mä olen alkanut ottamaan omaa aikaa ja lenkkeilemään,sillä seurauksella,että
näen lasta/lapsia n.tunnin illalla! pakko varmasti lopettaa lenkkeily koska näin ei voi jatkua,en tajua miten te muut saatte ajan riittämään kun hehkutatte,oman ajan ottamista,harrastuksia,shoppailua,ystävien kanssa treffailua.
esimerkki eilisestä,
lähtöä kotoa töihin (päiväkodin kautta) 6.50
paluu kotiin 16.30
lapselle ruoka ja lenkille klo 17
lenkiltä takaisin klo 18.15 ja suihkuun eli ensimmäisen kerran keskityin lapsiin,perheeseen 18.30 ja sitten 19.30 jo nuorimman nukutus?!
pakko vaan unohtaa oma aika ei muu auta,mulla ei ole sydäntä tähän,miten te muut työssäkäyvät pystytte?
Kommentit (189)
olen hoitsu ja työpaikalta ei voi poistua omille asioilla,harmi juttu..
ei musta ole mitään omaa aikaa jos istun autossa tunnin tai reilu ja kuskaan hikisiä poikia ristiin rastaan joten no thanks,hyvä idea muuten tuo lasten kuskaaminen 20-21 ja mun täytyy muutenkin sanoa,että olen älyttömän iltauninen,nytkin olen tällä viikolla ollut 21.30 joka ilta unessa :)
ap
ap
niin ap:lla jotenkin oudon pitkä päivä? Meillä myös yksi auto ja yhteiset työmatkat miehen kanssa ja me viedään lapset tarhaan 6.30 ja haetaan juuri ennen 17. Ihan normaalia tämä on, kun huomioi työpäivän pituuden lisäksi myös työmatkan. Ei se kivaa ole, mutta se on piebnten lasten vanhempien elämää... Kaikki eivät voi vain jäädä kotiin, vaan on oikeasti tehtävä työtä perheensä elättämisen eteen. Kurja uhraus, mutta muuten en olisi voinut toteuttaa unelmaani ja perustaa perhettä.
Minä kyllä tingin noista "omista" ajoista tässä tilanteessa. Tärkeintä on perheen yhteinen aika. Treenaan silloin, kun lapset jo nukkuvat.
Vai ei yli kolmikybäset saa liikkua aikaisin aamusta, sallikaa mun revetä=DDD
Itse olen herännyt koirien kanssa lenkille klo 4.30-5.00 joka aamu jo vuosikymmeniä, ikää taulussa nyt kohta 45 vuotta. Kunnon 1-1,5 tunnin hikilenkki ennen töihin menoa on ihan parhautta ja herättää aineenvaihdunnan tehokkaasti.
Iltaisin rauhoittavaa, vahvistavaa ja venyttävää joogaa ja nukkumaan klo 21.00.
Oman elämän aikataulutus on valintakysymys. Mitä pitää tärkeänä, sitä tekee.
No, kyllä se nyt puhtaasti on ihan tahtotila kysymys. Itse lenkkeilen joko aamuisin tai yleensä myöh. iltaisin, siis klo 20 jälkeen (lapsi on 3 vee).
Juoksen maratooneja ja saan melko helposti otettua ajan viikossa viidelle treenille, neljä lenkkiä ja yksi lihaskunto. Vkl:na saa joka tapauksessa juostua kaksi lenkkiä, joten viikolle jää vain kaksi plus lihaskunto. Tänään nousin klo 5.40 ja juoksin töihin, jossa olin kasilta (mies vei lapsen tarhaan). Lähden ennen neljää ja haen lapsen pk:sta, sitten on koko ilta aikaa ja päivän treenit on tehty. Vastaavasti voisin viedä lapsen päiväkotiin ja juosta kotiin, jolloin olisin viim 17:30 kotona. Jumpasskin voi käydä aamulla.
Eli jos haluaa, kyllä se onnistuu:D
Talvella pitää joka tapauksessa käyttää aurattuja väyliä eli valaistuja, eli siinä mielessä ei pimeyskään haittaa. Ihan nukkumaanmenon alla ei kannata juosta, koska se vie yöunet (rasistus nostaa adrenaliinitasoa), mutta jos esim. juokset klo 20-21, ehdit vielä tasaantua hyvin ennen nukkumaanmenoasi.
En itsekään raaskisi enää lapsien kanssa vietettävästä ajasta napata tuota "omaa aikaa".
lyhyttä työpäivää, mutta me olemme organisoineet arkemme fiksusti. Lapset viemme kouluun klo 8.00 ja lähdemme kodista 7.45. (minä vien) ja töistä tulen kotiin 17-18 välillä. Samoin mies. Naapurin au pair hakee lapset iltapäivällä koulusta. Meillä on yhteistä aikaa siitä 17-18 asti aina yhdeksään saakka, jolloin lapset menevät nukkumaan. Minä käyn salilla usein lounastauolla tai töiden jälkeen suoraan (sali työpaikalla).
ihmettelin vaan,että miten te muut saatte asian järjestymään,mutta se selvisi jo eli te teette lyhyttä työpäivää.
ap
Oman elämän aikataulutus on valintakysymys. Mitä pitää tärkeänä, sitä tekee.
Juuri näin!!!
tuollaista arkea se kaikilla on älä pode huonoa omatuntoa, jos itse voit hyvin ja saat voimia lenkkeilemällä niin se pienikin aika lapsen kanssa on hyväksi. eikä lapsi kelloa katso kuinka monta tuntia äitiä näkee :) jos äiti on vaan täydellisesti läsnä se riittää. äläkä vaan missään nimessä kuuntele ihmisiä jotka neuvovat osa-aikaiseen työhön silloin myös perheenne taloudellinen tilanne muuttuu. mutta tottakai jos sinulla on mahdollisuus siihen rahallisesti mikä ettei. kyllä sinä sitten kerkiät lasten kanssa olla ei hätää. jaksamisia äläkä panikoi :))
jo 21.30 niin mikä ongelma on herätä lenkile 4.30??
Taidat vain olla laiska..
olen hoitsu ja työpaikalta ei voi poistua omille asioilla,harmi juttu..
ei musta ole mitään omaa aikaa jos istun autossa tunnin tai reilu ja kuskaan hikisiä poikia ristiin rastaan joten no thanks,hyvä idea muuten tuo lasten kuskaaminen 20-21 ja mun täytyy muutenkin sanoa,että olen älyttömän iltauninen,nytkin olen tällä viikolla ollut 21.30 joka ilta unessa :)ap
ap
niin mene vasta sen jälkeen. Eikä siellä lenkillä ole pakko joka päivä käydä.
ja onhan viikonloputkin olemassa. Lasten nukkumaanmenon jälkeen voit lenkkeillä myös. Itse käyn salilla n.4 kertaa viikossa ja ehdin ihan hyvin olla lasten kanssa muuna aikana.
Mää olen 45v ja käyn yleensä aamupalauttavan lenkin klo 6. Iltalenkille pääsen n. klo 17-20.00. Eli juoksen yleensä 2 lenkkiä päivässä. Viikonloppuisin sitten pitkät eli 2.5-3 tunnin lenkit.
Onhan näitä sohvaperuna-asiantuntijoita vaikka kuinka. Jotkut jopa on sitä mieltä, että ainoa oikea lenkki on lenkki sohvalta jääkaapille.
Juoksen siis 80-120km viikossa.
pääsääntöisesti kannattaisi jättää liikunta ennen 18 tapahtuvaksi jutuksi. Elimistö käy kierroksilla eikä uni tule silmiin helposti. Vaikka uni tulisikin niin unenlaatu on huonoa.
Aamuisin on todella väsynyt.Aamulenkkiäkään en suosittele enää yli 30v ihmisille.
Elimistö lämpenee hitaasti ja noin klo 15-17 se on sopivan lämmin sekä vetreä liikuntaan.Tietenkin voi lämmitellä mutta suomen olosuhteissa lämmittelyyn on hyvä varata aikaa ainakin 45 min.
Eli mitä jos hyppisit kotona narua 30-40 min? ajaa saman asian kuin lenkkeily ja päälle kevyt lihaskuntoilu.
No me ollaan pidetty tärkeänä sitä, että työ ei haukkaa liian suurta osaa päivästä. Olemme siis pystyneet vaikuttamaan sekä asuinpaikkaan että työaikoihin.
Meillä menee koti-päiväkoti-työpaikkaväliin noin 35- 40 minuuttia. Ja siinä on ehditty riisua lapset ja tervehtiä hoitajatkin hyvin.
Toinen valinta on se, että teemme vuorotellen 7-14.30 ja 8.45-16.15 päiviä niin, että lapset siis menevät puoli yhdeksään ja haetaan aina ennen kolmea. Tämä nyt ei kaikilta onnistu, mutta jos vain suinkin mahdollista niin aikaa tulee ihan eri lailla.
Shoppailu on uraäidille ylimitoitettu haave, sitä teen yleensä lentokenttäkaupoissa työmatkoilla. Muuten vaatteet netistä.
Sen sijaan kyllä tuosta ehtii tehdä ihan hyvin 2-3 kertaa viikossa tunnin lenkin. Viikonlopulla on kivempi ottaa se hetki, kun meillä on vielä päiväuni-ikäisiä ja muutenkin olemme päivät yhdessä.
Te saisitte päiviin väljyyttä jos voitte limittää työaikojanne edes jonkin verran.
mutta olen kyllä väsynyt raskaan työpäivän jälkeen ja mulle ei riitä noin lyhyt uni,joillekkin riittää,mutta mulle ei,olo on kuin olisin krapulassa jos nukun liian vähän.Olen kyllä tehnyt 6h päivää josskin elämän vaiheessa,mutta se on nyt tällähetkellä liian iso lovi palkkapussiin,joten sen voi unohtaa niin ihanaa kuin olikin tehdä 7-13 työpäivää :)
aupairia ei ole varaa palkata ja tosiaan en välttämättä halua sinne LENKILLE vaan muutakin tekemistä
ap
Se joka tahtoo, keksii keinot. Se joka ei tahdo, keksii selitykset!
Ja koko tuo ajatus, että lapsille annetaan se päivän viimeisin tunti on kyllä aika kammottava!
Ei sellaista laatua olekaan, että tuo määrä riittäisi.
Teen myös 8 tunnin työpäivää - se on NORMAALIA suurimmale osalle ihmisistä, vaikka av:lla jotkut vissiin kuvittelee, että töissä voi käydä milloin itseä huvittaa...
Meillä tosin aikataulut näin:
herätys 6.45
lähtö kotoa 7.45
kotona 16.30
lasten iltatoimet 20.00 ja nukkumaan viimeistään 20.30
Meillä lapset valvovat myöhempään kuin teillä, mutta ei mulla silti tuossa ole joka päivä aikaa tunnin lenkkiin. Ulkourheilen viikonloppuisin ja viikolla jumppaan itsekseni kotona, esim. joogaa tai jumppadvd:n tahdissa. Lapset ovat joskus mukana.
ap.lla on mies ja meillä on miehen kanssa yhteinen työmatka,yksi auto ja lähes sama matka eli kuljetaan yhdessä.
Kaupassa käydään lähes joka päivä,siinä olisi kyllä parantamisen varaa.
En voi käydä illalla lenkillä niinkuin jo aiemmin kirjoitin,koska en sitten saa unta ja aamulla joutuisin heräämään 4.30 jos kävisin lenkillä ennen työpäivää.
Ja nyt ei välttämättä ole pelkästään lenkkeilystä kyse vaan ihan muustakin omasta ajasta eli jos lähden ystävän kanssa kauppaan tms. niin tilanne on sama eikä sinne voi 4.30 mennä?!
Meillä on pienten lasten lisäksi pari murkkua ja heitä pitää hakea treeneistä eli yleensä mies on sillä reissulla juuri 20-21 ja toisen täytyy tietty olla kotona.
Itse tiedän kyllä tämän ongelman ja siksi mulla ei koskaan mitään omaa aikaa ole ollutkaan eikä ole jatkossakaan koska se ei siihen yksinkertaisesti riitä,ihmettelin vaan,että miten te muut saatte asian järjestymään,mutta se selvisi jo eli te teette lyhyttä työpäivää.ap
eikä ne ole sen superimpia kuin me muutkaan. On vaan olemassa joukko ihmisiä jotka saa kaiken omassa elämässään olevan kuulostamaan niin hienolta ja mahtavalta. TArkkailepa tälläistä henkilöä pari päivää, niin huomaat ettei kaikki ole niin ruusuista.
Tsemppiä sinulle, varmaan osaat järjestää elämäsi paremmin ilman näiden "täydellisten" neuvoja.
Mä vien lapset hoitoon n. klo 7:45, mies tulee kotiin lasten kanssa jo klo 15, laittaa ruuan, syödään kun tulen klo 16. 16-17 yleensä kotijuttuja ja lasten kanssa seurustelua. Kun lapset katsoo tv2n lastentuntia lähden lenkille, tulen takaisin on taas aikaa perheelle.Mies käy yleensä harrastuksissaan myöhemmin. Ei joka päivä mene näin mutta ihan tavispäivä. En katso telkkaria ennen kuin pienet lapset nukkuu eli 21 jälkeen. Meillä lapsista ensimmäiset menee nukkuun n. klo 20:30 eli on runsaasti ilta-aikaakin.
tavallaan omaa aikaa.