Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko juoksijoita paikalla - olis kysyttävää

Vierailija
05.03.2010 |

takana koko elämä ilman mitään kunnon liikuntaa

Nyt olen yrittänyt aloittaa juoksemisen, mutta vaikka tätä olen harrastanut noin pouli tuntia per päivä, 5 päivää viikossa, niin en vieläkään osaa juosta edes 3 km pysähtymättä tai kävelemättä

kuinka kauan tätä jatkuu ennenkuin onnistuisin juoksemaan koko matkan

Mikä on oikea tapa juosta, kantapää maahan ensin on kuulemani mukaan väärä tapa, mikä se oikea tapa on, onko se niinkuin varpasillaan juoksisi?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut juoksemaan oikean täyteisellä mahalla. Eli lähes tyhjä maha estää minulla jotenkin myös suolen tyhjenemisen. En tiiä, miksi...

Vierailija
22/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yleinen ongelma. Sama vaiva oli minullakin ensimäisinä vuosina. Puskaan sai juosta aika kovaa kun tuntui, että housuun tulee.

Juoksu aiheuttaa suolistoon tärinää ja saa näin aikaiseksi ulostamisen tarpeen. Se asettuu kun jatkaa harrastusta.

Yksi keino on se, että välttää iltaisin kuitupitoista ravintoa, ettei jää suoleen kun lähtee lenkille.

Mutta on tosiaan aika yleinen vaiva juoksijoiden joukossa. Ei auta muu kuin yrittää tyhjentää suoli ennen lenkille lähtöä ja välttää ylimääräistä kuitua.

Kun tämä näyttää olevan ihan "täyspäisten" ketju,halusin kysyä, onko kellään juoksuun liittyen samaa ongelmaa kuin minulla. Aloitin myös viime vuonna juoksun vuosien tauon jälkeen, koskaan en ole siitä ollut kovin innostunut, mutta nyt tein Porin juoksukoulun mukaisen ohjelman ja syyskuun lopussa juoksinkin jo 10 km, lähtötaso oli aikalailla nolla, joten olin tosi tyytyväinen.

Vaivani liittyy suolentoimintaan.. eli juokseminen saa aikaan hillittömän kakkahädän ja lähes poikkeuksetta jouduin keskeyttämään ainakin pidemmät lenkit siihen että juoksin hulluna lähimpään vessaan...Tosi rasittavaa. Synnytysten jälkeen on ilmeisesti myös peräsuolen lihakset sen verran löystyneet, että pidätyksen kanssa on ihan uudenlaisia ongelmia..

Siispä kysynkin, vilkastaako kellään muulla juokseminen suolentoimintaa, ja mitä teette, ettei tarvitse lenkkiä keskeyttää? Suolentyhjennys ennen lenkkiä vai mitä??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eikös se ole ihan tunnettu ja tiedetty tosiasia, että liikunta edistää muun muassa suolen toimintaa - eli ei hätää, sun pitäisi olla ihan normaali ihminen :) tietysti tuo pidätysongelma olisi jotenkin syytä hoitaa, tai ainakin selvittää, voiko sitä hoitaa. Minkä verran liikut muuten päivän aikana? Entä jos yrität johonkin väliin päivää, ennen pidempää lenkkiä, ujuttaa jotakin kevyempää liikuntaa, joka saisi suolen toimimaan niin, ettei se sitten vaivaisi lenkillä?

Vierailija
24/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä aloittaa juoksuharrastus?

Vierailija
25/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä aloittaa juoksuharrastus?

36 vuotiaana on hyvä aika aloittaa juoksuharrastus. Vaikka ihan sohvaperunatasolta.

Paljon näkee maratoneilla naisia, jotka ovat ottaneet ensimäiset juoksuaskeleet kun lapset ovat kasvaneet, lähempänä 40 ikävuotta.

Palkitsevaa on, että alussa kehitys on huimaa ja saa siten onnistumisen tunteen.

Vierailija
26/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi treenata, että jaksaisi puolimaratonin? Ajalla ei väliä ;)

Millaisia kokemuksia? Siis sohvaperunatasolta, vähän urheilutaustaa alle 20-vuotiaana.

Vierailija
27/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin siihen ei kovin paljoa tarvita.

Tärkeintä on juosta sen verran, että jalat kestää sen pari tuntia, mikä siihen menee.

Jos pohjakuntoa on niin silloin riittää muutaman kuukauden treenaus. Kilometreiksi riittää 20-40km kuussa. Muistat treenatessa, että 2 kovempaa viikkoa ja 1 kevyt. Kunto kasvaa levätessä.

Jos ei ole pohjakuntoa niin silloin kannattaa puolikkaan projektiin varata enemmän aikaa. Jos nyt aloittaa niin syksyn puolikkaille voi olla jo läpimenokunnossa.

Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta, sillä ihmisillä on niin erilaiset lähtökohdat. Mutta puolikas menee läpi jos jaksat pitkänä lenkkijä juosta 15km. Silloin ei tule mitään ongelmaa.

Muista ennen puolikasta testata myös miten mahasi kestää urheilujuomaa. Sitä tarjotaan kisassa 3km välein.

maramammab

pitäisi treenata, että jaksaisi puolimaratonin? Ajalla ei väliä ;)

Millaisia kokemuksia? Siis sohvaperunatasolta, vähän urheilutaustaa alle 20-vuotiaana.

Vierailija
28/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin siihen ei kovin paljoa tarvita. Tärkeintä on juosta sen verran, että jalat kestää sen pari tuntia, mikä siihen menee. Jos pohjakuntoa on niin silloin riittää muutaman kuukauden treenaus. Kilometreiksi riittää 20-40km kuussa. Muistat treenatessa, että 2 kovempaa viikkoa ja 1 kevyt. Kunto kasvaa levätessä. Jos ei ole pohjakuntoa niin silloin kannattaa puolikkaan projektiin varata enemmän aikaa. Jos nyt aloittaa niin syksyn puolikkaille voi olla jo läpimenokunnossa. Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta, sillä ihmisillä on niin erilaiset lähtökohdat. Mutta puolikas menee läpi jos jaksat pitkänä lenkkijä juosta 15km. Silloin ei tule mitään ongelmaa. Muista ennen puolikasta testata myös miten mahasi kestää urheilujuomaa. Sitä tarjotaan kisassa 3km välein. maramammab

pitäisi treenata, että jaksaisi puolimaratonin? Ajalla ei väliä ;) Millaisia kokemuksia? Siis sohvaperunatasolta, vähän urheilutaustaa alle 20-vuotiaana.

Itse hölkkäilen omaksi ilokseni, kilometrejä tulee viikossa 25-30. Välillä juoksen 10-15 kilometriä, välillä 5. Kaikki menee hitaasti, kun ei ole ollut tavoitetta, olen ajatellut, että puolikas on niin pitkä. Mutta voisi ehkä olla itselläkin saumaa. Aina vain keksii tekosyitä, että olen jo 38-vuotias, eikä ole aikaa ym ym. Pitääkin koittaa treenaamista kunnolla! Urheilujuomaakin vatsa kestää, ainakin tavallista.

Vierailija
29/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmaa puolikkaan läpipääsyssä. Muistat vain pari viimeistä viikkoa kevennellä niin kuntosi on huipussaan kisapäivänä.

Suosittelen luettavaksi Kirsti Valastin naisen juoksukirja. Se on hyvin kirjoitettu ja selkeästi tulee asiat esille. Ei ole tarkoitettu millekään protyypeille vaan ihan tavallisille naisille.

Nyt lähden nukkumaan ja annan vihdoin tilaa jollekin muulle vastata juoksusta. Hieno ketju. Ihmeen pitkään on pysynyt asiallisena.

Toivotan kaikille hyviä juoksukilometrejä.

mamamamma b

Itse hölkkäilen omaksi ilokseni, kilometrejä tulee viikossa 25-30. Välillä juoksen 10-15 kilometriä, välillä 5. Kaikki menee hitaasti, kun ei ole ollut tavoitetta, olen ajatellut, että puolikas on niin pitkä. Mutta voisi ehkä olla itselläkin saumaa. Aina vain keksii tekosyitä, että olen jo 38-vuotias, eikä ole aikaa ym ym. Pitääkin koittaa treenaamista kunnolla! Urheilujuomaakin vatsa kestää, ainakin tavallista.

Vierailija
30/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna nousta liian korkeaksi

Vierailija
31/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä halua vielä minkäänlaisia hienoja vehkeitä ostaa, kun en luultavasti osaa niitä edes käyttää

Lenkkitossut kävin ostamassa ja valitsin ne kengät jotka myyjä opasti

ap

Vierailija
32/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jos sait suositukset lenkkareihin, koska se on kaiken a ja o! '

Aloita näin: Hölkkää vähän matkaa (älä juokse täysillä!) ja ala kävellä, kun et enää jaksa juosta. Kun tunnet jaksavasi taas hölkätä, muutaman minuutin kuluttua, hölkkää taas hidasta vauhtia, kunnes et jaksa. Jatka näin aluksi vaikka parin kilometrin lenkkejä. Sitten pidennät. Pikkuhiljaa jaksat juosta pidemmän ja pidemmän matkan!

Mitään vimpaimia et tarvitse. Kuuntele kehoasi ja nauti maisemista ja linnunlaulusta (tai musiikista, jos haluat)!

Vierailija
33/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelemättä?

Vieläkin kävelen lenkeilläni, vaikka juoksen 60-80km viikossa. Joskus yli 100km viikkojakin.

t. toinen maratonmamma 16 kokonaista takana 27 puolikasta. Parhaat ajat 3.34 kokonainen ja puolikas 1.36 puolikas.

Vierailija
34/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin hyvältä tuntuu. Rennosti ja rauhallisesti. Sitten, kun kunto hljalleen kohenee, niin kestävyys paranee ja jaksat pidempiä lenkkejä. Lisäksi olisi hyvä tehdä myös lihaskuntoa. Esim lenkin jälkeen vähän vatsa- ja selkälihasliikkeitä ja vaikka kyykkäystä ilman lisäpainoa

Vierailija
35/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kävelee lenkeillään. Olen myös aina kävellyt lenkeilläni välillä.

Yhtä en ymmärrä, miksei voi vetää kovalla sykkeellä, jos jaksaa?

Vierailija
36/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku hiljaa kroppasi menee ylirasitustilaan ja tulee takapakkia.

Kunto on rakennettava kuin talo eli ensin pohja ja sitten vasta muuta. Kovavauhtisten lenkkien aika tulee sitten vasta kun on pohjat kunnossa. Kova lenkki syö aina peruskuntoa ja jos sitä ei ole niin homma sortuu.

Liittyy siis maitohappojuttuihin. Jos ei ole perustaa niin hapot nousevat liian aikaisin ja elimistö menee rasitukseen ja ei ota harjoitusta vastaan.

t, tää toinen maramamma kenellä 16 kokonaista takana

Vierailija
37/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta spurtteja on hyvä otta juoksukunnon takia SITTEN KUN on tavoitteena päästä eteenpäin. Mutta ei silloin, kun ihan vasta aloittelee. Jos haluaa jaksaa pitkiä lenkkejä, pitää toki väistämättä nostaa sykettä, ettei jämähdä. Se tekee nopeasti juoksemista helpommaksi. Mutta sitä ei kannata yrittää, jos ei ole edes lenkkeillyt koko elämänsä aikana.

Vierailija
38/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä luulin olevani jotain kun ponnistan 5 k:n matkan

Vierailija
39/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä kun nyt on näitä maratoonimammoja paikalla :)

Mulla on taustalla reilun 10 vuoden kilpauintiura, joka jäi lasten saamisen myötä (käytännössä n. 5 vuotta sitten). Kunto mulla on kuitenkin pysynyt ihan kohtuullisena, kiitos hyötyliikunnan, ja viime syksynä päätin aloittaa juoksemisen. En juokse päivittäin, pyrin juoksemaan joka toinen päivä, eli noin 3-4 kertaa viikossa. Jaksan kyllä juosta mielestäni ihan hyvin, ja juoksu auttaa selkävaivoihin, joita mulla on ollut. Ongelma on kuitenkin polvet, jotka kipeytyy, ja välillä olen pitänyt viikon tai kahdenkin taukoja juoksemisesta, kun polvet tulevat niin kipeiksi ja pelkään, että ne hajoavat kokonaan.

Voiko tuohon kipeytymiseen vaikuttaa, voiko sitä estää, meneekö se ohi, pitääkö juosta vain sitkeästi vai pitää taukoa ja odottaa kipujen loppumista, vai unohtaa koko juoksu?

Vierailija
40/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnon juoksukengät. Juoksin aluksi jollain halpiksilla ja polvet vaivasivat tajuttomasti. Sitten on ostin Asicksen(kirjoitetaankohan noin) tossut, oli kyllä kannattava hankinta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan