Millä sanalla teillä kutsutaan tytön sukupuolielimiä?
Pojilla on pippeli, mutta mikä tytöllä on? Pimppi/etupylly/pimppa/pimpsa/alapää? Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen ja kun meillä muutenkin alkaa olla ajankohtaista. Eli siis mitä nimeä opetatteko lapsenne käyttämään tytön sukupuolielimistä? En muista, että mulle olisi lapsena opetettu mitään tiettyä nimeä, joten ei ole itsestään selvää tämä juttu.
Kommentit (116)
s
kakkavaippaa vaihdettaessa tsekataan ettei häpyhuulten väliin ole jäänyt ulostetta.
voiko häpyhuultenväliin jäädä ulostetta, silloin etupylly on oikein osuva nimitys, onhan sielä ulostettakin.
toinen nimi voisi olla juurikin tuo häpy, jos kerran häpyhuulet, niin sillon on häpykin.
Joskus myös Kyllikki, mutta vain makuuhuoneen puolella.
Lappilainen mummoni käytti nimitystä pinkkara, joka on minusta todella neutraali ja hyvä sana (aikuisen naisen vehje olikin sitten rompelo, mikä nauratti minua kovasti). Pojilla oli kikkeli, ja minusta se on niin söpö sana, että käytän sitä hellittelymielessä miehenikin kalusta. Ihq kikkeli!
Jos nyt haluaa välttää nimien keksimistä tai vääntelyä niin alapää lienee mainio molemmille sukupuolille; totaalisen neutraali ilmaisu ja käsittää niin etu- kuin takapuolenkin.
Lappilainen mummoni käytti nimitystä pinkkara, joka on minusta todella neutraali ja hyvä sana (aikuisen naisen vehje olikin sitten rompelo, mikä nauratti minua kovasti). Pojilla oli kikkeli, ja minusta se on niin söpö sana, että käytän sitä hellittelymielessä miehenikin kalusta. Ihq kikkeli!
Jos nyt haluaa välttää nimien keksimistä tai vääntelyä niin alapää lienee mainio molemmille sukupuolille; totaalisen neutraali ilmaisu ja käsittää niin etu- kuin takapuolenkin.
Alapää taas on mielestäni huono nimitys. Sievistelevä ja häveliäs, eikä tee mitään eroa pojan ja tytön ruumiinosien välille. Itse sananakin alapää on huono: pimppi ja pippeli sijaitsevat keskiruumiissa, eivät varvasosastolla.
Puhumattakaan etupyllystä, törkeää pieniä tyttöjä kohtaan. Mieleeni on jäänyt, kun ystäväni alle 1-vuotias tyttövauva koski pimppiinsä vaipanvaihdon yhteydessä. Tytön pappa näki tilanteen ja huudahti vauvalle kauhuissaan :"ÄLÄ SINNE KOSKE!" Vitsi että suututti, näin ihan punaista.
römpsä, törsö, pimpukkaliini, pimppeli tai tussukka.
ja pippeli oli mun kotona sanastossa ja samat oon opettanut omille lapsille.
Kiitos tämän kertoneelle. Aion ottaa käyttöön kun tulee ajankohtaiseksi! :)
..sanaa pimppaloora, joka pienenä ei tietenkään tuntunut miltään, muttä nykyään ällöttää hienoisesti. :D Ehkäpä siksi, että myös laatikkoruokia sanotaan meillä looraksi (perulaloora, lanttuloora), joten mielliyhtymä on mielenkiintoinen.
Omaan päähän siveellisenä ja lapsille sopivana ilmauksena on jäänyt pimppi/pimppa ja sitä varmaan tulen omille lapsilleni käyttämään. Pojalla on pippeli. On tainnut jo tulla puhuttua pienille serkuille noilla nimillä joskus. Olisi naurettavaa alkaa keksiä jotakin häveliäitä muunnoksia. Huhh. Menee pienten päät vaan sekaisin ja kaikki on kamalan hankalaa.
Tätä mieltä 18-vuotias tyttö
meillä tytöt 4v ja 6v sanovat, että se on tussu
meillä sanotaan leikkimielisesti, että pestäänpä nyt rakoperse, kyllä lapsetkin niin sanovat mutta r-eivät vielä osaa sanoa, joten se lapsille lakopelse
Minusta pimppi on ollut aina kauhea sana.
sanoi etupyllyn olevan halventava nimitys. Niinkuin se onkin! On ihan hirveää että pienet tytöt opetetaan häpeämään sukupuolielimiään! Yhtä järkyttävää on se, että puhutaan vain pyllystä ja ja pimppi/pimppa/tussu/vittu/emätin sivuutetaan. Se on törkeää ja halventavaa. Itse en käyttäisi "häpy"- nimitystä myöskään, koska assosioituu (ja juontaa) häveliäisyys-häpeä sanojen kanssa.
Pojat saa esitellä, roplata ja räplätä pippeleitään, mutta tytöt eivät saa edes puhua siitä! Saati esitellä tai räplätä. Ärsyttää kun tytön elimistä tehdään tabu. Esim. miehelleni piti opastaa että voit ihan hyvin sanoa että vauvamme pimppi (häpyhuulet) punoittaa, eikä että "se, tuo, ööh" punoittaa (pitääkö laittaa rasvaa?). Ja että siinä ei ole mitään väärää että kakkavaippaa vaihdettaessa tsekataan ettei häpyhuulten väliin ole jäänyt ulostetta.
Kyllä naisen sukupuolielimet ovat ihan normaali osa naisen ruumista. Rohkenen jopa väittää että tyttölapsen emättimen mystifiointi ei ainakaan auta vähentämään seksuaalista hyväksikäyttöä.
sanoi etupyllyn olevan halventava nimitys. Niinkuin se onkin! On ihan hirveää että pienet tytöt opetetaan häpeämään sukupuolielimiään! Yhtä järkyttävää on se, että puhutaan vain pyllystä ja ja pimppi/pimppa/tussu/vittu/emätin sivuutetaan. Se on törkeää ja halventavaa. Itse en käyttäisi "häpy"- nimitystä myöskään, koska assosioituu (ja juontaa) häveliäisyys-häpeä sanojen kanssa.
Pojat saa esitellä, roplata ja räplätä pippeleitään, mutta tytöt eivät saa edes puhua siitä! Saati esitellä tai räplätä. Ärsyttää kun tytön elimistä tehdään tabu. Esim. miehelleni piti opastaa että voit ihan hyvin sanoa että vauvamme pimppi (häpyhuulet) punoittaa, eikä että "se, tuo, ööh" punoittaa (pitääkö laittaa rasvaa?). Ja että siinä ei ole mitään väärää että kakkavaippaa vaihdettaessa tsekataan ettei häpyhuulten väliin ole jäänyt ulostetta.
Kyllä naisen sukupuolielimet ovat ihan normaali osa naisen ruumista. Rohkenen jopa väittää että tyttölapsen emättimen mystifiointi ei ainakaan auta vähentämään seksuaalista hyväksikäyttöä.
Enpä oikein usko, että kukaan aloittasi ketjua siitä, millä nimellä poikien sukuelimia kutsutaan, koska vastaus on niin ilmiselvä.
hänellä on kulli, kyrpä jne. häntä torutaan huvittuneena, mitään seksuaalista siihen ei liity (kun joku sanoi että pimppi on eroottinen, pimppa ei). Jos tyttö puhuu tussustaan, pillustaan jne. ovat ne "liian" eroottisia nimityksiä ja tyttö vaiennetaan punastellen ja nolostellen, ei naureskellen.
Älkää hyvät äidit siirtäkö tytöillenne sitä miehen seksuaalisuuden kontrolloinin taakkaa, mikä naisen harteille on sälytetty (räikeimpänä muotona esim. ympärileikkaukset, lievempänä häpeämään opettaminen).
Enpä oikein usko, että kukaan aloittasi ketjua siitä, millä nimellä poikien sukuelimia kutsutaan, koska vastaus on niin ilmiselvä.
Pimppeli on pojilla ja pimppi on tytöillä.
Olemme kyllä koettaneet lapselle sanoa pojilla olevan pippeli mutta jostakin syystä sana taipuu lapsen suusta aina pimppeliksi.
Lapsi on tyttö, jolla on molempia sukupuolia olevat isosisarukset.
Oma mieheni on irlantilainen ja hänelle onkin tehnyt hyvää oppia olemaan rennosti alasti suomalaiseen tapaan. ; ) Jouduin myös vähän kouluttamaan häntä tyttäremme ollessa vaippaikäinen, hänelle oli myös kova pala puhua luonnolliseen sävyyn naisen sukupuolielimistä saatikka pyyhkiä kakkoja sieltä sisältä.
Anyway, esikoinen pienenä keksi itse kutsua pippeliään nimellä "munanen" noin 2 -vuotiaana ja se on jäänyt. Itse kutsun sitä pippeliksi, mutta munanen on kuulemma paljon parempi sana. Olkoon sitten munanen.
Tytöllä on sitten vastaavasti pimppanen.
Englannin kielessä on aika ankeita ilmaisuja tytön elimille, joten "vagina" ja "front bottom" ovat käytössä, mutten tykkää kummastakaan. Tutun lapsi on Suomessa Fanny, joten sitä emme voi käyttää.
Kaveri keksi oman tyttönsä pimppaselle nimen "Mary", koska pojilla on Willy. Tasa-arvoa. Vessassa hän aina muistuttaa tytärtään "wipe your Mary, please". : )
Ja ei oo totta että se ETUPYLLY on vieläkin käytösä jollakin! Todella halventavaa. Kuin myös nuo rakoperseet..
Mun äiti ei koskaan kertonut tarkempaa nimitystä, sanoi vain alapääksi. Onneksi oon niin fiksu ollut että oon osannut erottaa mikä on oikeaa ja mikä väärää INFORMAATIOTA kun nuorena joutu sit ITSE ottamaan selvää asioista, joista ei ole kerrottu! Miettikääpä sitä te, jotka häpeilette naisten sukupuolielimiä! Ja ylipäätään seksuaalikasvatusta. Kaikki ei oo fiksuja..
Ja vastauksena kysymykseen, meillä on pimppi ja pippeli.
T. Av:lainen vuodesta 2004!!
tytöllä pimpi (ihan tarkoituksella yhdellä p:llä. Ei kuulosta niin roisille)
No pipari tietenkin