Kertokaahan, miksi Suomessa ei hyväksytä kotiin apua?
Esim. kodinhoitajaa tms? Sehän oli ennen aika säännöllinen kulttuurikin meillä, että kotia hoito kodinhoitajat.
Mistä on tullut tämä "kaikki pitää tehdä itse, etkä ole äiti etkä mikään jos et hoida itse kersojasi, kotiasi, miestäsi, työtäsi.."
Tämä asia vain heräsi, kun kävimme tyttäremme luona Meksikossa, hän on siellä vaihdossa.
Siellä on ihan tavallista, että äiti on kotona, mies töissä ja kotiin on palkattu kodinhoitaja.
Täällä Suomessa äidit nääntyvät väsymykseen, siellä äidit hoitavat itseään. Olin aidosti hämmästynyt elämänmenosta. Elämä oli elämän makuista.
Tiedän toki, että moni asia Suomessa on paljon paremmin kuin Meksikossa -naisilla siis. Mutta miksi naisten pitää aina maksaa kaikesta niin kova hinta: Suomessa vapauden, äänestysoikeuden ja tasa-arvon hinta tuntuu olevan tuo nääntyminen kaiken taakan alle.
Miksi?
Kommentit (124)
maksaa siivoojalle 35€/h ja mä luulen, että ollaan molemmin puolin tyytyväisiä. Me saadaan siitä 60% kotitalousvähennys (puhumattakaan ihan konkreettisesta helpotuksesta perheellemme)ja kyllä koska hän on yksityinen yrittäjä niin saa siitä kulujen jälkeenkin ihan hyvän tuntiliksan itselleen.
nyt on pari kertaa käynyt siivooja. Olen itse töissä n. 4päivää/kk ja kolme lasta eli olen osa-aikainen kotiäiti. Mies haluaa, että siivooja kävisi, ettei minun tarvitsisi raataa ;) ihana mies, näillä sanoilla hän viimeeksi sanoi kun siivosin kotia hiki hatussa, (siivooja lomalla).
Hän ei pimitä rahoja, saan ostaa mitä vain (emme ole rikkaita kuitenkaan vaan iso velka, juuri ja juuri tulemme toimeen, mutta emme näe nälkääkään).
Silti minua hävettää kertoa että siivooja käy, ja huomaan jopa naapurien silmistä mikä kateuden verho silmien eteen tulee. Suosittelin naapurinäidillekin apua joka aina valittaa kolmen pojan äitinä siivoamista, että ota minulta siivooja sitten ei kuitenkaan ota, sillä mielummin itse siivoaa ( ja valittaa). hän ei edes ehdi harrastaa itse mitään eikä vieä 4v lastaan ulos. Meillä kävi aikaisemminkin siivooja, kun asuimme ulkomailla. siellä jouduin ottamaan myös lastenhoitajia, tukeutumaan puolituttuihin pakon sanelemana. ehkä siksi kynnys ottaa apua on piemempi. meillä käy paljon lastenhoitajia, koska ei täällä suomessakaan ole isovanhempia, kummeja tai sisaria lähellä apuna.
joistakin se tuntuu käsittämöttämältä ja joku jopa sanoo että miten voin noin pienen jättää vieraan hoitoon (kun on pakko).
joka harrastaa työssä piipahtelua.
eikä täällä se "handyman" tai kotiapulainen voi edes tulla toimeen samalla summalla kuin siellä. Missä tämän apulaisen perhe esim. asuisi ilman kunnon palkkaa? Otatteko teille asumaan?
meille myös. Mitäköhän kodinhoitaja tienaa ? 1500 euroa - 2000 euroa ? Ei taida riittää. Kun palkkaan työntekijän, maksan päälle 40 % kaiken maailman veroja, eli 2000 euron palkan päälle saan maksaa valtiolle ja kunnalle niin paljon ettei minun nettopalkkani enää riitä. Miksi minä olen töissä ja kotona on joku tekemässä töitä ja tämä maksaa minulle enemmän kuin tienaan. Kyllä tässä tapauksessa minä jäisin mielummin kotiin ja hoitaisin kodinhoitajan työn. Ja kyllä, verotuksessahan on tultu vastaan, kodinsiivousta ja laittoa tuetaan verotuksen muodossa 40 % omavastuulla. Hissikuluista valtio maksaa puolet jne. Yli puolilla ystävistäni käy siivooja kotona ja lisäksi yhdellä ystävälläni on kolmoset ja he saivat lastenhoitajan tällä á 250 euroa kuussa per lapsi kaupungilta. Se on musta tosi hyvä tuki ! Mieheni työn kanssa tunnen paljon perheitä, jotka ovat muuttaneet Aasiaan. Heillä on kaikilla kodinhoitaja, lastenhoitaja ja joku handy-man yleismies-Jantunen. Kukaan ei kerro suoraan minkä verran nämä maksaa, mutta sokea kanakin tajuaa että puhutaan taatusti aivan eri hintatasosta kuin Suomessa. Mun äitikin on joutunut menemään piikomaan pikkulikkana. Kotona oli 7 muuta lasta ja pappa oli rintamalla. Ja taatusti palkka oli vatsa täyteen ruokaa ja siinä kaikki. Siksi Suomessa ei moista kulttuuria ole, koska täällä kaikkia ihmisiä pyritään kohtelemaan tasa-arvoisina. Ei ole yllä olevia työntajia, jotka antavat työstä 700 euroa kuussa vaan tehdään oikein ja maksetaan veroa. Siksi me asutaan hyvinvointivaltiossa. Kannattais lukea uutisia esim Kreikan tilanteesta, niin ymmärtäisit enemmän.
ei voi kuin nauraa tällaisille kommentteille :-)
Se valtio on menossa kohti konkurssia, jollaista ei ole ennen nähty. Hieno systeemi, my ass.
USA:ssa juuri ihmetellaan etta
Täällä on menty sosiaalisessa tasa-arvossa jo niin pitkälle, että ministeritkin eroavat, kun ei ole varaa kotiapulaiseen ja ei jaksa sitten tehdä töitänsä (Sarkomaa keissi). Olisiko se niin kauheaa, jos lopetettaisiin se vuosikausien sossuntukien maksu ja pakotettaisiin ihmiset töihin esim. kotiapulaisiksi ja nurmikon leikkaajiksi? Ei siitä kaikille kahtatonnia kuussa, lomarahoja ja eläkettä pystyttäisi maksamaan. Mutta sellaista on elämä.
Kyllä voitaisiin karsia sossutukia kovalla kädellä. Hyvinvointivaltion rajat on tulleet vastaan! Vain työstä pitää saada rahaa!
milloinkohan se pohjoiseurooppalainen systeemi romahtaa. Kaikilla pitaisi olla samat tulot vaikka ei haluta kayda kouluja tai hankkia ammattia, samat rahat vaan vaikka mista luukulta. Ei jakseta edes miettia etta mista ne rahat sinne luukulle tulevat. Monta kommenttia olen myos kuullut Olympialaisista. Ennenvanhaan palkinnoille paasivat neuvostoliittolaiset ja pohjoismaiset, nyt suurin osa mitaleista tuli P-Amerikkaan jopa hiihtolajeissa missa eivat ole koskaan ennen parjanneet. Taitaa olla alamaki jo alkanut.
tässä sen näkee heti miten kateelliset ja pienisieluiset naiset hyökkäävät muiden kimppuun...
t. osa-aikainen työntekijä
en saa kotihoidontukea, lapset ovat hoidossa niinä päivinä kun olen töissä. Ja kyllä nautin tästä sillä en todellakaan halua olla töissä klo 8-17 joka päivä ja lapset isosa meluavassa tarharyhmässä ....ehkä ajattelen enemmän lapsiani, kuin itseäni, kerta se mahdollisuus minulla kerran on. Ja ihana mies, joka tukee minua, eikä pakota töihin, kuten niin monen muun tiedän tekevän vastoin äidin tahtoa.
Ja kyllä saan hyvän korvauksen työstäni, ettei tarvitsekaan olla töissä enempää ;=)
vaan näkemyksestä hyvästä yhteiskunnasta. Tässä on käsittääkseni melko tukeva enemmistön konsensus siitä, että suomalainen yhyteiskuntamalli on parempi kuin meksikolainen.
joka piipahtaa töissä pari kertaa kuussa. Vaikka päälläsi seisoisit niin tämä on tosiasia. Ei siihen kateutta tarvtse sotkea.
kotirouva, heh ;)
vaihtoehtoni on olla kotona 100% ja saada kotihoidontukea kolmesta alle kouluikäisestä. Käyn nyt töissä osa-aikaisesti, ja saan tasan saman rahan käteen, kuin että olisin kotona ja itse hoidan lapseni. Mutta valitsen itse sen, että haluan olla työelämässä mukana, vaikkakin moni mielummin olisi kotona kunnes valtion tuki loppuu.
Olisinko minä täysin kotona ollessani sitten kotiäiti, vaan en kotirouva??? Mikä ero näillä on?
Vai käsitykseni yhteiskunnasta. Teet niin tai näin, teet aina väärinpäin!
mutta eipä tullut sellaista kuvaa että mammat haluaisivat reilua peliä pelätä. Sehän maksaa liikaa.
Suomessa on olemassa laki työsuhteista ja JHL:lla suositus kotitaloustyöntekijän palkoista ja työsuhteen ehdoista. Eiköhän ole ihan reilua jos niitä noudatetaan.
Tässähän on todettu pelkästään se, että kodinhoitajan palkkaaminen maksaa Suomessa liikaa. Joko tuloerojen kasvattamista tai reippaasti yhteiskunnan tukea palkkaamiseen, jos haluttaisiin lisätä mahdollisuuksia käyttää tämänkaltaisia palveluita.
neljänä päivänä kuukaudessa, sinusta ei millään ilveellä saa työssäkäyvää äitiä.
Sinä olet kotirouva, joka harrastaa töissä piipahtelua.
Miksi ihmeessä vänkään jotain muuta? Häpeätkö ratkaisuasi vai mikä mättää?
Sitäpaitsi on ihan pönttöä toimia kuin sinä. Mikset palkkaa hoitajaa kotiin. Siinä olisi rahallisestikin sitten järkeä. Tuolla sinun tavallasi kyse todella on harrastuksesta.
"MInä maksaisin kotiapulaiselle 700e / kk puhtaana käteen"
Meillä perhe 2 aikuista + 2 lasta. Asutaan vuokralla 3 h + k. Vuokra 740 euroa/kk. Toi 700 euroa/kk on ihan törkeän pieni summa. Ei se riittäisi edes meidän vuokraan. Jos molemmat vanhemmat tienaisivat tuon niin ei sillä kyllä lapsiperhe eläisi. Niillä kotiapulaisillakin voi olla lapsia. Ja kyllä työssäkäyvällä pitäisi olla yhteen autoon varaa perhettä kohti. Riittäisikö sinulle palkaksi 700 euroa/kk?
omat lapsensa ja maksaa vuokransa ja laskunsa. Ihan vain sen takia, että sinä saisit kotiapua.
Tää kuulostaa kyllä jo vapaaehtoistyöltä:)
Tiiätkö, mää en päästäis edes mun omaa tyttöä tekemään töitä noin huonolla palkalla. Siivojana tienaa sentään 1400 euroa kuussa.
700e / kk puhtaana käteen ja ei sitten muuta. Saisi tosin päivittäin syödä minun maksamistani ruo´ista, eli tällainen työpaikkaetu tulisi. Lomalle pääsisi aina silloin, kun minullakin on lomaa, eli useampi viikko vuodessa olisi lomia. Lomien aikana en maksaisi palkkaa, kotiapulainen olisi täysin vapaa hankkimaan muita tuloja.
Kuka tulee töihin?
Niin arvelinkin, sossu maksaa paremmin. Ja saa olla aamut vapaasti krapulassa.
Niin moni äiti joutuisi myymään oman lapsensa seksiorjaksi ja kotiapulaiseksi rikkaampaan perheeseen.
Eli lisää tuloeroja ja köyhiä niin voidaan pakottaa ne tekemään mitä tahansa ruokansa eteen. Sosiaaliavut pois niin jo alkaa riittää nuoria tyttöjä miesten viihdykkeeksi ja mammojen lattioiden kiillottamiseen.
Jos ei riitä, on syytä joko;
A) salakuljettaa maahan laiton kotiorja riistettäväksi
B) muuttaa maahan (esimerkiksi Meksikoon), jossa tuloerot ovat niin suuret, että joku nälkärajalla elävä on valmis hoitamaan kotiasi puolestasi todella pienellä palkalla
C) pyrkiä hankkimaan lisää tulojaSiitä vaan palkkaamaan siivoojia ja kotiapulaisia! Minulla ei ainakaan ole mitään sitä vastaan, vaikka olenkin äänestänyt joskus jopa vasemmistoliittaista ehdokasta.
että eivät suostu kotiorjiksi Espooseen tuollaisella liksalla.
"Meillä on ollut lastenhoitaja kotona. Samaten meillä käy siivooja. Suomessa on vain todella vaikea löytää hyvää henkilökuntaa tällaisiin töihin! Ette uskokaan millaista porukka on tarjolla..."
Tämäpä tässä. Haukutaan, kun ihmiset elää sossun tuilla, mutta sitten kukaan ei huoli töihin. Sossun rahoilla olet pummi, mutta kukaan ei halua palkata. Koulutusta ei ole, kun opiskelu ei onnistu (on yritetty!). Ainoat hommat mitä voisi tehdä ilman koulutusta, on nämä lasten vahtimiset yms. kotityöt. Näihinkään töihin ei kelpaa. Suomessa ollaan liian nirsoja. Pitää saada parasta, mutta kunnon palkaa ei haluta maksaa.
suomalainen meno. Asutaan yhdessa avo- tai avioliitossa MUTTA mies pitaa tienaamansa rahat itsellaan, vaimo vahista tuistaan ostaa ruokaa ja lastentarpeita, siivoaa ja huoltaa kodin ja elaa koyhyydessa. Miehella on varaa matkustaa ja harrastaa mutta perheella ei.
Kun ero tulee (ja tuleehan se tuollaisella meiningilla) nainen jaa tyhjan paalle. Paivaakaan en suostuisi enaa suomalaisena naisena elamaan.
Enpä muista, että meilläkään mies ois ostanut lapsille vaatteen vaatetta. Itsellä ei ole rahaa ostaa vaatteita itselle, mutta mies ostelee keräilykelloja... :S
ja miten sillä elättäisi perheen?!
t. ihmettelevä hyväosainen
Samaten meillä käy siivooja.
Suomessa on vain todella vaikea löytää hyvää henkilökuntaa tällaisiin töihin! Ette uskokaan millaista porukka on tarjolla...