Pitääkö lasten synttäreillä kaiken tarjottavan käydä kaikille?
Meillä oli juuri eskari-ikäisellä synttärit. Hänen kutsuillaan oli kaksi lasta, joilla oli ruokarajoituksia. Vieraita oli yhteensä kahdeksan. Meillä oli melko paljon erilaista tarjottavaa. Allergikoille kertasin molemmille pariin kertaan, että "sinä voit syödä kaikkea muuta tästä pöydästä, paitsi näitä kahta juttua". Ihan mahdoton asia. Jouduin vahtimaan heitä koko ajan, kun he olivat näillä kipoilla, ja vilpittömän hämmästyneitäaina siitä, että eivätkö he saakaan syödä näitä ja miksi eivät.
Kommentit (96)
en haluaisikaan lastani teille synttäreille vaikka kutsuisitkin.t. moniallergisen lapsen äiti jonka kanssa voi järkevästi keskustella ennen juhlia, että lapsi ottaa omat eväät mukaan
allerginen tuo omat eväänsä, niin sittenhän ollaan taas siinä ap:n tilanteessa, että ei todellakaan ole kaikille käyvää ruokaa pöydässä. Jos allerginen lapsi tulee juhlapöytään, jossa on just niitä keksejä, joita saa syödä, ja on saanutkin syödä kymmenissä aikaisimmissa juhlissa, niin eikös vaan ne kaikki muut kulhot kiinnosta enemmän.
En minä ainakaan voi kuvitella, että lapseni (jolla ei siis ole mitään allergioita) söisi jotain viljatonta, munatonta ja maidotonta kakkua :))
Enkä itse tekisi yhtäkään sellaista synttäreille. Allergikot tuokoot omat eväänsä, jos tarjottava ei käy.
mitä syö ja kysyy jos ei tiedä, onko jossain tuotteessa viljaa. Jos viljaa eksyy muodossa tai toisessa suuhun, siitä aiheutuu lähes välitön ripuli, joten hänelle kyseisen ruoka-aineen välttäminen on kaikin puolin mukavampaa kuin sen syöminen.
ja käsitän hyvin ettei sitä halua jättää pois.
Jätskiä voisi silti olla vilja-allergikkoja varten tarjolla ja se ei erityistä vaivaa vaadi. Ja jos kuitenkin haluaa sen täykkärin miettiä uudestaan, niin perunajauhoista tulee hemmetin kuohkea ja suussasulava kakku.
allerginen tuo omat eväänsä, niin sittenhän ollaan taas siinä ap:n tilanteessa, että ei todellakaan ole kaikille käyvää ruokaa pöydässä. Jos allerginen lapsi tulee juhlapöytään, jossa on just niitä keksejä, joita saa syödä, ja on saanutkin syödä kymmenissä aikaisimmissa juhlissa, niin eikös vaan ne kaikki muut kulhot kiinnosta enemmän.
Ruokavliorajoitteinen nyt vaan joutuu oppimaan, ettei aina voi syödä kaikkea. Aina se ei ole kivaa, mutta moniallergisen lapsen äitinä en edes odota, että kaikki aina kykenisivät hänelle tekemään mitään sopivaa. Jos muut kulhot kiinnostavat enemmän, niin sen kanssa vain pitää opetella elämään.
t. 14
mutta kaikille pitäisi olla tarjolla jotain (ja mahdollisimman tasa-arvoisesti, eikä niin että vilja-allergikko joutuu popsimaan jotain riisikakkua).
Itse olen kyllä ihmetellyt, ettei kukaan vanhempi ole koskaan ilmoittanut lapsen allergioista synttäreitä varten. Eikö niitä sitten ole ollut vai eivätkö ole kehdanneet...?
Meidän perheessämme minä olen ainoa ruokarajoitteinen (keliakia ja laktoosi-intoleranssi). Teen aina lastenkutsuillekin gluteenittoman ja laktoosittoman kakun, että voin syödä sitä myös itse. ;))
Aivan kuin lapsi ja vanhemmat olisivat ansainneet huonon kohtelun ja selän takana puhumisen vain siksi, että perheessä sattuu esiintymään allergiaa tai keliakiaa tmv.
Allergiatarjottavien tekeminen ei vaadi kuin tuoteselosteiden lukemista, ei se ole niin vaikeaa, että sitä tarvii noin pelätä. Eikä tarjottavistakaan tarvi tinkiä, liki kaikkea voi soveltaa niin, että sama tuote tehdään korvaavilla aineilla.
Ja kun joku ei osaa kuvitella lastensa syövän viljatonta munatonta maidotonta kakkua, niin mistä tämäkin kommentoija tietää miten usein on sellaista tullut syöneeksi ihan tietämättään! Ei erikoisresepti tarkoita huonoa reseptiä!
Jos joku vieraista on moniallerginen, eivätkä useammat keskeiset aineet käy, niin tuskin lapsi tai ainakaan vanhemmat vaativat, että ihan kaiken on käytävä.
Mutta jos kyse on jostain yksinkertaisesta jutusta, esim. yhden aineen välttämisestä tai laktoori-intoleranssista tai vastaavasta, niin ihme on, jos ei sen verran voi vaivaa nähdä, että ostaa kaupasta hylat tai laktoosittomat maidot tai että kostuttaa kakun jollain muulla kuin appelsiinimehulla.
Eli pieni huomioiminen, joka ei vaadi oikein mitään ylimääräistä vaivaa, voidaan olettaa ulottuvan kaikkeen tarjottavaan.
oli siitä, että jos kaikki tietävät ja on kerrottu mitä kenellekin sopii, niin onko se kutsujen emännän tehtävä vahtia joka hetki mitä kukakin syö? Vaikka meillä järjestetyt lastenkutsut eivät olekaan mitään massatapahtumia, niin siltikään en ehdi pöydässä partioida joka hetki kuka mitäkin ottaa - joskus emännänkin täytyy nousta pöydästä kaatamaan kahvia tai vastaamaan ovikellon soittoon. Kumpi sitten ap:lle neuvottaisiin, se että kaikkien pitää kaikille sopia (silläkin uhalla, ettei kaikista allergioista lasten vanhemmat ole muistaneet mainita) ja jos tuleekin joku maito-muna-vehnäallerginen ekstravieras - niin otetaanko se juhlapöydän pääasia, se kakku pois pöydästä, ettei villevertille tule paha mieli?
pakkaan aina omat herkut mukaan. Ei tarvitse minun stressata saako poika gluteiinia vahingossa, eikä järjestäjän laitella erikoisuuksia. Toimii hyvin.
oli siitä, että jos kaikki tietävät ja on kerrottu mitä kenellekin sopii, niin onko se kutsujen emännän tehtävä vahtia joka hetki mitä kukakin syö? Vaikka meillä järjestetyt lastenkutsut eivät olekaan mitään massatapahtumia, niin siltikään en ehdi pöydässä partioida joka hetki kuka mitäkin ottaa - joskus emännänkin täytyy nousta pöydästä kaatamaan kahvia tai vastaamaan ovikellon soittoon. Kumpi sitten ap:lle neuvottaisiin, se että kaikkien pitää kaikille sopia (silläkin uhalla, ettei kaikista allergioista lasten vanhemmat ole muistaneet mainita) ja jos tuleekin joku maito-muna-vehnäallerginen ekstravieras - niin otetaanko se juhlapöydän pääasia, se kakku pois pöydästä, ettei villevertille tule paha mieli?
toivoisin emännältä. Jos lapseni olisi hengenvaarallisesti allerginen, niin sitten pitäisi neuvotella emännän kanssa etukäteen tulenko itse paikalle vahtimaan vai miten menetellään.
Eikä kaiken tarvitse sopia kaikille. Mukavaa olisi, jos kaikille olisi jotain hyvää syötävää, mutta ei villevertin vuoksi muiden tarvitse olla syömättä kakkua. Villevertti voi syödä vaikka jäätelöä tai kotoa otettuja leivonnaisia. Jos ja kun joskus harmittaa, niin siitä voi sitten jutella äidin ja isän kanssa.
Joskus tosiaan tuntuu, että allergiat ja muut rajoitteet ovat paljon suurempi ongelma ulkopuolisille kuin niiden kanssa eläville.
t. allergisen äiti+ allerginen itsekin
Ihmettelen, jos ei eskari-ikäinen allergikko itse tiedä, mitä saa syödä ja mitä ei, mikäli asiasta erikseen sanotaan? Siis, että yrittää siitä huolimatta ottaa hänelle kiellettyjä ruokia, niin että synttärivieraan äiti joutuu kaiken aikaa vahtimaan. Meillä on ollut erityisruokavaliolla olevia lapsia vieraina, mutta he kyllä jopa itse ovat varmistaneet, että "eihän tässä varmasti ole munaa/pähkinää/ym".
Siltikin, pelaisin varman päälle tossakin jutussa.
Jos joku lapsista olisi todella vakavasti allerginen jollekin ruoka-aineelle, niin että siitä seuraisi sairaalareissu tai pahimmassa tapauksessa jopa kuolema, niin en tarjoaisi tätä synttäreillä ollenkaan.
Tai sit vahtisin tätä lasta koko ajan, koska lapsi olisi kyllä mun vastuulla silloin kun on meillä.
Esim. pullan teen kotona hänelle sopivaksi, sitten kun hän näkee kylässä pullaa, niin ajattelee, että tietenkin sitä voi syödä, kun syö sitä kotonakin. Eli hänelle pulla on pulla, ei sitä maidottomuutta ja munattomuutta siitä pullasta näe.
Mitään kananmunia tai maitoa lasista hän ei söisi, ymmärtää sen verran, mutta piilotetut aineet ovat hänelle vielä utopiaa.
niin, kyllä allekirjoitan tämän. Olen tumpelo leipuri, pikkupaikkakunnalla ei ole sataa valmisleivonnaista valittavana kaupoissa (siinä ainoassa kaupassa...) eikä oikeasti ole mahdollisuutta opetella leipomaan kaikkiin erikoisruokavalioihin sopivia leivonnaisia, jotka vielä lisäksi olisivat juhlavia. Erikoisjauhot eivät leipoudu samalla tapaa kuin bulkkivehnäjauho, eikä ekasta yrityksestä tule heti hienoa juhlatarjottavaa. Eli on se ulkopuolisille ongelma, kun se emäntä varmaan haluaa että juhlat ovat hieno kokemus kaikille kutsuvieraille. Edellisenä iltana ennen juhlia, työpäivän jälkeen harvoin on hermoja kokeilla paria kertaa miten tattarijauhoista nyt sitten pyöräytetään kakku ensiyrityksellä.
Jos allergisten vanhemmat ilmoittaisivat vaikkapa heti kutsukortin saatuaan, niin sekin helpottaisi etukäteisajoitusta ja allergioiden huomioimista, jos olisi aikaa käydä kaupoissa etsimässä jotain erikoistuotetta. tai sitten päästä meidät piinasta, ja ilmoita allergiat jos lasta tarvitsee vahtia, tarjoudu tulemaan vahdiksi itse, ja kerro laittavasi omat pullat mukaan!
niin, kyllä allekirjoitan tämän. Olen tumpelo leipuri, pikkupaikkakunnalla ei ole sataa valmisleivonnaista valittavana kaupoissa (siinä ainoassa kaupassa...) eikä oikeasti ole mahdollisuutta opetella leipomaan kaikkiin erikoisruokavalioihin sopivia leivonnaisia, jotka vielä lisäksi olisivat juhlavia. Erikoisjauhot eivät leipoudu samalla tapaa kuin bulkkivehnäjauho, eikä ekasta yrityksestä tule heti hienoa juhlatarjottavaa. Eli on se ulkopuolisille ongelma, kun se emäntä varmaan haluaa että juhlat ovat hieno kokemus kaikille kutsuvieraille. Edellisenä iltana ennen juhlia, työpäivän jälkeen harvoin on hermoja kokeilla paria kertaa miten tattarijauhoista nyt sitten pyöräytetään kakku ensiyrityksellä.
Jos allergisten vanhemmat ilmoittaisivat vaikkapa heti kutsukortin saatuaan, niin sekin helpottaisi etukäteisajoitusta ja allergioiden huomioimista, jos olisi aikaa käydä kaupoissa etsimässä jotain erikoistuotetta. tai sitten päästä meidät piinasta, ja ilmoita allergiat jos lasta tarvitsee vahtia, tarjoudu tulemaan vahdiksi itse, ja kerro laittavasi omat pullat mukaan!
että allergisen vanhemmat ilmoittavat hyvissä ajoin. Mutta ihan oikeasti voit sanoa vanhemmille, että valitettavasti et osaa tehdä, olisiko heillä mahdollista laittaa jotain lapsen mukaan.
t. allergisen äiti + allerginen itsekin
oli siitä, että jos kaikki tietävät ja on kerrottu mitä kenellekin sopii, niin onko se kutsujen emännän tehtävä vahtia joka hetki mitä kukakin syö?
Tarviiko sun kysyä, että onko AIKUISEN tehtävä vahtia mitä alle kouluikäiset lapset syö? Voiko joku aikuinen olla noin vastuuton, että tuollaista tarvitsee edes kysyä!
Te, jotka ette vaivaudu edes vahtimaan, niin olkaa hyvät ja kertokaa siitä vanhemmille, että allergisten vanhemmat tietävät jäädä itse paikalle vahtimaan.
vasta hiljattain, joten ei voida automaattisesti olettaa, että sen ikäinen lapsi on ehtinyt sen jo omaksua. Tai että olisi ehtinyt vielä kertyä kokemusta juhlista niin paljon, että ymmärtää, ettei siellä kaikki tarjottava käykään, kuten kotona.
Meillä ei edes kotona ole mitään ruokavalioita, mutta kyllä noita erityisruokavalioita kannattaa vähän harjoitella, sillä jatkuvastihan jollain vieraalla on jotain rajoitteita.
Meidän tytöllä on kananmuna-allergia ja tyttö on jo 3-vuotiaasta osannut ihan itse kysyä mitä voi syödä ja mitä ei. Outoa musta tuossa on siis lähinnä se, ettei eskari-ikäinen ymmärrä miksei voi syödä jotain juttua mille on allerginen...