin häneen noin 10v myöhemmin kaupassa. Oli kolmen lapsen äiti ja mikä parasta... oli LÄSKi! Hän oli lihonnut varmasti lähemmäs 40kg. Minä hoikaksi laihtuneena menin tervehtimään. Hän käänsi nopeasti päänsä pois ja luimisteli kulmiensa alta. Taisi pilkka lopulta osua omaan nilkkaan!
oikein sellaiselle bitchille! :D
on vaan fakta, että anorektiset lapset on hyväksyttäviä ja lihavat eivät!
Samoin on aikuisilla. Ainakin av:n juttujen perusteella tulee sellainen kuva.
sellainen pieni vinkki, että hankkikaa apua jostain eka päällenne, niin sitten ehkä onnistuu myös pudottaa se paino normaalilukemiin!muistelen usein lukioaikaista luokkakaveria, joka oli luonnostaan hoikka. Ahmi päivät pitkä pelkkää roskaruokaa, karkkia, limua ja sipsejä. Haukkui kaikkia lihavia ja tuli heidän eteensä mässyttelemään ja taputtelemaan vatsaansa ja kehui, että voi syödä mitä vain lihoamatta. Itseäni otti todella päähän sillä olin 20kg ylipainoinen ja hän en pilkkansa osui usein minuun.
Törmäsin häneen noin 10v myöhemmin kaupassa. Oli kolmen lapsen äiti ja mikä parasta... oli LÄSKi! Hän oli lihonnut varmasti lähemmäs 40kg. Minä hoikaksi laihtuneena menin tervehtimään. Hän käänsi nopeasti päänsä pois ja luimisteli kulmiensa alta. Taisi pilkka lopulta osua omaan nilkkaan!oikein sellaiselle bitchille! :D
ole muuten ainoa eikä ensimmäinen tapaus, jossa laihasta haukkujasta on myöhemmin tullut lihava ja lihavasta kohteesta laiha.
Varokaa siis te laihat lihavien haukkujat!
Kun ikää tulee enemmän ette välttämättä voi mässäillä entiseen tapaan lihoomatta.
onkin mennyt tällainen ketju kokonaan ohi.
Tosiaan äidit ruokatottumukset ja laihuuden ihannointi siirtyvät varmasti tyttärille.
En ole koskaan nähnyt lihavaa lasta tosi laihalla äidillä.
tuttavani on todella laiha ja hänellä on jonkinlainen syömishäiriö, koska närppii ja pyörittelee vain ruokaa lautasellaan. Vain karkki ja jätski maistuvat kunnolla (ja tupakka). Hänen teini-ikäinen tyttärensä on myös sairaan laiha ja nirsoilee ruuan suhteen kuten äitinsäkin. Kyllä lapsi ottaa mallia äidistä, kun kuvittelee sen olevan normaalia käytöstä.
Tytär mässyttelee karkkia niin ettei ruoka maistu.
perheita, joissa äiti on nirso ja närppijä ruuan suhteen, mutta lapset syövät hyvällä ruokahalulla mitä vain ja kuinka paljon vain?
Mä tässä mietin, että en mä ainakaan tunne.
yrittänyt itsaria. Syynä se, että äitinsä juoksutti ja urheilututti tyttöä ihan sairaasti ja piti dietillä, ettei tytöstä tule lihava. Tyttö on ollut aina ihan tavallinen lapsenpyöreä. Äiti itse tikkulaiha.
Ehkä sinulla on niin vääristynyt kanta ruokaan, että luulet antavasi lapsille tarpeeksi terveellistä ravintoa.
Meillä on kaksi tosi laihaa tyttöä ja itsekin olen aika laiha. Mutta todellakin annan lapsilleni ihan niin paljon ruokaa kuin vain haluavat syödä!! Haloo, ei kai se, että lapset ovat laihoja tarkoita sitä, että eivät saisi kotona ruokaa. Meillä pienempi syö tosi hyvin, aika isoja annoksia ja muutenkin tykkää melkein ruuasta kuin ruuasta, mutta silti on aivan tikkulaiha, menee jossain -15 käyrällä. Isompi sitten on tosi nirso syöjä, jolle ei meinaa kelvata juuri mikään, mutta kyllä hänellekin ruokaa annamme ihan niin paljon kuin haluaa syödä.
Oikein vihaksi pistää, jos joku ihan oikeasti ajattelee, että laihojen lapsien vanhemmat eivät anna lapsilleen ruokaa. Enkä todellakaan saa mitään mielihyvää siitä, että lapseni ovat laihoja, mutta enpä minä asialle juuri mitään myöskään voi. Aktiivisia ja liikkuvaisia ovat molemmat, joten ehkä laihuus osittain johtuu siitä.
itse hoikka ja lapset sairaalloisen laihoja. Vanhin menee - 25 käyrällä. Mutta me syödään todella hyvin. Satutaan vaan olemaan sellaisia ikiliikkujia kaikki, ja geenit kohdallaan. Itselläni painoindeksi on ollut joskus jopa alle 15 eli aika epätervettä mutta syönyt aina mitä sattuu ja todella paljon.
Toki pyritään syömään tosi monipuolisesti ja itse en ota mitää pulttia laihuudestamme. Itse huomasin, että 30 vuoden jälkeen kiloja tuli mukavasti, jopa 10. Edelleenkään en ole lihava.