Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaahan, miksi Suomessa ei hyväksytä kotiin apua?

Vierailija
01.03.2010 |

Esim. kodinhoitajaa tms? Sehän oli ennen aika säännöllinen kulttuurikin meillä, että kotia hoito kodinhoitajat.

Mistä on tullut tämä "kaikki pitää tehdä itse, etkä ole äiti etkä mikään jos et hoida itse kersojasi, kotiasi, miestäsi, työtäsi.."

Tämä asia vain heräsi, kun kävimme tyttäremme luona Meksikossa, hän on siellä vaihdossa.

Siellä on ihan tavallista, että äiti on kotona, mies töissä ja kotiin on palkattu kodinhoitaja.

Täällä Suomessa äidit nääntyvät väsymykseen, siellä äidit hoitavat itseään. Olin aidosti hämmästynyt elämänmenosta. Elämä oli elämän makuista.

Tiedän toki, että moni asia Suomessa on paljon paremmin kuin Meksikossa -naisilla siis. Mutta miksi naisten pitää aina maksaa kaikesta niin kova hinta: Suomessa vapauden, äänestysoikeuden ja tasa-arvon hinta tuntuu olevan tuo nääntyminen kaiken taakan alle.

Miksi?

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ihan kynnysmatoiksi pitää heittäytyä (siis nämä tapaukset että äiti esim. äitiyslomalla kituuttaa ja mies törsää rahaa ympäriinsä kaikkeen muuhun paitsi kotiin ja lapsiin).

Näinhän se menee

suomalainen meno. Asutaan yhdessa avo- tai avioliitossa MUTTA mies pitaa tienaamansa rahat itsellaan, vaimo vahista tuistaan ostaa ruokaa ja lastentarpeita, siivoaa ja huoltaa kodin ja elaa koyhyydessa. Miehella on varaa matkustaa ja harrastaa mutta perheella ei. Kun ero tulee (ja tuleehan se tuollaisella meiningilla) nainen jaa tyhjan paalle. Paivaakaan en suostuisi enaa suomalaisena naisena elamaan.

Enpä muista, että meilläkään mies ois ostanut lapsille vaatteen vaatetta. Itsellä ei ole rahaa ostaa vaatteita itselle, mutta mies ostelee keräilykelloja... :S

Vierailija
62/124 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miten sillä elättäisi perheen?!

t. ihmettelevä hyväosainen

Mutta ei sillä perhettä elätettäisi eikä asuntoa maksettaisi. Lisää rahaa pitäisi tulla kuitenkin jostakin. Joten ihan kestämätön ehdotus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä päästään kohtaan kaksi, eli herätysliikkeiden muokkaamaan luterilaiseen etiikkaan, jossa lähes kaikki kiva on syntiä ja valittamatta nöyränä pitää maallisen vaelluksen velvoitteet suorittaa. Pelastus koittaa tuomiopäivänä...

Mua SUUTUTTAA että Lutheria ja luterilaisuutta syytetään pohjoismaisesta työmoraalista. Ottakaa selvää siitä mitä Martti TODELLA ajatteli asioista ennekuin vetoatte johonkin omituiseen "luterilaiseen etiikkaan".

Vierailija
64/124 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko mistä puhut?

Meille on tultu työhaastatteluun kaatokännissä, lapsenvahti on vain yks kaks jättänyt tulematta, yksi ilmoitti tekstarilla ettei olekaan tulossa kesäksi töihin, siivooja valeli likavedellä yhden maton pilalle, yksi lastenhoitaja vei kaksivuotiaan uimarannalle, jätti siihen ja paineli itse uimaan jne.

En ole ollut edes vailla parasta, kunnon palkkaa on aina tarjottu, mutta oikeasti maailmaan mahtuu käsittämättömän ihmeellisiä taapertajia!

Vierailija
65/124 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua SUUTUTTAA että Lutheria ja luterilaisuutta syytetään pohjoismaisesta työmoraalista. Ottakaa selvää siitä mitä Martti TODELLA ajatteli asioista ennekuin vetoatte johonkin omituiseen "luterilaiseen etiikkaan".

Ihan sama mitä Lutterin Masa oikeasti ajatteli, jokainen yleissivistyksellä varustettu ymmärtää, mitä tarkoitetaan kun puhutaan luterilaisesta työmoraalista.

Ja et voi kieltää, etteikö uskonpuhdistuksen myötä syntyneet liikkeet olisi olleet melkoisen kärsimyskeskeistä sakkia, samoin kuin herätysliikkeet Suomessa.

Vierailija
66/124 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen opiskeluja, eikä kyllä tullut itselleni mieleen, että vahtisin lapsia humalassa, jättäisin uimarannalle itsekseen tai jättäisin perheen pulaan jättämällä vain ilmestymättä.

Yhden tai kahden lapsen vahtiminen ei myöskään ole mikään ylivoimainen homma. Pienempikin on ollut kuitenkin jo kaksi.

Eikä mitään kotitöitä tms. ole vaadittu. Palkka on ollut oikeasti hyvä. Tällaisesta työstä voi myös saada todistuksen esimerkiksi alan opintoihin eli ei edes "mene hukkaan".

Mutta silti tarjokkaat ovat olleet tuota tasoa.

101

Vierailija
67/124 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laatua vaatia:D

Tajuatko mistä puhut?

Meille on tultu työhaastatteluun kaatokännissä, lapsenvahti on vain yks kaks jättänyt tulematta, yksi ilmoitti tekstarilla ettei olekaan tulossa kesäksi töihin, siivooja valeli likavedellä yhden maton pilalle, yksi lastenhoitaja vei kaksivuotiaan uimarannalle, jätti siihen ja paineli itse uimaan jne.

En ole ollut edes vailla parasta, kunnon palkkaa on aina tarjottu, mutta oikeasti maailmaan mahtuu käsittämättömän ihmeellisiä taapertajia!

Vierailija
68/124 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoamamme palkka on ollut kyllä aina vähintään tuplasti sen.

104

Vierailija
69/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

;)

Ap.

Vierailija
70/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhemmät perheet kyllä hoitavat itse lapsensa tai nuori sukulaistyttö makuusijaa vastaan.

Vierailija
71/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivooja kerran kuussa maksoi satasen, niillä liksoilla kodinhoitaja tienais enemmän kuin minä.

Vierailija
72/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mieheni mielestä kaikki pitää tehdä itse. Jos ei tee niin on luuseri. Apua ei saa pyytää keneltäkään, ei pyydä minultakaan ja vastaan ottaa vasta sitten kun olen sitä tyrkyttänyt useamman kerran. Mistä tämä johtuu sitä en tiedä.

Vierailija
73/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kodinhoitajaa tms? Sehän oli ennen aika säännöllinen kulttuurikin meillä, että kotia hoito kodinhoitajat. Mistä on tullut tämä "kaikki pitää tehdä itse, etkä ole äiti etkä mikään jos et hoida itse kersojasi, kotiasi, miestäsi, työtäsi.." Tämä asia vain heräsi, kun kävimme tyttäremme luona Meksikossa, hän on siellä vaihdossa. Siellä on ihan tavallista, että äiti on kotona, mies töissä ja kotiin on palkattu kodinhoitaja. Täällä Suomessa äidit nääntyvät väsymykseen, siellä äidit hoitavat itseään. Olin aidosti hämmästynyt elämänmenosta. Elämä oli elämän makuista. Tiedän toki, että moni asia Suomessa on paljon paremmin kuin Meksikossa -naisilla siis. Mutta miksi naisten pitää aina maksaa kaikesta niin kova hinta: Suomessa vapauden, äänestysoikeuden ja tasa-arvon hinta tuntuu olevan tuo nääntyminen kaiken taakan alle. Miksi?

avautuivat sille tosiasialle etta suomessa eivat asiat aina ole parhain pain maailmassa.

Vierailija
74/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin monet miehet on tosi pihejä Suomessa ja todellakin asenteella "suo, kuokka ja jussi" eli kaikki tehdään itse.... Sitten ihmetellään kun Suomessa on niin paljon avioeroja ja monissa parisuhteissa voidaan todella huonosti, varsinkin lapsiperheissä. Luulisi että se on sille miehellekin mukavampi tulla kotiin jos siellä olisi vaimo joka on hieman ehtinyt hoitaa itseäänkin/levätä. Joo, on naisissakin vikaa, mutta viime vuosina olen kyllä törmännyt enimmäkseen noihin saituri-miehiin. Minne/miksi ne sitä rahaa oikein jemmaa? Ei sitä täältä mukanaan tuonpuoleiseenkaan saa!

Vierailija
75/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisin perheverotusta!

Vierailija
76/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalainen meno. Asutaan yhdessa avo- tai avioliitossa MUTTA mies pitaa tienaamansa rahat itsellaan, vaimo vahista tuistaan ostaa ruokaa ja lastentarpeita, siivoaa ja huoltaa kodin ja elaa koyhyydessa. Miehella on varaa matkustaa ja harrastaa mutta perheella ei.

Kun ero tulee (ja tuleehan se tuollaisella meiningilla) nainen jaa tyhjan paalle. Paivaakaan en suostuisi enaa suomalaisena naisena elamaan.

Vierailija
77/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"maailman parhaan valtion" nimellä. Eihän siis oikeasti kenenkään kuuluisi hoitaa kaikkea itse. Ja tosiaan, kyllä tämä suomalainen elämänmeno oikeasti on yhtä raatamista! Ei tämä kahden palkansaajan systeemi ole mikää autuaaksi tekevä vaan lähinnä kaikkien elämää riistävä. Kun ei edes niillä kaksilla tuloilla välttämättä saa palkattua kodinhoitoapua.

Itse kadehdin muualla maailmassa asuvia ystäviäni, jotka ovat kotona tai tekevät osa-aikatyötä (lähinnä omaksi ilokseen, eivät rahan takia!). Lapsista huolehtii lastenhoitaja aina tarvittaessa ja kodin pitää puhtaana siivooja. Ai niin ja puutarhan hoitaa José. Energiaa riittää itsensä sekä perheen hoitamiseen, monipuolisiin harrastuksiin ja sosiaaliseen elämään. Kaipaan takaisin ulkomaille!!!!

Ja uskon oikeasti että esim. Meksikossa suurin osa naisista elää vähemmän väsyttävää elämää kuin me perheenäidit täällä Suomessa. Vai miksiköhän tuo burn-out on täällä niin yleistä...? Ei se, kuulkaa mikään "muoti-diagnoosi" ole, vaan merkki suomalaisen yhteiskunnan väärentyneestä arvomaailmasta. Näin on!

Vierailija
78/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin vahva demariperinne, jolla on rakennettu mm. hyvinvointivaltio, jossa ollaan pyritty välttämään herrat ja palvelijat -asetelmaa. Esimerkiksi kotitalousvähennyksestähän kiisteltiin paljon, että se johtaa "piika-yhteiskuntaan".

Eli kodinhoitajan pitäminen on ikäänkuin merkki siitä, että on "liikaa" rahaa eli se on pröystäilyä ja tästä päästään kohtaan kaksi, eli herätysliikkeiden muokkaamaan luterilaiseen etiikkaan, jossa lähes kaikki kiva on syntiä ja valittamatta nöyränä pitää maallisen vaelluksen velvoitteet suorittaa. Pelastus koittaa tuomiopäivänä...

Vierailija
79/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessakin olisi kodinhoitajia, jos se nykyään olisi mahdollista. Mutta kun kaikkien pitää olla samanarvoisia, niin kai sille piiallekin pitäisi maksaa 1500 e / kk ja lomarahat ja eläke päälle, niin menee mahdottomaksi. Että siitäpä se vain johtuu. Minulla olisi muuten kaikki mahdollinen apu käytössä, mutta kun näillä palkoilla ja hintatasolla ei jää sellaisia summia käyttöön, vaikka 4500 e kuukaudessa tienaankin, joten pitää jaksaa hoitaa hommat ihan itse.

Vierailija
80/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy thaimaalainen kotiapu kerran viikossa 4 h kerralla. Se riittää. En tiedä, miksi häntä tarvitsisin useammin? Kyllä kerta viikossa siivousta riittää. Kuivan kaiken kuivurissa, eli hän joutuu silittämään vain ehkä kolmen viikon välein. En halua edes joka viikko thairuokaa, eikä hän muuta osaa tehdä. Ja minä HALUAN pestä omat pyykkini ja HALUAN tehdä ruokaostokset. Ja isovanhemmat hakevat lapsia tarvittaessa myös - jos vielä olisi hoitaja, niin hehän tuntisivat itsensä tarpeettomiksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme