Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaahan, miksi Suomessa ei hyväksytä kotiin apua?

Vierailija
01.03.2010 |

Esim. kodinhoitajaa tms? Sehän oli ennen aika säännöllinen kulttuurikin meillä, että kotia hoito kodinhoitajat.

Mistä on tullut tämä "kaikki pitää tehdä itse, etkä ole äiti etkä mikään jos et hoida itse kersojasi, kotiasi, miestäsi, työtäsi.."

Tämä asia vain heräsi, kun kävimme tyttäremme luona Meksikossa, hän on siellä vaihdossa.

Siellä on ihan tavallista, että äiti on kotona, mies töissä ja kotiin on palkattu kodinhoitaja.

Täällä Suomessa äidit nääntyvät väsymykseen, siellä äidit hoitavat itseään. Olin aidosti hämmästynyt elämänmenosta. Elämä oli elämän makuista.

Tiedän toki, että moni asia Suomessa on paljon paremmin kuin Meksikossa -naisilla siis. Mutta miksi naisten pitää aina maksaa kaikesta niin kova hinta: Suomessa vapauden, äänestysoikeuden ja tasa-arvon hinta tuntuu olevan tuo nääntyminen kaiken taakan alle.

Miksi?

Kommentit (124)

Vierailija
1/124 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi kuin nauraa tällaisille kommentteille :-) Se valtio on menossa kohti konkurssia, jollaista ei ole ennen nähty. Hieno systeemi, my ass.

USA:ssa juuri ihmetellaan etta

Täällä on menty sosiaalisessa tasa-arvossa jo niin pitkälle, että ministeritkin eroavat, kun ei ole varaa kotiapulaiseen ja ei jaksa sitten tehdä töitänsä (Sarkomaa keissi). Olisiko se niin kauheaa, jos lopetettaisiin se vuosikausien sossuntukien maksu ja pakotettaisiin ihmiset töihin esim. kotiapulaisiksi ja nurmikon leikkaajiksi? Ei siitä kaikille kahtatonnia kuussa, lomarahoja ja eläkettä pystyttäisi maksamaan. Mutta sellaista on elämä.

Kyllä voitaisiin karsia sossutukia kovalla kädellä. Hyvinvointivaltion rajat on tulleet vastaan! Vain työstä pitää saada rahaa!

milloinkohan se pohjoiseurooppalainen systeemi romahtaa. Kaikilla pitaisi olla samat tulot vaikka ei haluta kayda kouluja tai hankkia ammattia, samat rahat vaan vaikka mista luukulta. Ei jakseta edes miettia etta mista ne rahat sinne luukulle tulevat. Monta kommenttia olen myos kuullut Olympialaisista. Ennenvanhaan palkinnoille paasivat neuvostoliittolaiset ja pohjoismaiset, nyt suurin osa mitaleista tuli P-Amerikkaan jopa hiihtolajeissa missa eivat ole koskaan ennen parjanneet. Taitaa olla alamaki jo alkanut.

New York Times, Jan.27 1952.

"The truth of the matter is that we do not know whether we have gone as far as we can go in debt...A lot of people are sure we are bankrupt already."

Vierailija
2/124 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillähän nyt ei ole tarkoitettu muuta, kuin mitä Suomessa keski- tai hyvätuloisellakin ihmisellä olisi kotiapulaiselle mahdollista maksaa. Ja koska Suomessa EI TARVITSE mennä tuolla rahalla töihin, vaan kotonakin voi olla, niin eihän sitä työntekijöitä ole tarjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/124 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisen yh:n nakokulmasta. Ei oteta huomioon etta monessa muussa kulttuurissa se kodinhoitaja on osa isompaa yhteisoa, perheessa on isa ja ehka muutama tyoikainen naimaton lapsi jotka kaikki tyoskentelevat yhteisen hyvan eteen.

On monta maata ja kulttuuria jossa naimaton monen lapsen aiti on tuntematon (ja kasittamaton) yhtalo.

Vierailija
4/124 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes minimipalkkaa, joka taas on säädetty Suomen elinkustannusten mukaan. Täällä kun on huono asustella hökkelikylissä tuolla pakkasessa.

Sillähän nyt ei ole tarkoitettu muuta, kuin mitä Suomessa keski- tai hyvätuloisellakin ihmisellä olisi kotiapulaiselle mahdollista maksaa. Ja koska Suomessa EI TARVITSE mennä tuolla rahalla töihin, vaan kotonakin voi olla, niin eihän sitä työntekijöitä ole tarjolla.

Vierailija
5/124 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes minimipalkkaa, joka taas on säädetty Suomen elinkustannusten mukaan. Täällä kun on huono asustella hökkelikylissä tuolla pakkasessa.

Vai paljonko sinulla olisi varaa maksaa kotiapulaiselle?

Vierailija
6/124 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kodinhoitajaa tms? Sehän oli ennen aika säännöllinen kulttuurikin meillä, että kotia hoito kodinhoitajat. Mistä on tullut tämä "kaikki pitää tehdä itse, etkä ole äiti etkä mikään jos et hoida itse kersojasi, kotiasi, miestäsi, työtäsi.." Tämä asia vain heräsi, kun kävimme tyttäremme luona Meksikossa, hän on siellä vaihdossa. Siellä on ihan tavallista, että äiti on kotona, mies töissä ja kotiin on palkattu kodinhoitaja. Täällä Suomessa äidit nääntyvät väsymykseen, siellä äidit hoitavat itseään. Olin aidosti hämmästynyt elämänmenosta. Elämä oli elämän makuista. Tiedän toki, että moni asia Suomessa on paljon paremmin kuin Meksikossa -naisilla siis. Mutta miksi naisten pitää aina maksaa kaikesta niin kova hinta: Suomessa vapauden, äänestysoikeuden ja tasa-arvon hinta tuntuu olevan tuo nääntyminen kaiken taakan alle. Miksi?

en tiedä. Ennenhän suomessakin kaikilla työssäkäyvillä perheenäideillä oli kotiin palkattu apua, oli varaa ostaa oma lastenhoitaja eikä lapsia tarvinnut raahata minnekään. oli lastenhoitajaa ja kotiapulaista.

suomessa monet äidit itsekin väheksyvät, heti jos valittaa väsymystä, kerrotaan kodinkoneista. Ruokaa ei arvosteta, itse tehtyä alusta loppuun. kaikki pitää tulla nopeasti ja heti.

Vierailija
7/124 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"MInä maksaisin kotiapulaiselle 700e / kk puhtaana käteen" Meillä perhe 2 aikuista + 2 lasta. Asutaan vuokralla 3 h + k. Vuokra 740 euroa/kk. Toi 700 euroa/kk on ihan törkeän pieni summa. Ei se riittäisi edes meidän vuokraan. Jos molemmat vanhemmat tienaisivat tuon niin ei sillä kyllä lapsiperhe eläisi. Niillä kotiapulaisillakin voi olla lapsia. Ja kyllä työssäkäyvällä pitäisi olla yhteen autoon varaa perhettä kohti. Riittäisikö sinulle palkaksi 700 euroa/kk?

peesi tälle. Oksettaa nämä Kiinan, USA:n ym kehitysmaiden kävijät, jotka siellä ollessaan hyväksikäyttävät köyhiä ihmisiä ja teetättävät orjatyötä ja teetättäisivät suomessakin. Onneksi on jonkilainen sosiaalinen paine joka kieltää suomessa toisilla omien töiden teettämisen.

Kohtuupalkka suomessa on noin 1500. sen jos maksaa niin kotiapulaiset ok.

Vierailija
8/124 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on pari kertaa käynyt siivooja. Olen itse töissä n. 4päivää/kk ja kolme lasta eli olen osa-aikainen kotiäiti. Mies haluaa, että siivooja kävisi, ettei minun tarvitsisi raataa ;) ihana mies, näillä sanoilla hän viimeeksi sanoi kun siivosin kotia hiki hatussa, (siivooja lomalla). Hän ei pimitä rahoja, saan ostaa mitä vain (emme ole rikkaita kuitenkaan vaan iso velka, juuri ja juuri tulemme toimeen, mutta emme näe nälkääkään). Silti minua hävettää kertoa että siivooja käy, ja huomaan jopa naapurien silmistä mikä kateuden verho silmien eteen tulee. Suosittelin naapurinäidillekin apua joka aina valittaa kolmen pojan äitinä siivoamista, että ota minulta siivooja sitten ei kuitenkaan ota, sillä mielummin itse siivoaa ( ja valittaa). hän ei edes ehdi harrastaa itse mitään eikä vieä 4v lastaan ulos. Meillä kävi aikaisemminkin siivooja, kun asuimme ulkomailla. siellä jouduin ottamaan myös lastenhoitajia, tukeutumaan puolituttuihin pakon sanelemana. ehkä siksi kynnys ottaa apua on piemempi. meillä käy paljon lastenhoitajia, koska ei täällä suomessakaan ole isovanhempia, kummeja tai sisaria lähellä apuna. joistakin se tuntuu käsittämöttämältä ja joku jopa sanoo että miten voin noin pienen jättää vieraan hoitoon (kun on pakko).

Millähän vuosituhannella sinäkin elät tuon miehenpaapomiskulttuurin kanssa? Mies palkkaa siivoojan jotta itse saa vetää lonkkaa. Miks helvetissä mies palkkaisi jotta naisen ei tarvitse? Yhtä lailla miehen pitää siivota kämppänsä.

Vierailija
9/124 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on menty sosiaalisessa tasa-arvossa jo niin pitkälle, että ministeritkin eroavat, kun ei ole varaa kotiapulaiseen ja ei jaksa sitten tehdä töitänsä (Sarkomaa keissi). Olisiko se niin kauheaa, jos lopetettaisiin se vuosikausien sossuntukien maksu ja pakotettaisiin ihmiset töihin esim. kotiapulaisiksi ja nurmikon leikkaajiksi? Ei siitä kaikille kahtatonnia kuussa, lomarahoja ja eläkettä pystyttäisi maksamaan. Mutta sellaista on elämä.

Minä ongelmatapaus puuttellisine taitoineni ja psyykkisten sekä kognitiivisten ongelmieni kanssa tulisin teille siivoaamaan teidän tahallanne sotkemaanne kartanoanne! No way, luultavasti ryöväisin sieltä kaiken, mitä voisin ja tekisin todella paskaa siivousjälkeä. Olet mulle pelkkää sontaa, kuten minä sinulle.

Vierailija
10/124 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lukenut ihan koko ketjua, mutta kukas sitten tulisi kotiapulaiseksi näille kotiapulaisille? Katsokaas, heilläkin on oma elämä, oma koti, omat lapset, jne. Vai tulisiko tänne sellainen luokka, joka muuttaisi lastensa luota asumaan toiseen perheeseen palvelijanhuoneeseen ja käyttäisi elämänsä tämän perheen palvelemiseen - ehkä hänellä ei olisi itsellään edes lainkaan mahdollista perustaa omaa perhettä?

Voi luoja mitä porukkaa, toivottavasti olette provoja, ainakin kaikki hullut!

Vierailija
11/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Expatit taas itkevät kovaa kohtaloaan...

Vierailija
12/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille myös.

Mitäköhän kodinhoitaja tienaa ? 1500 euroa - 2000 euroa ? Ei taida riittää. Kun palkkaan työntekijän, maksan päälle 40 % kaiken maailman veroja, eli 2000 euron palkan päälle saan maksaa valtiolle ja kunnalle niin paljon ettei minun nettopalkkani enää riitä. Miksi minä olen töissä ja kotona on joku tekemässä töitä ja tämä maksaa minulle enemmän kuin tienaan. Kyllä tässä tapauksessa minä jäisin mielummin kotiin ja hoitaisin kodinhoitajan työn.

Ja kyllä, verotuksessahan on tultu vastaan, kodinsiivousta ja laittoa tuetaan verotuksen muodossa 40 % omavastuulla. Hissikuluista valtio maksaa puolet jne.

Yli puolilla ystävistäni käy siivooja kotona ja lisäksi yhdellä ystävälläni on kolmoset ja he saivat lastenhoitajan tällä á 250 euroa kuussa per lapsi kaupungilta. Se on musta tosi hyvä tuki !

Mieheni työn kanssa tunnen paljon perheitä, jotka ovat muuttaneet Aasiaan. Heillä on kaikilla kodinhoitaja, lastenhoitaja ja joku handy-man yleismies-Jantunen. Kukaan ei kerro suoraan minkä verran nämä maksaa, mutta sokea kanakin tajuaa että puhutaan taatusti aivan eri hintatasosta kuin Suomessa.

Mun äitikin on joutunut menemään piikomaan pikkulikkana. Kotona oli 7 muuta lasta ja pappa oli rintamalla. Ja taatusti palkka oli vatsa täyteen ruokaa ja siinä kaikki.

Siksi Suomessa ei moista kulttuuria ole, koska täällä kaikkia ihmisiä pyritään kohtelemaan tasa-arvoisina. Ei ole yllä olevia työntajia, jotka antavat työstä 700 euroa kuussa vaan tehdään oikein ja maksetaan veroa. Siksi me asutaan hyvinvointivaltiossa. Kannattais lukea uutisia esim Kreikan tilanteesta, niin ymmärtäisit enemmän.

Vierailija
13/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivousapua kun olin äitiyslomalla ja hoitovapaalla ja lastenhoitoapua kun lähdin töihin. Ja olen erittäin tyytyväinen ratkaisuihini. Ei tosiaan ole puupalttoossa taskuja, mutta satsaus elämän laatuun on jotain minkä saa itselleen pysyvästi, vaikkapa lisääntyneenä aikana lasten kanssa.

Vierailija
14/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten kotona tapahtuvan hoidon tukemiseksi, niin että aivan kaikkea ei tarvitse omasta pussista maksaa. Tai sitten sen veroedun. ENemmänkin saisi valtio tukea kotiavun palkkaamista. Onko se keneltäkään pois jos apua tarvitsevat sitä saavat ja joku saa työpaikan?

Vierailija
15/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voitaisiin karsia sossutukia kovalla kädellä. Hyvinvointivaltion rajat on tulleet vastaan! Vain työstä pitää saada rahaa!

milloinkohan se pohjoiseurooppalainen systeemi romahtaa. Kaikilla pitaisi olla samat tulot vaikka ei haluta kayda kouluja tai hankkia ammattia, samat rahat vaan vaikka mista luukulta. Ei jakseta edes miettia etta mista ne rahat sinne luukulle tulevat.

Monta kommenttia olen myos kuullut Olympialaisista. Ennenvanhaan palkinnoille paasivat neuvostoliittolaiset ja pohjoismaiset, nyt suurin osa mitaleista tuli P-Amerikkaan jopa hiihtolajeissa missa eivat ole koskaan ennen parjanneet. Taitaa olla alamaki jo alkanut.

Vierailija
16/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan niin väsynyttä ja ankeaa, mutta kuitenkin valmiita palkkaamaan joku toinen riistopalkalla vailla minkäänlaisia oikeuksia. PIIP mitä sontaa.Ihan oikeastiko te olisitte tuollaisia hyväksikäyttäjiä? Mutta totta vitussa, köyhää saa sortaa, juoppo se on kuitenkin.

Vierailija
17/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän se romahdus on tosiaan lähempänä kuin siellä. Meillä kun se budjettivaje vain kasvaa, eikös totta. :D

Vierailija
18/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että suurin osa ihmisistä ihan oikeasti haluaa tehdä töitä, sillä ilman työtä et ole mitään. Eivät kaikki työttömät loju sohvan pohjalla ryyppäämässä ja nauttimassa "ihanasta" elämästä.

Mutta se on kiva omaa kilpea kiillottaa, eikö? Ai, ja, en ole työtön.

Vierailija
19/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, että 99,999% ihmisistä ei asunut aiemminkaan kartanoissa palvelijoiden keskellä.

Vierailija
20/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on olemassa laki työsuhteista ja JHL:lla suositus kotitaloustyöntekijän palkoista ja työsuhteen ehdoista. Eiköhän ole ihan reilua jos niitä noudatetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä