Lihavuuden siirtäminen lapsille - tajuavatko äidit, mitä tekevät?
En ole erityisen läskikammoinen, enkä halua haukkua ylipainoisia, koska itsekin olen juuri laihiksella ja vyötärömakkaraa on päässyt syntymään.
Mutta olen hyvinkin tarkka siitä, mitä lapsilleni annan syötäväksi. Osa varsinaisista ylipainoisista äideistäkin on tarkkoja.
Mutta sitten on kuten yksikin tuttu äiti... miehensä on hoikka ja normaalipainoinen, äiti reippaasti ylipainoinen. Lapsi on äitinsä sapuskoilla paisunut reilussa vuodessa aivan tankiksi. Eikö se jo hävetä äitiä?
Vai eikö omasta lapsesta näe sitä lihomista? Hurjalta tuntuu, kun kuitenkin tiedetään, että lasten ylipainokin altistaa tuleville sairauksille, eikä sosiaalisestikaan ole helppoa lapsen olla "läski".
Kommentit (148)
yksi selvästi lihava lapsi. Suurin osa lapsista on samanlaisia hoikkeliineja kuin omamme. Ilmeisesti siis vaihtelee alueittain, kouluittain tms., meilläkin päin asuu enemmän keskiluokkaista väkeä, jotka liikkuvat paljon jne. Emme asu pääkaupunkiseudulla, vaan Tampereen naapuruskunnassa okt/rivarialueella.
lihavat lapset luuraa kun esimerkiksi minun suvussa ei ole kummallakaan puolella yhtäkään lihavaa lasta. Lapseni on liikuntakerhossa jossa on suurin piirtein kaikki kylän senikäiset eikä yksikään heistä ole lihava. Tunnen kyllä sattumalta nyt kaksi todella lihavaa äitiä, jotain 120+ kg molemmat, ja heidän lapsensa ovat myös suorastaan säälittävän lihavia ikäisekseen. Mutta siis ennen kuin nämä kaksi opin tuntemaan, en vuosikausiin ollut törmännyt lähipiirissä tai kavereissa yhteenkään lihavaan mukulaan. Kävin mammakerhoissa, muskarissa jne. Ilmeisesti ne lihavat sitten pysyy kotona, vai?
tähän aiheeseen sopiva lainaus toisesta ketjusta:
näin
Lainaus:
Ite oon ylipainoinen neljän lapsen äiti ja nuori sellainen (kauhistus!). Niin millälailla se on sitten surullinen asia mun lasten kannalta? Ulkona ollaan ja liikutaan lasten kanssa, muutenkin yhdessä touhutaan paljon, ihan vain mainitakseni, jos siis tarkoitit liikunnan puutetta.
meilläkin. Useat laihat ystäväni eivät liiku lastensa kanssa minnekään. He istuvat kotona, katsovat telkkaria ja pelaavat pleikkaria. Meillä ollaan ulkona joka päivä. Sään salliessa useita tunteja päivässä. Käymme leikkipaikoilla, kävelemässä, pyöräilemässä, uimassa jne.
Miksi se on surullista?
he tosiaan istuvatkin kotona pleikan edessä... Ja mikä sitten kunkin mielestä on liikapainoa. Jos itse olet ns. "rehevä", et varmasti tunnistakaan ylipainoisia. Kannattaa vaan uskoa sitten tutkimuksia, eikä mutua.
Ja helppo sitä tutkimusta on uskoakin, kun kerran lasten paino ei ole keskimäärin noussut vaan laskenut. Esimerkki, kaivoinpa lapsen kerhokuvan esille. Tällä meilläpäin erittäin suuri osa lapsista käy seurakunnan kerhon eikä osallistujat varmasti painon mukaan valikoidu. Mulla on tässä tämä tuore kerhokuva edessä. 18 lasta ja jokainen niistä on normaalipainoinen.
Keskiarvo voi laskea, jos laihoja lapsia on enemmän tai laihuus heillä on lisääntynyt.
Silti tutkimuksessa, josta tuossa oli linkki, sanottiin selvästi, että lihavien määrä on lisääntynyt ja ylipaino kasvanut.
ap
Keskiarvo voi laskea, jos laihoja lapsia on enemmän tai laihuus heillä on lisääntynyt. Silti tutkimuksessa, josta tuossa oli linkki, sanottiin selvästi, että lihavien määrä on lisääntynyt ja ylipaino kasvanut. ap
on olemassa hirmuinen läskibuumi, vaikka tutkimuksen tekijätkin kirjoittavat yllättyneensä kaiken lihavuusrummutuksen jälkeen että lapset olivatkin keskimäärin hoikempia. Ehkä asut jossain alempien sosiaaliluokkien asuinalueella Etelä-Suomessa? Valistanpa nyt kuitenkin sinua, että täällä meilläpäin maalla ei ainakaan ole mitään läskien lasten buumia. Paikkakunta on niin pieni, että uskallan väittää itselläni olevan melkoisen kattavan kuvan lapseni ikäluokan lapsista, ja ylipaino on siinä porukassa harvinaista.
olisi ihan kiva, jos panisitte linkin. Ja siteeraisitte REHELLISESTI. Tuon tutkimuksen mukaan nimittäin lihavien määrä on lisääntynyt! Tässä on linkki Itä-Suomen yliopistossa tehtyyn, professori Leo Dunkelin tutkimustiivistelmään. <a href="http://www.uef.fi/uef/uutiset1" alt="http://www.uef.fi/uef/uutiset1">http://www.uef.fi/uef/uutiset1</a>;jsessionid=4B9EBDB42B2FDEBF798296BE3… Kannattaa panna merkille, että: A) tutkimuksessa tutkittiin espoolaisia lapsia. Koko Suomen lapsiväestön painojakaumasta ei siis voi sen perusteella tehdä kattavia päätelmiä. B) senkin tutkimuksen mukaan (ja tämä suora sitaatti) "Tutkijat huomasivat, että lasten pituus on lisääntynyt ja kasvu kiihtynyt. Sen sijaan lasten keskimääräinen paino on hieman alentunut aina noin kymmeneen ikävuoteen saakka. Toisaalta lihavimmat lapset ovat entistä painavampia ja lihavuus on myös yleistynyt." TOISIN SANOEN. Keskimääräinen paino on hiukan laskenut, mutta LIHAVIEN MÄÄRÄ ON LISÄÄNTYNYT. Tästä voinee vetää sen johtopäätöksen, että lapsiväestö polarisoituu terveellisesti eläviin ja ihan hunningolla eläviin. Ap
ap
Mitä tuota tutkimusta on siteerattu, päällimäisesi vaikutelmasi on jäänyt se että tutkijat ovat yllättyneet siitä etteivät lapset olekaan lihavia. Toisin sanoen lihavuus ei ole yleistynyt niin paljon, että se muuttaisi muuksi ihmetystä siitä että lapset onkin yleisestiottaen entistä hoikempia eikä läskimpiä
pahasti ylipainoisia lapsia ja perheitä? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Leikitään että lihavia lapsia oli ennen 5 %. Nyt heitä on 7 %. Sen sijaan 93 % lapsista on entistä hoikempia. Onko silloin tutkimuksen tulos se että omg, lapset ovat lihoneet! Vai se että lapset ovat hoikistuneet?
Väännän sulle rautalangasta Leikitään että lihavia lapsia oli ennen 5 %. Nyt heitä on 7 %. Sen sijaan 93 % lapsista on entistä hoikempia. Onko silloin tutkimuksen tulos se että omg, lapset ovat lihoneet! Vai se että lapset ovat hoikistuneet?
pahasti ylipainoisia lapsia ja perheitä? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
pizzeriassa ja snagarilla.
he tosiaan istuvatkin kotona pleikan edessä...
Ja mikä sitten kunkin mielestä on liikapainoa. Jos itse olet ns. "rehevä", et varmasti tunnistakaan ylipainoisia.
Kannattaa vaan uskoa sitten tutkimuksia, eikä mutua.
ja tuo sun viimeinen lause oli aivan HUIPPU =D!
En tiedä, missä asutte, mutta onnittelut.
ylipainoisia perheitä, ehkä oma reitti kulkee pääosin väliä työ - mäkkäri - työ - siwan pakasteallas - kotipizza - makuunin karkki- ja videohylly...
ylipainoisia perheitä, ehkä oma reitti kulkee pääosin väliä työ - mäkkäri - työ - siwan pakasteallas - kotipizza - makuunin karkki- ja videohylly...
ylipainoinen kattaa koko Suomen väestön.
Mun kaveri on hyvin hoikka alle 50kiloinen nainen kun taas hänen lapsensa reilusti ylipainoinen.Oli kolme vuotiaana ylipainoinen.
No sitten kävi ilmi että lapsi sairastaa sellaista sairautta joka aiheuttaa sen lihavuuden.
Nyt rasvattomalla ruokavaliolla ja kalorimäärät todella alhaiset.kaloreita pitää tarkkailla jatkuvasti koska suurin osa menee suoraan rasvaksi ihon alle.
Että ei se äiti aina ole se syyllinen lapsen ylipainoon.Tämä saitraus on tietysti hyvin harvinainen,mutta mahdollista muillakin lapsilla.
meillä lapset ei syö määräänsä enempää vaikka kuinka tuputtaisi. Miten äiti voisi saada lapsen syömään enemmän kuin tällä ruokahalua on?
Tiedän lapsia (2 kpl peräti =D) jotka ovat lihavia, painavat saman verran kuin mun kaksi muksua yhteensä. He eivät jaksa juosta kuin muutaman metrin, eivät leikkiä hippaa tai kiipeillä, ja syövät "vahigossa" hirveitä määriä.
Esim. jätin lapset keittiöön hektkeksi (noin 3-4 minuuttia leikkimään) niin tämä pullukka oli "hups mä vahingossa söin" syönyt 3 tomaattia.
piru Raamattua.
Minulle(ja varmaan monelle muullekin fiksulle) välittyi kuva, että tutkijat olivat yllättyneitä, ettei se lasten lihavuus nyt sitten ollutkaan niin yleistä, kun Suomessa on kohistu. Ja tuo Leo Dunkelin kommentti sen sanookin:
Paino hieman alentunut
Lasten keskimääräinen paino on hieman laskenut aina noin kymmeneen ikävuoteen asti.
- Emme olleet uskoa tutkimustulosta, koska koko ajan puhutaan lasten lihavuuden yleistymisestä. Tulos kertoo, että suurin osa lapsista reagoi ylimääräiseen energiaan kasvamalla nopeammin ja pidemmäksi, Dunkel kertoo.
Muutenkin en ymmärrä, mikä on ap:n tarkoitus? Luuleeko ap, että hänen ketjunsa saa koko lihavuusongelman katoamaan, missä hän haukkuu lapsia läskeiksi. Absurdi ajatus.
Minun bmi on 21, lapset kasvavat 0-käyrällä, silti minua kuvottaa tällaiset ketjut. Ihan muut instanssit hoitavat lasten lihavuutta, kuin läskiä huutelevat av-mammat!
Leikitään että lihavia lapsia oli ennen 5 %. Nyt heitä on 7 %. Sen sijaan 93 % lapsista on entistä hoikempia. Onko silloin tutkimuksen tulos se että omg, lapset ovat lihoneet! Vai se että lapset ovat hoikistuneet?
Eivät oikeat lapset liho tai laihdu sillä, että tutkimuksen keskiarvo muuttuu. KESKIMÄÄRIN paino laskee, mutta tutkimuksen mukaan siis ylipainoisten määrä on kasvanut.
Tää on täysin samansuuntainen sen tiedon kanssa, että tuloerot kasvaa ja lasten hyvinvoinnissa erot kasvavat. On siis toisaalta hyvinvoivia lapsia, joilla menee entistäkin paremmin ja lapsia, joilla menee entistäkin huonommin.
Kyse siis on polarisaation lisääntymisestä, kuten ap aivan oikein jossain totesi.
Miksi ihmeessä pitäisi kantaa huolta lapsista, joilla menee hyvin?
Ap:n aloitus koskee noita ylipainoisia. Ja luette miten luette tuota tutkimusta, heidän määränsä lisääntyy ja sen vuoksiKIN ap:n huoli on aivan oikea.
Olen yhteiskuntatieteilijä ja sen vuoksi minua jaksaa huvittaa se, miten heikosti keskivertosuomalainen ymmärtää käsitteitä kuten keskiverto...
Totta kai media tarttuu siihen, että keskiarvona paino hiukan laskee (tosin sekin vain kymmeneen ikävuoteen asti). Se on paljon tuoreempi uutinen kuin se, että liikalihavia lapsia on entistä enemmän.
Aika paljon tähän ketjuun onkin osunut "mun bmi on 19,5" -tyyppejä. Merkillistä, eikös tämä ketju ollut suunnattu ylipainoisille äideille? Vai onko kenties niin, että sellaiset tähän ketjuun juuri vastaavatkin, mutta eivät vaan kehtaa myöntää.
meillä lapset ei syö määräänsä enempää vaikka kuinka tuputtaisi. Miten äiti voisi saada lapsen syömään enemmän kuin tällä ruokahalua on? Tiedän lapsia (2 kpl peräti =D) jotka ovat lihavia, painavat saman verran kuin mun kaksi muksua yhteensä. He eivät jaksa juosta kuin muutaman metrin, eivät leikkiä hippaa tai kiipeillä, ja syövät "vahigossa" hirveitä määriä. Esim. jätin lapset keittiöön hektkeksi (noin 3-4 minuuttia leikkimään) niin tämä pullukka oli "hups mä vahingossa söin" syönyt 3 tomaattia.
Mutta sisareni on pienestä pitäen ollut hiukan tanakampaa tekoa ja lihoi aikuisiällä raskauksien (2 kpl) aikana aika lailla. Eikä ole niistä kiloista päässyt eroon. Lapsensa ovat jo nyt ylipainosia, niin terkkarien mukaan kuin silmämääräisesti (neuvola pannut erityisseurantaan).
Asumme lähekkäin ja siksi tiedän aika tarkkaan hänen perheensä ruokavalion. Se ero lähtee pienistä jutuista.
Meillä teen aika vähäkalorista ruokaa. En juurikaan käytä kermaa ja pyrin etsimään kuitupitoisen vaihtoehdon. Tykkäämme miehen kanssa ruuanlaitosta ja kokkaamme paljon ja erilaisia ruokia, kuitenkin aika vähän ns. herkkuja.
Siskon perheessä syödään paljon valmisruokaa. Mäkkäri ja pitsataksi ovat käytössä viikottain. Eineksistä valitaan valmispitsaa, valmishampurilaisia, pakastevalkosipuliperunoita, pakasteranskiksia jne.
Kun meillä syödään noin päivittäin yksi herkku, se on yleensä illalla jälkiruuaksi pieni jäätelötikku tai mehujää. Sisarella syödään iltapäivisin kakkua, pullaa, keksejä ja illalla vielä iso jäätelö, limsaa, nameja.
Eli samoilla perintötekijöilläkin voi lihoa, kun on eri ravinto ja syömistottumukset.
Joo, kehtaan kirjottaa tän, koska olen jutellut asiasta muutaman kerran suoraan siskonikin kanssa, ja hiukan muuttanut tietoja niin, ettei hän tunnista itseään tästä.