Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lasten synttäreillä kaiken tarjottavan käydä kaikille?

Vierailija
06.03.2010 |

Meillä oli juuri eskari-ikäisellä synttärit. Hänen kutsuillaan oli kaksi lasta, joilla oli ruokarajoituksia. Vieraita oli yhteensä kahdeksan. Meillä oli melko paljon erilaista tarjottavaa. Allergikoille kertasin molemmille pariin kertaan, että "sinä voit syödä kaikkea muuta tästä pöydästä, paitsi näitä kahta juttua". Ihan mahdoton asia. Jouduin vahtimaan heitä koko ajan, kun he olivat näillä kipoilla, ja vilpittömän hämmästyneitäaina siitä, että eivätkö he saakaan syödä näitä ja miksi eivät.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ennen kun oli omia lapsia kysynyt kylään tulevan lapsen allergiat ja ehdotuksia mitä vois tarjota. Muna-vilja-maitoallergiselle se on esim. ollut hedelmäsalaattia. Jos kaura on käynyt,kaurajätskiä, jos soija niin soijajätskiä. Popcornit ja sipsit sopivat myös em.allergisille. Nyt kun meillä on perheessä 3 ruokarajoitteista niin olen huomannut että käytännössä nää on ihan helppoja juttuja. Esim. mustikkapiirakan voi tehdä maidottomasta margariinista(sin.keiju tai flora), perunajauhoista, leivinjauheesta, sokerista ja mustikoista. Ihan hyvää tulee! Yleensä munan voi jättää pois leivonnaisista(paitsi sokerikakusta ehkä), maidon korvata muulla nesteellä, jauhot sopivilla jauhoilla(gluteenittomilla, perunajauhoilla, riisijauhoilla tms). Kaupasta löytyy esim. semperin keksejä jotka ovat viljattomia, munattomia ja maidottomia ja jos yksikin muna, maito, vehnä tai soija käy niin on vieläkin helpompi löytää sopivaa tarjottavaa. Karkeista esim. haribon ovat yleensä sopivia. Vähän vaan miettii ennen kauppareissua asiaa tai kysyy vanhemmilta tai vaikka täältä palstalta niin kun jotkut ovat tehneet! Teille jotka periaatteellisesti haluatte raakata kaikki ruokarajoitteiset kutsuiltanne pois: Pyytäkää vanhemmilta että lapsilla omat eväät mukana. Toivottavasti lapsellanne tai itsellänne puhkeaa pian keliakia tai jokin allergia!

en tee siitä mitään numeroa toisin kuin eräät. Hänellä on omat eväät mukana ja itse tietää tarkkaan mitä voi syödä. Jos joku ei uskalla ottaa vastuuta ja jättää lapseni kutsumatta on se minusta aivan ymmärrettävää varsinkin jos ei tunne häntä. Eihan muutenkaan aina kaikkia juhliin kutsuta. Ihminen joka toivoo toisen lapselle pahaa keliakian tai allergian muodossa on ilkeä ja semmoisten lapset eivät välttämättä ole tervetulleita vaikkei mitään ruokarajoitteita olisikaan.

Vierailija
42/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei ole kyse pienestä vaivannäöstä vaan melko mahdottomasta urakasta siis ei maitoa, munaa, gluteenia, sitrusta, pähkinää, suklaata ja omenaa. Tämä oli nimittäin tilanne meidän viime synttäreillä kun koko eskari kutsuttiin.

Arvatkaa minkälaiset synttärit vietetään ensi vuonna? aivan oikein vain muutama hyvä kaveri sekä lisäksi näitä joilla ei allergioita ole.

eli kun noin monta allergista, vaatii pienen ajatustyön mutta onnistuu.

karkkeja joissa ei sitruunaa eikä omenaa eikä suklaata, eikä gluteiinia....löytyy.

popcornit käy kaikille noille.

marjamehu käy.

täytekakku jossa ei gluteiinia eikä pähkinää ei sitrusta eikä omenaa..onnistuu. (perunajauhokakku)

maidottomalle ottaisin samasta sokerikakusta palan ja kuorruttaisin soijakermalla ja koristelisin karkeilla, samoin kuin isonkin kakun.

munattomalle oma pieni kakkunen joka kuorrutetaan tavallisella kermalla ja karkeilla.

tarjolla voisi olla esim. viinirypäleitä, rusinoita,coctailtomaatteja, itse tehtyjä lihapullia(joissa ei jauhoja, munaa eikä maitoa) vain mausteita.

ja lisää löytää helposti netistä..ihan valmiita resptejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

.........

Vierailija
44/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan lapsen pitäisi sielläkin jo tottua siihen, että hänellä on välillä eri ruoka, jos on allerginen.

Vierailija
45/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on kyse bestiksestä on kaverin allergiat varmaan tuttuja jo entuudestaan. Jos kuitenkin esim. koko luokka kutsutaan on mielestäni kohtuutonta vaatia vanhempia paneutumaan niin tarkasti allergioihin ja siirtämään vastuun niiden sopivuudesta emännälle. Luokassa saattaa myös olla muitakin "erityis" tarpeisia lapsia jotka olisi kiva myös mukaan kutsua adhd tai vastaava. Silloin ei ehkä ehdi vahtia kuka mitäkin kakkua maistaa.

Vierailija
46/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitään vahinkoja ei tapahdu.

Vierailija
47/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit päässyt, kun olisit rajoittanut tarjoamisia, niin että kaikki olisivat voineet syödä kaikkea. Kun kerran teillä oli melko paljon erilaista tarjottavaa, niin varmaan olisi listaa voinut supistaa. osa tuon ikäisistä on mieleltään vielä niin pieniä ja kehittymättömiä, että eivät ymmärrä omiakaan ruoka-ainerajoituksia.

Jos et tarjoa kaikille sopivaa, niin sitten vahdit.

Vierailija
48/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muista, että jotkut lapset ovat vähän hitaita ymmärtämään asioita. Jospa heidän kotonaan kaikki on aina suunnattu juuri heille.

Mutta ajattele, että näin teit ehkä heille suuren palveluksen, tästä lähtien he osaavat olla vähän tarkempia sen suhteen, etteivät rynni ruokaa nähdessään kahmimaan kaikkea suuhunsa, vaan ottavat allergiansa huomioon.

Vierailija
49/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niitä vieraat ja päivänsankari odottavat ja toivovat. Emme halua niistä luopua, ja aikaisemmin ei ole ollut ketään allergista lasta mukana. Itsestä vaan oli outoa, jos olen minuuttia aikaisemmin sanonut asiasta, lapsi ihmettelee ihan vilpittömästi sitä, että ai eikö saa. Siksi tarjottavaa tulikin niin paljon, että olin huomioinut nämä allergikot, etteivät tuntisi, että heille ei ole mitään tarjottavaa. ap

Vierailija
50/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olisi kiva, jos allergiset olisi kuitenkin ihan oikeasti huomioitu. Minun tyttärelläni on vilja-allergia ja vaikka monilla kutsuilla allergiat on pitänyt ilmoittaa erikseen etukäteen, niin käytännössä tarjolla ei ole ollut mitään mitä lapseni olisi voinut syödä.

Olen sitten pistänyt mukaan omat eväät, mikä tuntuu vähän hölmöltä. Karamellitkin ovat siitä ongelmallisia, että useissa karkeissa on vehnää, vaikkei asiaa ehkä tule ajatelleeksi.

Vierailija
51/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöllä on kananmuna-allergia ja tyttö on jo 3-vuotiaasta osannut ihan itse kysyä mitä voi syödä ja mitä ei. Outoa musta tuossa on siis lähinnä se, ettei eskari-ikäinen ymmärrä miksei voi syödä jotain juttua mille on allerginen...

Vierailija
52/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän synttäreillä pitää huolta että kaikille löytyy edes jotain, mutta ei minusta voi olettaa että kaikki sopii kaikille jos juhlijoiden joukossa on tosi moniallergisia.

Jo pelkästään kaiken tarjottavan oleminen maidotonta on haasteellista, saati sitten munaton, maidoton, gluteeniton, ei mitään koivuristireagoivaa allergeenia, pähkinätön jne..... Tai sen lisäksi vielä ottaa huomioo se, että yksi ei tykkää /voi syödä sipulia tai pippuria ei saa käyttää tms.

Vierailija
53/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin jos mukana on useita mahdollisesti vielä eri asioille allergisia lapsia. Mutta tosiaan on aikuisten velvollisuus huolehtia, että kaikki voivat syödä turvallisesti. Meillä yhdellä lapsella on keliakia ja teen aina _kaikki_ tarjottavat niin että käyvät myös hänelle eikä se ole todellakaan vaikeaa tai rajota merkittävästi tarjoiluita.

Vierailija
54/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi oli synttäreillä,joissa emätnä tiesi,että mitä allergioita hänellä on eikä pöydästä sopinut mikään hänelle,paitsi yksi karkki.Mielestäni hieman loukkaavaa..Kaapista sitten löytyi jotain,kun rupesin kyselemään.Mutta ne ei olleet mitään juhlaherkkuja tms.Lapsi oli kuitenkin erikseen kutsuttu niihin juhliin.Joten kyllä mielestäni jotain syömistä pitää järkätä,mutta kaiken ei mielestäni tarvi sopia.

Vierailija
55/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmme kutsu synttäreille lapsia, jotka eivät voi syödä tarjottuja ruokia ja sillä siisti.

Ei minulla ole aikaa tehdä erikseen tarjottavaa kaiken maailman ihmeallergioita sairastaville. Sori vaan :)

Vierailija
56/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmme kutsu synttäreille lapsia, jotka eivät voi syödä tarjottuja ruokia ja sillä siisti.

Ei minulla ole aikaa tehdä erikseen tarjottavaa kaiken maailman ihmeallergioita sairastaville. Sori vaan :)

t. Keliaakikon äiti

Vierailija
57/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oma lapsesi saisi esim. keliakian ja lapsesi kavereiden vanhemmat toimisivat kuten sinä? Ei enää koskaan kutsuja kavereille. Reilua?

Tai entä jos itse sairastuisit ja kaikki kavereisi ja sukulaisesi lopettaisivat kutsut siihen?

Vierailija
58/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmme kutsu synttäreille lapsia, jotka eivät voi syödä tarjottuja ruokia ja sillä siisti. Ei minulla ole aikaa tehdä erikseen tarjottavaa kaiken maailman ihmeallergioita sairastaville. Sori vaan :)

t. Keliaakikon äiti

Kotini on minun, minä teen tarjottavat ja päätän ketä kutsutaan. En ole vastuussa lapsesi keliakiasta enkä siitä, mitä sille voi tarjota.

Vierailija
59/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos virhealtistus on lapselle hengenvaarallinen, silloin ei ehkä voi olla tarjolla muillekaan.

Toisaalta taas esim. meillä on lapsilla ollut pahimmillaan käytössä vain muutama ruoka-aine. En olisi voinut vanhempana edes olettaa, että kaikki muutkin vieraat olisivat syöneet vain maissinaksuja!

Mutta aikuisen seuraamista vaatii vielä kouluikäisilläkin. Vaikka hyvin tietävät, mitä saisi syödä, kiusaus voi viedä mennessään.

Vierailija
60/96 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmme kutsu synttäreille lapsia, jotka eivät voi syödä tarjottuja ruokia ja sillä siisti. Ei minulla ole aikaa tehdä erikseen tarjottavaa kaiken maailman ihmeallergioita sairastaville. Sori vaan :)

t. Keliaakikon äiti

Kotini on minun, minä teen tarjottavat ja päätän ketä kutsutaan. En ole vastuussa lapsesi keliakiasta enkä siitä, mitä sille voi tarjota.

on hankalaa, tähän on hyvin yksinkertainen ratkaisu: Kutsut lapsen, mutta ilmoitat vanhemmille, ettet kykene tekemään lapselle sopivaa ja turvallista tarjottavaa. Pyydät heitä laittamaan lapselle omat eväät mukaan. Yksinkertaista ja helppoa ja kaikilla on hyvä mieli.

t. 14

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi