En jaksa minkäänlaista asiointia työttömyyteen liittyen enää!
En ole nyt töissä omalla alalla joten olen työnhakija koko ajan. Jotain keikkaa teen toisella alalla sen mikä on tarjolla. Aloin myös opiskella. Mitä ihmettä, mun pitäisi siis hyväksyttää työntekoni ja opiskeluni tällä työkkärin virkailijalla? Ei aikuisena ihmisenä olisi tullut mieleenkään kysyä lupaa mitä siirtoja saan työnhakuni eteen tehdä. Käsittämätön systeemi. Tottakai ymmärrän että saamani palkan mukaan päivärahaa vähennetään, se on selvä! Olen silti suuremman osan kuukaudessa edelleen työtön, joten kyllä otaksun että jonkinlainen pieni tuki minulle kuuluu. Kuka on luonut näin kyttäävän ja syyllistävän systeemin, eikö kaikesta aktiivisuudesta pitäisi vain olla tyytyväinen? Mikä juttu on että työkkäristä pitää pyytää lupa opiskeluun?
Kommentit (12)
Uhkasin hakatta Te virkailijan ja sen jälkeen ne ei ole minua sinne kutsuneet. Virkailija väitti minua tyhmäksi enkä saa omalta alalta töitä. Siis rakennusalalta ja se käski minua hakea kauppaan kärrypojaksi ja pullonpalautusautomaattin hoitajaksi vaikka olen yli 40 v mies
On lottovoitto työllistyä Suomessa.
Älä sitten enää täyttele kelan lappuakaan.
Menkää töihinne siitä..töitä on vaikka millä mitalla
Sanoppa muuta. Tuo on suuri ihmetyksen aihe. Ja miten tähän kyykytykseen on varaa.
Kääppänä labra yhtiöt lopetti rekrytointiprosessin ilman syytä.
Ei sieltä mitään lupia tarvi kysellä, vaan ainoastaan pitää heidät ajan tasalla siitä, mitä teet, koska se mitä teet, voi vaikuttaa saamiisi korvauksiin.
Voit siis tehdä elämälläsi ian mitä lystättää, mutta muista, että työkkäri ei kaikissa tapauksessa katso sinun olevan enää työtön työnhakija ja oikeutettu korvauksiin. Sen takia, että olet työttömänä työnhakijana ja haet myös korvauksia sen aikana, olet ilmoitusvelvollinen siitä, mitä aiot tehdä tai mitä teet. Jos et hae korvauksia työttömyysjaltasi, työkkäristä ei tarvi välittää tuon taivaallistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vielä pientä. Kun poikani jäi työttömäksi intin jälkeen niin voi v. sitä selvittelyn määrää, ja vaikka euroakaan ei ollut oikeutettu saamaan niin silti piti joka asia tiedottaa ja dokumentoida, jotta ne jotkut vtun odotusviikot ym. kuluisivat pois. Lopulta selvisi, ettei ne siltikään kulu pois riittävästi ennen seuraavien opintojen alkua. En ymmärrä, miten joku jaksaa työttömänä tuota simputusta.
Mitähän se poika sitten "odotti viikkoja" ellei juuri sitä korvausten alkamista...?
Ei ne korvaukset kenelläkään muillakaan ole heti 1. työtömyyspäivänä ja ilman ehtojen täyttymistä alkaneet.
Puolisoni oli pitkään työtön, useita vuosia. Tietysti se rasitti ja ärsytti tässä vieressä katsella ja opin vihaamaan TE-toimiston enemmän kuin mitään muuta vastaavaa puljua. Puoliso onneksi sai yrityksensä pystyyn ja tavoite on että saisi sieltä vähintään nostettua sen mitä työttömänä. Saa toki enemmänkin mikä on yrityksen tavoite. En ikinä enää halua siihen työkkärirumbaan, mitä pelkästään tästä vierestä katselin. Se sai sarvet kasvamaan mun päähän, aloin kyynistyä ja muuta ikävää. #tun kyykytystä tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä mitään lupia tarvi kysellä, vaan ainoastaan pitää heidät ajan tasalla siitä, mitä teet, koska se mitä teet, voi vaikuttaa saamiisi korvauksiin.
Voit siis tehdä elämälläsi ian mitä lystättää, mutta muista, että työkkäri ei kaikissa tapauksessa katso sinun olevan enää työtön työnhakija ja oikeutettu korvauksiin. Sen takia, että olet työttömänä työnhakijana ja haet myös korvauksia sen aikana, olet ilmoitusvelvollinen siitä, mitä aiot tehdä tai mitä teet. Jos et hae korvauksia työttömyysjaltasi, työkkäristä ei tarvi välittää tuon taivaallistakaan.
Ilmoitan tietenkin kelaan tunnit mitkä olen töissä ja he pystyvät tulorekisteristä tarkistamaan tuloni. Miksi tarvitsen työssäkäyntiin työkkärin virkailijan luvan, kun osaan kyllä ihan itse tehdä ilmoituksen josta kyllä näkyy, että työttömyyspäiviä on enemmän kuin työssäoloa? Kuulemma kun en ilmoittanut etukäteen että teen keikkatyötä, asioitani voidaan ikään kuin "rangaistukseksi" vaikeuttaa, eli ei puolleta jotain päätöksiä tms. Näin mulle kerrottiin.
"Kuka on luonut näin kyttäävän ja syyllistävän systeemin, eikö kaikesta aktiivisuudesta pitäisi vain olla tyytyväinen?"
Tämä malli luotiin Marinin hallituksen aikana nimellä "pohjoismainen työnhaun malli", jonka on pohjapiirrustuksena käytettiin Sipilän hallituksen suunnittelemaa aktiivimalli 2:sta. Kuitenkin sillä erolla, että työnhakijoiden jokaista liikettä valvomaan perustettiin vieläpä huimat 2400 uutta virkasuhdetta Marinin hallituksen toimesta.
Tuo on vielä pientä. Kun poikani jäi työttömäksi intin jälkeen niin voi v. sitä selvittelyn määrää, ja vaikka euroakaan ei ollut oikeutettu saamaan niin silti piti joka asia tiedottaa ja dokumentoida, jotta ne jotkut vtun odotusviikot ym. kuluisivat pois. Lopulta selvisi, ettei ne siltikään kulu pois riittävästi ennen seuraavien opintojen alkua. En ymmärrä, miten joku jaksaa työttömänä tuota simputusta.