Kuulin olevani huono äiti, syy: pussaan lastani suulle....
Tämä siis "ystäväni" suusta kuultuna. Kylläkyllä - tiedän karieksen huikeat vaarat. tiedän myös, että karies voidaan taltuttaa huolellisella hampaiden hoidolla. Ja kun lapseni on aikuinen, on hoito taatusti vieläkin laadukkaampaa kuin nyt.
Minusta enemmän outoa on kun ystäväni kiljuu :"Ei suulle, ei suulle!" kun ystäväni lapsi tulisi hänelle moiskauttamaan suukon.
Meillä osoitetaan paljon hellyyttä kotona, myös pikkumoiskuilla ihan suulle asti. Olkoonkin että olisin sen takia jonkun mielestä huono äiti - eipä paljoa jaksa kiinnostaa.
Pussailkaa toisianne!
Kommentit (70)
taitaa olla vika ihan sinun päässäsi, jos ajattelet, että suulle pussaamisessa olisi jotain sellaista, miksi se pitäisi "säästää" aikuisten välille.
kun 7-vuotias pikkutyttö ja parrakas isänsä suukottelivat suulle :P
Tällaisen ällönäyn näin lapseni harrastusryhmässä.
Joidenkin mielestä normaalia mun mielestä ei.Poskille suukottaminen ok, mutta suu-suukontaktit kuuluu parisuhteeseen.
Haluatteko lapselle myös huuliherpeksen, sekin tarttuu suupusuissa...
kun 7-vuotias pikkutyttö ja parrakas isänsä suukottelivat suulle :P
Tällaisen ällönäyn näin lapseni harrastusryhmässä.
Joidenkin mielestä normaalia mun mielestä ei.Poskille suukottaminen ok, mutta suu-suukontaktit kuuluu parisuhteeseen.
Haluatteko lapselle myös huuliherpeksen, sekin tarttuu suupusuissa...
Kysykääpä asiantuntijoilta jotaka ovat perhetyneet lapsen emotionaaliseen kehitykseen ja tämän myötä ovat myös tietoisia asioista jotka lapsen kasvua hyvällä tavalla tukevat.Me vanhemmat emme tule useinkaan ajatelleeksi esim. että suulle pussaaminen ei välttämättä lapsen kannalta ole paras mahdollinen tapa näyttää hellyyttä.Älkää nyt herpaantuko.Ei tämä nyt merkitse sitä että ollaan tehty jotain kauheata vaan että lapselle parempi kun suulle pussaaminen säästetään aikuisten väliselle hellyydelle.
pussataan suulle. Ainakin minä pussaan. Aivan pienestä pitäen ollaan syöty vuorolusikkaa ja pussattu suulle. Voi sitä tehdä elämästään vaikean hysterisoitumalla mokomastakin aiheesta. Tehtiin muuten tietenkin se sylkitesti eka hammashoitolareissulla (1,5 vuotiaana) ja lapsella ei ollut tuota bakteeria tästä kaikesta huolimatta.
Mielestäni et ole huono äiti. Ystäväsi puolestaan on neuroottinen (mulla on kans yksi samanlainen joka silti antaa mun olla vähän löysempi).
mitä tapahtuu, kun lapsenne tulee ja antaa pusun suulle? Siis, te jotka ette sitä halua, mitä teette, jos lapsi ei jatkuvasta opettamisesta huolimatta sitä lopeta tai vahingossa käy suikkaamassa? Nipsu, napsu, aresti, mikä on tehostekeino, jotta saatte lapsen tajuamaan, että suulle ei saa koskaan pussata??
käännän päätä pikkasen sivulle ja pussaan lasta itse poskelle oikein iloisesti ja kunnon halit päälle. Mutta eipä sitä ole saattunut kuin pari kertaa. Kerran mm. lapsi tähtäsi suulle kysyvän näköisenä ja selitin nätisti että suupusut on aikuisten juttuja.
Sinä sen sijaan voisit lopettaa lapsiesi nippailemisen, toivottavasti osaat edes hävetä!!!!
Ompas tämä aihe nyt herättänyt keskustelua...
No löytyi sentään joku muukin, joka ei pussaile lastaan suulle.
Minusta olisi kyllä outoa, että olisi lapsuudesta sellaisia muistikuvia, että isä/äiti pussailee suulle...
No meillä nyt ei kuitenkaan pussailla, eikä sillä ole mitään tekemistä hampaiden reikiintymisen kanssa.
T. 4, 17
Pusu ja suudelma on eri asioita.
Meillä annetaan (isi ja äiti) pusu taaperollemme ainkin silloin kun mennään nukkumaan ja monesti muutenkin päivän mittaan.
Minusta siinä ei ole mitään omituista tai sairasta eli se likaisuus on jonkun estyneessä päässä.
Kariesta tai muitakaan suusairauksia meillä ei ole. Hampaat hoidetaan hyvin ja hammaslääkärissä käydään kerran vuodessa ainakin. Mitään herpestä tai muuta ei ole kummallakaan koskaan ollut.
Vauvan tuttia tai lusikkaa ei kyllä omassa suussa käytetty ja pusut annetaan huulet kiinni ja lyhyet pusut siis ei mitään suudelmaa, joka kuuluu miehen ja naisen välille.
Minä oletan, että lapsemme itse saattaa jossain vaiheessa lopettaa suukot suulle kun kasvaa isommaksi eli siihen ei tulla koskaan pakottamaan, mutta halataan aina.
Ja kaiken matkiva parivuotias kattoo vieressä. Tottakai sekin haluaa suukon suulle. Mites sen siltä kieltäis. Ja ei mun mielestä ole tarvettakaan.
hommataan kaikki tekarit :D Meillä ei pussata suulle vauvaa. Suugygienisti suositteli, ettei suulle pussailtaisi. Pussaillaan kyllä muuten sitten poskille, otsaan..Vanhemmillani oli/on tekarit, kun olin pieni, äitini puhdisti suussa tuttia ja lusikaa. Reikiä ei ollut. Kun n. 17v löysin ekan poikakaverin, niin siinähän se sitten tarttui (toki hampaiden hoito oli silloin huonompaa kuin nyt). Nyt 27v alkavia reikiä paljon..eli kyllä sillä hampaiden harjauksella ja purkalla saa peikot pysymään poissa. Toki en kyllä itse halua tartuttaa vauvalleni myöskään huuliherpestä!
ja pussailen lastani suulle kun itse haluaa niin pusutella.
mitä tapahtuu, kun lapsenne tulee ja antaa pusun suulle? Siis, te jotka ette sitä halua, mitä teette, jos lapsi ei jatkuvasta opettamisesta huolimatta sitä lopeta tai vahingossa käy suikkaamassa? Nipsu, napsu, aresti, mikä on tehostekeino, jotta saatte lapsen tajuamaan, että suulle ei saa koskaan pussata??