Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotko, että nukutusrumba olisi vältettävissä lapsen kuin lapsen kohdalla?

Vierailija
06.02.2010 |

Onko siis aina vanhemman osaamattomuutta, jos lapsen saamiseksi nukkumaan menee iltaisin tuntikausia ja/tai vaatii mitä kummallisimpiä rituaaleja? Nyt puhun siis terveistä lapsista joilla ei mitään fyysistä syytä joka estäisi rauhoittumisen unille.

Ihmettelin vaan yhtä tuttuani, jolla kolme lasta ja jokainen heistä valvotti noin kolmevuotiaaksi ja yhäkin heitä joskus nukutetaan autolla ajelemalla (siis myöhään illalla!) kun "ei ne muuten nukahda".

Mitä mieltä siis olet? Kyselee kahden äiti, joka ei oikein tiedä mitä nukuttaminen edes on.

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nyt näköjään vastaa noihin minun viesteihini. Selitetään vain joistain iltarutiineista ja sitten vain viedään lapset sänkyyn ja ne nukahtavat sinne. Kyllä meilläkin nuo iltarutiinit toistuu joka ilta samalla tavalla, mutta se mitä tapahtuu sänkyyn viemisen ja nukahtamisen välillä on se ongelma!!

30 ja 35

Vierailija
82/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kommentoin tota edellistä #34:stakin samalla..

Juuri toi: OMALLA PAINOLLAAN! Hienosti sanottu ja tajusin että just niin on meillä tehty.

Meillä ei ole koskaan menty tasan_kello_jotain nukkumaan, iltapuuhat (ne pisut, pesut jne..) on aloitettu kun eka on alkanut näyttää väsymismerkkejä. Sitten on vaan oltu valmiita jo sänkyyn kun siinä puoli tuntia on vielä vierähtänyt kaikissa touhuissa. Isompi koululainen ei enää noudata samoja sääntöjä, mutta ei noi pienemmät siitä tunnu olevan milläsäkään.

Omalla painollaan ovat muksut myös viereen tulleet, jos siltä on tuntunut.

En henkilökohtaisesti oikein tahdo tajuta sitä hirveää sääntöviidakkoa, joka lapsille yritetään näiden nukkumaanmeno ja nukkumistapa asioiden kanssa tehdä. Sehän on ihan sama kuin pakolla yrittäisi opettaa lapsi olemaan ilman vaippaa! Ei se vaan onnistu, jos ei vielä oo kypsä asialle. Sitäkään eivät vaan kaikki tajua..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nyt näköjään vastaa noihin minun viesteihini. Selitetään vain joistain iltarutiineista ja sitten vain viedään lapset sänkyyn ja ne nukahtavat sinne. Kyllä meilläkin nuo iltarutiinit toistuu joka ilta samalla tavalla, mutta se mitä tapahtuu sänkyyn viemisen ja nukahtamisen välillä on se ongelma!! 30 ja 35

olin siis kirjoittanut viestit 30 ja 33

Vierailija
84/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta lapsenlikkana olosta, olen lasten alan ammattilainen ja kolmen lapsen äiti. Yksi näistä huonosti nukahtaneista oma lapseni (rumbaa melkein 2v).

Esikoiseni taas on tuollainen sopeutuvan tempperamentin omaava lapsi, joka osannut rauhoittua ja pyytää illalla unille jo ennen kuin osasi puhua. Sellaisen lapsen äitinä voisin paukutella henkseleitä onnistuneesta kasvatuksestani, mutta eihän se ole oma ansioni millaisella hermorakenteella lapseni ovat syntyneet. Säälin teitä aikuiset, jotka elätte harhassa, että olette itse jotenkin erityisen onnistuneita tässä nukutusasiassa ja olette niin valmiita tuomitsemaan nukutusrumban kanssa painivat vanhemmat epäonnistuneiksi.

Ovatko ujot, esiintymiskammoiset, jännittäjät, aktiiviset, äänekkäät, liikunnalliset, pieniruokaiset, herkkusuut, vähäuniset, hitaasti lämpiävät yms "kunnollisen käytöksen ulkopuolelle rajatut lapset" myös epäonnistuneen kasvatuksen tulos?

Vierailija
85/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi.se tepsii varmasti. vauva rauhoittuu,tulee saman moinen tunne kuin kohdussa äidin mahassa. vauva ei pääse huitomaan käsillä. ja on helppo tehdä kapalo!! suosittelen lämpimästi!!! jos kaikki keinot käytetty niin kokeilkaa tätä.

Vierailija
86/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nyt näköjään vastaa noihin minun viesteihini. Selitetään vain joistain iltarutiineista ja sitten vain viedään lapset sänkyyn ja ne nukahtavat sinne. Kyllä meilläkin nuo iltarutiinit toistuu joka ilta samalla tavalla, mutta se mitä tapahtuu sänkyyn viemisen ja nukahtamisen välillä on se ongelma!! 30 ja 35

Sä et vaan tunnu tajuavan tuota pointtia!! Ne iltarutiinit sun muut juuri petaavat sitä nukkumaan menoa ja sängyssä pysymistä jne!! Että olisi turvallista ja tuttua mennä nukkumaan ja jäädä sinne sänkyyn.

Yritätkö viiä nukkumaan liian aikaisin? Yritätkö laittaa nukkuun omaan huoneeseen ja oikeasti ei vaan uskalla sinne vielä jäädä? Vaikka lapsi olisi jo nukkunut omassa huoneessaa, voi tulla tilanteita ja opittuja asioita, että se alkaa yhtäkkiä pelottamaan. Eikä lapsi sitä osaa välttämättä sanoa, mutta voit yrittää tulkita tilannetta: jääkö huutamaan, millaista huuto on? Tuleeko vaan pois ja alkaa virkeenä leikkimään?

Kun kyseessä on pieni lapsi, pitää osata kuitenkin osata olla aika herkkä näille asioille. Jos kouluikäinen tms. tekee tuota, on kyseessä jo ihan eri asiat ja opittu käyttäytyminen.

Vierailija
87/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi.se tepsii varmasti. vauva rauhoittuu,tulee saman moinen tunne kuin kohdussa äidin mahassa. vauva ei pääse huitomaan käsillä. ja on helppo tehdä kapalo!! suosittelen lämpimästi!!! jos kaikki keinot käytetty niin kokeilkaa tätä.

2 vuotias?

Vierailija
88/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve lapsi nukahtaa kyllä iltaisin ilman "rumbojakin"=D.

Minä en opettanut yhtäkää lasta tutille, pullolle, rievulle, uninallelle jne. Läheisyyttä lapselle ja tissiä.

Lapsi nukahtaa jos on tarpeeksi väsynyt! Päivällä ulkoilua ja liikuntaa, kunnon ravintoa. Säännölliset nukkuma ajat.

t. monen monen lapsen äiti.;)

ps. ei tarvi vetää hernettä kenenkää nenuu

Vierailija
89/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukuttaminen :( Sen jälkeen ei varmasti ihmettelisi, miksi jää joitakin rituaaleja!

Meillä ensimmäinen lapsi oli ns.normaali, joka nukahti sadun tai parin unilaulun ja hellittelyn jälkeen omaan sänkyyn ilman ihmeellisiä rituaaleja. Paitsi vauvana usein tissille. Tietysti rytmi oli aika tasainen ja illalla laitettiin ajoissa nukkumaan.

Toisella lapsella olikin koliikki ja allergioita, jotka alkaneet nyt lähempänä kolmea vuotta hurjasti helpottaa. SIlti nukkumaan meneminen on joskus todella vaikeaa :( Ja kun muistelen menneitä niin kyllä se aika traumaattista oli etenkin vanhemmille...

Ei siis ihme, että vieläkin on vaikeuksia.

Tosin lapsia on temperamentiltaan erilaisia muutenkin. Vaativat erilaisia asioita. Ei aina voi vanhempia syylistää, että on jotain opettanut.

Asioilla on monta puolta. Ihmeellistä, kun ihmisillä on kauhea tarve päteä ja olla parempia toisiaan tässäkin asiassa!?

Vierailija
90/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurihan sanoin, että nuo rutiinit ovat joka ilta samat, joten niistä ei luulisi olevan kiinni.

2-vuotias siis hyppii pois sängystä kahden tunnin ajan, leikkii laulaa ja yrittää herättää samassa huoneessa nukkuvan isosiskon. Ei ole myöskään kiinni siitä, ettei olisi väsy, jos iltapalalla jo kiukkuaa väsymystään ja aamulla nukkuisi vaikka miten pitkään ja samoin päiväunilta pitää useimmiten herätellä kesken.

Yöllä herätessään nukahtaa ihan helposti sänkyynsä uudelleen, eli ei luulisi olevan kyse siitäkään, että sänky jotenkin ahdistaisi.

Vierailija
91/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta ja mitään nukutusrumbaa ei ole ollut kenenkään kanssa.

Kaikkia on imetetty pitkään ja nukutettu rinnalle, tätä kun usein pidetään nukahtamisvaikeuksien syynä. Mä ajattelen niin, että kun lapsi oppii nukahtamaan turvallisesti, kokemus kantaa myös isompana.

Vierailija
92/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kaikkien.

Vierailija
93/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun ei kestetä nähdä sitä vaivaa että opetettaisiin lapsi nukahtamaan itse omaan sänkyynsä, siitähän se rumba sitten syntyy ja syvenee.

Vierailija
94/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun ei kestetä nähdä sitä vaivaa että opetettaisiin lapsi nukahtamaan itse omaan sänkyynsä, siitähän se rumba sitten syntyy ja syvenee.

nyt vihdoin miten se lapsi noin vain opetetaan nukahtamaan sinne sänkyyn!!!! En minä ainakaan tarvitse sitä kahden tunnin sänkyyn nostamista joka jumalan ilta!!!!

Vierailija
95/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vihdoin miten se lapsi noin vain opetetaan nukahtamaan sinne sänkyyn!!!! En minä ainakaan tarvitse sitä kahden tunnin sänkyyn nostamista joka jumalan ilta!!!!

kysymykseeni ei näköjään kukaan osaa vastata, mutta silti tullaan huutelemaan, että hulluja ovat nukuttajat...

Vierailija
96/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oo jätetty huutamaan, vaan läheisyyttä annettu, oltu turvallisia vanhempia ja ei ole mitää rumpaa nukuttamisen kanssa ollut,

kuusi lasta meillä

niin uskon. Mutta uskon myös, että monen lapsen kohdalla se vaatisi sitä, että jätetään lapsi yksin huutamaan, kunnes lapsi hiljenee. Vanhanajan unikoulua siis.

Minusta nykyään vauvojen/lasten nukkumaan menoon liittyvät ihanteet ovat vähän ristiriitaisia. Huudattaminen on huono asia ja lapselle halutaan antaa läheisyyttä, mutta toisaalta halutaan, että lapsi oppisi mahdollisimman pienestä nukahtamaan yksin omaan huoneeseen ja pysyvän siellä hiljaa aamuun asti. Eipä ole ihme, jos on "uniongelmia".

Vierailija
97/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin samankaltaisia viestejä tänne muutama kuukausi sitten. Voin kertoa, ettei tilanne helpota vielä tänään eikä ehkä huomenna. Mutta kun vain jaksat olla johdonmukainen ja kantaa lapsen sänkyyn sinnikkäästi, niin jonain iltana huomaat että nukahtamiseen meni vain 10 minuuttia. Erilaisia vaiheita tulee ja menee.

Terveisin se, joka ei enää stressaa (olikohan nro 34)

Vierailija
98/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rutiinit ja rauhoittuminen illalla. Pieni iltapala, vaihdetaan yökkärit, pisulle, pesulle ja sitten hetki sylittelyä ja jutustelua. Sitten sänkyyn, ja lyhyt iltasatu, nykyisin pätkä kirjaa. Sitten sanotaan hyvää yötä ja lapsi nukahtaa.

Vierailija
99/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on johdonmukainen ja tekee asiasta mahdollisimman yksinkertaisen, eli kun lapsi tulee pois omasta sängystään, hänet viedään sinne takaisin, ei oteta katsekontaktia, vaan viedään lapsi päättäväisesti takaisin omaan sänkyynsä, peitellään ja sanotaan että hyvää yötä, nyt on yö ja nyt nukutaan. Ja poistutaan. Ja toistetaan sama niin monta kertaa kuin tarvitaan. Kyllä aikuisen ihmisen kestokyvyn täytyy olla suurempi kuin pienen lapsen. Eihän se mitään "kivaa" ole, aikaa menee ja alkaa ottaa päähän, mutta AIKUINEN ihminen kyllä sen kestää ja kärsii, kun tajuaa mikä on päämääränä. Viikkokin ehkä siinä vierii, toistakin, mutta jos aikuinen ei lipsu eikä tee asiasta liian isoa numeroa, lapsi kyllä oppii. Se on ihan aikuisen viitseliäisyydestä kiinni.

Vierailija
100/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rutiinit ja rauhoittuminen illalla. Pieni iltapala, vaihdetaan yökkärit, pisulle, pesulle ja sitten hetki sylittelyä ja jutustelua. Sitten sänkyyn, ja lyhyt iltasatu, nykyisin pätkä kirjaa. Sitten sanotaan hyvää yötä ja lapsi nukahtaa.

lukea viestit ennen kuin vastaatte. Meidän lapsi ei nukahda sanomalla hyvää yötä. Nukahdatko sinä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan