Nuorille perheille ei enää kelpaa käytetyt vauvatarvikkeet
Tähän päätelmään olen lievästi pöyristyneenä tullut.
Meidän nuorimmainen on 2 v. ja olen sitten tutuilta (esikoistaan odottavilta/juuri saaneilta) vauvaperheiltä kysynyt haluaisivatko ILMAISEKSI esim. yhdellä lapsella olleet 3 vuotta vanhat, mutta täysin ehjät ja toimivat yhdistelmävaunut. Tai jonkin verran vanhemman, mutta ihan ehjän ja siistin pinnasängyn. Tai monta pussillista lastenvaatteita. Tai pinnansängynsuojuksia, vauvanpeitteen (käyttämätön!) yms.. siis ihan ilmaiseksi olen tarjonnut kaikkia.
Ei kelpaa kenellekään. Tulee vastaukseksi sellaista ihme ynähtelyä, "no joo, voishan sitä ny ehkä kattoo.." muttei mitään mielenkiintoa sitten kuitenkaan katsoa tai katsovat sillä tavalla pintapuolisesti ja tuntuvat vääntelevän käsiään tyyliin "mitenköhän tästä nyt kieltäytyisi"
tai yksi pariskunta jo lupasikin ottaa esim. syöttötuolin (sekin ihan uutta vastaavassa kunnossa) ja jäi sille puheille, että hakevat sen lähiaikoina.
Olen nyt odotellut puoli vuotta, ei ole hakijoita näkynyt eivätkä ole syöttötuolista enää mitään puhuneetkaan.
Itse en enää kehtaa kysyä, ettei tule se vaikutelma, että tyrkyttäisin väkisin.
Mutta ihmettelen kyllä, miksi ei kelpaa. Kai "nykynuoriso" (vaikken itsekään ole kuin vähän päälle 3-kymmenen) on tottunut jo että kaikki mitä itselläänkin on, on aina uutta ja ihan viimeisien trendien mukaista. Ei kelpaa siis mikään käytetty, vaikka kuinka olisi uudenveroinen.
Kommentit (67)
Minä olen kyllä huolinut kaiken minkä olen saanut, ainakin kohteliaisuuttani, olen sitten itse antanut eteenpäin /myynyt kirpparilla jos ei ole ollut sopivia / kivoja, saa kai sitä hieman katsoa, mitä lapselleenkin pukee, ilman että on mukamas nenä pystyssä..
Uutena meille on tulleet vain vaunut, pinnasänky sekä istuimet, ne on asioita joissa turvallisuus on tärkeintä, enkä voi vieraammaalta ihmiseltä saadessani tietää, onko ne kuinka reuhattuja ja riehuttuja.. Ja edelleenkin shoppaan mieluiten kirpparilla, sieltä olen kivoimmat vaatteet lapsilleni löytänyt..
t.äiti 25v ja lapsia 3 =)
Minulle kyllä kelpaisi mutta eipä olee kukaan kaveri tarjonnut..yhdellekin ystävälle annoin monta laatikollista vauvan vaatteita yms tavaroita, syöttötuolin yms. yms.. Ja nyt muutaman vuoden päästä kun minulla on taas vauva tulossa ei hän ole elettäkään tehnyt sen vuoksi että tarjoisi minulle jotain vaikka alunperin niin puhuttiin että sitten jos minulle tulee taas tarvetta niin saan häneltä ja heillä jo "vauva" vaihe ohi..
sinä olet sinä, muut ovat muita.
Me olemme "nuoripari" ja olemme hommanneet esikoiselle lähes kaiken uutena. Meille esimerkiksi syöttötuoli on osa sisustusta, eli halusimme tityn sävyisen, jotta se sopii ruokaryhmämme kanssa yhteen. Kun ostaa uutta, saa valita. Meillä on tähän myös varaa. Ei meitäkään puettu lapsena käytettyihin vaatteisiin, ehkä malli on opittua. Kierrätämme roskamme ja tavaramme kun niistä luovumme, mutta tämä ekohippeys-trendi ei hallitse elämäämme kaikilla osa-alueilla.
kyllä mua ihmetyttää ihmiset, jotka haluavat rahojaan laittaa johonkin minkä saisivat ilmaiseksikin. Ja kun ei kyse ole mistään rääsyistä eikä kovin vanhanaikaisistakaan (muutamia vuosia vanhoista vain). Luulisi että niillä säästyvillä rahoilla sitten voisi tehdä jotain muuta kivaa?
Tai että ajattelisi vähän ekologisuuttakin. Eikös vihreät arvot ole aika monille jo "kova sana"?
Itse ainakin olen aina kovin mielissäni, jos löydän tarvitsemani tavaran/vaatteen/esineen käytettynä, saan halvalla, säästän siis rahaa, ja siinä samalla myös luontoa :)
mutta siis, enpä minä ketään ole pakottanut niitä ottamaan, enkä aiokaan pakottaa.
ap
nuorii vanhempiin, joille ei kelpaa käytetty. Jotenkin vain mulla on selkeä mielikuva mitä haluan ja sitten ärsyttää jos tulee jotain ihan päinvastaista. Meillä on lapsilla käytettyäkin tavaraa kuten paljon vaatteita siskon ja serkkujen lapsilta, 10v. vanhat tuplarattaat huutiksesta ja turvakaukalo siskolta. Tässä varmaan olisi mulla parantamisen varaa.
käytetyt vaatteet
mutta jostain syystä odotat että nuorille pitäisi kelvata
ja kun minä lapseni sain niin kyllä kelpasi käytetty
se oli sitä toista aikaa
Meille kelpaa kaikki ilmainen. Itse ostetaan kaikki tarpeellinen käytettynä, vaikka ei huonotuloisia ollakaan. Ollaan vaan turhaa kulutusta vastaan. Ainuttakaan uutta vaatetta / tavaraa ei olla ostettu ja lapsi on nyt 1,5 v. :)
Mulle tuli eka lapsi 40+-vuotiaana. Olen ostanut uutta ja/tai käytettyä. Säästin todella paljon kun osa oli käytettyä ja siistiä.
Minä en saanut juuri mitään muilta kun muilla lapset olivat samanikäisiä tai jo murrosiässä.
Isovanhemmilta joskus tuli rahaa kun vauva oli syntynyt, mutta itse hankimme 90%:sesti kaiken ja kaikkea mahdollista oli/on mitä tarvitsemme.
Paljon on täytynyt tehdä työtä niiden löytämiseksi eli paljon helpommaksi ja kalliimmaksi olisi ollut ostaa kaikki kaupasta.
Itse ostimme esim. vaunut uutena, ettei leviä metsälenkeille isoissa mäissä. Sängyn myös uutena ja siihen kaikki tarvikkeet kun en ota niiden suhteen riskiä. Alusvaatteet, tutit ja tuttipullojen tutit myös uutena ja liki kaikki bodyt.
Miksi en ostaisi tai ottaisi vastaan (jos joku tarjoaisi) hyvää tavaraa, joka siistiä, suht uutta ja vähän käytettyä? Roskiin laitan itseltä vain käyttökelvottomat ja muut myyn tai lahjoitan. Tavaran pitää kiertää.
MUTTA haluan itse valita, millaisia tavaroita/vaatteita meille tulee. En halua, että joku muu määrittelee meidän tyylin. Se on tosi kiusallista, jos joku tyrkyttää isoa määrää tavaraa, joka ei ole oman tyylistä. Kirpputorit, huuto.net yms. ovat hienot juttu, koska jokainen voi hankkia sieltä sellaista tavaraa, josta itse pitää!
No me ollaan kyllä 30siä miehen kanssa mutta meille on tosi hyvin kelvannut käytetty tavara. Mieluummin hankitaan tavarat käytettynä kun uusina koska se on ekologisempaa. Hoitopöytä hankittiin uutena kun vauva syntyi ennenaikaisesti eikä oltu ehditty käytettyä hankkia mutta kaikki muut isommat hankinnat olivat käytettyjä. Äitiyspakkaus kyllä otettiin uutena vaikka nyt oon kyllä sitä mieltä, että nekin jutut olisi varmasti kantsinut käytettynä ostaa mieluummin. Esim meillä olevat vaunut on käytössä jo ainakin kolmannessa perheessä ja vaikka eivät ole mitkään kalliit edes olleet alunperin niin hyvin pelittävät (meillä ovat tosi aktiivisessa käytössä koska ollaan autottomia). Todella kiva kun viitsitte tarjota tavaroita kuitenkin vaikka kiinnostus ei ole ollut suurta teidän tuttavapiirissä. Ehkä kannattaisi laittaa ne jonnekin annetaan foorumille niin kyllä varmaan joku hakisi pois. Ehkäpä niistä tavaroista voisi saada jopa rahaa esim. huutiksessa. Me on ainakin yleensä niille tutuille, jotka meille on antaneet tavaroita vähänkin isomman kasan niin maksettu jotakin tai sitten annettu esim. lahjakortti ravintolaan tms ihan pyytämättä. Ja ainahan voi viedä kierrätyskeskukseen tai pelastusarmeijalle tms.
Ei kai kukaan pahastu siitäkään, jos omat, käytetyt vaatteet eivät kelpaa jollekin kaverille, vai? Miksi ihmeessä ihmisen kuin ihmisen pitäisi ottaa kiitollisena vastaan vanhoja vauvantarvikkeita?
Meidän perheessä (tosin olemme jo yli kolmekymppisiä) ostettiin kaikki vauvatarvikkeet ja -vaatteet itkuhälytintä lukuun ottamatta uusina. Tämä oli periaatteeni ja toiveeni. Olen antanut tavaroita eteenpäin ilmaiseksi sellaisille ihmisille, jotka ovat selkeästi ilmaisseet halunsa saada käytettyä tavaraa. Kenellkään en ole lähtenyt tyrkyttämään tai edes kysymään, vaan vain jos ihminen itse ilmaissut halunsa.
Sitä paitsi: Eivät 3 vuotta yhdellä lapsella olleet rattaat/vaunut ole uuden veroiset! Meillä samanlaiset, todella hyvin pidetyt, aina sisällä säilytetyt yhdistelmävaunut, ja huomaa kyllä, että ovat käytetyt! Samoin vaatteisiin tulee aina kulumia ja haalistumia. Itse ole todella tarkka näissä asioissa ja ärsyttää, että oletetaan, että vauvatarvikkeita pitäisi suurella ilolla ottaa vastaan, jos joku niitä tarjoaa.
Ekologisuudesta: Jokainen perhe säästää varmaan luontoa jollakin tavalla. Itse esim. käytän julkisia, asumme vanhassa takissa emmekä osta turhaa tavaraa. Vauvantarvikkeet halusin silti uusina, enkä aio siitä kantaa huonoa omaatuntoa. Sitä paitsi tavarat menevät kiertoon, jonkunhan ne uudetkin tavarata on joskus ostettava!
"asumme vanhassa talossa", tuli virhe äskeiseen viestiin.
Minä en ymmärrä ap:n loukkaantumista. Minusta hän on itsekeskeinen ihminen, joka ei tajua että hänen ihanat tavaransa ovat muiden mielestä vanhoja roinia.
Mä en käy koskaan kirppareilla ja ostan aina uutena sen mitä tarvitsen. Jos ei rahani johonkin riitä niin sitten olen ilman.
Itse olen ilmoittanut tämänkin sivuston "osta ja myy" osaston "lahjoitetaan"-palstalla vanhoista lastenvaatteistamme ym. ja kaikille on löytynyt onnellinen uusi omistaja. Olen ilmoittanut että vaatteet/tavarat tulisi hakea meiltä kotoa tai joissain tapauksissa mieheni työpaikalta joka sijaitsee hyvin kulkuyhteyksien päässä. Jo se on mielestäni kertonut vaatteiden todellisesta tarpeesta että niitä on tultu hakemaan melko pitkienkin matkojen päästä julkisilla siten että on pitänyt vaihtaa bussia ja junaa useamman kerran päästäkseen perille edes yhteen suuntaan. Nyt en enää lahjoita tuota kautta koska tutustuin muutamaan vaatteita vastaanottaneeseen mukavaan äitiin ja heidän kanssaan on sovittu että hakevat säännöllisesti kaiken pieneksi jääneen pois. Tästä tulee minulle hyvä mieli kun näen että vaatteet menevät todelliseen tarpeeseen ja käyttöön ja saan ne pois nurkista vaivatta. Suosittelen!
En ole nykynuorisoa mutta halusin aikoinaan mieluummin uutta. Lainasin kyllä pinnasänkyä ja vaunuja mutta muuten ostettiin kaikki uutena.
Uudelle vauvalle on ihanaa jos saa uusia vaatteita ja uusia tarvikkeita. Vanhat tavarat on niin ikäviä eikä niissä ole mitään hohtoa.
toiset tahtoo käytettyä toiset uutta, annetaan jokaiselle vapaus valita! voihan olla ettei värit esimerkiksi miellytä! Jos on mahdollisuus ja halu ostaa omaa silmää miellyttäviä tavaroita niin miksei! Jos tavarasi on sinusta kauniita ja kivoja, ei ne välttämättä muista ole:)
paljon piitata moisesta. Äiti enemmänkin. Vauvalle ylenmääräinen kulutuksemme tulee päin vastoin kostautumaan tulevaisuudessa. Mutta sehän on sitten heidän sukupolvensa murhe, selvittäköön he sitten sotkun jos pystyvät. Pääasia että meidän ei tarvitse luopua mistään.
Ja voidaan vieläpä uskotella itsellemme että ostamme kaiken roinan ihan heidän parhaakseen.
En ole nykynuorisoa mutta halusin aikoinaan mieluummin uutta. Lainasin kyllä pinnasänkyä ja vaunuja mutta muuten ostettiin kaikki uutena. Uudelle vauvalle on ihanaa jos saa uusia vaatteita ja uusia tarvikkeita. Vanhat tavarat on niin ikäviä eikä niissä ole mitään hohtoa.
paljon piitata moisesta. Äiti enemmänkin. Vauvalle ylenmääräinen kulutuksemme tulee päin vastoin kostautumaan tulevaisuudessa. Mutta sehän on sitten heidän sukupolvensa murhe, selvittäköön he sitten sotkun jos pystyvät. Pääasia että meidän ei tarvitse luopua mistään.
Ja voidaan vieläpä uskotella itsellemme että ostamme kaiken roinan ihan heidän parhaakseen.
En ole nykynuorisoa mutta halusin aikoinaan mieluummin uutta. Lainasin kyllä pinnasänkyä ja vaunuja mutta muuten ostettiin kaikki uutena. Uudelle vauvalle on ihanaa jos saa uusia vaatteita ja uusia tarvikkeita. Vanhat tavarat on niin ikäviä eikä niissä ole mitään hohtoa.
En nyt enkä tulevaisuudessa. Koeta nyt vaan kestää ja hyväksyä se.
mulle ei kukaan ole trajonnut vanhoja kamoja ilmaiseksi, vaikka sanoin jo että meille voi antaa jos haluaa eroon päästä, ja parhaimmista voin maksaakkin.. 4 perhettä.. yhdellä on jo 3 lasta ja sanoi että hän säästää kaikki vielä jos tulee lisää.
Kyllä meille ainakin kelpaa! Meillä on 2 lasta ja itse olen parikymppinen äiti!
Useasti kiertelemmekin kirppareilla ja melkeen aina tarttuu jotain mukaan. kenkiä emme osta käytettyinä koska ne on kerennyt jo muotoutua toisen jalalle mutta kaiken muun käytetyn ja hyvä kuntoisen olemme kelpuuttaneet. kaveri piirissäni vauvantarvikkeet ovatkin kiertäneet hyvin :)
Kyllä meille ainakin on ollut iso apu kun vauvan tavikkeita on saanut niin ei ole tarvinnut kaikkea ihan uutena ostaa koska käytettynäkin saa hyvää tavaraa. Meilläkin jouduttiin kaikki itse hankimaan ei ollut mummuja tai vaareja niitä ostelemassa.
Kun toiset ei enään tarvitse antavat ne tarvitseville. Näin molemmat tekevät palvelukset toisilleen.
ap
(niin ja turvakaukalo/istuimet ovat kyllä eri asia, samoin kuin pyöräilykypärät. minäkään en ole niitä vanhoina ostanut. Tai yhden pyöräilykypärän sain kaverin lapsen käytön jäljiltä, mutta kaveri sanoi että kypärää ei ole koskaan edes tiputettu lattialle...)