Minkä ikäiselle tytölle korvakorut?
Meidän tyttö on nyt 1v7kk ja haluaisin laittaa hänelle korvakorut. Aion kuitenkin vielä odottaa. En halua julkista lynkkausta. Parhaan ystäväni tyttö täyttää keväällä 4v ja on jo itse vinkunut korvakoruja, äitinsä ei kuitenkaan ole vielä suostunut.
Mites te muut? Missä iässä on "hyväksyttyä" laittaa korvakorut?
Kommentit (45)
sain korvakorut ollessani 4-vuotias,sitä en muista olenko itse niitä pyytänyt,mutta muistan kyllä että reikien laitto ei sattunut ja olin niistä mielettömän ylpeä,korvikset olivat mielestäni maailman ihanimmat. Oma tyttäreni on nyt 1,5v ja olen miettinyt korviksien laittoa,ajattelin kuitenkin odottaa että hän on ainakin yli 2-vuotias. Kummitäti on kysellyt saako hän ostaa tyttärelleni kolme-tai nelivuotislahjaksi korvakorut ja viimeistään silloin neiti sellaiset saa :)
Sen ikäiselle, jolle ei tarvitse huoltajaa mukaan.
Tytöt saa korvikset 15-vuotiaina jos haluavat. Jos olisivat 4-vuotiaina sellaisia pyytäneet, eivät todellakaan olisi saaneet. Kyllä 4-vuotiaan korvikset on enemmän äidin halua kuin lapsen.
Saahan sen pois, jos kyllästyy tai muuttaakin mielensä.
Tytöt saa korvikset 15-vuotiaina jos haluavat. Jos olisivat 4-vuotiaina sellaisia pyytäneet, eivät todellakaan olisi saaneet. Kyllä 4-vuotiaan korvikset on enemmän äidin halua kuin lapsen.
Kuuntelin ruinausta kaksi vuotta kunnes vihdoin taivuin ja tytär sai 6-vuotiaana korvakorut. Itse olin asiaa vastaan, sitten luovutin kun tajusin, että ei se ole niin suuri juttu. En nyt kuitenkaan sanoisi, että niitä minun halustani laitettiin... ;-)
Mutta kyllä mä olen varmasti kysynyt lapsen mielipidettä, ei 4-vuotiaalle yksinkertaisesti saa laitettua korviksia jos se ei ole yhteistyöhaluinen.
Mä toivoin itse 3-vuotiaana niitä korvakoruja ja muistan kuinka se sattui ja ekan reiän jälkeen kävelin ulos koko liikkeestä, suostuin kuitenkin pienellä lahjonnalla palaamaan ja ottamaan toisenkin reiän.
Esikoiselle tein moneen kertaan selväksi, että se korvisten ottaminen sitten sattuu, halusin varmistaa että tietää mihin ryhtyy. Ylpeänä sitten kehui kaikille kuinka reipas oli ja lisäkaneettina vielä huomautti kuinka äiti EI ollut lapsena yhtä reipas.
Nuorempi toivoo jo kovasti korvakoruja, mutta on luonteeltaan sellainen, että haluaa esim. kaulakorun kaulaan ja hetken päästä se on pakko saada pois, vaikka sitten repimällä. En ota sitä riskiä, että alkaisi korvakoruja repimään. Enkä usko, että vielä edes ymmärtäisi koko touhua. Vuoden päästä katsotaan mikä tilanne ja jos edelleenkään ei ole minun mielestä valmis, ei myöskään korviksia laiteta.
ja haluaa ne vielä senkin jälkeen kun on kuullut miten ne laitetaan.
Meillä 7v tyttö olis halunnut. Kerroin, että ne laitetaan semmosella neulalla tuosta korvan läpi, ni eipä halunnutkaan enää ... ;D
ja haluaa ne vielä senkin jälkeen kun on kuullut miten ne laitetaan. Meillä 7v tyttö olis halunnut. Kerroin, että ne laitetaan semmosella neulalla tuosta korvan läpi, ni eipä halunnutkaan enää ... ;D
Neuloillako ne nykyään laitetaan?
Oma tyttö sai 5-vuotiaana ja ammuttiin korviin. Halusin niitä itse ja en pistänyt vastaan. Tyttö on 16-vuotias nykyään, korvanreikien lisäksi sai 15-vuotiaan ns. madonna lävistyksen. Eli sillä on pieni nappi "ylähuulen" päällä. Mun mielestä se on ihan nätti. Tatuointia on pyytänyt, mutta siihen en ole suostunut ja olen sanonut että sitten ottaa kun on 18-vuotta jos vielä silloin sitä haluaa. Mä en tule siihen suostumaan.
Kun juuri eilen sanoin tytölle 6 v että saa korvikset kun on 15 v. ;-) Minusta korvikset on (suomalaisella) lapsella jotenkin verrattavissa meikkiin, eli liki aikuisten juttuja. Eli näin meillä, toki varmasti aika paljon makuasia. Asumme ulkomailla ja tyttö mankuu korviksia kun lähipiirin eteläeurooppalaisillakin on...
Paras kaveri sai viikkoa pari viikkoa aikaisemmin.
Mä olen omat reikäni tehnyt itse 11-vuotiaana. Jääpalalla "puudutin" korvanlehden, neulan sytkärillä "desinfioin" ja sitten tein ne reiät. Sattuhan se, kurjin puoli oli se kun ne reiät lopulta tulehtui niin pahasti että ei niissä voinut mitään korviksia pitää. Itkin katkerasti ja vasta sen jälkeen vanhemmat suostui viemään mut oikealle lävistäjälle joka laittoi ammatitaitoisesti uudet reiät.
Ja eipä tuo kauheen fiksua ollut.
Siksi en näe mitään järkeä kieltää reikien ottaminen viitentoista ikävuoteen asti. Vielä kun reiät käy ottamassa lävistäjällä, ei tule ampumisesta mahdollisesti aiheutuvia haittojakaan ja nuoren ei tarvitse itse alkaa reikiään tekemään.
Mistä niitä tarra-korviksia voi ostaa? En oo missään niitä nähnyt. Muistan omasta lapsuudesta et 80-luvulla itelläni oli sellaset tarra-jutskut ennen ku sain oikeat.
Ja sitten niissä krääsäseteissä jossa on tekokynsiä, koruja ym...
siis sitä taustaa vasten, että täällä on vasta kiljuttu pää punaisena, miten kamalaa on, että muuan julkkispariskunnan perilliselle laitettiin korvikset vauvaiässä. Kuitenkin täällä useimmat tuntuu laitattanee korvikset alle 5-vuotiaalle. Ootteko te niitä samoja, jotka kuitenkin olette "lynkanneet" sen tunnetun vauvapariskunnan tässä asiassa?
Mulle on ihan sama, miten muut lastensa korvien kanssa tekee, mutta itse annan lapsen laitattaa korvakorut sitten kun
1) ymmärtää, että korvien rei'ittäminen voi altistaa nikkeliallergialle
2) on riittävän vanha tehdäkseen itse päätöksen korvien rei'ittämisestä ilman minun lupaani
3) kantaa itse vastuunsa näin mahdollisesti saamastaan nikkeliallergiasta.
muun toimenpiteen yhteydessä, että oli laittanut emlaa lapsensa korvalehtiin ennen reikien laittoa. Miksi ei?
kinuaa korviksia ihan viikottain, en tiedä mistä on keksinyt, ei ole hoidossakaan. Tosin yhdellä tytön kaverilla on ja minulla tietysti. Olen kertonut että ne laitetaan neulalla ja siten kinuaminen loppuukin taas hetkeksi:D Tarrakorviksia tahtoo pitää joka päivä mutta en aio ihan vielä laitattaa hälle korviksia..ehkä 5-vuotiaana jos vielä tahtoo.
vauvall (nyt 9kk) korvikset mutten ole ihan varma vielä asiasta. En todellakaan ole tiukkapipo linjalla kuten oma äitini aikoinaan oli, aloin pyytämään korviksia jo ekalla luokalla ja pyysin niitä monta vuotta ja vastaus oli aina sama, sitten kun pääset ripille. No, pääsin ripille ja sain ne korvikset lahjaksi ja siitähän se riemu repesi, alle vuoden päästä siitä mulla komeili kaikenkaikkiaan 13 korvareikää, puolet itse tehty ja puolet liikkeessä otettu. Että mamma kulta ehkä tuokin kapina olis voitu välttää jos vähän aikaisemmin olisit antanut ne reiät laittaa :)
vauvall (nyt 9kk) korvikset mutten ole ihan varma vielä asiasta. En todellakaan ole tiukkapipo linjalla kuten oma äitini aikoinaan oli, aloin pyytämään korviksia jo ekalla luokalla ja pyysin niitä monta vuotta ja vastaus oli aina sama, sitten kun pääset ripille. No, pääsin ripille ja sain ne korvikset lahjaksi ja siitähän se riemu repesi, alle vuoden päästä siitä mulla komeili kaikenkaikkiaan 13 korvareikää, puolet itse tehty ja puolet liikkeessä otettu. Että mamma kulta ehkä tuokin kapina olis voitu välttää jos vähän aikaisemmin olisit antanut ne reiät laittaa :)
Mun mielestä lapsen tulisi ensin itse haluta niitä korvakoruja! On väärin tehdä tuollaisia päätöksiä vaikka kuinka äiti onkin! Odottaisit vaikka siihen että lapsi 3 tai 5-vuotiaana niitä pyytää.
Mitään ongelmia ei ole ollut niiden kanssa, nyt on 16-vuotta ja edelleen on samat reiät korvissa.
Itselläni on ollut 9-vuotiaasta lähtien.