Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihuuden siirtäminen lapsille - tajuavatko äidit mitä tekevät?

Vierailija
16.03.2010 |

Useasti näkee erittäin laihoja äitejä, joilla on huomattavasti alipainoisia lapsia. Eivätkö ne äidit tajua antaa lapsilleen ruokaa, kun itse elävät vedellä ja salaatilla (ja tupakalla)? Eikö tule mieleen, että lapsella voi olla nälkä?

Tiedän yhden pariskunnan, jossa isä hieman pyöreä ja äiti alipainoinen. On tainnut äidin ruokakammo ja laihuuden ihannointi tarttua lapsiinkin... Ei tervettä!

Pienelle lapselle ei ole tervettä olla liian laiha. Kaikki tärkeät vitamiinit ja hivenaineet jäävät saamatta. Mielummin hiemen pyöreä lapsi kuin liian laiha!

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihoille yksi tomaatti ja pala kurkkua on paljon ruokaa!

Kerran ollessani kahvilassa kuulin tämän. Kaksi naista oli kahvilla ja toinen kysyi pitäisikö käydä syömässä. Toinen vastasi ei kun maha on ihan täynnä söin tomaatin ja palan kurkkua :)

Vierailija
62/77 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ollessani kahvilassa kuulin tämän. Kaksi naista oli kahvilla ja toinen kysyi pitäisikö käydä syömässä. Toinen vastasi ei kun maha on ihan täynnä söin tomaatin ja palan kurkkua :)

olen kuullut monen laihan suusta. Voi olla ihan ähkykin omenasta tai banaanista! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hoikka (165/53) ja syön normaalisti eli esim. pakkauksissa annetut annoskoot ovat minulle sopivia ja riittäviä. Yksi läheinen sukulaiseni on todella ylipainoinen ja hänelle normaali annos=2-3 kertaa se mitä minä syön, oli kyse sitten tavallisista ruuista tai erikoisherkuista.

Vierailija
64/77 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä tykkään hyvästä ruuasta niin paljon ja syönkin sitä hyvällä ruokahalulla, että suhteeni ruokaan ei kyllä tosiaan ole mitenkään vääristynyt. Enkä käytä elämääni siihen, että miettisin jokaista suupalaa tai ruotisin mahdollisia läskejäni, en todellakaan! Lapseni eivät varmasti ole kertaakaan suustani kuulleet mitään läskien kauhistelua tai oman vartaloni ruotimista, koska en kertakaikkiaan jaksa sellaisia miettiä. Satun nyt vain olemaan laiha, mutta se ei tarkoita, että uhraisin laihuuden ihannoinnille tai suupalojen miettimiselle elämästäni yhtään hetkeä. Ja myös lapseni saavat olla ihan sellaisia kuin ovat ja syödä sen verran kuin syövät. Meillä syödään ihan joka päivä kaksi lämmintä ateriaa, ja ihan tavallista kunnon kotiruokaa. Lapset juovat kevyt maitoa eivätkä rasvatonta ja herkkujakin syödään. Ihan vaan tiedoksi, että välttämättä laihoilla ihmisillä tai laihoilla lapsilla ei ole vääristynyttä suhdetta ruokaan, vaan jotkut vain ovat laihoja.

yrittänyt itsaria. Syynä se, että äitinsä juoksutti ja urheilututti tyttöä ihan sairaasti ja piti dietillä, ettei tytöstä tule lihava. Tyttö on ollut aina ihan tavallinen lapsenpyöreä. Äiti itse tikkulaiha.

Ehkä sinulla on niin vääristynyt kanta ruokaan, että luulet antavasi lapsille tarpeeksi terveellistä ravintoa.

Vierailija
65/77 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ehkä tajuatte kuitenkin ajatukseni...

Vierailija
66/77 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hoikka (165/53) ja syön normaalisti eli esim. pakkauksissa annetut annoskoot ovat minulle sopivia ja riittäviä. Yksi läheinen sukulaiseni on todella ylipainoinen ja hänelle normaali annos=2-3 kertaa se mitä minä syön, oli kyse sitten tavallisista ruuista tai erikoisherkuista.

sinä syöt yhden banaanin niin ei ylipainoisen syömä 2-3 banaania ole paljon!

Vierailija
67/77 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainon BMI-rajat on 18,5-24,9

Eli laihakin voi olla normaalipainoinen.

Totuus nimittäin on, että hyvinkin hoikka, jopa laihan näköinen, voi olla sellainen ihan luonnostaan. Läskille, lihavien ihmisten suvusta tulevalle, tosin normaalipainoinen näyttää "laihalta", kuten tuossa yhdestä viestistäkin sai lukea. Mielestäni aika vääristynyt sellainenkin näkemys, että normaalipainoinen on laiha tai luuviulu. Tuo näkemys nimittäin johtuu siitä, että on itse tottunut näkemään ympärillään YLIpainoisia ihmisiä!

Vai ettekö te ihmiset ole koskaan nähneet esim. erittäin hoikkia/laihoja miehiä vaikkapa lapsuudessanne? Tällaiset tyypit tuskin ovat tarkoituksella laihduttaneet itseään ollakseen vetävämmän näköisiä. Miten joku voi oikeasti ajatella, että kaikki hyvin hoikat ihmiset ovat tehneet valtavasti töitä ollakseen sellaisia? Kyllä mulla ainakin (ja yllättävän monella tuntemallani ihmisellä) "laiha" olemus on luontainen olotila. Eli silloin, kun voin hyvin, syön ja liikun hyvin, on painoindeksini alle 20. Jos taas alan mättämään ruokaa mielettömiä määriä ja lopetan kaiken liikkumisen - toisin sanoen elämäntapani muuttuvat epäterveellisiksi - alan toki kerätä painoa.

laihoilla on vääristynyt kuva sillä heistä ihminen, jonka BMI on 25 voi näyttää sairaan läskiltä! Ei ole normaali ajattelutapa!

Vierailija
68/77 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus nimittäin on, että hyvinkin hoikka, jopa laihan näköinen, voi olla sellainen ihan luonnostaan. Läskille, lihavien ihmisten suvusta tulevalle, tosin normaalipainoinen näyttää "laihalta", kuten tuossa yhdestä viestistäkin sai lukea. Mielestäni aika vääristynyt sellainenkin näkemys, että normaalipainoinen on laiha tai luuviulu. Tuo näkemys nimittäin johtuu siitä, että on itse tottunut näkemään ympärillään YLIpainoisia ihmisiä!

Vai ettekö te ihmiset ole koskaan nähneet esim. erittäin hoikkia/laihoja miehiä vaikkapa lapsuudessanne? Tällaiset tyypit tuskin ovat tarkoituksella laihduttaneet itseään ollakseen vetävämmän näköisiä. Miten joku voi oikeasti ajatella, että kaikki hyvin hoikat ihmiset ovat tehneet valtavasti töitä ollakseen sellaisia? Kyllä mulla ainakin (ja yllättävän monella tuntemallani ihmisellä) "laiha" olemus on luontainen olotila. Eli silloin, kun voin hyvin, syön ja liikun hyvin, on painoindeksini alle 20. Jos taas alan mättämään ruokaa mielettömiä määriä ja lopetan kaiken liikkumisen - toisin sanoen elämäntapani muuttuvat epäterveellisiksi - alan toki kerätä painoa.

laihoilla on vääristynyt kuva sillä heistä ihminen, jonka BMI on 25 voi näyttää sairaan läskiltä! Ei ole normaali ajattelutapa!

ystäväni on 165cm ja painaa 50kg BMI jotain 18-19 ja hän näkee itsensä läskinä.

Vierailija
69/77 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan noihin pariin aiempaan viestiin kommentoisin, että monilla laihoilla on aivan vääristynyt ruuminkuva. 170Cm pitkät ja 50kg painavat kauhistelevat läskejään ja vyötärömakkaraoitaan!

Minua kummastutti, kun eräs tuttavani kysyi enkö koe tarvetta laihduttaa, kun mulla on vähän ylimääräistä? No, en todellakaan koe! olen 163cm ja 66kg. Enkä todellakaan tunne olevani lihava!

Vierailija
70/77 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri on ihan sairaan laiha. BMI kuulemma 15. Silti puristelee vatsaansa ja peppuaan väittäen niissä olevan läskiä. Hänen 14v tyttärensä on aivan samanlainen. Nirsoilee ruuan suhteen, koska pelkää lihoavansa. Tyttö samoissa mitoissa kuin äitikin.

Vierailija
71/77 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei laihuus aina tule geeneistä vaan monet naiset ovat ikuisesti laihiksella ja laskevat kaloreita vaikka olisivat normipainoisia. Kyllähän se jatkuva syömisen tarkkailu lapsiinkin tarttuu!

Vierailija
72/77 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herran jestas. Jos 24 painoindeksillä oleva on lihava ni mä olen sitte erittäin läski. Painoindeksi on 26. Enkä todellakaan koe olevani läski. Päinvastoin, muutaman kilon voisin pudottaa. Pituutta on 169 cm. Ja jos rupeisin laihduttamaan niin ikinä en laihduttais itteeni alle 65 kg. En koskaan. Olisin liian laiha jo siihen mennessä. Mä pidän sopivasta pyöreydestä, liika on tietenkin liikaa. Nykymaailmassa ihannoidaan laihuutta kyllä ihan liikaa. Eihän liika ylipainokaan terveellistä ole, mutta yhtä epäterveellistä on liika laihuuskin.

Ja 2-3 banaania ei todellakaan ole paljon. Edes välipalaksi. Ei se yks banaani niin paljoa täytä ettekö vois vetää toisen, ainakaan kun banaani on terveellistä. On eri asia jos vetäisit välipalaksi esim. kaupan hampurilaisia. Kyllä mä mielummin sen 2 banaania söisin kun 1 hampparin.

Vierailija
73/77 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
74/77 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin. TOi oli hyvä pointti. Siihen mahtuu suurinpiirtein 15 kiloa naapuriaan painavampi ap:kin sekä tuo hänen parjaamansa naapuri.

mikä naapuri? mikä 15kg?

Miksi mä en löytänyt tällaisia ap:n tekstistä?

Vierailija
75/77 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan näin.

Vierailija
76/77 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että nykyään niin monet ihmiset on jo ylipainoisia että on mennyt vähän sekaisin, että mikä on laiha ja mikä on normaalipainoinen ja mikä on ylipainoinen. Nykyään on jostain syystä jo ihan normaalia olla ylipainoinen.

Minä olen ollut aina aika hoikka ja lapsena jopa laiha. Mutta minä olen normaalipainoinen ja minua ärsyttää kun ihmiset sanovat, että kun olet noin laiha. Minä en ole laiha, minä olen normaalipainoinen. Ihminen joka on normaalipainon alapäässä ei ole laiha vaan on hoikka.

On hyvänenaika terveellistä olla sen kokoinen, lääkärin mielestäkin painoindeksi on hyvä. En silloin koe olevani mitenkään laiha, ainoastaan normaalipainoinen. Jos joku kokee minut liian laihaksi, johtuu se todennäköisesti siitä että ihmissilmä on alkanut katsoa painoa jotenkin vääristyneesti koska lihavia on niin paljon.

Vierailija
77/77 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olipa kerran ystävä, joka kertoi sairastaneensa anoreksiaa äitinsä ja siskonsa painostamana.

Kävinpä sitten heidän äitinsä luona tuo nainen ja hänen neljä, siis 4-vuotias tyttö mukanaan.

Mitä teki mummo?

Valitteli kovaan ääneen tytön kuullen tämän äidille, että nyt kannattaisi jo jotain ruveta tekemään, kun tuo tyttö on niin pyöreä!!!

Herraisä sentään, tuon ikäiset ovat vielä lapsenpyöreitä, eikä tämä tyttö nyt todellakaan, olen sitten katselukannaltani vääristynyt tai en, niin ollut mistään kohti pyöreä/lihava/ylipainoinen!

Jos minun äitini olisi tuollainen ja olisin hänen painostuksestaan sairastunut, ei hän saisi varmaan tavata lastamme ollenkaan.

Siis maailma on sairas!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme