Kertokaahan, miksi Suomessa ei hyväksytä kotiin apua?
Esim. kodinhoitajaa tms? Sehän oli ennen aika säännöllinen kulttuurikin meillä, että kotia hoito kodinhoitajat.
Mistä on tullut tämä "kaikki pitää tehdä itse, etkä ole äiti etkä mikään jos et hoida itse kersojasi, kotiasi, miestäsi, työtäsi.."
Tämä asia vain heräsi, kun kävimme tyttäremme luona Meksikossa, hän on siellä vaihdossa.
Siellä on ihan tavallista, että äiti on kotona, mies töissä ja kotiin on palkattu kodinhoitaja.
Täällä Suomessa äidit nääntyvät väsymykseen, siellä äidit hoitavat itseään. Olin aidosti hämmästynyt elämänmenosta. Elämä oli elämän makuista.
Tiedän toki, että moni asia Suomessa on paljon paremmin kuin Meksikossa -naisilla siis. Mutta miksi naisten pitää aina maksaa kaikesta niin kova hinta: Suomessa vapauden, äänestysoikeuden ja tasa-arvon hinta tuntuu olevan tuo nääntyminen kaiken taakan alle.
Miksi?
Kommentit (124)
että kodinhoitajat ovat mahdollisia maissa, joissa tuloerot ovat todella suuret. Itse kannatan tasa-arvoisempaa tulonjakoa (kokemusta on, myös kokopäiväisestä kotiapulaisesta).
Monessa perheessä Suomessa tekee varmaankin tiukkaa palkata siivoojaa edes silloin tällöin, varsinkin, jos toinen vanhemmista on kotona. Toki asenteetkin ovat paljolti sellaisia, että asiat pitää tehdä itse, sitä en kiellä ollenkaan. Mutta asenteet ovat kyllä varmasti vähitellen muuttumassa, esim. tuo siivoojan palkkaaminen ei omassa tuttavapiirissäni ole mitenkään harvinaista, eikä myöskään paheksuttua.
En tunne ketään, en ristin sielua, jolle olisi pakkomielle tehdä kaikki itse! Jopa yh-ystäväni, pienellä palkalla, palkkasi siivoojan. Ja kuka tahansa ottaisi mitä tahansa apua - jos vain rahaa olisi. Sitä paitsi, kyllähän tämä yleistynyt virikehoito on juuri sitä avun ottamista vastaan!
Vai onko tämä aluekysymys? Minä olen siis Helsingistä.
Sillähän se maailma pelastuu että jokaisella on oma kotiorja.
Esim. kodinhoitajaa tms? Sehän oli ennen aika säännöllinen kulttuurikin meillä, että kotia hoito kodinhoitajat.
Mistä on tullut tämä "kaikki pitää tehdä itse, etkä ole äiti etkä mikään jos et hoida itse kersojasi, kotiasi, miestäsi, työtäsi.."
makuista.Mutta miksi naisten pitää aina maksaa kaikesta niin kova hinta: Suomessa vapauden, äänestysoikeuden ja tasa-arvon hinta tuntuu olevan tuo nääntyminen kaiken taakan alle.
Miksi?
Luterilainen moraali, liian pitkä aika siitä kun Suomessa oli vielä tavallista pitää kotiapua... ja se fakta, että kotiapua oli ehkä varakkaimmalla 10 prosentilla väestöstä (kartanoiden omistajilla, kirkkoherroilla jne.). Totta kai nykyään pitäisikin jakaa vaurauttaan myös niin, että palkkaisi siivoojan; työllistäisi ihmisen ja saisi itse arvokasta vapaa-aikaa.
Luterilaisuus ja tottumattomuus estää. Voi voi. Meilläkin mies nikotteli vastaan, vastusti ajatusta että vieras nainen tulee ronkkimaan sen likaisia kalsareita. :D No nyt meillä käy siivooja, kun asuimme vuosikausia ensin ulkomailla ja näimme mitä se on.
Maaseudulla ei ole tarjontaa edullisista siivoojista/ lumenluojista/ muista apulaisista. Pk seudulla muista kulttuureista tulleet ihmiset ymmärtäyät, että yritteliäisyys kannattaa ja esim. thaimaalaisilla ei ole suurta kynnystä tulla toiselle töihin. Minä taas olen tuo äskeinen kirjoittaja, jolla ei ole varaa maksaa siivoojalle, koska asun pienellä paikkakunnalla, jolla ei ole tarjontaa. Työttömiä ja sossun elättejä kyllä riittää, mutta minulla ei ole rahaa palkata heitä, koska heidän sosiaaliuransa tuottaa heille niin suuret tulot, ettei minusta ole niihin palkkoihin kilpailemaan.
Sillähän se maailma pelastuu että jokaisella on oma kotiorja.
Ihan palkatusta tyovoimasta keskustellaan.
Minun ystäväni Suomessa on kyllä kasvatettu pienestä pitäen tekemään kaikki itse. Myös virikehoito on kauhistus, vaikka äiti olisi kuoleman kielissä. Minusta se on kauhean surullista. : (
Oma äitinikin (ilmeestä päätellen) aluksi ihmetteli siivoojaani ja au pairia, mutta huomasi sitten kyllä, miten kätevää oli, kun sai keskittyä siivouksen sijasta lapsiin.
Nyt minulla ei itse asiassa ole minkäänlaista kotiapua tällä hetkellä. Vanhin lapsi on koulussa (naapuri vie), keskimmäinen esikoulussa (toinen naapuri vie, minä haen oman ja naapurin lapsen) ja minä makoilen kotona vauvan kanssa.
Hienoa, jos suomalaisetkin ovat heräämässä todellisuuteen ja äidit "saavat" helpottaa elämäänsä kaikin tavoin. Vanhemmuus on kautta aikojen ollut yhteisön tukemaa, ei se biologinen ihmisyys nykypäivänäkään ole mihinkään sieltä hävinnyt. Homo sapiens on laumaeläin ja kärsii yksin. ; )
oli Suomessa yleisesti muillakin kuin kartanoiden omistajilla!
Jokaisessa maatalossahan oli rengit ja piiat, kaupunkiperheiden lastehoitajina oli nuoria tyttöjä. Että tämä nykyajan meno "kaikki itse" -systeemillä on kyllä tuoreempi aikaansaannos. Ja todella valitettava sellainen.
Mielestäni siivousavun ja -kotiavun palkkaamisessa ei ole mitään pahaa. Sillähän on päinvastoin vielä työllistävä vaikutus tässä laman keskellä. Jokapaikassa tuota apua vaan kun ei ole saatavissa, edes maksua vastaan.
t. se joka kaipaa takaisin ulkomaille ja on täysin v...tuuntunut tähän raatamiseen ja elämän ankeuteen!
kohdella perheitaan huonosti? Esim. Intiassa miehen status nakyy perheesta ja vaimosta.
Mutta kun se on todellakin rahakysymys. Kokopäiväinen lastenhoitaja, joka vielä siivoaisi ja tekisi muita hommia sillä aikaa, kun vanhemmat ovat töissä tulee niin kalliiksi, ettei siihen ole Suomen elinkustannuksilla lähes kenelläkään varaa. Miljonääri pitäisi olla, että tällaisen voisi itselleen palkata. Ainoa mahdollisuus olisi palkata joku ulkomainen au pair.
kotiapulaisen palkka on yhtä paljon kuin minä saan kuussa palkkaa. Siis kun maksaisin kotiavun kuukausipalkan ja eläke- ja vakuutuskulut, niin just ja just - ehkä - saisin oman hyvähkön nettopalkkani riittämään hänen palkkaukseen.
Ainakaan meillä. Miehellä on vaativa työ, jonka jälkeen hän iltaisin auttaa lastenhoidossa ja kotihommissa. Mutta... Kun ne illat on työpäivän päälle niiiiin lyhyitä, että koko ilta menee niihin siivous- ja lastenhoitohommiin. Missäs välissä sitä suhdetta hoidetaan?
Eli hattua nostan kyllä miehelleni. Yhtä piipussa ja elämän rutiineihin uponneena on hänkin. Kiitos Suomen poliitikot! Hyvin vedätte lapsipeheet eron- ja ahdistuksen partaalle. Eli tämä nykysysteemi siis rasittaa KOKO perhettä, ei vain naista.
T. se, joka siis edelleen kärsii Suomalaisesta systeemistä ja nostaa kytkintä mieluusti heti seuraavan sopparin ilmaantuessa
Mutta kun se on todellakin rahakysymys. Kokopäiväinen lastenhoitaja, joka vielä siivoaisi ja tekisi muita hommia sillä aikaa, kun vanhemmat ovat töissä tulee niin kalliiksi, ettei siihen ole Suomen elinkustannuksilla lähes kenelläkään varaa. Miljonääri pitäisi olla, että tällaisen voisi itselleen palkata. Ainoa mahdollisuus olisi palkata joku ulkomainen au pair.
au pairin kohdallakin ongelma on se, että sille pitäisi pystyä tarjoamaan oma huone. Asumiskustannukset ovat sen verran kalliita, että monellakaan ei ole siihen mahdollisuutta.
mikä mielestänne olisi hyvä palkka tällaiselle kotiapulaiselle?
En kestä niitä minikopperoita. Jopa Ruotsissa asutaan paljon väljemmin.
au pairin kohdallakin ongelma on se, että sille pitäisi pystyä tarjoamaan oma huone. Asumiskustannukset ovat sen verran kalliita, että monellakaan ei ole siihen mahdollisuutta.
ole lapsiystävällinen maa!
lapsiystävällisyys liittyy kotiavun palkkaamiseen?
700e / kk puhtaana käteen ja ei sitten muuta. Saisi tosin päivittäin syödä minun maksamistani ruo´ista, eli tällainen työpaikkaetu tulisi. Lomalle pääsisi aina silloin, kun minullakin on lomaa, eli useampi viikko vuodessa olisi lomia. Lomien aikana en maksaisi palkkaa, kotiapulainen olisi täysin vapaa hankkimaan muita tuloja.
Kuka tulee töihin?
Niin arvelinkin, sossu maksaa paremmin. Ja saa olla aamut vapaasti krapulassa.
lastensa kanssa. Ihan vain aluksi...
Ja jos yhteiskunta tukisi tätä kotiavunpalkkaamiseta sen sijaan, että niillä rahoilla hyysätään pakolaisia ja sosiaalipummeja, lasten kasvua tuettaisiin konkreettisesti. Perheiden yhteinen aika lisääntyisi, todennäköisesti avioerot vähenisivät ja elämästä tulisi positiivisempaa ja tämä jos mikä vaikuttaisi suomalaisten lasten kasvuun ja kehitykseen.
Olen kyllä usein miettinyt Suomeen muuttoa, mutta... Niin moni asia epäilyttää, että taidan jäädä tänne Irlantiin laman keskelle kärvistelemään kuitenkin. ; )
Täälläpäin äitien oletetaan automaattisesti haluavan helpottaa arkeaan kaikin mahdollisin tavoin. Maksuton esikoulukin alkaa 3 -vuotiaana, jotta äidit saavat levätä. Useimmilla on au pair, siivooja tai vähintään oma äiti apuna. Yhteisöllisyys rulettaa muutenkin, kaikki kuskaavat toistensa lapsia joka paikkaan, naapurit tuntevat toisensa hyvin ja apua saa pyytää.
Kumpi painaakaan vaakakupissa enemmän: Suomen suhteellisen toimiva sosiaaliturva, mutta yhteisöllisyyden puute vai huonohko sos. turva, mutta turvallinen yhteisö, jossa et jää yksin?