Lihavuuden siirtäminen lapsille - tajuavatko äidit, mitä tekevät?
En ole erityisen läskikammoinen, enkä halua haukkua ylipainoisia, koska itsekin olen juuri laihiksella ja vyötärömakkaraa on päässyt syntymään.
Mutta olen hyvinkin tarkka siitä, mitä lapsilleni annan syötäväksi. Osa varsinaisista ylipainoisista äideistäkin on tarkkoja.
Mutta sitten on kuten yksikin tuttu äiti... miehensä on hoikka ja normaalipainoinen, äiti reippaasti ylipainoinen. Lapsi on äitinsä sapuskoilla paisunut reilussa vuodessa aivan tankiksi. Eikö se jo hävetä äitiä?
Vai eikö omasta lapsesta näe sitä lihomista? Hurjalta tuntuu, kun kuitenkin tiedetään, että lasten ylipainokin altistaa tuleville sairauksille, eikä sosiaalisestikaan ole helppoa lapsen olla "läski".
Kommentit (148)
mielenköyhyydestä, jos haukkuu lasta. Ja läski on haukkumasana.
Kyllä näkee, mikä älymystö palstalla on. Huh huh.
Ja ei, en ole itse lihava. Mutta en myöskään halpamainen lapsenhaukkuja!
Eli keppiä tulee jo sen verran, ettei niitä ketjuja viitsi ees avata, kun jokaisen sanoma on sama.
Ei kai vaan ylipainoa koskevan ketjun SISÄLLÄehheheheheh
Tämän avasin koska ketju ei koskettanut meitä. Niin nurinkurista kun se onkin.
Käymme kesäisin keskisuomalaisessa, pienessä kunnassa lomailemassa. Siellä näkee esimerkiksi uimarannalla paljon ylipainoisia lapsia. Aikuiset ovat myös melkein kaikki ylipainoisia, ainakin he, joilla on lapsia.
Joka paikkaan liikutaan autolla (ei ole juurikaan julkista liikennettä, ja harva enää kulkee fillarilla minnekään, kuten me lapsena). Kaupasta ostetaan epäterveellistä valmisruokaa. Itse asiassa siellä on hiukan vaikea löytää kaupasta mitään terveellistä, joten tuon paljon elintarvikkeita mukanani kaupungista.
Olen siis kotoisin kyseiseltä paikkakunnalta, ja usein kauhistun törmätessäni siellä vanhoihin koulukavereihini. Olen nyt noin 40-vuotias ja timmissä kunnossa, mutta paikalliset ikätoverini ovat lähes poikkeuksetta järkyttäviä, sairaalloisen näköisiä läskejä.
Siksi olen aikuisena lihava. Kumpaakohan pidän pahempana, alkoholisteja vanhempina vai lihavia?
Hmmm....
on melkein aina alipainoisia. Eivät kuole tietenkään nälkään, kun otetaan ajoissa huostaan. Lapsia on löytynyt nälissään viinapullojen ja tupakantumppien keskeltä. Suomalaista arkipäivää!
Ja lasten lihavuus on ongelma, joskaan ei läheskään onneksi yhtä graavi, mitä esim. Briteissä.
Apua löytyy varmasti, kun sitä osaa etsiä.
Apu ei ole sitä, että äidit haukkuvat täällä lapsia läskeiksi. Se on fakta.
käydä esim. uimahallissa, niin yleisesti voi mielestäni todeta, että aika monet lapset ovat lihavia, etenkin pojat.
pahasti ylipainoisia lapsia ja perheitä? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Pitänee räjäyttää ko paikat pois maailmankartalta.
Ja miten iso kansanterveydellinen ongelma ja yksilötragedia on suomalaisten alttius sydän- ja verisuonitauteihin?