Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko juoksijoita paikalla - olis kysyttävää

Vierailija
05.03.2010 |

takana koko elämä ilman mitään kunnon liikuntaa

Nyt olen yrittänyt aloittaa juoksemisen, mutta vaikka tätä olen harrastanut noin pouli tuntia per päivä, 5 päivää viikossa, niin en vieläkään osaa juosta edes 3 km pysähtymättä tai kävelemättä

kuinka kauan tätä jatkuu ennenkuin onnistuisin juoksemaan koko matkan

Mikä on oikea tapa juosta, kantapää maahan ensin on kuulemani mukaan väärä tapa, mikä se oikea tapa on, onko se niinkuin varpasillaan juoksisi?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä ketju

Vierailija
2/64 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoksukengät "vetävät viimeisiään". Voiko alaselän ja nilkkojen tuleminen kipeäksi olla merkki tästä? Eivätkä kengät enää rullaa samalla tavalla kuin ennen.

Vierailija
4/64 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

500-1000km välein.Raskaalla henkilöllä useimminkin.

Vierailija
5/64 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lyhyempien matkojen juoksijana voisin heittää kehiin pari tekniikkapointtia. :)

Mikä on oikea tapa juosta, kantapää maahan ensin on kuulemani mukaan väärä tapa, mikä se oikea tapa on, onko se niinkuin varpasillaan juoksisi?

Ideaalitapa olisi noiden väliltä niin, että meno on mahdollisimman rullaavaa sekä vaivatonta ja koko jalka(terä) toimii. Ideaali on, ettei ylimääräistä ylös-alas-liikettä tapahdu, vaan lantio ja pää liikkuvat eteenpäin suunnilleen samalla korkeudella.

Hitaammalla lenkillä ja aloittelevalle juoksijalle kantapaaltä päkiälle pyörivä askel on hyvä tavoite. (Nopeampaa tempoa hakiessa parasta lienee "keskijalalla" juokseminen, jossa kuitenkin painottuu paljon se, kuinka kimmoisa juoksija on kysessä.)

Voimakas varvasastunta juostessa on kuin menisi käsijarru päällä. Tuota havainnollistaa parhaiten se, että miettii, miten pysäyttää vauhtinsa spurtin jälkeen: etupainoisestihan se käy, "tökkäämällä" päkiöitä maahan. Lisäksi turhan päkiävoittoisesti juokseminen käy pohkeiden ja akillesjänteiden päälle.

Vastavasti kantapäälle tömäyttely ei ole omiaan pitämään yllä vaivatonta vauhtia. Liikkeen pitäisi olla mahdollisimman sulavaa ja jatkuvaa, ja jos joka askelella ikään kuin painuu kantapäälle paikalleen ja siitä joutuu ponnistamaan uudelleen vauhtia, juoksu ei kulje keveimmällä mahdollisella tavalla.

Kantapää saa siis ottaa maahan, mutta ei liikaa: kontakti pitäisi pyrkiä pitämään kevyenä ja rullaavana.

Liiaksi kantapäälle painuvan askelluksen korjaamisen voi aloittaa kiinnittämällä huomiota ryhtiin. Jos keskivartlon kannattelu pettää, lantio ja peppu painuvat turhan alas ja askel alkaa painaa. Siispä ryhti suoraksi ja lantio eteen! Sotilasryhdissä ei kuitenkaan tarvitse juosta, pieni koko kropan etukeno vie mukavasti eteenpäin, kunhan muistaa tarkkailla sitä, ettei "kumarra" eteen niin, että peppu jää pitkälle.

Askelen suhteen varsinkin naisimmeisillä jalkaterä tuppaa potkaisemaan takana hieman sivulle, mikä ei tee hyvää nivelille eikä juoksun rullaavuudelle. Pyri siis kiinnittämään huomiota siihen, että nilkat ja polvet liikkuvat suoralla linjalla lonkan alla.

Nivelten tähden kannattaa kinnittää huomiota myös siihen, miten kädet liikkuvat. Kyynärpäiden sivusuuntainen heiluttelu heijastuu helposti varsinkin polviin turhana kiertoliikkeenä ja väsyttää muutenkin turhaan. Myös käsien roikottaminen on paha tapa: niillä saa haettua hyvää rytmiä juoksuun ja voimaa menoon, kun jalat väsyvät. Käsiä pitäisi pyrkiä liikuttamaan eteen-taakse lähellä kylkiä rantee ja kämmnenet rentoina, mutta kuitenkin pallean-rinnan korkudella heiluen.

Englantia taitaville tässä on aika sympaattinen lehtijuttu aiheesta. Jutun kuvasta erottaa myös pointteja juoksuaskeleesta:

http://www.nytimes.com/2008/08/23/sports/olympics/23strides.html

Miettimättä nyt sitä, mitä kuvassa näkyvät miehet oikeasti juosevat, etummaisena juosevalla Bekelellä näkyy hyvin, kuinka ponnistus juoksuaskeleelle lähtee päkiältä, nilkka ojentuneena. Jos laskeutuu ihan kannalle, tuohon työntövaiheeseen pääsy on jo melko treeniä. :)

Kolmantena juoksevasta Naasista tai keskeltä vilkkuvista vihreistä piikkareista taas näkee hyvin, kuinka jalka ei ole tulossa maahan suinkaan päkiälle, vaan ennemmin hieman kantapainotteisesti keskijalalle.

Mistä huomaa, jos juoksukengät "vetävät viimeisiään". Voiko alaselän ja nilkkojen tuleminen kipeäksi olla merkki tästä? Eivätkä kengät enää rullaa samalla tavalla kuin ennen.

Jep, nuo ovat aika hyviä merkkejä siitä, että kengät olisi pitänyt vaihtaa jo jokin aika sitten. Yllättävät kivut pakiässä, varpaisssa ja jalkapohjissa voivat myös viitata siihen, että kengän tuki on juostu loppuun.

Jos ostaa kenkänsä asiantuntevalta myyjältä, tämä osaa yleensä sanoa, minkä verran juuri tuo jalkine kestää kulutusta. Paras tapa lienee pitää hieman kirjaa kilometreistään ja vaihtaa jalkinetta, kun kengän laskennallinen maksimi on lähellä eli jo ennen kuin jalat alkavat ilmoitella kuluneista kengistä. :)

Olen myös maramamma b:n kanssa hieman eri mieltä siitä, että niken kengät kestäisivät merkittävästi kauemmin kuin Asicsin. Oma kokemukseni vomeroista 2-4 ja joistakin kevyesti tuetuista malleista on ollut se, että niillä menee mukavasti vajaa 900km, eli saman verran kuin käyttämilläni Asicseilla. Niken taipumus tehdä vaimennuksista isoja ja muhkeita hämärsi ainakin itselläni alkuun fiilistä siitä, kuinka kauan kenkää voi fiksusti käyttää.

Tosin kenkieni käyttöikää laskee se, että olen isokokoinen tyyppi ja teen paljon loikkia ja hyppelyitä.

Toivottavasti tästä piiitkästä postuksesta oli apua jollekin:)

Vierailija
6/64 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan mahtavat sekä juoksuun että jokapäiväiseen koiranpissatukseen!

Vierailija
7/64 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks aloittelija myös lukee mielenkiinnolla näitä:)

Vierailija
8/64 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
9/64 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis kysymys talvellakin juokseville..

MINKÄLAISET kengät teillä on käytössä?

Toiset kertovat juoksevansa ihan tavallisilla lenkkareilla mutta en mä pysy sellaisilla pystyssä..Piikkareilla? Eikö ne ole aika hintavia?

Tekis niin mieli aloittaa taas hölkkäily/juoksu, mutta kun tuota lunta ja jäätä on..

Vierailija
10/64 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan mennä, mutta tuo ilma

Vierailija
11/64 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukavan viileä juosta ta siis raikkaampaa, kuin kesällä.

Viimekesän tuskaisissa helteissä oli muuten hieman haastavaa juoksennella..

Vierailija
12/64 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis kysymys talvellakin juokseville..

MINKÄLAISET kengät teillä on käytössä?

Toiset kertovat juoksevansa ihan tavallisilla lenkkareilla mutta en mä pysy sellaisilla pystyssä..Piikkareilla? Eikö ne ole aika hintavia?

Tekis niin mieli aloittaa taas hölkkäily/juoksu, mutta kun tuota lunta ja jäätä on..

eli löytyy paremmalla pohjakuviolla varustettuja kenkiä ja jopa nastoitettuja, monissa on myös jonkinlainen kosteussuoja. Itselläni on nastakengät jotka ovat loistavat lumisella ja jäisellä kelillä, mutta ainakin minun kengät tarvitsevat tarpeeksi lunta alleen ettei nastat ropise. Toisen merkkisillä kengillä pystyy juoksemaan hieman vähemmällä lumella.

Vierailija
13/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitanpa oman kommenttini. En siis juokse maratonia enkä muutenkaan mitään pitkää matkaa, eikä se ole minulla tavoitteena. Olen ns sekaliikkuja, kunto on kohtuullinen mutta ei mikään huippu. Painoakin saisi lähteä pois, mutta en ole mitään hyllyvää ihraa... No siis siinä taustaa.

Aloin juosta noin 6-7 vuotta sitten. Välillä on taukoja ihan reilusti esim muutama viikko. Olen pitänyt rajana että juoksen yhtämittaisesti 40-50 minuuttia vaikka sitten kuinka hitaasti tai kuntosalilla juoksen matolla vaan sen 20 minuuttia hieman nopeampaan tahtiin. Jos taukoa on tullut juoksen silti koko ajan, mutta vaan hitaammin. Kun aiklinaan aloin juosta tai siis hölkätä hiljaa minun tapauksessani avain onneen oli pitää koko ajan juoksuliike yllä, mutta vauhti niin hitaana ettei tullut pakkoa lopettaa. Käytännössä juoksuvauhtini on usein niin hidas että saan välillä hieman kiirehtiä ettei mieheni kävele ohitse kävelysauvoilla.

Itse koen vaikeaksi nuo ohjeet välillä kävellä ja välillä juosta, koska kävely on liikkeenä niin erilainen, että en tykkää sitten lähteä enää uudestaan juoksemaan. Minulle sopii hyvin se että menen hitaasti useamman kilometrin juoksuaskelat ja kun lopetan juoksemisen, niin se on yleensä parisataametriä ennen lenkin loppua. Vakiolenkkini pituus on n 4 km.

Terkut vaan kaikille maratoonareille, se ei onnistuisi tällä minun systeemilläni, mutta olen kuitenkin tyytyväinen että olen jo monta vuotta saanut ylläpidettyä kyvyn juosta. Ikää on 42

Vierailija
14/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se on joko "kova" syke tai kävely. Mutta kuten täällä sanottiinkin, ei se niin vakavaa ole :)

Vierailija
15/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaiset juoksukengät kestävät kun ovat noin kalliita?

Juoksukengät kestävät keskimäärin noin 1000km juoksua. Jos on joku tosi kevyt maraton kenkä niin ei kestä ihan noinkaan kauaa. Jos lähtee juoksemaan maratonia niin kannattaa olla uudehkot kengät eli "sisäänajetut" mutta ei kulutetut.

Itsellä kuluu 2-3 juoksukengät vuodessa (talvella käytän eri kenkiä kun kesällä). Uusien kenkien käyttöönoton pyrin ajoittamaan niin, että ovat sopivan uudet juuri jossain suuremmassa juoksukoitoksessa eli esim maratonilla. Ja siis yleensä ostan samaa kenkää niin tiedän, että sopii. Tosin nyt mun lempparikengän lestiä muutettiin, eikä se enää sovi ja epätoivoisesti etsin uutta lempparia (tämä nyt ei liittynyt kysymykseen).

Ja tosiaan, kun juoksukenkät ei kestä hyvänä ikuisuuksia, niin niitä ei todellekaan kannata käyttää kuin juostessa.

Minulla siis myös ollut nilkka, polvi ja selkävaivoja ja ilman hyviä kenkiä en pystyisi juoksemaan ja siksi varsin tarkka näissä kenkäasioissa.

Vierailija
16/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 hitaasti juoksijalta: Olen aina joskus juosuut ystväni kanssa, joka ei ole tottunut juoksemaan. Sanon aina juostessamme hänelle kun vauhti alkaa nousta että hidasta. Kun pidämme vauhdin kurissa niin hänkin juokseen sen saman 4 km. Uskon että jokainen pystyy taivaltamaan hitaasti.

Vierailija
17/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaatte juoksua jatkaa niin itse suosittelisin ainakin kaksia juoksutossuja rinnakkain.

Jalka saa erilaista ärsykettä eri kengillä. Toiseksi kenkä saa levätä välillä ja näin kestää pitempään.

Lisäksi jalkajumppaa. Eli keräätte varpailla lattialta pieniä esineitä. Kävelette varpailla ja kantapäillä. Tasapainolaudalla seisomista kun katsotte telkkaria. Vahvistaa nilkkoja.

Parempi olisi lähteä jalkavaivoja parantamaan parantamalla lihaskuntoa kuin hakemalla koko ajan tuetumpia kenkiä. Aika paljon pystytään vaikuttamaan jalkajumpalla.

Katsokaa esim juoksijalehden sivuilta. Siellä on paljon jumppaohjeita ja hyviä neuvoja.

Vierailija
18/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenkiä olette käyttäneet? Saa suositella :)

Täällä puhuttiin, että Asics ei ole hintansa arvoinen, onko muita mielipiteitä?

Vierailija
19/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tämä näyttää olevan ihan "täyspäisten" ketju,halusin kysyä, onko kellään juoksuun liittyen samaa ongelmaa kuin minulla. Aloitin myös viime vuonna juoksun vuosien tauon jälkeen, koskaan en ole siitä ollut kovin innostunut, mutta nyt tein Porin juoksukoulun mukaisen ohjelman ja syyskuun lopussa juoksinkin jo 10 km, lähtötaso oli aikalailla nolla, joten olin tosi tyytyväinen.

Vaivani liittyy suolentoimintaan.. eli juokseminen saa aikaan hillittömän kakkahädän ja lähes poikkeuksetta jouduin keskeyttämään ainakin pidemmät lenkit siihen että juoksin hulluna lähimpään vessaan...Tosi rasittavaa. Synnytysten jälkeen on ilmeisesti myös peräsuolen lihakset sen verran löystyneet, että pidätyksen kanssa on ihan uudenlaisia ongelmia..

Siispä kysynkin, vilkastaako kellään muulla juokseminen suolentoimintaa, ja mitä teette, ettei tarvitse lenkkiä keskeyttää? Suolentyhjennys ennen lenkkiä vai mitä??

Vierailija
20/64 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen monilta kuullut samasta vaivasta. Et siis ole yksin.

Kun tämä näyttää olevan ihan "täyspäisten" ketju,halusin kysyä, onko kellään juoksuun liittyen samaa ongelmaa kuin minulla. Aloitin myös viime vuonna juoksun vuosien tauon jälkeen, koskaan en ole siitä ollut kovin innostunut, mutta nyt tein Porin juoksukoulun mukaisen ohjelman ja syyskuun lopussa juoksinkin jo 10 km, lähtötaso oli aikalailla nolla, joten olin tosi tyytyväinen. Vaivani liittyy suolentoimintaan.. eli juokseminen saa aikaan hillittömän kakkahädän ja lähes poikkeuksetta jouduin keskeyttämään ainakin pidemmät lenkit siihen että juoksin hulluna lähimpään vessaan...Tosi rasittavaa. Synnytysten jälkeen on ilmeisesti myös peräsuolen lihakset sen verran löystyneet, että pidätyksen kanssa on ihan uudenlaisia ongelmia.. Siispä kysynkin, vilkastaako kellään muulla juokseminen suolentoimintaa, ja mitä teette, ettei tarvitse lenkkiä keskeyttää? Suolentyhjennys ennen lenkkiä vai mitä??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi