Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuuden siirtäminen lapsille - tajuavatko äidit, mitä tekevät?

Vierailija
16.03.2010 |

En ole erityisen läskikammoinen, enkä halua haukkua ylipainoisia, koska itsekin olen juuri laihiksella ja vyötärömakkaraa on päässyt syntymään.

Mutta olen hyvinkin tarkka siitä, mitä lapsilleni annan syötäväksi. Osa varsinaisista ylipainoisista äideistäkin on tarkkoja.

Mutta sitten on kuten yksikin tuttu äiti... miehensä on hoikka ja normaalipainoinen, äiti reippaasti ylipainoinen. Lapsi on äitinsä sapuskoilla paisunut reilussa vuodessa aivan tankiksi. Eikö se jo hävetä äitiä?

Vai eikö omasta lapsesta näe sitä lihomista? Hurjalta tuntuu, kun kuitenkin tiedetään, että lasten ylipainokin altistaa tuleville sairauksille, eikä sosiaalisestikaan ole helppoa lapsen olla "läski".

Kommentit (148)

Vierailija
81/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on sen verta arka ylipainoisille äideille. Mutta musta sen on syytäkin olla arka. Jos joku vaikka antais lapsilleen alkoholia ja tupakkaa, niin se olis jo lastensuojeluasia, mutta lasten terveyden saa huoletta pilata sokerilla ja roskaruualla, eikä siitä sais av-mammojen mielestä yhtään olla huolissaan.

Ja totta sekin, että tietyistä aiheista jo syyllistetään laajasti (tupakanpoltosta ja alkoholinkäytöstä), mutta ylipainosta ei vielä oikein uskalleta puhua.

Se lienee sen verran yleistä ja riipaisee ns. hyvien perheidenkin sisältä (siis vanhempia, jotka ovat omasta mielestään erinomaisia vanhempia ja sen vuoksi defenssi tässä asiassa on kova).

ap

Vierailija
82/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia asia juuri taitaakin olla ihmisille aika vaikea.

On vaikea hahmottaa asioita, ja sen vuoksi olisi helpompi olla tarkka yhdessä pienessä yksityiskohdassa, kuin balansoida erilaisia tekijöitä: urheilun määrää, arkiliikunnan määrää, herkuttelun määrää, arkisyömisten laatua ja määrää....

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas oli pakko nostaa esille lihavien haukkumis ketju! HÄVETKÄÄ! Keksikää muita haukkumisen kohteita.

Vierailija
84/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu käskee lapsen syödä makkaraa?!?!

Ja mistä epäilet että meillä ei ole "oikeasti" alipainoiset lapset?

Vierailija
85/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis eipäs juupas!

Jos hoikkien mielestä "vain" 80 kiloisetkin ovat superlihavia. Niin väitän että tukevampien mielestä normaalipainoisetkin voivat olla "liian laihoja" Mulla on bmi 19,5, eli olen normaalipainoinen, silti olen USEIN kuullut kommentteja laihuudestani, minua on jopa sanottu anorektiseksi.

Vierailija
86/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas oli pakko nostaa esille lihavien haukkumis ketju! HÄVETKÄÄ! Keksikää muita haukkumisen kohteita.

itsellänikin bmi lähenee kovaa vauhtia ylipainon rajaa. Minusta kukin tehköön omille läskeilleen mitä haluaa.

Haukun sen sijaan - ja hyvästä syystä - niitä lihavia, jotka lihottavat MYÖS LAPSENSA.

ap

Vierailija
87/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukenut ei VOI pitää makkaraa täysipainoisena ravintona. Eikä kyllä punaista maitoakaan, tosin siitä ei mitään haittaakaan ole.

Makkarassa on ravinnoksi muutoin kelpaamattomia ruhonosia + lisäaineita + sidosaineita. Miksi lapsellesi olisi suositeltu tätä?

Tästä johtuen minun on erittäin vaikea uskoa, että olette käyneet ravitsemusterapeutin puheilla.

Kuka hullu käskee lapsen syödä makkaraa?!?!

Ja mistä epäilet että meillä ei ole "oikeasti" alipainoiset lapset?

Vierailija
88/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omien lasteni tarhassa. Yli 60 lapsen joukosta löytyi yksi ylipainoinen lapsi.

En ole myöskään nyt, kun ovat koulussa, löytänyt tuota yhtä lasta enempää ylipainoisia, lapsia on yli 200. Tosin tässä kohtaa tuskin olen silmiini saanut jokaikista lasta, mutta kuitenkin.

Luulen että läskimalka on ap:n omassa silmässä.

Vierailija
89/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellänikin bmi lähenee kovaa vauhtia ylipainon rajaa. Minusta kukin tehköön omille läskeilleen mitä haluaa.

Haukun sen sijaan - ja hyvästä syystä - niitä lihavia, jotka lihottavat MYÖS LAPSENSA.

ap

siis ole lihava, jos BMI lähenee ylipainon rajaa. Olet varmasti taas niitä normaalipainoisia, jotka luulevat olevansa lihavia ja löytävät olemattomia vatsamakkaroita!

Vierailija
90/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukenut ei VOI pitää makkaraa täysipainoisena ravintona. Eikä kyllä punaista maitoakaan, tosin siitä ei mitään haittaakaan ole.

Makkarassa on ravinnoksi muutoin kelpaamattomia ruhonosia + lisäaineita + sidosaineita. Miksi lapsellesi olisi suositeltu tätä?

Tästä johtuen minun on erittäin vaikea uskoa, että olette käyneet ravitsemusterapeutin puheilla.

Ilmankos se huone olikin siellä takapuolella Tyksiä.

Ja kyllä kehoitettiin syömään juuri paljon energiaa tuovia asioita, kuten sitä punaista maitoa ja makkaraa. Kuten myös hyviä rasvoja.

Me syömme muuten aina A-luokan makkaraa.

Vierailija
91/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammatiltani opettaja ala-asteella. Olen työskennellyt kohta 7vuotta eri kouluissa ja täytyy sanoa, että koko opetusurani aikana olen törmännyt yhteen lihavaan lapseen. Lihavia vanhempia on ollut useita, mutta ei lapsia.

Vierailija
92/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro mitä osaa eläimestä makkarassa käytetään, joka ei sitten RAVINNOKSI kelpaa? ;)

Kokki

Vierailija
93/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omien lasteni tarhassa. Yli 60 lapsen joukosta löytyi yksi ylipainoinen lapsi. En ole myöskään nyt, kun ovat koulussa, löytänyt tuota yhtä lasta enempää ylipainoisia, lapsia on yli 200. Tosin tässä kohtaa tuskin olen silmiini saanut jokaikista lasta, mutta kuitenkin. Luulen että läskimalka on ap:n omassa silmässä.

Tai sitten petät itseäsi.

Kannattaa lukea tuo lyhyt tiivistelmä, jonka linkin annoin aiemmin:

""Tutkijat huomasivat, että lasten pituus on lisääntynyt ja kasvu kiihtynyt. Sen sijaan lasten keskimääräinen paino on hieman alentunut aina noin kymmeneen ikävuoteen saakka. Toisaalta lihavimmat lapset ovat entistä painavampia ja lihavuus on myös yleistynyt."

Eli lihavia lapsia on nyt enemmän kuin ennen.

ap

Vierailija
94/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellänikin bmi lähenee kovaa vauhtia ylipainon rajaa. Minusta kukin tehköön omille läskeilleen mitä haluaa. Haukun sen sijaan - ja hyvästä syystä - niitä lihavia, jotka lihottavat MYÖS LAPSENSA. ap

siis ole lihava, jos BMI lähenee ylipainon rajaa. Olet varmasti taas niitä normaalipainoisia, jotka luulevat olevansa lihavia ja löytävät olemattomia vatsamakkaroita!

Mutta paino on tosiaan ihan lyhyessä ajassa noussut ja vyötärölle tullut jenkkakahvat eli en pidä itseäni minään mallisyöjänä.

Sitä tarkoitin.

Mutta lapsieni syömisten laadusta pidän hyvää huolta. Ja juu, ei purra pelkkää porkkanaa, muttei myöskään mässätä hamppareita joka viikko.

ap

Vierailija
95/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihavat lapset luuraa kun esimerkiksi minun suvussa ei ole kummallakaan puolella yhtäkään lihavaa lasta. Lapseni on liikuntakerhossa jossa on suurin piirtein kaikki kylän senikäiset eikä yksikään heistä ole lihava. Tunnen kyllä sattumalta nyt kaksi todella lihavaa äitiä, jotain 120+ kg molemmat, ja heidän lapsensa ovat myös suorastaan säälittävän lihavia ikäisekseen. Mutta siis ennen kuin nämä kaksi opin tuntemaan, en vuosikausiin ollut törmännyt lähipiirissä tai kavereissa yhteenkään lihavaan mukulaan. Kävin mammakerhoissa, muskarissa jne. Ilmeisesti ne lihavat sitten pysyy kotona, vai?

Vierailija
96/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa sinä se minulle!

Kerro mitä osaa eläimestä makkarassa käytetään, joka ei sitten RAVINNOKSI kelpaa? ;) Kokki

terveisin no 90, jonka mielestä A-luokan makkara on lähinnä vitsi, toki se on eläinperäistä ravintoa (tietty % pitää olla eläimestä peräisin että saa nimittää sitä A-luokkaan kuuluvaksi), mutta kukaan teistä ei söisi sitä MUUTOIN kuin makkaraksi väännettynä

Vierailija
97/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ajatellaan niin että lihakimpaleessa jänne kyllä haittaa.

Jännä miten hyvät on välineet, ettei makkarassa moiset haittaa!

Kokki

Vierailija
98/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

he tosiaan istuvatkin kotona pleikan edessä...

Ja mikä sitten kunkin mielestä on liikapainoa. Jos itse olet ns. "rehevä", et varmasti tunnistakaan ylipainoisia.

Kannattaa vaan uskoa sitten tutkimuksia, eikä mutua.

Vierailija
99/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

makkaratehtaassa ja tiedät kuinka teurasjäte ammutaan tykillä siivilän läpi, niin saadaan A-luokan tavaraa. Laitetaan lihan makua vähän purkista ja avot! Gourmet ateria on valmis.

Sopiiko tämä lapselle jolla on paino-ongelmia tai ravitsemusongelmia ylipäätään... jaa-a.

En ole varma haluaisinko syödä sinun kyökissäsi.

No ajatellaan niin että lihakimpaleessa jänne kyllä haittaa. Jännä miten hyvät on välineet, ettei makkarassa moiset haittaa! Kokki

Vierailija
100/148 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

he tosiaan istuvatkin kotona pleikan edessä... Ja mikä sitten kunkin mielestä on liikapainoa. Jos itse olet ns. "rehevä", et varmasti tunnistakaan ylipainoisia. Kannattaa vaan uskoa sitten tutkimuksia, eikä mutua.

Ja helppo sitä tutkimusta on uskoakin, kun kerran lasten paino ei ole keskimäärin noussut vaan laskenut. Esimerkki, kaivoinpa lapsen kerhokuvan esille. Tällä meilläpäin erittäin suuri osa lapsista käy seurakunnan kerhon eikä osallistujat varmasti painon mukaan valikoidu.

Mulla on tässä tämä tuore kerhokuva edessä. 18 lasta ja jokainen niistä on normaalipainoinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän