**HUHTIKUUN HANIT maaliskuu**
Kommentit (216)
Kiitos kaikille zemppaajille, ihana palsta kun on olemassa =))!! Koira voi ihan hyvin, tutkimukset on kesken! Pitäisi vielä mennä johonkin aivokäyrätutkimukseen, mutta ei nyt olla vielä varattu aikaa kun jos tän synnytyksen sais eka pois alta... Voi olla, että on epilepsiaa kun ei ole muuta vielä löytynyt... Ja epilepsia on vaikea tutkia varmaksi, sen tutkiminen on muiden syiden poissuljentaa...
Neuvola oli tänään ja taas tää mun neuvolatäti oli kuin aurinko :O! Ja nyt jopa heti sanoi, että mahasta näkee että iso vauva on ja jopa ihmetteli kun ei kätilöopistolta annettu enempää aikoja :O! Sekä myös kummasteli sitä, kun esikoinen on ollut kumminkin niin paljon pienempi... Hohhoijakkaa! Ja just joo, noh ei voi muuta kuin toivoa että synnytys käynnistyy itsestään - mielellään mahd. pian !!! Vauva vaan ei edelleenkään ole kiinnittynyt ja on tosi ylhäällä vielä! Siltä tää mun olotila tuntuukin, happi loppuu helposti ja närästää tosi paljon... Hemoglobiini on mulla ollut koko ajan 131, paitsi kerran laski 122 eli siinä ei ole ollut ongelmaa! Verenpainekin ollut nyt normaali alhainen, mikä mulla aina on! Vauvan syke on ollut joka käynnillä 140-150 tuntumassa ja tasainen! Että ainakin vauva ja mä voidaan hyvin...
Miukkis, sulla tulossa myös hyvänkokoinen vaavi :D! Mun neuvolakortissa ainakin on paino, että paljon tullut per viikko...
Pinkleg, sullahan myös alkaa jännät päivät :D! Mulla tulee kanssa maitoa ja just iltasin huomaa kun ei pidä rintsikoita... Kaikki paidat täplikkäitä! Yksi ilta pidin koiraa sylissä niin, että se oli toisen tissin päällä... Kun se siitä sitten lähti, oli maitoa tullut iso läntti :D! Tissi varmaan luuli, että se lämmin paketti oli jo vauva ;D!
Pampa, juuh kyllähän noi ultralla tehdyt painoarviot voi heittää aika paljonkin, kumpaankin suuntaan - yleensä kumminkin arvio on pienempi kuin todellisuus... Että saas nähdä minkä kokoinen jässikkä täällä mahassa oikein onkaan :O !! Tuu sitten heti kertoo miten sulla polilla meni :)!
neptunus, ihme ettei noro käynnistänyt synnytystä :)! Ootteko jo parantunut? Mulla ei kyllä oo aineskaan neuvolatätsy tehnyt sisätutkimusta...
minapieni, voi ei kyllä se vaavi nyt kiusottelee teikäläistä :D! Zemppiä!
Pola, joo ei oo logiikkaa noilla lekureilla/neuvoloilla! Yrittävät selkeesti olla huolestuttamatta meitä odottajia! Mullakin esikoisen aikaan sanottiin, että pieni vauva tulossa mutta niin olet sinäkin ja että sopivan kokoinen vauva äidin kokoon nähden! Esikoisen painoarvio oli rv36+5 vkolla 2,6kg ja lopullinen syntymäpaino oli rv40+5 3250g... Nyt tän vauvan isous sitten kuitataan, että ei siinä mitään kun on normaali alatie synnytys takana :O! Voimia sullekin Pola ja toivottavasti pysyt rauhallisempana kuin mä! Sua ei varmasti ainakaan vähätellä ja saat henkistä tukea varmasti, jos tuntuu että tarvitset! Zemppiä loppumetreille ja uskotaan siihen, että me saadaan ne terveet nyytit kohta kainaloon :))!
KissaNasunen, mulla ei esikoisen kanssa tapahtunut yhtään mitään kohdusuulla/kanavassa ennen synnytystä! yhtäkkiä vaan alkoi raskauden ensimmäiset supistukset ja heti 3min. välein, siitä ei mennyt kuin 2,5h kun olin 10cm auki! Että ei se välttämättä kerro mitään, ettei ole pehmentynyt! Mua jäi Kätilöopisto käynnistä myös mietityttää vauvan vatsanympärys, kun just just jäi ylimmän mahdollisen viivan alapuolelle :O! Eikä lääkäri siihen sanonut mitään.. Mutta huolestuttamaan jäi, että miksi ihmeessä vauvalla on niin iso vatsanympärys?? Ja päänympäryskin oli aika paljon keskikäyrän yläpuolella... Esikoisen päänympärys oli syntyessään vain 34cm, mikä on käyrien mukaan aika vähän - keskiarvon alapuolella! Mutta niinhän tuo oli pieni muutenkin... Kait se pitää uskoa, että niitä vauvoja on kaikenkokoisia :)
Poguito_Larva, voi jännitys sulla nyt on sitten!! Onneksi leikkaus on jo noin nopeasti :) - zemppiä viimeisille päiville!
fantasy&hope rv38+4 = toivoo MisterToivon nyt jo tulevan, että tää toivominen loppuis :D!
Onpas tullut paljon tekstiä enkä nyt alkaa kommentoimaankaan sen kummemmin kun ei muista kaikkea..
Noista kivuista niin itsellä ei mitään kivuliaita supistuksia ole ollut. Mutta kyllä kuulostaa tutulta tuo valivali nimittäin varsinkin aina kun lähtee kävelemään sattuu selkään/alapäähän/alamahaan ja ei kyllä kivaa ja öisin tuntuu välillä tuolla alapäässä kääntymiset...Mutta eikö se tästä ja täytyy toivoa että tämä tajuaa ajoissa tulla tai sitten että käynnistetään..
Äitini sitten eilen järjesti minulle vauvakutsut. Oli kyllä kiva juttu vaikka valitettavasti ei kovinkaan moni päässyt paikalle..Ohjelmassa nyt ei ollut mitään ihmeellistä syötiin herkkuja ja kaikki sai tehdä paino-ja pituusarvion ja se joka arvaa lähimmäs saa ekana tietää vauvan syntymästä(tai siis isovanhempien jälkeen:D)ja sitten äiti oli kirjoitellut sellaisia lappusia mistä jokainen otti yhden ja sielä oli kuukausi ja mitä pitää tehdä siinä kuussa:) Päästään ainaki syksyllä ostoksille ja elokuviin kun tulee vaaville hoitaja:D Että sellaista täällä..
Meillä myös alkaa viime silausta vaille olla kaikki valmiina. Sänkyyn tulee vielä sellainen verho, jonka äiti tekee juuri tänään hain kankaan eikä sängyssä vielä ole mitään lakanoita. Sairaalakassi on suunnilleen pakattuna jotain pientä puuttuu. Vauvan vaatteita en kyllä sinne kassiin pakannut vaan saa mies ne tuoda sitten kun tulee hakemaan valmiiksi on kyllä jo katsottuna mitä laitetaan:) Olen ehkä jo liikakin ajoissa kaiken laittanut valmiiksi, mutta sitä vain on niin innokkaana laittamassa kaikkea näin ensimmäisen kohdalla ja sitten tod.näk. käy niin että käynnistetään eli sairaalakassin ehtisi pakata monta kertaa:D On kyllä kiva kun kaikki alkaa olla valmiina meinaa vaan aika käydä pitkäksi kun ei ole tekemistä tai siivotahan voi aina mutta kun se on lähinnä niin että yhden nurkan viitsii kerralla vaan siivota kun siiäkin on sitten jo paikat niin kipeenä:/ Mutta kai nämä viimeiset viikot jotenkin jaksaa täytyy koittaa sinnitellä:)´
have ja sintti 35+0
Eli nopea kommentointi vain tuohon tapaamiseen. Minusta paikkana hyvä myös tuo aiemminkin käytetty sanomatalon wayne´s coffee. Eli Löydäänkö lukkoon huomista ja ehdottakaa aikaa,tälle mammalle sopii oikeastaan mikä aika vain. Jos huomiseen ei porukka kerkeä niin minulle sopii hyvin myös ensi viikko paitsi keskiviikko.
-mimmuli&papu-
Mulle edelleen sopii..olikos Saturnin ja Miukkis myös aikeissa tulla. Sopii pienemmälläkin porukalla, viimeksi meitä oli 4 paikalla ja oikein mukavaa oli. Ja aika vois olla joku klo 12-12.30. Miten se muille sopisi?
Hei vaan kaikille. =) Ajattelinpas tulla päivittämään, kun on tässä aikaa nyt.
Fantasy, tosi kurjasti sulle sanottu kättärillä. :( Toivotaan kuitenkin, että vauva olisi sopivan kokoinen! Tsemppiä! :)
Pola, joo koitetaan pitää paineet kurissa. Ei sopisi niiden enää nousta pahemmin..
Miukkis07, heh tuskin tää täältä vielä syntyy :D Mulla on ihan olemattomasti mitään synnytykseen viittaavia tuntemuksia.. Eli varmaan menee yliaikaiseksi kuitenkin. :E
Minapieni, tsemppii mahdolliseen synnytykseen. =)
Poquito_Larva, wouuu, saat sitten pian nyytin syliin ?. Aprillipäivä on niin hauska päiväkin. Sopisi mullekin vaavin syntymäpäiväksi, kun olis miehen ja mun kihlajaispäivä ?.
Sitten omaan napaan..
Perjantaina oltiin ultrassa. Kaikki oli naperolla hyvin. Painoarvio oli 2700g. Aika jännä kun kaksi päivää ennen nauvolalääkäri arvioi käsikopelolla, että 2300g. Aikapaljon heittoa siis noissa. Mut kaikki oli hyvin. :-) Ultrataan vielä viikoilla 39+1, JOS pikkanen on masussa.
Muutenkin tänne kuuluu ihan hyvää. Viikonloppu oli ja meni taas nopsaan. Eilen oltiin miehen kanssa mun äidin synttäreitä juhlistamassa ja jäätiin sinne yöks, ja tänään mä tulin mummolaan. =) Puuhaa siis riittää!
Asuntoasiatkin toiv. selviää lähipäivinä.. Siis se, että missä nyt ollaan alkuajat pienen kanssa. Hmm. VVO:lta ei ainakaan vielä oo kuulunut mitään.
Tulevan keskiviikon oon pyhittäny vauvanvaatteiden pesulle ja sitten olis synnytyssairaalaan tutustuminen ja loppuviikosta mennään vihdoin ostamaan vaunut. ?
Tosissaan itselläni juuri mitään tuntemuksia ole siitä, että synnytys olisi lähellä.. Supistuksia en edelleenkään mielestäni havaitse. Välillä vihloo alakertaa, mutta ei kait muuta. Vauva jumppailee masussa minkä ehtii ja se on inhottavaa, kun tuntuu, et koko maha menee mukana! Mut onneks ei enää oo kauhean monta viikkoa. Edelleen kärsin tästä jumittuvasta selästä, mikä on hirvein vaiva. :( Vähän väliä mies sitä hieroo, mutta en tiedä mistä on mennyt jumiin, kun ei vaan aukea ollenkaan.
Vielä viikko seuraavaan neuvolaan, olispa ollu jo tällä viikolla.
Nomutta, minä lähden pikkuhiljaa nukkumaan, niin on huomenna sitten pirteä. =)
Me ja murmeli rv 35+6 ? (Huomenna poksuisi sitten taas viikot, jee!)
Huoh. Karmea yö takana.. Kutitti niin paljon, että jo neljän aikaan aamulla olin suihkussa ja sit kun olo olis rauhoittunut niin muksu kyllä jaksoi mekastaa ja se mekastaa niin kovasti, että välillä ihan koskee. Tänään olin niin poikki, että itkin vaan päivällä tätä olotilaa!! Mä sain tänään taas uudet koetulokset. Kaikki pitäis olla ok, maksa-arvot vähän nousussa, mutta normaalirajoissa. Sappiarvo oli ok. Tulokset:
Alat 13 (viime viikolla 18)
Afos 143 (viime viikolla 140)
P-bil 4 (viime viikolla 5)
Amyl 44
Tänään oli ihan 2 nauvolantätiä ihmettelemässä mun näppylöitä eli ne on tosiaan kuin pieniä finnejä 1-2mm halkaisija ja kutiaa hitosti, aina näppy menee rikki, verille ja sit siihen tulee pieni rupi. Niitä on tosiaan siellä täällä, ei mitään säännöllisyyttä. Viime yönä mulla oli tyyny jalkojen välissä niin yhtäkkiä yöllä heräsin kamalaan kutinaan ja molempiin sisäreisiin oli tullut niitä näppyjä.. :( Mitään pesuainetta ei olla vaihdettu ja ei tämä mikään syyhy tai kirppu ole. Itselle tuli mieleen kun on muuten sika kuiva iho ja sit on pakko rasvata ja sit yöllä tän ylipainonkin takia hikoo kamalasti jos se rasva sit valuu ja ärsyttää. No huomenna lääkärin luokse. Soitin jo synnärille ja lääkäri lupas käyttää kutinaan Ataraxia tai yhtä toista valmistetta. Mutta siis tää on ihan karmeeta. Hetkeksikään kun pysähtyy niin alkaa jostain kohti kutittamaan, ei kuitenkaan kämmeniä tai jalkapohjia. No ei onneks (toivottavasti) kauaa vauvan syntymään, kaverilta tämä samanlainen kutina hävis heti kun synnytti. En toivo kyllä kenellekään, ihan karmea olo.. :(
Tsemppiä kaikille loppumetreille!
Aurinko ja kamu 38+1
Tulihan sitä käytyä tarkastuttaa vauvan sydänäänet sitten kun nuo rutiini liikkumiset vähenty/ loppui melkein kokonaan.... Yllätys yllätys rakas prinsessani sitten aloitti potkunyrkkeilyn sydänääniä kuunnellessa eikä siitä meinannut tulla edes loppua =) meinas olla kyllä olo aika tukala jossain vaiheessa niiden takia. Ja tänään oli lääkärineivola, koko arvio oli 3,3 kiloa ja kaikki muutoin hyvin... Pissatestistä ei oikein sitten ottanut selvää, antoivat mulle liuskoja mukaan ja käskivät tarkkailla joka päivä... Testin mukaan oli vähän niinku heikon plussan ja ykkosen välillä se valkuainen vai mikähän se oli... Nyt sitten rupesin miettimään että tyhmyyksissäni unohdin kysyä siellä että pitääkö minun hommata kuppeja mihin pissaan ottaessani testiä vai onnistuuko testi jos vain lirautan suoraan siihen liuskaan...? Tietääkö kukaan täällä asiasta enempää? Täytynee huomenna soitella neuvolaan tai äiti polille ja kysäistä että miten sen näytteen saa kätevimmin onnistumaan.... =)
Nyt kyllä täytyy lähteä pitkäkseen ku rupee taas alaselkää ja vatsaa jomottaa, jokohan se kohta olis ulos tulossa, on kyllä niin tukala olo välillä että en panisi pahaksi jos pienen varaslähdön tuo tuolta ottaisi =)
Jaksamisia kaikille!
mustapantteri rv 36+3
Mulle sopii 12.30, nähdään siellä!
Vahvistan myös tuloni tapaamiseen 12.30 =)
Tapaamisesta... Esikoinen tuli kipeeksi niin mä en pääse :/ - pakko pitää poika kotona heti, jos vaikka paranisi ennen kun vaavi syntyy! Ei sillä nyt hirveetä nuhaa ja vähän yskää kummempaa, mutta toivottavasti paranee nopiasti :)
Tehtiin just mokkapaloja, mmm ja ihan kuule ajattelin leipoa pakkasen täyteen jotain herkkuja mitä voi sitten sulatella kun jengi ryntää kattoo vaavii :))! Ja mähän en tod. kyl leivo ikinä, paitsi synttereille, että on tää kyllä kanssa :D
fantasy&hope rv38+5
Tänään kävin neuvolassa. Paino tippunut -117g/vko ja maha on kuulema pieni. Sf-mittakin oli vain 27cm, viimeksi 2vkoa sitten 29cm. Huomenna siis tapaamaan lääkäriä, että onko pikkuinen vain laskeutunut jo niin alas ja onko synnytys kuinka lähellä. Neuvolatäti sanoi vain että pieneltä vauva vaikuttaa...Mitään kokoarviota hän ei kylä antanut. Toivotaan että kaikki on kunnossa. Huomenna siis neuvolalääkäri ja ensiviikolla äippäpolikäynti. Niistä luulisi jotain selviävän. Viime neuvolassa, 2vko sitten sanottiin että paino noussut liian nopeasti, nyt sanottiin ettei paino saisi laskea. Huoh ja puuh. Ihan samalla tavalla syön ja liikun, joskus maha vain toimii paremmin... Onneksi vauva liikkuu paljon, joten hengissä se ainakin on !
Neuvolatuloksia:
Rv 35+0
Paino 66,0 kg
Painonmuutos/vko -117g/vko
Turvotus +/-
Verenpaine 114/70
U-Prot +
U-Gluk -
Hemppa 119
Sf 27cm (viimeksi siis 29cm rv 33+2)
Tarjonta Rt
Sykkeet +135
Liikkeet ++
Aurinko77
Kuulostaa aivan täysin samalta kuin se mitä mulla oli. Sitä kesti kuukauden ja lähti itsestään pois. Meinasin kuolla siihen raapimiseen ja kutinaan. Tuntui ettei yöllä saa nukutuksi, eikä kukaan osannut sanoa mitään mikä auttaisi asiaan. Mulla kaikkein pahimmat kohdat oli yläsisäreidet ja pyllyn yläosa ! Ne meni ihan ruvelle sitten kun niitä aikani raavin. Ja olisin voinut raapia taukoamatta ! Toivotaan että sulla menee myös ohi se, en osaa sanoa mikään mikä auttaisi, koska itse hoidin asiaa raapimalla ja rasvaamalla... Mutta onneksi sulla edes tutkittiin koko homma, mullehan ne sanoi vaan että rasvaa. Eivät ottaneet mitään kokeita tms, vaikka lääkärille kävin niitä näyttämässä. Ja mulla ainakin kävi niin, että ensin ne näpyt tuli, raavin ja rasvasin, sit meni ruvelle ja lähti pois melkein kokonaan, mutta tuli takaisin kahta kauheampana ja kutiavampana. Ja kesti kokonaisuudessaan kuukauden koko kutina... TSEMPPIÄ !! Meinaa pää hajota kun edes ajattelee millaista se oli...
Jennu 35+0
Tuun huomenna päivittelemään lääkärikuulumisia, jotka on toivottavasti HYVÄT !
Mun piti niin tällä kertaa vaan kommentoida muiden juttuja, kun aina tulee vaan omaa napaa kirjoiteltua, mutta nyt on TAAS vain omat asiat mielessä, sorry!
Kävin nimittäin tänään neuvolassa ja siellä sitten menikin aikaa. Sydänääniäkin kuunneltiin varmaan puoli tuntia, kun vaavi ei meinannut millään rauhoittua. Lukemat huitelivat yli 170, välillä jopa 185! Onneksi sitten kuitenkin rauhottui (normaali ollut 150-160), eikä tarttenut miettiä äitipolille seurantaan menoa.
No sitten selvisi, että streptokokki-näyte oli positiivinen, eli synnytyksessä joudun lääketippaan, ettei vauva saisi bakteeria. Meidän alueella kaikki raskaanaolevat testataan. Oli eka kerta, kun edes kuulin moisesta, ei ole aiemmissa raskauksissa (eri paikkakuntakin kyllä) ollut mitään puhetta. Pistää vaan miettimään, että jos tuleekin nopea synnytys (niinkuin edellisen jäljiltä ennustettiin), niin ehtiikö lääke vaikuttaa... Ihan kuin tässä lähes koko raskausajan jatkuneessa oksentamisessa ja kovissa kivuissa/supistuksissa ei olisi ollut tarpeeksi, niin nyt sitten tämä.... Aina jotain! Mutta terkkarin mielestä tämä bakteeri saattaa myös olla syynä näihin järkyttäviin kipuihin. Tiedä sitten?
Eilen oli taas supistukset varmaan tunnin verran synnytyspolttoihin verrattavia mutta laantuivat sitten "tavallisiksi" supistuksiksi. Noin 7 tuntia päivästä meni kuitenkin siihen, että vähän väliä supisteli, eikä mitään pystynyt tekemään. Ehdin jo hetken innostua, että joko pääsisin synnärille, mutta ei...
Ihanaa tämä oleminen... =)
Mindis ja maha 36+3 (juuri sen verran kuin esikoisella oli syntyessään..)
tapaamisen suhteen kävikin huonosti. Lääkärissä oltiin ajoissa, mutta kun labrassa sitten kesti ja kesti. Siellä ei vuoronumerot vaihtuneet puoleen tuntiin.. Onneksi oli pojalle välipalaa mukana kun nukahti heti sieltä lähtiessä. Pojan kanssa koko aamu oli pelkkää huutoa ja tappelua, ihan jo senkin vuoksi ois varmaan jäänyt tapaaminen väliin.. Ehkäpä ens kerralla sitten.
Lääkärissä oli kaikki kunnossa. Ultralla katsoi että on ihan oikeinpäin ja vettä sopivasti. Kohdunkaulaa pari senttiä ja ihan kiinni vielä paikat. Painoa oli tippunut 300g/vko, mutta oli tietysti eri vaaka. Ihan sopivan kokoinen kuulemma pitäisi vauvan olla, ehkä hieman isompi kuin esikoinen (3400g). Ei antanut kumminkaan mitään painoarviota. Kehotti lähtemään heti synnärille kun supistukset alkaa, viime synnytys oli niin nopea. Supisteluahan on ollut, mutta hyvin harvakseen ja ei vielä ihan oikeanlaisia.
Illalla aion lähteä yhdelle keikalle..saa nähdä miten vauva reagoi. Pitää nähdä yksi tuttu bändi ja ajattelin katsoa pystynkö olemaan paikalla, ainahan pois pääsee jos alkaa tuntua pahalta.
Omppulin äiti rv 36+3
hei taas kaikille :)
On ollut nyt hieman hiljaista omalta osalta tämä kirjoittelu ja kerta rykäsyllä luin kaikkien viestit... Suurin osa meni varmaan vähän ohi :)
Itsellä on hieman ongelmaa tässä ollut... Olin tyytymätön neuvola lääkäriin ja menin yksityiselle jossa sitten ultrattiin... Selvisi että istukka on jo kalkkeutunut ja lapsiveden määrä on vähäinen ja sitten yksityislääkäri käski heti mennä synnärille käymään.
menin sitten jorviin ja siellä todettiin sama tosin saivat vieläkin pienemmän painoarvion vauvalle :( Rv 36+4 painoarvio yksityisellä oli 2620g ja jorvissa 2400g eli pikkuinen on :-( johtuu tuosta istukan kalkkeutumasta.
Ihmettel itse suuresti kun sain seuraavan kontrolliajan vasta 8.4. silloin päätetään käynnistetäänkö synnytys, riippuen siitä onko lapsi kasvanut vai ei.
Neuvola oli tänään ja sanoivat että parempi olisi vauvan syntyä, ettei näe kohdussa nälkää vaan pääsee syömään maitoa ja kasvamaan.... Olin ihan äimänkäkenä.. näe nälkää mitä hiivattia. No nyt on rv 37+2 niin miksei ne nytten jo voi käynnistää? Paremmin kai se lapsi pärjäisi ulkopuolellani jos kerran istukassa on häikkää ja lapsivettä on "siinä rajoilla"...
Nyt pitää vaan liikkeitä laskea huolella jotta tietää lapsen voivan hyvin ja koko ajan pelottaa miten tässä käy ja lakkaako se istukka toimimasta yks kaks. Onhan se vauveli vielä kovin pieni.
naurattaa silti että sairaalaan annetaan kontrolli aika 3 päivää ennen laskettua aikaa... Tässähän ehtisi vaikka ja mitä tapahtua ennen sitä.
itse olen ihan turvonnut ja väsynyt joten saa nähdä miten tässä käy.. Ainakin oon huomannut että hermot on koko ajan kireellä.
Tsemppiä kaikille siihen isoon H-Hetkeen.
Mä meen nyt tekemään liikelaskentaa kun on ollut tänään suht hiljasta... taas kourasee sydämmestä, mutta kai tää tästä.
Voimia Tipzulille! Olisin kysynyt, mistä aloit epäillä jonkin ollevan pielessä? Oliko jotain tiettyjä oireita?
Minulla neuvolatäti sanoi lapsivettä olevan niukemmin ja käski kysyä lääkäriltä asiasta. Neuvolalääkäri oli nuori eikä vakuuttanut minua lainkaan epämääräisillä vastauksillaan. Hän oli kuitenkin sitä mieltä, että vettä on tarpeeksi ja ajattelin jättää asian sikseen.
Nyt tietenkin hieman huolettaa, pitäisikö tilanne tarkistuttaa jossain muualla. Ovatkohan äitipolilla valmiita tutkimaan tätä vain sen takia, että itselläni on fiilis, ettei lääkäri ollut tarpeeksi kokenut....?
Heippa,
Neuvola lääkäri ei oikeestaan vastaillut mihinkään kysymyksiini eikä kommentoinut kun kyselin lapsen koosta, sanoi että tuntuu normaalilta.. JUUST, jos 2400g on rv 37 normaali ni ok...!No eihän hän tietenkään voinut tarkasti nähdä käsinkopeloimalla..
Mulla vaan jäi semmoinen tunne, että halusin ehdottomasti mennä ultraan. Meillä kun tosiaan neuvolalääkäri ei voi ultrata, kun ei ole laitteita... Ja lapsiveden määrästä minulle ei sanottu yhtään mitään, sain kuulla sen vähyydestä vasta ultrassa..... Sinuna menisin kyllä vaikka yksityiselle ultraan, että katsovat sen lapsivesitilanteen kunnolla ja ettei sitten esim istukassa ole vikaa niinkuin minulla. Ja tietenkään neuvolalääkäri ei istukkani kuntoa ole voinutkaan nähdä, mutta olisi se lapsiveden vähyys pitänyt kyllä älytä... Annoin aika rankkaa palautetta neuvolaan asiasta.
Olen kyllä ollut ihan hermona tämän asian kanssa, toivottavasti sinulla kuitenkin kaikki on ihan hyvin :) Voimia loppu koitokseen :)
Tänään on mahassa tuntunut ehkä lievästi menkkamaista kipua.. lisäksi eilen ja tänään väsyttänyt keskellä päivää todella paljon. Nytkin jos pötkölle menisin niin nukahtaisin heti. Ja maha on kuralla yhtäkkiä, en tiedä miksi. Ihan tavallisia ruokia olen syönyt..
Voiko enteillä jotain vai olenko vain vainoharhainen?
36+5 tänään.
Tipzuli, no jopas, olipas hyvä, että olit omatoiminen ja otit itse yhteyttä toiseen lääkäriin. Aika oudolta muuten kuulostaa juu, kun sanovat, että vauvan olis parempi olla kohdun ulkopuolella mut silti tuo kontrolli on reilun parin viikon päähän...? No mutta, ehkä tietävät kuitenkin mitä tekevät.Voithan kysyä vielä tuolta sairaalan puolelta, että onko tarkoituksella kontrolli vasta noin myöhään, vai onko siellä vaan sen verran ruuhkaa ettei aikaisempaa aikaa muka saanut.
Aurinko, voi kurjuus miltä tuo olo kuulostaa :(. Toivottavasti nyt helpottais ja pian!! Tsemppiä kovasti!!
Omaa napaa sitten. Tänään tuli kutsu synnytystapa-arvioon ja kutsupäivänä oli 7.4!! Mulla olis silloin 40+5. Heh, tarkoituksena oli nimenomaan katsoa, että jos vauva on kovin isokokoinen, niin ei päästetä yliajalle kun veriarvotkin ovat vähän heitelleet. No, minäpä tartuin puhelimeen ja kyselin, että mitä ihmettä. Sanoivat, että aikaisempia aikoja ei näköjään ollut kun on niin ruuhkaa. Selitin kuitenkin tilanteeni ja sainkin sitten ajan ylihuomiselle, eli perjantai-aamupäivälle. No, loppu hyvin kaikki hyvin. Kumma vain etteivät tuon tarkemmin lähetteitä katsele...
Tänään neuvolassa oli kaikki hyvin.
Turvotusta oli hieman, paineet ok, pissa puhdas, paino +50g/vko.
Sykkeet 135 ja sf 36.
Vauva oli kuulemma laskeutunut (jee) mut silti peppu huitelee ihan tuolla tissieni alapuolella ;). Pitkä kaveri voi kuulemma olla.
Liitoskipuja on, mut se on pientä verrattuna siihen mitä vois olla.
Vauvan pää tuntuu hieman painavan tuonne alakertaan, alkaa pikkuhiljaa jännittämään :) ja mielenkiinnolla odotan perjantain äitipolikäyntiä.
Pampa 38+5
jo huhtikuisten oma kuukausi. Meillä esikko syntyi aprillina, laskettuna päivänään vesien menon vuoksi käynnistettynä. Oli ihan hauskaa laittaa sukulaisille viestiä aprillina. Pitäisi jaksaa pienet kaverijuhlat suunnitella, muttei oikein uskalla kovin aikaisin laittaa kutsuja, kun eihän tässä olostaan etukäteen tiedä.
Tänään nautimme taas auringosta pihalla ja hakkasin lapiolla jäätä irti ja lapioin sitten jääkökköjä pois kulkuväylältä. Kovat on siis keinot, mutta missään ei sitten taas tunnu miltään. Varmaan alkaisi supistamaan, jos mitään en tekisi. Lapset innoissaan auttavat lapioin ja vasaroin hakkaamalla. No, hyötyliikuntaa siis itse kullekin.
Huomenna aamusta neuvola ja lapset menevät pitkästä aikaa hoitoon. Wau, saas nähdä millä tappelulla kuopus sinne taas jää. Esikko odottaa jo kavereitaan innolla. Mitähän luksusta sitä keksisi iltapäiväksi.
rv 36+6
Käväisin toisessa kontrolliultrassa ja siellähän se vauva köllötti poikkeavassa tilassa. ELi poikittain perätilassa. Painoarvio oli 3109g, kohdunkaulaa 2cm jäljellä ja pehmeä. Viikko sitten oli kiinteä eli rauhallisesti käski ottaa.
Napanuora ja jalat on kohdunsuulla joten ambulanssikyydillä sairaalaan jos vedet menee.
Ja leikkausaika varattiin ensi torstaille. Aprillipäivälle :)
Nyt syömään.
EsteriArmas 37+3