Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ruokitteko naapurit kakarat?

Vierailija
03.03.2010 |

Jos teillä on kylässä leikkimässä naapurin lapsia ja teillä ruoka-aika, komennatteko kotiin syömään siksi aikaa kun teillä syödään vai kutsetteko ne syömään myös?

En nyt tarkoita et jos silloin tällöin, mutta jos joka päivä lähes ovat teillä kylässä?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin lapset kyllä saavat meillä ruoka-aikana ruokaa ja jos lapseni on naapurissa, niin sama juttu. Tasapuolisesti käyvät kylässä.

Vierailija
2/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teitä sitten ärsytä jos he ovat aina "kyttäämässä" tai nälkäisiä kun käyvät kylässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ruoki naapurin kakaroita, mutta en myöskään komenna kotiin. Jos kylässä on kavereita joista ns. sovittu kyläily, niin niitä kyllä sitten ruokin.

Vierailija
4/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi jos sovittu, että ovat hoidossani. Jos meillä ruoka, kaverit saavat odotella. Yleensä kyllä syödään ennen kaverien tuloa. Jos kylässä pidemmältä lapsi ja sovittu useammasta tunnista, niin ruokin. Silloin olen ilmoittanut vanhemmille, et syö meillä. Ja jos lähdemme jonnekkin kaveri mukana, annan ruuan ennen lähtöä. Mutta tosiaan, pihan lapsia en missään nimessä ruoki, enkä tarjoa mehua.

Vierailija
5/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan hyvin nuoruudestani kun olin koulupäivän jälkeen joskus kylässä joidenkin ystävieni luona ja he itse söivät vaikka muroja tai leipää välipalaksi mutta vanhemmat eivät tarjonneet meille muille lapsille mitään. Oli tosi kurja olo ja hirveä nälkä jos kello oli vaikka 16 tai 17 ja edellisen kerran oli syönyt aamupäivällä koulussa noin klo11. Oli aika kurja sitten leikkiä tyhjällä mahalla iltaan asti ennenkuin pääsi kotiin syömään. Omat vanhempani puolestaan aina tarjosivat ruokaa myös muillekin lapsille.

Vierailija
6/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teitä sitten ärsytä jos he ovat aina "kyttäämässä" tai nälkäisiä kun käyvät kylässä?

Vaikea uskoa että lapset kyttäisivät muiden ruokia tai juonittelisivat niin että saisivat ruokaa kun ovat leikkimässä kaverin kanssa.

Vierailija
7/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi usein, kun on kvereita kylässä, alan ihan varta vasten vielä ruoan päälle letunpaistoon... herkutellaan letuilla,hillolla ja kermavaahdolla:)

minusta on mukavaa,kun kaverit syö meillä ja viihtyy.

ovat kuin kotonaan. sellainen lämmin tunnelma.meillä voi rohkeasti kaverit sanoa,että on nälkä/ jano,minä hoidan pötyä pöytään.

Vierailija
8/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan käyvät kodin kautta. Näin myös kavereitten kotona. Minusta aika kummaa jos saa suoraan koulusta mennä kavereille iltaan asti. Eikö nykyaikana enää ole ruoka-aikoja jne.

Erästä pihan tyttöä seurannut ja heillä tosiaan näyttää olevan normaalia, etä tyttö menee kylään koulusta suoraan ja saapuu illalla. Olen ollut tilanteesta vähän huolissani. Minun silmiini näyttää, että lapsesta ei huolehdita kunnolla.

Vierailija
9/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarjoa enää mehua, koska siinä alkoi käydä niin et tultiin pyytelemään ihan ulkoakin :-). Pienet lapset semmoisia. Vettä tarjoan kyllä. Meillä tosiaan pihan lapsilla matkaa kotiin 20-100 metriä, eli ei ole pitkä matka kotiin juomaan tai vessaan.

Vierailija
10/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan hyvin nuoruudestani kun olin koulupäivän jälkeen joskus kylässä joidenkin ystävieni luona ja he itse söivät vaikka muroja tai leipää välipalaksi mutta vanhemmat eivät tarjonneet meille muille lapsille mitään. Oli tosi kurja olo ja hirveä nälkä jos kello oli vaikka 16 tai 17 ja edellisen kerran oli syönyt aamupäivällä koulussa noin klo11. Oli aika kurja sitten leikkiä tyhjällä mahalla iltaan asti ennenkuin pääsi kotiin syömään. Omat vanhempani puolestaan aina tarjosivat ruokaa myös muillekin lapsille.

Oletan heidän olleen töissä, koska sinua ei oltu ruokittu koulun jälkeen, vaan nälkäisenä olit kylässä vielä klo 16-17?

Minä luulen, että monikaan kavereidesi vanhemmista ei tarjonnut ruokaa sinulle ilkeytensä vuoksi, vaan siitä syystä, että he ajattelivat perheesi siipeilevän heidän kustannuksellaan. Meidän naapurissa asuu perhe, jonka kummatkin lapset ovat reippaasti kouluikäisiä ja vanhemmat tulevat töistä klo 17-18. Perheen äiti auliisti myöntää, että hän ei yhtään tiedä, missä lapset syövät välillä koulun päättyminen ja ruokailu (klo 18). Kotona kuulemma eivät syö. Minä tiedän, missä syövät: meillä ja kaikilla muilla naapureilla... Raivostuttavaa.

Vierailija
11/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

synttärit on toki eri asia :)

Tarjoan toki janoiselle vettä janoon tarvittaessa.

Meillä on kolme lasta, rahat tiukassa ja isot ruokalaskut, joten mulla ei vain ole rahaa ruokkia ylimääräisiä suita. En toisaalta myöskään odota, että minun lapsiani ruokitaan kyläpäikoissa, huolehdin että he menevät kylään vatsat täynnä.

Jos meille tulee joku kaveri etukäteen sovitusti kylään, syömme ruuat enenn ja jälkeen vierailun. Vierailu sovitetaan ruoka-aikojen väliin. Jos taas joku lapsi tulee ex tempore kylään ja meillä on juuri ruokailu, pyydän häntä odottamaan lapsiani lasten huoneessa ja leikkimään sen aikaa että saamme syötyä.

Vierailija
12/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää olisi pitää nälissään koko iltaa.

Mutta toki jos on niin köyhä, ettei omillekaan riitä niin silloin ymmärrän.

Meillä ei vieraat koskaan norkoile ruokaa. Ihan samalla tavalla ovat kuin omatkin lapset nälkäisiä. Jos on pitkämatkalainen niin totta ihmeessä kutsun ruokapöytään.

Te kai odotatte omilta vierailtakin, että heillä on eväät matkassa.

vaan käyvät kodin kautta. Näin myös kavereitten kotona. Minusta aika kummaa jos saa suoraan koulusta mennä kavereille iltaan asti. Eikö nykyaikana enää ole ruoka-aikoja jne.

Erästä pihan tyttöä seurannut ja heillä tosiaan näyttää olevan normaalia, etä tyttö menee kylään koulusta suoraan ja saapuu illalla. Olen ollut tilanteesta vähän huolissani. Minun silmiini näyttää, että lapsesta ei huolehdita kunnolla.

Vierailija
13/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten kuljetusoppilaat teille tulevat? Eikö kuljetus vie lapset omiin koteihinsa? Kuulostaa aika kummalle, et aina teille tulisivat kuljetuksella.

Vierailija
14/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ylimääräistä ruokaa ruokkia muiden kakaroita. Ihmettelen kyllä suuresti, ettei joillain lapsilla näytä koskaan olevan kiire kotiin syömään. Toivon myös ettei omilleni tarjota, vaan lähetetään ruoka-aikana kotiin syömään. Lapset kun eivät aina tajua, vaan saattavat tarjotessa syödäkin muualla, ja sitten eivät jaksakaan syödä enää kotona.

Vierailija
15/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sai AINA tulla ja kaikille tarjottiin myös syötävää. Jos itse söimme, kaverit saivat samaa ruokaa, muuten vähintään mehua ja jonkun voileivän.

Meillä oli myös aina tupa täynnä varsinkin veljen kavereita, kun pojat viihtyvät isommissa porukoissa. Nyt vasta tajuan, miten paljon se on vanhemmiltani vaatinut. Mutta paljon he ovat myös saaneet, nimittäin nyt aikuisina nämä ovat kaikki edelleen myös vanhempieni ystäviä. Vanhemmillani ei ole vaikeuksia saada lumenluontiapua ja kaverimme edustavat nykyään melkoista ammatillista kirjoa, joihin voi ottaa yhteyttä eri tilanteissa.

Lisäbonuksena oli, että murrosiässä olimme tosi paljon kotona, koska siellähän ne meidän kaverimmekin olivat. Eli samaan aion pyrkiä.

Vierailija
16/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos tapana et lapset kylässä ruokitaan, se tapahtuu sit vastavuoroisesti. Ei minusta kovin reilua jos yhdessä paikassa annetaan ruokaa ja toisessa ei. Siksi me vanhemmat sovimme ruokailuista toistemme kanssa

Vierailija
17/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta 7 vuotiaan pihakavereita ei ruokita

Vierailija
18/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten kuljetusoppilaat teille tulevat? Eikö kuljetus vie lapset omiin koteihinsa? Kuulostaa aika kummalle, et aina teille tulisivat kuljetuksella.

asuu niin kaukana.

Tulee monesti meille esim. perjantaisin suoraan koulusta pojan kanssa. Äitinsä sitten hakee illalla kun tulee töistä.

Paljon järkevämpää kuin menisi ensin kotiinsa. Odottaisi sitten äidin tulevan töistä ja sitten ei äiti enää jaksaisikaan ajaa 30km meille kylään ja hakea pois.

Eli tämä suoraan koulustatulo on ainoa keino pojan päästä kylään meille kun äitinsä ei ehdi kuskata edes ja takaisin.

Vähän olisi noloa pitää poika nälissään koko illan.

Mutta toki ymmärrän, että on erilaisia tapoja ja sinä et antaisi lapselle ruokaa. Mutta itse olen pitkien välimatkojen paikasta kotoisin ja kyllä meillä aina lasten kaverit ruokittiin. Ja sama homma on nyt, että äitini on leski ja saa paljon apua niiltä meidän kavereilta, jotka jäivät paikkakunnalle asumaan.

Heille meidän koti oli kuulemma kuin toinen koti.

Vierailija
19/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on silloin vanhempien kanssa sovittua tuo kyläily. Aivan eri juttu. Täällä muutenkin puhuttu, et pidemmältä tulleille tarjotaan ruoka. Nyt oli puhe, et viereisis ovissa asuville, ei moni tarjoa.

Ja aivan varmasti antaisin ruuan jos olisi tuommoinen kyläilysopimus tehty.

Mua alkaa nyppii koko av kun täällä ollaan aina niin kauhean tuomitsevia

Vierailija
20/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ilokseni olen saanut huomata, että lasteni kavereilla toimitaan samalla tavalla. Meillä menee myös tokaluokkalainen tyttö usein kaverin luokse suoraan koulusta (kaveri asuu koulun vieressä ja me pidemmällä). Kaverin äiti on pienempien sisarusten kanssa kotona ja on luvannut että heille saa mennä. Eskarimme taas menee usein suoraan päiväkodista parhaan kaverinsa kotiin häntä haettaessa, tai vastavuoroisesti tulevat meille. Aina on ruokailut sujunut hyvin - puolin ja toisin.

Täytyy myöntää, etten ole tullut edes ajatelleeksi ennen tätä keskustelua, että joitakin vanhempia asia ärsyttää.

Itse ollessani lapsi meillä kotona ruokittiin myös aina kaverit - riippumatta siitä oliko heitä yksi vai yksitoista! Kiitos siitä vanhemmilleni :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi