Pitääkö lasten synttäreillä kaiken tarjottavan käydä kaikille?
Meillä oli juuri eskari-ikäisellä synttärit. Hänen kutsuillaan oli kaksi lasta, joilla oli ruokarajoituksia. Vieraita oli yhteensä kahdeksan. Meillä oli melko paljon erilaista tarjottavaa. Allergikoille kertasin molemmille pariin kertaan, että "sinä voit syödä kaikkea muuta tästä pöydästä, paitsi näitä kahta juttua". Ihan mahdoton asia. Jouduin vahtimaan heitä koko ajan, kun he olivat näillä kipoilla, ja vilpittömän hämmästyneitäaina siitä, että eivätkö he saakaan syödä näitä ja miksi eivät.
Kommentit (96)
miten sitten vahditaan muita lapsia jotka vaikkapa leikkivät viereisessä huoneessa. Entäs jos mehu kaatuu haet räti ja silläväliin joku nappa kulhon jossa on jotain gluteenipitoista? minusta vähän kohtuuton vaatimus varsinkin kuin nykyhengen mukaisesti kaikki pitää kutsua eikä ketään saa jättää kutsumatta! meillä ainakin aikuiset loppuisivat kesken vaikka mummit ja kummitkin haalittaisiin auttamaan. Aika hankalaksi menee nämä synttärit.
Meidän esikoisella on kaverina pari veljestä jotka molemmat ovat allergisia esim. suklaalle. Jo pienenä ne osas itse kertoa sen tai vaikka kysyä että "onko tässä suklaata".
Yhden kaverin poika on moni-allerginen, kun he ovat tulleet meillä synttäreille, on kaverilla ollut omat herkut sen pojalle, poika on 2-vuotias. Ikinä ei ole vaatinut mua tekemään pojalleen mitään erikoisruokia tai tarjottavia. Poika on ollut aina tyytyväinen lapsi ja varmasti oppii ja kasvaa tohon systeemiin leikiten mukaan.
täh, olen samaa mieltä siitä, että kutsujen emännällä on muutakin hommaa tarjoilujen kanssa kun ne eskari-ikäiset. Siinähän se synttäreiden juoni on, että tarjottavaa on runsaasti. En todellakaan jää laskemaan jos piiakanelin äiti on sanonut että pk saa syödä vain neljä keksiä! Allergista lasta vahtisin kyllä, mutta oikeesti, ihan kuin ette itse koskaan järjestäisi kutsuja, joissa neljästä kuuteen neljä-kuusivuotiasta juoksee pöydästä leikkimään ja taas pöytään sen ajan kun syötävää pöydässä on, ja jos on isompi talo kuin yksi huone, niin niitä keksejä saattaa olla jonkun vieraan käsissä vielä kolmenkin huoneen päässä...
jopa omani, joka ei ole allerginen, osaa kysyä mikä näistä käy tyyliin Niilolle, jolla on maitoallergia... ja kaveri on ihan vain päiväkodissa samassa ryhmässä.
Minulla on ainakin kokemus, että kun lapsille kertoo, että tätä voit syödä, mutta tätä et, niin kaikki sujuu hyvin.
Ei allerginen lapsi saa päiväkodissakaan syödä kaikkea mitä toiset.
Jos joku vieraista on moniallerginen, eivätkä useammat keskeiset aineet käy, niin tuskin lapsi tai ainakaan vanhemmat vaativat, että ihan kaiken on käytävä. Mutta jos kyse on jostain yksinkertaisesta jutusta, esim. yhden aineen välttämisestä tai laktoori-intoleranssista tai vastaavasta, niin ihme on, jos ei sen verran voi vaivaa nähdä, että ostaa kaupasta hylat tai laktoosittomat maidot tai että kostuttaa kakun jollain muulla kuin appelsiinimehulla. Eli pieni huomioiminen, joka ei vaadi oikein mitään ylimääräistä vaivaa, voidaan olettaa ulottuvan kaikkeen tarjottavaan.
niin ei ole kyse pienestä vaivannäöstä vaan melko mahdottomasta urakasta siis ei maitoa, munaa, gluteenia, sitrusta, pähkinää, suklaata ja omenaa. Tämä oli nimittäin tilanne meidän viime synttäreillä kun koko eskari kutsuttiin.
Arvatkaa minkälaiset synttärit vietetään ensi vuonna? aivan oikein vain muutama hyvä kaveri sekä lisäksi näitä joilla ei allergioita ole.
oli siitä, että jos kaikki tietävät ja on kerrottu mitä kenellekin sopii, niin onko se kutsujen emännän tehtävä vahtia joka hetki mitä kukakin syö?
Tarviiko sun kysyä, että onko AIKUISEN tehtävä vahtia mitä alle kouluikäiset lapset syö? Voiko joku aikuinen olla noin vastuuton, että tuollaista tarvitsee edes kysyä!Te, jotka ette vaivaudu edes vahtimaan, niin olkaa hyvät ja kertokaa siitä vanhemmille, että allergisten vanhemmat tietävät jäädä itse paikalle vahtimaan.
ja täytyy muitakin vahtia kuin tätä allergista. Eikö muita saisi kutsua ollenkaan synttäreille, että aikuinen voi seurata kuin hai laivaa tätä yhtä erityislasta?
allergisen lapsen vanhemmista jompi kumpi kutsuille mukaan, jos ette pysty vahtimaan häntä!!
ette allergisia kotiinne huoli, toimitte, jos olette kutsuneet x-määrän vieraita (lapsen kavereita) ja yhtäkkiä joku ilmoittaakin, että tenava on allerginen. Sanotteko sitten, että ei tarviikaan tulla, kun mä en rupee sitä vahtimaan/en rupee kyllä mitään tarjottavia ihmettelemään?
Omat velipuoleni (jotka ovat oman lapseni ikäisiä) ovat allergisia maidolle ja toinen kananmunalle. Ei se nyt niin kauheasti vaatinut mielikuvitusta tai vaivaa tehdä sellaisia tarjottavia, jotka sopivat kummallekin. Kakkua en ole pitkään aikaan edes tehnyt, koska se ei ole vain maistunut lapsille. Joten olen ostanut jätskiä ja jotta allergisetkin voivat syödä, ostin erikseen tofujäätelöä. Joitakin tarjottavia olen leiponut itse ja korvannut sitten maidon soijamaidolla ja kananmunan jauheella, jota käytetään munan sijasta leivonnaisista. Kaupassa onkin sitten helppo tarkistaa mitä tuote sisältää.
Jotain räätälöintiä joutuu nykyään tarjottavissa tekemään myös aikuisten kanssa, koska monella on laktoosi-intoteleranssia, keliakiaa ja kasvissyöjiäkin yleensä löytyy. Jonkinlainen buffa on isolle porukalle helppo, niin kaikille löytyy jotakin. Itse rajaan räätälöinnin siihen, että tykkäämisiä ja nirsoiluita ei oteta huomioon, allergiat otetaan. Eli jos olen vaikkapa hankkinut gluteenittomia leivonnaisia, en voi sille mitään, jos syöjä olisikin halunnut omenapiirakan sijasta suklaakakkua, ja silloin saa olla.
Jos ruokavalio on kovin rajallinen, on lapsen pakko tottua siihen, ettei voi aina syödä kaikkea tarjolla olevaa, vaikka mieli tekisikin. Olen itse allerginen (pähkinä, kala, herne), ja olen lapsesta lähtien tottunut tsekkaamaan kysymällä ja tuoteselosteita lukemalla, voinko syödä vai en. Asiaa olisi hyvä käydä lapsen kanssa kotona läpi, jotta lapsi osaisi toimia synttäreillä.
kerta hänelle synttäreille omat eväät mukaan. Nykyään melkein kaikissa paikoissa hänelle on omat tarjottavat, joten omia eväitä ei useinkaan syö. Jos on kyse ihan pienistä lapsista, niin voihan heidän olla vaikea muistaa mitä saa ottaa. Omani on ollut tosi tarkka aina ettei vahingossakaan syö vääriä ruokia.
Pienikin määrä viljaa voi tulehduttaa keliaakikon suolen ja parantumiseen voi mennä jopa kuukausia! En ymmärrä miten kukaan voi vähätellä tällaista asiaa. Ja vähät välittää jos keliaakikko syö viljatuotteita, jotka hänelle eivät sovi. Myös allergiat voivat olla hengenvaarallisia ja aina kannattaa varmistaa, miten allergisia vieraat ovat.
Lapset, joilla on vasta vähän aikaa sitten todettu jokin allergia, eivät osaa suhtautua ruokavalioonsa vielä samalla tavalla kuin ne, joille se on ollut itsestäänselvyys jo vuosia.
Tein syntymäpäiväkutsuille gluteenittoman kakun, mutta eräs pieni poika ei voinut syödä sitä, koska hänellä oli vilja- ja maitoallergia. Hän oli todella pettynyt, ettei päässyt edes maistamaan kakkua, vaikka kaikki muut saivat sitä. Jos olisin tiennyt, että kakusta olisi pitänyt tehdä viljaton ja maidoton, olisin yrittänyt toteuttaa sellaisen.
Leipominen on aluksi haastavaa, mutta kun käyttää vähän omaa päätään, ja ottaa selvää tuotteista, myös erityisruokavaliotarjoilut onnistuvat. Jos on epävarma siitä, millainen tarjottavasta tulee, kannattaa siitä tehdä testiversio.
Mielestäni jotain tarjottavaa pitäisi löytyä jokaiselle allergikolle, oli hän sitten 6- tai 50-vuotias.
Itse vahdin aina ettei allerginen nappaa pöydältä hänelle sopimatonta ruokaa.
Lapsia ei ole kerrallaan niin montaa paikalla ettenkö ehtisi tehdä sen. Viisikään lasta ei ole ongelma. Ja kun lapset eivät ole napsimassa, vaan leikkimässä, nostan eväät pois. Varsinkin ne missä on allergisoivaa ainetta. Jos siis minun pitää käydä jossakin.
jos on kyse bestiksestä on kaverin allergiat varmaan tuttuja jo entuudestaan. Jos kuitenkin esim. koko luokka kutsutaan on mielestäni kohtuutonta vaatia vanhempia paneutumaan niin tarkasti allergioihin ja siirtämään vastuun niiden sopivuudesta emännälle. Luokassa saattaa myös olla muitakin "erityis" tarpeisia lapsia jotka olisi kiva myös mukaan kutsua adhd tai vastaava. Silloin ei ehkä ehdi vahtia kuka mitäkin kakkua maistaa.
ja kerrot hänelle mitä missäkin tarjottavassa on. Vaikeeta?
Moni kun joutuu niistä ihmeallergioista ambulanssilla sairaalaan jos syö jotain allergisoivaa vähänkin. Jos ei ole lääkepiikki mukana voi olla hengenlähtö lähellä. Mitä jos oma lapsesi sairastuu allergiaan, on varmaan ok ettei häntä kutsuta koskaan mihinkään?
Emmme kutsu synttäreille lapsia, jotka eivät voi syödä tarjottuja ruokia ja sillä siisti.
Ei minulla ole aikaa tehdä erikseen tarjottavaa kaiken maailman ihmeallergioita sairastaville. Sori vaan :)
lukenut kaikkia kirjoituksia, vaan muutaman alusta. Voi siis tulla samoja ajatuksia, kun jollain muulla. Mutta ei tietenkään tarvitse järjestää kaikista ruuista sellaisia, että kaikki allergikot saavat niitä syödä. Meiltä löytyy neljä todella moniallergista lasta ja aina heidän mennessä synttäreille soitan ja kysyn, että tuonko omat eväät. Vielä tähän päivään mennessä ei ole tarvinnut omia eväitä viedä. Kaikkien vanhemmat ovat halunneet järjestää sopivaa. Jos se jollekin on hirveän vastenmielistä neuvotella ja kysyä vanhemmilta, että mitä lapsi saa syödä, niin en kyllä haluaisi sellaisille synttäreille edes laittaa. Nykyään on niin paljon kaikkia ruokia, mitkä korvaavat monet monet ruuat. Mutta siihen tarttee nähdä vähän vaivaa ja lueskella kaupassa tuoteselosteita. Monissa hedelmäkarkeissa on vehnää. Ystävälläni on keliakia ja hänen kauttaan olen oppinut vehnättömiä karkkeja. Jos allergia on puhjennut vasta myöhemmin, niin ei eskarilainen tiedä, että mikä sopii ja mikä ei. Ei meilläkään syksyllä eskarin aloittava tiedä todellakaan kaikkea, mikä hänelle käy. Suurimman osan kyllä.