mä olen alkanut ottamaan omaa aikaa ja lenkkeilemään,sillä seurauksella,että
näen lasta/lapsia n.tunnin illalla! pakko varmasti lopettaa lenkkeily koska näin ei voi jatkua,en tajua miten te muut saatte ajan riittämään kun hehkutatte,oman ajan ottamista,harrastuksia,shoppailua,ystävien kanssa treffailua.
esimerkki eilisestä,
lähtöä kotoa töihin (päiväkodin kautta) 6.50
paluu kotiin 16.30
lapselle ruoka ja lenkille klo 17
lenkiltä takaisin klo 18.15 ja suihkuun eli ensimmäisen kerran keskityin lapsiin,perheeseen 18.30 ja sitten 19.30 jo nuorimman nukutus?!
pakko vaan unohtaa oma aika ei muu auta,mulla ei ole sydäntä tähän,miten te muut työssäkäyvät pystytte?
Kommentit (189)
Vaikka parin tunnin lenkki illalla:) Minulla ei vaikuta ainakaan nukkumiseen mitenkään iltalenkki.
jatka ihmeessä hyvin alkanutta harrastusta!
tiedättehän, että tuosta ei juuri muuta iloa ole kuin että saa raitista ilmaa. Kunnon ylläpitokin vaatii jo 4 krt viikossa. Vanha hokema kolmesta kerrasta viikossa on väärä.Kunnon parantaminen vaatii sitten jo enemmän liikuntaa...
Vanhemmat lomittakoon työpaiviään ja illat vuorotellaan niin että ulko-ovella kohdataan jos jos ehditään jotta pysytään maratoonikunnossa. Ja ai niin, vain luuseri tarvitsee yli 6h unta ja kunnon supermamma tottuu vähiinkin uniin kunhan vaan tarpeeksi haluaa!
Voi oksennus tätä maailmanmenoa!
onko teidän pakko käydä molempien siellä ruokakaupassakin? Tietty jos se on teillä laatuaikaa eli lapset on mulanan hakemassa tavaroita ja juttelette päivän kulusta siinä samalla, niin OK. Mutta voisi myös ajatella että toinen menisi edeltä lasten kanssa kotiin ja toinen tulisi perässä kauppareissun jälkeen. Säästyisi vähän aikaa.
Jos kaupalta on pitkä matka teille kotiin, jätä mies ja lapset kauppaan ja lenkkeile se kotimatka.
Teinejä ei myöskään pitäisi joutua kuskailemaan joka ilta jonnekin. Sopikaa kimppakyydityksistä tai opettakaa teinit kulkemaan julkisilla. Tai ostakaa mopo, jos ovat jo sen ikäisiä.
Shppaailureissuja et varmaan kaipaa kuin kerran pari kuussa? Sen pystyy kyllä järjestämään, kun vaan rohkeasti teet niin. Menet viikonloppuna, jos arki-illat tuntuu mahdottomilta. Älä tee itsestäsi korvaamatonta marttyyriä, ei lapsi siitä kärsi että on joskus kahdestaan isän kanssa.
alle tokaluokkalaisen vanhemmalla on lakisääteinen oikeus lyhyempään päivään.
Ja toiseksi työpäivät voi myös limittää. Toinen vie myöhemmin, toinen hakee aiemmin.
Oletko kuullut esim. määräaikaisista työsuhteista? Vaikka on mitä lakisääteisiä oikeuksia, niin joissain tapauksissa sitä lyhyempää työpäivää ei vain voi tehdä. Tai ehkei tartte sit tehdä töitä ollenkaan.
Lyhyempi työpäivä on myös kustannuskysymys. Palkka nääs laskee samassa suhteessa, mutta työmatkakustannukset ja päivähoitomaksut pysyy samoina. Ei välttämättä toimi - olen kokeillut.
Kaikki ei aina ole tahdon asia, eikä kaikkia asioita tarvi edes tahtoa. 8-16 työpäivä on normaali myös lapsiperheissä.
joiden työajat on tasan päällekkäin? Ai jaa.
Vanhemmat lomittakoon työpaiviään ja illat vuorotellaan niin että ulko-ovella kohdataan jos jos ehditään jotta pysytään maratoonikunnossa. Ja ai niin, vain luuseri tarvitsee yli 6h unta ja kunnon supermamma tottuu vähiinkin uniin kunhan vaan tarpeeksi haluaa!
Voi oksennus tätä maailmanmenoa!
Mistä päättelet, ettei ole yhteistä aikaa.
Kun järjestää ja organisoi niin hyvin riittää aikaa itselle, lapsille ja perheelle yhteisesti.
En katso telkkaria ja 6-7 tuntia unta riittää ihan mainiosti. On riittänyt koko ikäni. Jos viikonloppuna juoksen 3 tunnin lenkin klo 6-9 niin miten se on perheen yhteisestä ajasta pois.
Toiset käyttää aikaa telkkarin katsomiseen ja toiset urheiluun. Minun puolesta ihan vapaasti, mutta ei kannata kadehtia jos ei itse pysty ja yrittää muka nakella jollain supermamma-nimikkeellä.
Se on oikeasti hienoa! Vaatii kyllä paljon töitä ja pitkäjännitteisyyttä, ei siihen kaikista ole, tn ei edellisen purkauksen saaneestakaan... Perheelle jää aikaa vaikka kuinka, lenkkeilyyn käytetystä tunnista saa 2 tuntia lisäaikaa päivään ja tvn töllötyksestä on hyvä luopuakin. On hyvin tavallista, että minullekin kiirettään valittavat mammat toijottavat alttaria 3-4 t päivässä!
mihin menee 1,5 h aamulla? lapsille aamiainen pk:ssa ja murktut varmaan osaa itsekin + duuni on hoitsun duuni, ei mikään myyntityö, joka vaatisi laittautumista (itselläkin toimistotyö, jonne voi ilmestyä verkkareissa:)
Kaupassa joka päivä?
murkkuja kuskaillaan joka päivä?
unentarpeen ymmärrän. itse nukun melkein 9 h yössä.
että täällä aina nähdään työteko kaiken pahan alkuna ja vain sitä pitää muuttaa aikatauluongelmien iskiessä. Ei vähennetä telkun tuijotusta tms. vaan tehdään lyhennettyä työpäivää.
Eikä ymmärretä, että kaikille se ei ole mahdollista. Toki voisin jäädä työttömäksikin ja nostaa ilmaista rahaa, mutta se ei sovi luonteelleni. Olen tottunut siihen, että rahan eteen tehdään työtä ja haluan sen opettaa lapsillenikin, ettei heistä kasva mitään sossupummeja. En erityisemmin pidä työstäni, mutta teen sen, koska haluan olla hyvä äiti. Muun ajan käytän mahdollisimman hyvin perheeni eteen.
pienyrittäjä, jonka työajat välillä yömyöhään ja välillä ei. Limittäminen ei onnistu suunnitelmallisesti, joskus voi onnistua, että mieheni hakee lapset aiemmin.
Mutta täähän ei ole ongelma, jos ei tee siitä itselleen ongelmaa. Lasten hoitopäivä ei ole mikään erityisen pitkä ja meillä on ihan hyvin aikaa iltaisin olla koko perhe yhdessä. Ehdin myös harrastamaan jonkun verran, mutten samalla tavalla kuin ennen lapsia eli jokaisena viikonpäivänä.
joiden työajat on tasan päällekkäin? Ai jaa.
kun ei ole elämänhallintaa edes vielä?
näen lasta/lapsia n.tunnin illalla! pakko varmasti lopettaa lenkkeily koska näin ei voi jatkua,en tajua miten te muut saatte ajan riittämään kun hehkutatte,oman ajan ottamista,harrastuksia,shoppailua,ystävien kanssa treffailua.
esimerkki eilisestä,lähtöä kotoa töihin (päiväkodin kautta) 6.50
paluu kotiin 16.30
lapselle ruoka ja lenkille klo 17
lenkiltä takaisin klo 18.15 ja suihkuun eli ensimmäisen kerran keskityin lapsiin,perheeseen 18.30 ja sitten 19.30 jo nuorimman nukutus?!
pakko vaan unohtaa oma aika ei muu auta,mulla ei ole sydäntä tähän,miten te muut työssäkäyvät pystytte?
Voisitteko miehen kanssa vuorotella hakuja ja vientejä sekä noita iltalenkkejä? Kyllä meillä aina toinen menee aikaisemmin toista töihin, jotta voi hakea lapset aikaisin hoidosta. Se, joka vie lapset aamulla on tietysti töissä myöhemään, mutta kotiin tullessaan voi päästää sen ekana tulleen lenkille. Näin molemmat ehtii lenkille esim. joka toinen ilta ja molemmat näkee lapsia. Vanhempien yhteinen aika on sitten, kun lapset nukkuvat.
En katso telkkaria ja 6-7 tuntia unta riittää ihan mainiosti. On riittänyt koko ikäni. Jos viikonloppuna juoksen 3 tunnin lenkin klo 6-9 niin miten se on perheen yhteisestä ajasta pois..
MIKSI ette voi käsittää että kaikille ei riitä 6-7h/unta? Jos sinulle riittää, miten voit tietää että se riittää myös minulle? En voi sille mitään että minä nukun 8-9h/yö jos suinkin mahdollista. Monesti viikolla ei ehdi nukkua niin paljoa ja perjantai-iltaisin nukahdan klo20 ja nukun klo8-9 aamulla
Mistä tiedät katsonko telkkaria? Katson 45min/ vko ( yhden nauhoitetun ohjelma ettei mainoskatkoihin menisi turhaa aikaa) Mutta siitä huolimatta illassani ei ole aikaa lenkille joka päivä ja perheen yhteiselle ajalle.
tuollaista arkea se kaikilla on älä pode huonoa omatuntoa, jos itse voit hyvin ja saat voimia lenkkeilemällä niin se pienikin aika lapsen kanssa on hyväksi. eikä lapsi kelloa katso kuinka monta tuntia äitiä näkee :) jos äiti on vaan täydellisesti läsnä se riittää. äläkä vaan missään nimessä kuuntele ihmisiä jotka neuvovat osa-aikaiseen työhön silloin myös perheenne taloudellinen tilanne muuttuu. mutta tottakai jos sinulla on mahdollisuus siihen rahallisesti mikä ettei. kyllä sinä sitten kerkiät lasten kanssa olla ei hätää. jaksamisia äläkä panikoi :))
mutta kyllähän tunti päivässä lapsen kanssa on tosi vähän. Mikään tunnin täydellisestiläsnälaatuaika ei ole riittävä, ikävä kyllä. Lapset tarvitsevat normaalia arkea vanhempiensa kanssa. Ei tuossa tilanteessa kannata lähteä lenkille joka päivä, ellei sitten mene kun lapset jo nukkuvat.
Kun kerran ei mitään mahdollisuutta ei lenkkeilyyn ole, niin sittenpä ei ole..
En katso telkkaria ja 6-7 tuntia unta riittää ihan mainiosti. On riittänyt koko ikäni. Jos viikonloppuna juoksen 3 tunnin lenkin klo 6-9 niin miten se on perheen yhteisestä ajasta pois..MIKSI ette voi käsittää että kaikille ei riitä 6-7h/unta? Jos sinulle riittää, miten voit tietää että se riittää myös minulle? En voi sille mitään että minä nukun 8-9h/yö jos suinkin mahdollista. Monesti viikolla ei ehdi nukkua niin paljoa ja perjantai-iltaisin nukahdan klo20 ja nukun klo8-9 aamulla
Mistä tiedät katsonko telkkaria? Katson 45min/ vko ( yhden nauhoitetun ohjelma ettei mainoskatkoihin menisi turhaa aikaa) Mutta siitä huolimatta illassani ei ole aikaa lenkille joka päivä ja perheen yhteiselle ajalle.
vähenisi.
Jos tarvitse 9 tuntia unta niin unenlaatusi on huono. Onko sinulla ylipainoa ja uniapneaa? Normaali aikuinen ei tarvitse noin paljoa unta. Liika nukkuminenkin väsyttää.
liika nukkuminen on myös yksi oire masennuksesta.
Kato kun yleensä ihmiset joutuu tekee kaheksan tunnin työpäiviä ja ajamaan työpaikalle ja takas. Harvalla on työpaikka nurkan takana. Ja ei sitä työpäivää lyhennetä noin vain kun itteä vähän haluttas tehä lyhkäsempää päivää.
Älytöntä.
alle tokaluokkalaisen vanhemmalla on lakisääteinen oikeus lyhyempään päivään.
Ja toiseksi työpäivät voi myös limittää. Toinen vie myöhemmin, toinen hakee aiemmin.