Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lasten synttäreillä kaiken tarjottavan käydä kaikille?

Vierailija
06.03.2010 |

Meillä oli juuri eskari-ikäisellä synttärit. Hänen kutsuillaan oli kaksi lasta, joilla oli ruokarajoituksia. Vieraita oli yhteensä kahdeksan. Meillä oli melko paljon erilaista tarjottavaa. Allergikoille kertasin molemmille pariin kertaan, että "sinä voit syödä kaikkea muuta tästä pöydästä, paitsi näitä kahta juttua". Ihan mahdoton asia. Jouduin vahtimaan heitä koko ajan, kun he olivat näillä kipoilla, ja vilpittömän hämmästyneitäaina siitä, että eivätkö he saakaan syödä näitä ja miksi eivät.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kommentteja lukiessa tulee kiittäneeksi onneaan siitä, miten ihanien lapsiperheiden kanssa on saanutkaan olla tekemisissä.

Kuulostaa ikävältä, miten lapsia jaetaan eri kasteihin sairauden vuoksi. Varsinkin, kun nämä allergiset ovat usein niin tottuneet omiin rajoituksiinsa eivätkä pidä isona asiana, jos eivät saa jotain ottaa. Ongelmia näyttäisi olevan enemmän sivustakatsojilla.

Allergiaperheet ovat tottuneet selviytymään ja varmaamme mielellämme omat tarjottavat.

Mutta lapset ovat kyllä niin herkkiä aistimaan, että muistavat kyllä ne kodit, joissa heitä on muistettu esimerkiksi mehujätskillä tai annettu hedelmäkorista vaikka omena. Se ei paljoa vaadi, jos haluaa yrittää ja hieman omaa näkökantaansa laajentaa.

Toivoisin kuitenkin, että muistamme, että lapsi tulee syntymäpäiville hyvän ystävänsä kutsumana. Kutsun saaminen, juhliin valmistautuminen sekä juhlissa vietetyt hetket ovat huipputärkeä asia. Tarjoilut ovat pääasiassa mielestäni lapsille se sivuasia.

Itse monesti toivonkin, että kovasti vaivaa ei nähtäisiin, koska aina ei ole edes taattu, että lapsi haluaa sitä speciaalikakkuaan maistaa.

Ja kysymykseen vielä: Kaiken ei tarvitse sopia kaikille. Emmehän me "normaalitkaan" kaikkea maista ja kaikesta pidä. Ennemmin sanoisin, että jokaiselle jotakin ja allergiaperheiden kanssa voisi sopia vaikka erikseen, että tuovat omat eväät.

Vierailija
22/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistettu esimerkiksi mehujätskillä tai annettu hedelmäkorista vaikka omena. Se ei paljoa vaadi, jos haluaa yrittää ja hieman omaa näkökantaansa laajentaa.

Toivoisin kuitenkin, että muistamme, että lapsi tulee syntymäpäiville hyvän ystävänsä kutsumana. Kutsun saaminen, juhliin valmistautuminen sekä juhlissa vietetyt hetket ovat huipputärkeä asia. Tarjoilut ovat pääasiassa mielestäni lapsille se sivuasia.

Itse monesti toivonkin, että kovasti vaivaa ei nähtäisiin, koska aina ei ole edes taattu, että lapsi haluaa sitä speciaalikakkuaan maistaa.

Ja kysymykseen vielä: Kaiken ei tarvitse sopia kaikille. Emmehän me "normaalitkaan" kaikkea maista ja kaikesta pidä. Ennemmin sanoisin, että jokaiselle jotakin ja allergiaperheiden kanssa voisi sopia vaikka erikseen, että tuovat omat eväät.

Joo, olen yrittänyt löytää kaikille allergisille sopivaa syötävää. Joissain tapauksissa se on kyllä todella hankalaa, ja siinä olet oikeassa, että vaikka kuinka varautuu niin ei se lapsi sitten välttämättä syökään niitä juuri hänelle suunnattuja herkkuja! Mutta mitä väliä, kiva kun lapset ja aikuiset tulevat. Kyllä ne erikoisruuat syötyä kumminkin tulee.

t.66 joka ei vieläkään tajua tuon yhden kommentteja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selitätte omalle lapsellenne, että hänen ehkä parasta esim. eskarikaveriansa ei voi kutsua synttäreille, koska hänellä on erityisruokavalio? Onhan se tosi mukavaa, kun lapsi sitten eskarissa selittää kaverillensa, että sua ei ole kutsuttu synttäreille, kun sä et voi syödä kaikkea, vaikka kaikki muut kaverit on kutsuttu.

Kyllä meilläkin lapset ovat kulkeneet juhlissa omissa eväissä ja voi sitä riemua, kun omiin eväisiin ei ole tarvinnut koskea, kun sen ja sen kaverin äiti oli leiponut niin ja niin hienon kakun ja mekin saatiin sitä syödä. Eikä todellakaan kaikki tarjottavat tarvitse sopia meidän keliaakikoille, mutta lapset tulevat niin iloisiksi kun heidätkin on huomioitu.

Nim. kolmen keliaakikon äiti

Vierailija
24/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itsellä on laktoosi-intoleranssi, olet kasvissyöjä jne. että ette halua vieraaksenne ruoka-rajoitteisia lapsia. Ai niin, kun se on tosi vaivalloista järkätä sopivaa ruokaa ruokarajoitteisille lapsille, niin eihän toki sinullekaan tarvitse mitään spesiaalia olla. Ole ilman sitten.

Ja sille omalle kullannupullekin voi puhjeta allergia, keliakia tai joku sairaus joka rajoittaa kyläilyjä kun ei haluta erikoisruokavalioisia kylään.

Vierailija
25/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on keliakia. Omilla lapsillani ei ole mitään allergioita, mutta keliakia on siis hyvinkin tuttu (todettiin kun tyttö oli parivuotias ja olen ollut tiiviisti hänen elämässään mukana). Aina on meillä toimittu hänen kohdallaan niin - ja muiden ruokarajoitteisten - että hänelle on jotakin gluteenitonta, mutta kaikki tarjottava ei ole erikoisvalion mukaista. Esim. sukulaissynttäreille on ollut kaksi täyskäriä, toinen gluteeniton (ja se sama samalla laktoositon) ja toinen taviskakku. Ei ole vaikeaa, mutta kyllä musta olis esim. keliaakikkovieraalta todella outoa olettaa, että KAIKKI tarjoilut ois gluteenittomia. Eikä he oletakaan.

Vierailija
26/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani kyseli jo 4-vuotiaana kekseistä ym. että onko näissä pähkinää tai mantelia. Ja kyseessä vilkas poika joka ei ole koskaan edes saanut allergista reatiota syömisen yhteydessä (allergia havaittiin ihopistotestillä 3-vuotiaana.)

Tosin meillä kotonakin syödään tuotteita jotka hänelle eivät käy, hänelle sitten omat vastaavat tuotteet siinä rinnalla.

Vierailija
27/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin paha että reaktiot uhkaavat henkeä. Silloin toki täytyy haukan lailla vahtia lapsia. Muuten tuo allergiahössötys on ihan ylimainostettua jonkun yksittäistapahtuman osalta. Laktoosi-intolerantikko ei esim. tosiaan kuole kermavaahtoon tai keliaakikko suolakeksiin jos vahingossa ehtivät niitä nappaamaan.

Vierailija
28/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutenkin huono leipomaan ja koko asia ei edes kiinnosta minua.

Pitäisikö minun nyt jonkun kiinankeisarin takia alkaa opetella erilaisia reseptejä kun ihan tavallinenkaan leipominen ei kiinnosta.

Oma kananmuna-allerginen lapseni on kyllä löytänyt syötävää kutsuilta, ilman että kutsujen emännän on tarvinnut plarata tuntikausia keittokirjoja ja opetella tekemään kaikki jollain erityisreseptillä.

Aivan kuin lapsi ja vanhemmat olisivat ansainneet huonon kohtelun ja selän takana puhumisen vain siksi, että perheessä sattuu esiintymään allergiaa tai keliakiaa tmv.

Allergiatarjottavien tekeminen ei vaadi kuin tuoteselosteiden lukemista, ei se ole niin vaikeaa, että sitä tarvii noin pelätä. Eikä tarjottavistakaan tarvi tinkiä, liki kaikkea voi soveltaa niin, että sama tuote tehdään korvaavilla aineilla.

Ja kun joku ei osaa kuvitella lastensa syövän viljatonta munatonta maidotonta kakkua, niin mistä tämäkin kommentoija tietää miten usein on sellaista tullut syöneeksi ihan tietämättään! Ei erikoisresepti tarkoita huonoa reseptiä!

Vierailija
29/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedä leipoisi lapsilleni mitään leivonnaista itse. Eri asia jos leipojalla itse allergioita tai esim. keliakia ja tiedän että hän ymmärtää mitä tarkoittaa allergiselle leipominen.

Kaikki eivät ehkä tiedä tai ei välitä siitä että leivontavälineissä ei saa olla jäämiä allergeeneista tai että pitää pitää allergisen jauhot erillään vehnästä jne. Se menee jo liian vaikeaksi. Eli itse olisin todella iloinen jos ehkä yhtä edullista sorttia olisi allergiselle lapselle, esim. sopiva pillimehu. Mutta mieluiten laitan omat eväät mukaan niin ei tarvitse emännän kiristellä hermojaan ;)

Vierailija
30/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pidät tarjottavat esillä koko ajan. Tuohonkin on helppo ratkaisu: Tarjoile leipomukset yhdellä kertaa, niin sinulle ei enää ole ongelmaa.

varsinkin jos lapsi on yhtä rasittava kuin äitinsaä niin ei ole mikään menetys kenellekkään.

Vierailija
31/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi jo heti maininta, "allergiset lapset eivät ole tervetulleita", elleivät sitä ole.

Vierailija
32/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ennen kun oli omia lapsia kysynyt kylään tulevan lapsen allergiat ja ehdotuksia mitä vois tarjota. Muna-vilja-maitoallergiselle se on esim. ollut hedelmäsalaattia. Jos kaura on käynyt,kaurajätskiä, jos soija niin soijajätskiä. Popcornit ja sipsit sopivat myös em.allergisille.

Nyt kun meillä on perheessä 3 ruokarajoitteista niin olen huomannut että käytännössä nää on ihan helppoja juttuja. Esim. mustikkapiirakan voi tehdä maidottomasta margariinista(sin.keiju tai flora), perunajauhoista, leivinjauheesta, sokerista ja mustikoista. Ihan hyvää tulee! Yleensä munan voi jättää pois leivonnaisista(paitsi sokerikakusta ehkä), maidon korvata muulla nesteellä, jauhot sopivilla jauhoilla(gluteenittomilla, perunajauhoilla, riisijauhoilla tms). Kaupasta löytyy esim. semperin keksejä jotka ovat viljattomia, munattomia ja maidottomia ja jos yksikin muna, maito, vehnä tai soija käy niin on vieläkin helpompi löytää sopivaa tarjottavaa. Karkeista esim. haribon ovat yleensä sopivia. Vähän vaan miettii ennen kauppareissua asiaa tai kysyy vanhemmilta tai vaikka täältä palstalta niin kun jotkut ovat tehneet!

Teille jotka periaatteellisesti haluatte raakata kaikki ruokarajoitteiset kutsuiltanne pois: Pyytäkää vanhemmilta että lapsilla omat eväät mukana. Toivottavasti lapsellanne tai itsellänne puhkeaa pian keliakia tai jokin allergia!

Vierailija
33/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ennen kun oli omia lapsia kysynyt kylään tulevan lapsen allergiat ja ehdotuksia mitä vois tarjota. Muna-vilja-maitoallergiselle se on esim. ollut hedelmäsalaattia. Jos kaura on käynyt,kaurajätskiä, jos soija niin soijajätskiä. Popcornit ja sipsit sopivat myös em.allergisille.

Nyt kun meillä on perheessä 3 ruokarajoitteista niin olen huomannut että käytännössä nää on ihan helppoja juttuja. Esim. mustikkapiirakan voi tehdä maidottomasta margariinista(sin.keiju tai flora), perunajauhoista, leivinjauheesta, sokerista ja mustikoista. Ihan hyvää tulee! Yleensä munan voi jättää pois leivonnaisista(paitsi sokerikakusta ehkä), maidon korvata muulla nesteellä, jauhot sopivilla jauhoilla(gluteenittomilla, perunajauhoilla, riisijauhoilla tms). Kaupasta löytyy esim. semperin keksejä jotka ovat viljattomia, munattomia ja maidottomia ja jos yksikin muna, maito, vehnä tai soija käy niin on vieläkin helpompi löytää sopivaa tarjottavaa. Karkeista esim. haribon ovat yleensä sopivia. Vähän vaan miettii ennen kauppareissua asiaa tai kysyy vanhemmilta tai vaikka täältä palstalta niin kun jotkut ovat tehneet!

Teille jotka periaatteellisesti haluatte raakata kaikki ruokarajoitteiset kutsuiltanne pois: Pyytäkää vanhemmilta että lapsilla omat eväät mukana. Toivottavasti lapsellanne tai itsellänne puhkeaa pian keliakia tai jokin allergia!

nämä jotka kirjoittavat että on niin helppoa löytää allergiselle tarjottavaa, eivät ilmeiseti oikeasti välitä mitä vieraan lapsen suuhun työntävät. Minä olen niin tarkkaan tutkinut paketteja, että moniallergiselle on tosi vähän mitään. Viimeksikin kävin sittarit ja prismat läpi ja löytyi yksi keksilaji joka soveltui.

Ihmettelinkin siellä että miksei ole selkeästi tehty sellaisia tuotteita ,joista nämä maidot,munat,kotimaiset viljat olisi jätetty pois.

Moilanenkin mainostaa muffinsseja allergisille mutta johan niissä on perunatärkkelystä jos muuten olisivat sopivia.

Vierailija
34/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen pitää olla luontaisesti gluteeniton.

Vierailija
35/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni 4-vuotissynttäreillä. Kutsuttujen joukossa oli kananmuna-allerginen kaveri. Äitinsä ilmoitti tämän ja kysyi kohteliaasti laittaako tytölle omat eväät matkaan. Vastasin että eiköhän tästä selvitä.

Olen todella surkea leipuri, mokkapalat onnistuvat juuri ja juuri yhdellä tietyllä reseptillä. Lisäksi sain vähän paniikkireaktion kun vahtasin näitä "samassa tehtaassa näiden keksien kanssa on käsitelty kananmunaa" vaikka sitten kuulinkin että tämä ko. tapauksessa ei todellakaan haittaa. Niiden munattomien mokkapalojen kanssa hikoillessani meinasi itku päästä.

Jatkossa aion todella tehdä allergisten kanssa niin, että pyydän tuossa lähellä olevaa konditoriaa tekemään leivonnaisia rajoitteiden mukaan. Pääsenpä samalla koko leipomisen pakkopullasta. Kiitos hyvästä ideasta!

En tietenkään jättäisi allergista kutsumatta enkä noihin perusallergioihin kehtaisi edes pyytää mitään omia eväitä tuomaan. Hengenvaarallisissa allergioissa tietenkin on varmasti paikallaan tuoda omat eväät ja ehkä olla myös itse paikalla. En uskaltaisi ottaa yksin vastuuta lapsesta, joka voi saada hengenvaarallisen reaktion keksinmurusta joka on valmistettu tehtaassa, jossa on esim. käsitelty pähkinää. Ei se silti olisi syy olla kutsumatta lasta kutsuille.

Olen tosi onnellisessa asemassa siinä, ettei yhdelläkään lapsistamme ole allergioita ja siksikin varmasti aika pihalla noista.

Ja asian viersestä; Meillä on myös tapana jättää karkki, popcorn, sipsi yms. tarjottavat pöytään, josta saa käydä hakemassa. Tämä alle 4-vuotias allergikko osasi itse kysyä "onko tässä kananmunaa?" ja homma meni hienosti.

Vierailija
36/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tällaisesta asiasta saakin näin paljon juttua :)

Itse olen kutsukorttiin kirjoittanut "ilmoitathan etukäteen mahdollisista ruoka-aineallergioista", ja kyllä on ilmoitettukin. Siinä yhteydessä on sitten varmistettu mitä lapselle voi tarjota ja mitä ei. Tässä yhteydessä on myös allergian "vakavuus" tarkistettu, eli tuleeko sairaalareissu jos syö allergisoivaa ainetta vai pienempää vaivaa.

En ole kyllä sellaiseen allergiseen synttärisankariin törmännyt joka ei itse tietäisi mitä saa syödä.

Vierailija
37/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin paha että reaktiot uhkaavat henkeä. Silloin toki täytyy haukan lailla vahtia lapsia. Muuten tuo allergiahössötys on ihan ylimainostettua jonkun yksittäistapahtuman osalta. Laktoosi-intolerantikko ei esim. tosiaan kuole kermavaahtoon tai keliaakikko suolakeksiin jos vahingossa ehtivät niitä nappaamaan.

Onhan se mukava jos lapsi syö heti synttäreiden alussa yhden väärän keksin ja kahden tunnin päästä oksentaa oikein olen takaa. On siinä sitten synttäreiden järjestäjällä siivoamista. Tosi tämä meidän yksi voimakkaasti reagoiva keliaakikko on sattuneesta syystä itse tosi tarkka mitä syö. RAvintolassakin on pienestä pitäen kysynyt moneen kertaan, että äiti saanko mä varmasti syödä tätä. Eikä edes koulussa opettajan tarjoamaa heitä vartavasten tehtyä kääretorttua uskaltanut ottaa. Ei siis ole mukavaa tuo oksentaminen. Meillä muut kolme keliaakikkoa ei reagoi noin voimakkaasti.

Terveisin, kolmen keliaakikon äiti

Ps. Vastatkaa nyt joku minulle kuinka selitätte lapsellenne ettei allergista ystävää voi kutsua juhliin, vaikka kaikki muut kutsutaan.

Vierailija
38/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole erityisen lahjakas leivonnassa, joten kyllä vaati melkoista pohdintaa, kun pojan synttäreille tuli 2,5v munaton ja maidoton tyttö.

Tämän ikäisellä oli tietenkin vielä vanhemmat mukana.

Itse leivoin omat normaalit herkkuni ja varmistin, että keksit ovat sellaisia mitä voi syödä. Ostin leipomosta pari eri tuotetta (munkin js leivoksen), jossa ei näitä ole sekä varoiksi jääkaappiin mehujäitä.

Ihan tyytyväisiä perhe oli siihen, että olin heidänkin tytön huomioinut. Pahoittelivat, jos oli ollut hankaluuksia asian suhteen. En tietenkään myöntänyt, että hieman pohdintaa asia vaati.. Tärkeintä oli mielestäni huomioida kaikki lapset jotenkin.

Näinkin pieni lapsi kysyi äidiltään saako tätä ja tätä syödä, joten aika erikoista ettei allergisille lapsille kotona opeteta etteivät voi kaikkea syödä. Onhan se heidän terveydelleenkin tärkeää. Kyllä heidät pitää opettaa siihen, että valitettavasti kaikkea ei voi suuhun laittaa.

Vierailija
39/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paineita niistä tarjoamisista. :) Kaiken ei tarvitse sopia kaikille, eikä tarjottavan tarvitse olla itse tehtyä.

Jos joku ilmoittaa allergiasta, niin kysykää tarkasti mitä siihen kuuluu ja kuinka herkkä allergikko on (esim. haittaako, jos samalla tuotantolinjalla on käsitelty pähkinää...)

Kyllä noilla ohjeilla aina jotain tarjottavaa löytyy, ellei sitten ole kyseessä todella herkkä ja moniallerginen henkilö. Silloin on varmasti viisainta, että hän ottaa omat eväät mukaan.

Itse tosiaan olen keliaakikko ja suvussa on myös maito- ja muna-allergikkoja enkä ole koskaan kokenut näitä rajoitteita hankaliksi!

Vierailija
40/96 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on hengenvaarallisesti pähkinälle allerginen, ja siksi todellakin laitan mieluummin eväät mukaan kuin oletan, että asiaan perehtymätön menettäisi hermoja tarjoilujen kanssa. Voin kertoa, mitkä karkit tai keksit sopii, ja tyttö voi sellaisia syödä kutsuilla, jos pussi tai paketti on avaamaton, mutta muihin tarjottaviin en antaisi hänen koskeakaan. Ja myös meidän tyttömme osasi olla allergiansa kanssa hyvin tarkka jo reilusti alle kouluikäisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi