mä olen alkanut ottamaan omaa aikaa ja lenkkeilemään,sillä seurauksella,että
näen lasta/lapsia n.tunnin illalla! pakko varmasti lopettaa lenkkeily koska näin ei voi jatkua,en tajua miten te muut saatte ajan riittämään kun hehkutatte,oman ajan ottamista,harrastuksia,shoppailua,ystävien kanssa treffailua.
esimerkki eilisestä,
lähtöä kotoa töihin (päiväkodin kautta) 6.50
paluu kotiin 16.30
lapselle ruoka ja lenkille klo 17
lenkiltä takaisin klo 18.15 ja suihkuun eli ensimmäisen kerran keskityin lapsiin,perheeseen 18.30 ja sitten 19.30 jo nuorimman nukutus?!
pakko vaan unohtaa oma aika ei muu auta,mulla ei ole sydäntä tähän,miten te muut työssäkäyvät pystytte?
Kommentit (189)
Eikö mies osallistu teidän arkeenne millään lailla? Tarvitseeko siellä kaupassa käydä joka päivä? Miten voitte olla vasta viideltä kotona, jos työpäiväsi päättyy puoli neljä?
Ja tosiaan, jos kerran nuorempi lapsista menee jo puoli kahdeksalta nukkumaan, niin mikset lähde lenkille silloin? Meillä lapset ovat nukkumassa vasta 21 eli tilanne on vähän toinen.
Hyvällä organisoinnilla me saamme arkemme onnistumaan. Toinen vanhemista vie lapset hoitoon, toinen hakee (lasten päivähoitopäivä pysyy lyhyempänä). Kaupassa käydään vain kerran viikossa. Harrastukset ajoitetaan siihen, kun lapset aloittavat iltatoimet (toinen vanhempi hoitaa ne silloin yksin). Ja useimiten harrastukset painottuu viikonloppuihin, jolloin sitä aikaa on enemmän.
käy kaupassa? Miksi kauppaan pitää änkeä joka päivä?
Joo, lyhennä työpäivääsi, jotta pääset lenkille ja saat vähemmän palkkaa.
miehesi vie tai hae lapsia pk:sta? Tai käy kaupassa? Vai onko sulla miestä?
eli se on huono neuvo. Mutta tosiaan, 3 x viikossa lenkkeily riittää oikein hyvin kunnonkohotukseen, ja sen voi tehdä myös viikonloppuna (ainakin 1-2 kertaa noista), jolloin sitten jää enemmän ajoista illalla olla lasten kanssa. 1x voi vaikka mennä viikolla lasten nukkumaanmenon jälkeenkin, tai vaikka olisivat hereillä, se tuskin maata kaataa. Ja viikon ruokaostokset kannattaa tosiaan keskittää lauantaille, säästyy aikaa.
pääsääntöisesti kannattaisi jättää liikunta ennen 18 tapahtuvaksi jutuksi. Elimistö käy kierroksilla eikä uni tule silmiin helposti. Vaikka uni tulisikin niin unenlaatu on huonoa.
Aamuisin on todella väsynyt.
Aamulenkkiäkään en suosittele enää yli 30v ihmisille.
Elimistö lämpenee hitaasti ja noin klo 15-17 se on sopivan lämmin sekä vetreä liikuntaan.
Tietenkin voi lämmitellä mutta suomen olosuhteissa lämmittelyyn on hyvä varata aikaa ainakin 45 min.
Eli mitä jos hyppisit kotona narua 30-40 min? ajaa saman asian kuin lenkkeily ja päälle kevyt lihaskuntoilu.
luulen, että ap ei vain halua käydä lenkillä, ja haluaa siihen jonkin "hyväksyttävän" syyn. Kuitenkin on todettu, että lenkillä voi hyvin käydä lasten nukkuessa. Kannattaisi siis etsiä liikuntaharrastus, josta pitää, niin sitä haluaakin tehdä, ja siitä saa energiaa.
Mun normaalipäivä
herätys klo7; pukeminen, pyykkit narulle, lapset valmiiksi
töihinlähtö klo 8:30 (olen tokaluokkalaisen kanssa kotona kunnes lähtee kouluun, samalla yleensä aloitan sähköpostit)
kotona klo 17:20
Mies kotona klo18-18:30
Ruokailu, keittiön raivaus klo on yli19
Lasten iltapala klo19:40 eteenpäin ja lapset nukkumaan klo20:30 ( noin)
klo21-> rästitöitä
Illassa ei ole aikaa ja jos menen lenkille klo20:30, en saa unta
Aamulenkkeilyä olen yrittänyt mutta ei vaan tunnu sopivan minulle; olo on pökkelöinen koko päivän jos pakotan itseni hereille klo5.
Kolmena iltana käyn jumpassa ( yksi viikonloppuna) ja se tuntuu maksimilta mihin tässä elämäntilanteessa pystyy :(
on muuten lakisääteinen oikeus lyhennettyyn työaikaan (osittaiseen hoitovapaaseen). Edellyttää, että työsuhdetta on takana vähintään 6 kk.
Typeriä neuvoja lyhentää työpäivää Kato kun yleensä ihmiset joutuu tekee kaheksan tunnin työpäiviä ja ajamaan työpaikalle ja takas. Harvalla on työpaikka nurkan takana. Ja ei sitä työpäivää lyhennetä noin vain kun itteä vähän haluttas tehä lyhkäsempää päivää. Älytöntä.
Esim päiväkodissa joku useampi hoitaja haluaa tehdä 6 tunnin päiviä, miten onnistuu? Palkataan joku 2 tunniksi aamuun tai iltapäivään?
Työnantaja voi kieltäytyä vain jos on hätätyö tms. kyseessä.
Näin minä teen, eli käyn lounastauolla lenkillä/salilla/uimassa, ja syön sitten vaan paluumatkalla/työpisteessä voileivän. Mulla myös herätys 6:30, lapset ovesta ulos 7:30, ja itse olen töistä kotona vasta n. klo 18 (eli en siis pidä apn:n päivää pitkänä ollenkaan), lapset menevät nukkumaan klo 20.
Työnantaja voi kieltäytyä vain jos on hätätyö tms. kyseessä.
työpaikalla.
Tai työnantaja voi suostua johonkin hölmöön aikaan, esim 12-18, mistä ei lasten kannalta mitään hyötyä. Mutta tarjonnut kuitenkin lain mukaan lyhennettyä työaikaa.
Heillähän lyhenee hoitopäivä yli puoleen, jos äiti vie puolillepäivin ja isä hakee virka-ajan jälkeen.
Heillähän lyhenee hoitopäivä yli puoleen, jos äiti vie puolillepäivin ja isä hakee virka-ajan jälkeen.
Työnantaja tiesi tuon, ja siksi valitsi tuon ajan, kysyin liitostakin, mutta ei voinut tehdä mitään.
Minä käyn lenkillä klo 20.30-21.30 ja menen nukkumaan 22.30-23.
Alkuun tuntui että vaikutti unen saantiin, mutta ei enää. Siihen on tottunut. Suosittelen kokeilemaan, etenkin jos lapsesi menee jo kahdeksalta nukkumaan niin voi lähteä jo silloin. Sitä paitsi eihän lenkkeillä tarvitse joka ilta muutenkaan. Parina arki-iltana ja sitten viikonloppuna voi mennä paremmalla omatunnolla kun on yhteistä aikaa enemmän. Siitä tulee jo 4 lenkkikertaa viikkoon, mikä on ihan hyvä.
Tai jompikumpi vaihtoi sitten työtä.
Joka tapauksessa saat tehdä omia asioita 2-3h lasten nukutuksen jälkeen. KÄyt lenkillä 2 kertaa viikolla ja 2 kertaa viikonloppuna, riittää kunnon ylläpitämiseksi. Illalla sitten muuta liikuntamuotoa kotona sisällä.
ap.lla on mies ja meillä on miehen kanssa yhteinen työmatka,yksi auto ja lähes sama matka eli kuljetaan yhdessä.
Kaupassa käydään lähes joka päivä,siinä olisi kyllä parantamisen varaa.
En voi käydä illalla lenkillä niinkuin jo aiemmin kirjoitin,koska en sitten saa unta ja aamulla joutuisin heräämään 4.30 jos kävisin lenkillä ennen työpäivää.
Ja nyt ei välttämättä ole pelkästään lenkkeilystä kyse vaan ihan muustakin omasta ajasta eli jos lähden ystävän kanssa kauppaan tms. niin tilanne on sama eikä sinne voi 4.30 mennä?!
Meillä on pienten lasten lisäksi pari murkkua ja heitä pitää hakea treeneistä eli yleensä mies on sillä reissulla juuri 20-21 ja toisen täytyy tietty olla kotona.
Itse tiedän kyllä tämän ongelman ja siksi mulla ei koskaan mitään omaa aikaa ole ollutkaan eikä ole jatkossakaan koska se ei siihen yksinkertaisesti riitä,ihmettelin vaan,että miten te muut saatte asian järjestymään,mutta se selvisi jo eli te teette lyhyttä työpäivää.
ap
Tai jompikumpi vaihtoi sitten työtä.
täällä huono työllisyystilanne, en ole löytänyt muuta työtä, eli teen täyttä päivää. Ja mies yrittäjä, ei onnistu. Onneksi lapset kuitenkin noin isoja jo. Ja nuorinkin oli kotona 3 v asti.
käy lenkillä kun lapset nukkuvat?