Kertokaahan, miksi Suomessa ei hyväksytä kotiin apua?
Esim. kodinhoitajaa tms? Sehän oli ennen aika säännöllinen kulttuurikin meillä, että kotia hoito kodinhoitajat.
Mistä on tullut tämä "kaikki pitää tehdä itse, etkä ole äiti etkä mikään jos et hoida itse kersojasi, kotiasi, miestäsi, työtäsi.."
Tämä asia vain heräsi, kun kävimme tyttäremme luona Meksikossa, hän on siellä vaihdossa.
Siellä on ihan tavallista, että äiti on kotona, mies töissä ja kotiin on palkattu kodinhoitaja.
Täällä Suomessa äidit nääntyvät väsymykseen, siellä äidit hoitavat itseään. Olin aidosti hämmästynyt elämänmenosta. Elämä oli elämän makuista.
Tiedän toki, että moni asia Suomessa on paljon paremmin kuin Meksikossa -naisilla siis. Mutta miksi naisten pitää aina maksaa kaikesta niin kova hinta: Suomessa vapauden, äänestysoikeuden ja tasa-arvon hinta tuntuu olevan tuo nääntyminen kaiken taakan alle.
Miksi?
Kommentit (124)
Täällä ei suosita riistoa, eli työstä maksettava kunnon korvaus, myös kotiapulaisille.
Meinisitkö itse raatamaan muutamasta satasesta ja vielä maksaisit matkat, lasten tarhapaikat ja tietysti oman elämisesi asumisineen ja ruokineen. Myös kotihengettärillä on oma elämä.
kyllä monikin asia.
Esim. minä olen saanut varmaan äidinmaidossa (ja tämä oman äitinsä) sellaisen selviytymisenpakon, että naisen täytyy tulla omillaan toimeen ja mikään keskinkertaisuus ei riitä. Tosin voi olla henk.koht.ominaisuuksistakin kiinni, sillä tuo täydellisyydentavoittelu on monella tavalla ollut elämääni ihan pienestä asti. Kaikessa pitää menestyä ja pärjätä, hyvin.
Olen äärettömän huono pyytämään apua ja koen epäonnistuvani jos joudun sitä jostain syystä ottamaan vastaan. Lisäksi esim. läheisten suhteen on hieman sellainen olo, että jos otan apua vastaan olen kiitollisuudenvelassa tai on jonkinlainen velvollisuus antaa ko. ihmisen sekaantua elämään. Itsenäisyys ja riippumattomuus (siis naisella pitää olla myös omat rahat, oma toimeentulo, oma ammatti jne.) on myös tärkeää.
Lapset on minusta hoidettava pääsääntöisesti itse, paitsi jos on joku erityisen painava syy (kuntoutus, oma mielenterveys...) tai luonnollisesti työ tai opiskelu.
Kai tässä on myös joku sairas luterilainen mentaliteetti, esim. huvista ei voi nauttia ellei koe sitä tosissaan ansainneensa.
Mutta en sano, että olisin ainoa, meitä on muitakin. Mutta on paljon myös niitä, jotka ovat armollisempia itselleen. Ja yllättävän paljon niitä, jotka ajattelevat esim. päivähoidosta tyystin eri tavalla, oma jaksaminen on tärkeää. Samoin monet iloisesti kertovat, että isovanhemmat hoitavat todella paljon lastenlapsia ja miehen kanssa on laatuaikaa. Että en näkisi että Suomessa nykyään olisi enää vallalla itsepärjäämisen pakko, luulen että kaltaiseni jäävät vähitellen vähemmistöön, ja ehkä hyväkin niin. Omia rajojaan kun ei aina tunnista ja burn out on monella lähellä, kun työelämäkin on tosi vaativaa ja ei osata hellittää.
Uskomatonta tekstiä. Olen järkyttynyt, että te naiset olisitte valmiit ottamaan kotiapulaisen/orjan niinkuin monissa vähemmän kehittyneissä maissa ja poraatte sitä, että kun sille joutuu vielä maksamaankin. Ruvetkaa itse siihen hommaan! Oikein huonoa teki, kun joskus ulkomailla olen joutunut tätä kotiapulais systeemiä seuraamaan...
itse, koska minulla on muuta hommaa. Mikä sinua järkyttää niin kovasti siinä, että palkattaisiin toinen ihminen töihin? Silloin toisella olisi töitä ja itsellä vähemmän stressiä. Keneltä se olisi pois?
Mutta on aivan selvä asia, että jos ei tosiaankaan ole miljonääri, ei Suomessa voi palkata ihmistä useamman tonnin edestä kuukaudessa töihin. Samalla taas moni ihminen on vuosikausia ilman töitä, tästä jokainen maksaa veroissaan. Kuka voittaa? Mielestäni ei kukaan.
Pohjoismaisissa hiihtolajeissa mitaleista vain 4 Pohjois-Amerikkaan ja nuokin kaikki yhdistetystä!
Maastohiihdosta, mäkihypystä ja ampumahiihdosta eivät pohjoisamerikkalaiset saaneet yhtään mitalia.
Alppihiihdosta saivat mitaleita mutta niin on saatu aiemminkin.
Curling, short track, skeleton ym. taas on oikein pohjoisamerikkalaisten suosimia lajeja.
En nyt sanoisi että esimerkiksi Yhdysvaltain malli on parempi kuin Suomessa. Rikollisuus, epätasa-arvo koulutuksessa ja sairaanhoidossa rehottaa jne.
Elähän sinäkin vaikka muutama viikko minimipalkkalaisena Yhdysvalloissa ja tule sen jälkeen kehumaan kuinka mahtava maa on.
Suomessa sentään kaikille taataan kunnollinen elintaso, sairaanhoito, koulutusmahdollisuus (raha ei ratkaise)
Mutta pitäisikö tosiaan nyt kieltää
Täällä on menty sosiaalisessa tasa-arvossa jo niin pitkälle, että ministeritkin eroavat, kun ei ole varaa kotiapulaiseen ja ei jaksa sitten tehdä töitänsä (Sarkomaa keissi). Olisiko se niin kauheaa, jos lopetettaisiin se vuosikausien sossuntukien maksu ja pakotettaisiin ihmiset töihin esim. kotiapulaisiksi ja nurmikon leikkaajiksi? Ei siitä kaikille kahtatonnia kuussa, lomarahoja ja eläkettä pystyttäisi maksamaan. Mutta sellaista on elämä.
Kyllä voitaisiin karsia sossutukia kovalla kädellä. Hyvinvointivaltion rajat on tulleet vastaan! Vain työstä pitää saada rahaa!
milloinkohan se pohjoiseurooppalainen systeemi romahtaa. Kaikilla pitaisi olla samat tulot vaikka ei haluta kayda kouluja tai hankkia ammattia, samat rahat vaan vaikka mista luukulta. Ei jakseta edes miettia etta mista ne rahat sinne luukulle tulevat.
Monta kommenttia olen myos kuullut Olympialaisista. Ennenvanhaan palkinnoille paasivat neuvostoliittolaiset ja pohjoismaiset, nyt suurin osa mitaleista tuli P-Amerikkaan jopa hiihtolajeissa missa eivat ole koskaan ennen parjanneet. Taitaa olla alamaki jo alkanut.
hän saa asianmukaisen palkan ja kohtelun. Helppoa on ulkomailla asuvien kehua kuinka täällä saa täysipäiväisen orjan 100 eurolla kuussa. Samanlaiset orjatko he haluaisivat tännekin, satasen palkalla siivoamaan?
itse, koska minulla on muuta hommaa. Mikä sinua järkyttää niin kovasti siinä, että palkattaisiin toinen ihminen töihin? Silloin toisella olisi töitä ja itsellä vähemmän stressiä. Keneltä se olisi pois?
Mutta on aivan selvä asia, että jos ei tosiaankaan ole miljonääri, ei Suomessa voi palkata ihmistä useamman tonnin edestä kuukaudessa töihin. Samalla taas moni ihminen on vuosikausia ilman töitä, tästä jokainen maksaa veroissaan. Kuka voittaa? Mielestäni ei kukaan.
Olet siis sitä mieltä että työttömien pitäisi ryhtyä hyvinkin pienellä palkalla kotiapulaisiksi, jotta ei-miljonääritkin saisivat apulaisia kotiin vaikka heillä ei olisi edes varaa maksaa asianmukaista palkkaa apulaisille?
Tulisi sille kotiapulaiselle kalliiksi
- raataisi pienellä palkalla
- lapsille pitäisi hankkia hoitopaikka (se maksaa yhteiskunnalle)
- palkka ei edes riittäisi elämiseen eli pitäisi kuitenkin hakea toimeentulotukea
kun siitä pitää maksaa asuminen, ruoka, vaatteet ja kaikki muu. Loma-ajaltakaan ei palkkaa eli työssä pitäisi olla 365 vrk vuodessa...
Miksi haluat orjuuttaa ihmisiä? Ja aika ilkeästi oletat että sossun asukas on humalassa aamut. Huomaa kyllä että minkäänlaista ihmisarvoa et anna ihmisille, joita pidät itseäsi alempiarvoisina. Sinua palvelemaan kyllä kelpaavat nälkäpalkalla...
700e / kk puhtaana käteen ja ei sitten muuta. Saisi tosin päivittäin syödä minun maksamistani ruo´ista, eli tällainen työpaikkaetu tulisi. Lomalle pääsisi aina silloin, kun minullakin on lomaa, eli useampi viikko vuodessa olisi lomia. Lomien aikana en maksaisi palkkaa, kotiapulainen olisi täysin vapaa hankkimaan muita tuloja.
Kuka tulee töihin?
Niin arvelinkin, sossu maksaa paremmin. Ja saa olla aamut vapaasti krapulassa.
2 €/h ja työaika 14 h/vrk viikon jokaisena päivänä?
Nämä marjanpoimijia palkkaavat riistävät heitä ja pitävät orjina! Hauku heitä, eivät muuten ota suomalaisia koska ulkomaalaiset tulevat halvemmiksi. Ulkomaalaista poimijaa kun ei tarvitse pitää työntekijänä ja näin ollen heillä ei ole mitään työntekijän oikeuksia.
Nämä poimijat muuten itsekin pitävät työtä orjatyönä. Tätä sinä siis kannatat ja vielä toivot että joku suomalainen on niin hölmö että lähtee marjayrityksen poimijaksi?
Ulkomailta tulleet ovat ihmisiä, joille tällaisetkin työt Suomessa nykyään enää kelpaavat. Marjanpoimijatkin haetaan Thaimaasta. Sillä aikaa Suomen upea kantaväestö kouluttautuu jollekin huuhaa-alalle, töitä ei löydy tarjottimelta ja sitten pungerretaan putkessa 3-4 lasta, pistetään ne päiväkotiin, maataan päivät sohvalla, syödään sipsiä ja juodaan kaljaa ja valivalivalitetaan, kun yhteiskunta potkii päähän. Mutta esim. kotiapulaiseksi ei tällaisista ole, paljon mieluummin ollaan sossun rahoilla.
niin ehkä sinullekin aukenee millaista bisnestä marjastus nykyään on ja että suomalaisia poimijoita EI OTETA!
http://suomenmarjanpoimijat.kotisivukone.com/
Minulta ei sen perusteella kyllä tipu säälipisteitä suomalaisille marjanpoimijoille. Ainakin meillä on joka kesä torilla marjakauppiaita Suomesta, jotka myyvät aivan itsepoimimiaan marjoja. Eikä mikään estä kaikkia muitakin ihmisiä marjastamaan niin paljon, kuin vain jaksaa ja selkä kestää. Kimppakyydillä voi lähteä ja sankoa enempää välineitä ei todellakaan tarvita.
Jos suomalaiset ovat liian laiskoja poimimaan marjoja, niin jonkun kai se täytyy sekin tehdä. Suomen elintarviketeollisuus tarvitsee ne marjat. Ei tällaista ongelmaa ollut vielä 20 vuotta sitten. Ihmiset todellakin ovat laiskistuneet, ei voi muuta sanoa.
asuvana olen todella tyytyväinen siihen, ettei Suomessa ole läheskään yhtä suuria tuloeroja. Meksikolainen kaverini on asunut myös Suomessa ja kertoi, miten sai Nokialla töissä ollessaan 13,5e tunnissa. Täällä ei tule päivässä paljoa enempää. Toki rikkailla on täällä mahdollisuus palkata vaikka mitä apua, kun rahaa on moninkertaisesti keskimääräiseen nähden.
Arkipäivisin tuntuu kuin eläisin kuplassa yliopistolla rikkaiden meksikolaisten nuorten kanssa. Lukukausimaksut ovat monta tuhatta euroa ja vaikka stipendejä on tarjolla, niin aika harvojen herkkua opiskelu tuolla on. Viikonloppuisin pääsee sitten näkemään sitä toisenlaista elämää, jota en todellakaan kadehdi.
Niin ja alkuperäiseen ketjun ajatukseen palatakseni ymmärrän ettei monella ole mahdollisuutta palkata apua vaikka haluaisivatkin.
valtaavat alueet, poimivat raakana yms. Ammattimarjastajilta kuulet totuuden jos et sitä muuten usko, marjatilit ovat pienentyneet ulkomaalaisten poimijoiden takia, marjaa ei yksinkertaisesti riitä, poimijoita kyllä olisi.
Etkö sinä tajua mitä bisnestä nämä marjayritykset tekevät? Köyhien maiden poimijoiden avulla saadaan hinnat hyvin alhaisiksi, työntekijöitä kohdellaan huonosti, veroja ei makseta jne.
Olet sitä mieltä että mieluummin tällaista ulkomaalaisten hyväksikäyttöä kuin rehellistä työtä suomalaisille?
Tietenkään tällaista ongelmaa ei ollut 20 vuotta sitten kun marjojen hinnat olivat moninkertaisia. Näiden halpatyöläisten takia hinta laskee koko ajan.
Minulta ei sen perusteella kyllä tipu säälipisteitä suomalaisille marjanpoimijoille. Ainakin meillä on joka kesä torilla marjakauppiaita Suomesta, jotka myyvät aivan itsepoimimiaan marjoja. Eikä mikään estä kaikkia muitakin ihmisiä marjastamaan niin paljon, kuin vain jaksaa ja selkä kestää. Kimppakyydillä voi lähteä ja sankoa enempää välineitä ei todellakaan tarvita.
Jos suomalaiset ovat liian laiskoja poimimaan marjoja, niin jonkun kai se täytyy sekin tehdä. Suomen elintarviketeollisuus tarvitsee ne marjat. Ei tällaista ongelmaa ollut vielä 20 vuotta sitten. Ihmiset todellakin ovat laiskistuneet, ei voi muuta sanoa.
Suomi on aika hirveä paikka. Ja suomalaiset kansana kovin luotaantyöntäviä, asenne on just toi että itse pitää raataa, se on olevinaan jotain hienoa. ja Suomea ei sais yhtään arvostella eikä yrittää muuttaa muunlaiseksi, koska on epäisänmaallista arvostella Suomea ja "vanhassa vara parempi". YÖK!!! Kaiken muun kurjuuden lisäks täällä on puolet vuodesta pimeä ja kylmä, verot on hurjat mut palvelut heikot, kaikki on kallista ja kaikki (myös useat ihmiset) on rumaa. Voispa joku perustaa uuden maan jonnekin Karibian saarelle, missä olis trooppisen ihanaa, ja sinne valittais asumaan vain hyväkäytöksisiä, fiksuja ihmisiä. Pienellä työpanoksella (esim. jotain it-tukijuttuja etänä) sais upean elämän eksoottisia hedelmiä syöden ja auringosta nauttien.
Ihankuin maailmasta ei loytysi mitaan muuta maata, missa on yhta "surkea" ilmasto kuin Suomessa, tai ihmiset yhta "idiootteja"...
Aina saa kritisoida, kaikkea, kun sen tekee rakentavaksi. Itseasihan haukut, kun haukut suomalaisia, vai oletko sitten jotenkin niin ylivoimaisesti parempi kuin muut?
asuvana olen todella tyytyväinen siihen, ettei Suomessa ole läheskään yhtä suuria tuloeroja. Meksikolainen kaverini on asunut myös Suomessa ja kertoi, miten sai Nokialla töissä ollessaan 13,5e tunnissa. Täällä ei tule päivässä paljoa enempää. Toki rikkailla on täällä mahdollisuus palkata vaikka mitä apua, kun rahaa on moninkertaisesti keskimääräiseen nähden. Arkipäivisin tuntuu kuin eläisin kuplassa yliopistolla rikkaiden meksikolaisten nuorten kanssa. Lukukausimaksut ovat monta tuhatta euroa ja vaikka stipendejä on tarjolla, niin aika harvojen herkkua opiskelu tuolla on. Viikonloppuisin pääsee sitten näkemään sitä toisenlaista elämää, jota en todellakaan kadehdi. Niin ja alkuperäiseen ketjun ajatukseen palatakseni ymmärrän ettei monella ole mahdollisuutta palkata apua vaikka haluaisivatkin.
Kylla menisi tallakin palstalla aika monen mamman sormi suuhun, jos paivahoidosta/peruskoulusta/lukiosta/yliopistosta alettaisiin peria niita todellisia kuluja vastaavia lukukausimaksuja.
Itse asun Aasiassa, on sita kotiapuakin ;-) (siinakin on hyvat ja HUONOT puolensa). Juttelin yhtena paivana taksikuskin kanssa. Han kertoi, etta han joutuu ajamaan 8 tuntia taksia ennenkuin alkaa tienata "omaa" rahaa (eli noin 8 tunnin ansiot menevat auton vuokraan). Osta siina sitten rahoilla asunto, ruokaa poytaan ja kouluta lapset (kun ei ole taysin ilmaista systeemia kuten Suomessa)....
Esim. kodinhoitajaa tms? Sehän oli ennen aika säännöllinen kulttuurikin meillä, että kotia hoito kodinhoitajat. Mistä on tullut tämä "kaikki pitää tehdä itse, etkä ole äiti etkä mikään jos et hoida itse kersojasi, kotiasi, miestäsi, työtäsi.." Tämä asia vain heräsi, kun kävimme tyttäremme luona Meksikossa, hän on siellä vaihdossa. Siellä on ihan tavallista, että äiti on kotona, mies töissä ja kotiin on palkattu kodinhoitaja. Täällä Suomessa äidit nääntyvät väsymykseen, siellä äidit hoitavat itseään. Olin aidosti hämmästynyt elämänmenosta. Elämä oli elämän makuista. Tiedän toki, että moni asia Suomessa on paljon paremmin kuin Meksikossa -naisilla siis. Mutta miksi naisten pitää aina maksaa kaikesta niin kova hinta: Suomessa vapauden, äänestysoikeuden ja tasa-arvon hinta tuntuu olevan tuo nääntyminen kaiken taakan alle. Miksi?
Jos on rahaa kodinhoitaja palkata, niin voihan sen palkata. Harvalla vain varaa sellaiseen on. Onhan monella jo kuitenkin siivooja.
Minä kun luulin, että johtuu hintatasosta.
Meksikossa saa tod. näk. kodinhoitajan samalla hinnalla kotiin kuin mitä täällä maksaa yksi päivähoitopaikka.
asuvana olen todella tyytyväinen siihen, ettei Suomessa ole läheskään yhtä suuria tuloeroja. Meksikolainen kaverini on asunut myös Suomessa ja kertoi, miten sai Nokialla töissä ollessaan 13,5e tunnissa. Täällä ei tule päivässä paljoa enempää. Toki rikkailla on täällä mahdollisuus palkata vaikka mitä apua, kun rahaa on moninkertaisesti keskimääräiseen nähden. Arkipäivisin tuntuu kuin eläisin kuplassa yliopistolla rikkaiden meksikolaisten nuorten kanssa. Lukukausimaksut ovat monta tuhatta euroa ja vaikka stipendejä on tarjolla, niin aika harvojen herkkua opiskelu tuolla on. Viikonloppuisin pääsee sitten näkemään sitä toisenlaista elämää, jota en todellakaan kadehdi. Niin ja alkuperäiseen ketjun ajatukseen palatakseni ymmärrän ettei monella ole mahdollisuutta palkata apua vaikka haluaisivatkin.
Kylla menisi tallakin palstalla aika monen mamman sormi suuhun, jos paivahoidosta/peruskoulusta/lukiosta/yliopistosta alettaisiin peria niita todellisia kuluja vastaavia lukukausimaksuja.
Itse asun Aasiassa, on sita kotiapuakin ;-) (siinakin on hyvat ja HUONOT puolensa). Juttelin yhtena paivana taksikuskin kanssa. Han kertoi, etta han joutuu ajamaan 8 tuntia taksia ennenkuin alkaa tienata "omaa" rahaa (eli noin 8 tunnin ansiot menevat auton vuokraan). Osta siina sitten rahoilla asunto, ruokaa poytaan ja kouluta lapset (kun ei ole taysin ilmaista systeemia kuten Suomessa)....
Minä en myöskään todellakaan haluaisi Suomeen samanlaista systeemiä kuin täällä. Joo, apulaisen saa taidoista riippuen 70-200 eurolla kuussa, mutta vastineeksi siitä saa sitten mm. turvattomat olot, kun tuloerot ovat niin hurjat (ei täälläkään kukaan todellakaan elätä itseään kunnolla alle 200 euron kuukausituloilla).
Ehdottomasti parempi on, että jokaisella yhteiskunnassa on varaa kouluttaa lapsensa, asua kunnon asunnossa, saada terveydenhuoltoa tai ihan vaan olla kuolematta nälkään... Töitähän nämä apulaisen palkalla olevat toki tekevät paljon, laiskoja eivät ole, mutta ei ole mahdollisuuttakaan, jos meinaa hengissä pysyä.
Ruikuttajien ja "surkeista" Suomen oloista valittavien tekisi varmaan ihan hyvää joskus matkustaa mihin tahansa maahan, jossa muillakin kuin ökyrikkailla on varaa palkata kokopäiväisiä apulaisia...
että siellä riittää köyhiä palkattavaksi kotiapulaisiksi. En todellakaan toivo sellaista kulttuuria ja elämää Suomeen jossa toinen on ääriköyhä ja toisella rahaa vaikka kuinka.
Suomessa sen kotiapulaisen pitää palkallaan pystyä kustantamaan itselleen talvilämmin asunto nykyaikaisine mukavuuksineen, Meksikossa tuskin on näin.
Toki jos jollakin on varaa maksaa apulaiselleen kunnollinen palkka, niin sinänsä en asiaa vastusta. Harvemmalla kuitenkaan näin taitaa olla. Etenkin kun vaimo itse saa saman palkan kuin mitä sitten sille apulaiselleen pitäisi maksaa.
Parempi yhteiskuntarauhan kannalta lienee kuitenkin tällainen vähän tasa-arvoisempi malli.
mutta eipä tullut sellaista kuvaa että mammat haluaisivat reilua peliä pelätä. Sehän maksaa liikaa.