Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotko, että nukutusrumba olisi vältettävissä lapsen kuin lapsen kohdalla?

Vierailija
06.02.2010 |

Onko siis aina vanhemman osaamattomuutta, jos lapsen saamiseksi nukkumaan menee iltaisin tuntikausia ja/tai vaatii mitä kummallisimpiä rituaaleja? Nyt puhun siis terveistä lapsista joilla ei mitään fyysistä syytä joka estäisi rauhoittumisen unille.

Ihmettelin vaan yhtä tuttuani, jolla kolme lasta ja jokainen heistä valvotti noin kolmevuotiaaksi ja yhäkin heitä joskus nukutetaan autolla ajelemalla (siis myöhään illalla!) kun "ei ne muuten nukahda".

Mitä mieltä siis olet? Kyselee kahden äiti, joka ei oikein tiedä mitä nukuttaminen edes on.

Kommentit (147)

Vierailija
41/147 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukuttamis/nukahtamisongelmista. Elämänrytmi on meillä ollut aina hyvin säännöllistä, kaksi meidän lastamme ovat nukahtaneet aivan itse, mutta yhdellä on laitokselta asti ollut vaikeuksia nukahtamisen suhteen ja pelännyt yksinoloa. Todellakin laskimme poistulemisen määrän. Se 250 kertaa ylittyi joka kerta. Olen aina kirjoittanut päiväkirjaa ja miehen pyynnöstä kirjoitin tuolloin muistiin sänkyyn viemisen määrän.

Ulkoilimme tuohon aikaan kolme kertaa päivässä, lapset saivat terveellistä itse laitettua ruokaa, telkkaria meillä ei tuolloin ollut, vaan luettiin kirjoja ja muuta sellaista paljon. Äitinä olin tuolloin vielä kotona.

Myöhemmin, kun lapsi kasvoi niin nukahti pieneen silittelyyn 5-vuotiaana. Ja nyt koululaisena itsekseen.

Minua ei haittaa, vaikka et usko, mutta tiedän, että johdonmukaisia ja jämäköitä olimme.

Opettajat ovat kehuneet lapsen tottelevaisuutta, keskittymiskykyä, joustavuutta ja pitkäjänteisyyttä. Ja lahjakasta lasta on kuulemma mukava opettaa. Lapsen kavereiden vanhemmat kehuvat lapsen käytöstä. Ja harrastusten ohjaajat.

Jossain siis olemme onnistuneet, vaikka joidenkin av-mammojen mukaanhan emme ole jämäköitä ja vielä liioittelemme sen ajan nukuttamisyrityksiä.

Itseä harmittaa ehkä hieman, että jatkoimme kahden kuukauden ajan. Olisimme voineet lopettaa yhden kuukauden jälkeen.

joko te liioittelette pahasti, ette ole toimineet johdonmukaisesti ja vieneet iltariekkumisen nitistystä johdonmukaisesti loppuun niin että vanhemmat ovat voittaneet, tai teidän lapset eivät ole normaaleja lapsia. Ja tässähän on nyt kai puhuttu ns. normaaleista lapsista.

Kokeiltiin kahden kuukauden ajan. Ja jokainen yö meni ainakin 250 kertaa. Lopetettiin ja otettiin takaisin viereen nukkumaan, kun vanhemmat nukahtelivat auton rattiin.

Että tässä kyllä liiotellaan ja pahasti. 250 kertaa yössä? Monta yötä peräkkäin? Näillä lapsilla ei ilmeisesti sitten ole omaa unentarvetta lainkaan? Kyllä nimittäin se temperamenttisinkin lapsi tarvitsee edes jonkinverran unta öisin, ja tuossahan sitä ei paljon jää jos 250 kertaa pomppii sängystä pois.

Oletteko katsoneet supernanny-sarjaa? Siinähän usein on nukuttamisongelmia, ja usein vanhemmat selittää sen johtuvan lasten temperamentista. Ja kuitenkin kun aikuiset ohjelmoidaan uudelleen, on homma lähtenyt tomimaan ihan eri tavalla.

Vierailija
42/147 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntyneenä vielä yritimme laittaa nukkumaan omaan sänkyyn, kun "niin kuuluu tehdä". Tyttö huusi hysteerisenä ja tyyntyi saman tien, kun pääsi syliin. Aloin olla niin väsynyt rikkonaisiin, parin tunnin yöuniin, että päätin kokeilla perhepetiä. Voilà! Vauva nukkui tyytyväisenä, selvästi nautti läheisyydestä. Ja vaikka alussa imetinkin tunnin, parin tunnin välein, oli aivan eri imettää istualteen ja siirtää vauva omaan sänkyyn, josta seurasi hysteerinen itku, hyssyttely, uusi yritys jne. kuin että vauva lutkutti maitoa ja minä pystyin pitämään silmiä kiinni ja vaipua takaisin uneen, ilman että nousisin kertaakaan sängystä.

Nyt tyttö on 16 kk ja edelleen tarvitsee valtavasti läheisyyttä. Iltaisin hän nukahtaa syliini ja kannan omaan sänkyyn. Hän saattaa herätä pari kertaa parin tunnin sisällä, jolloin otan syliini ja laitan takaisin omaan sänkyynsä, kun tyttö nukahtaa uudelleen (hetkessä). Aamulla tyttö tulee meidän viereen nukkumaan, jos vielä nukuttaa.

Joskus tyttö ei suostu millään nukkua omassa sängyssään ja hän on tervetullut meidän viereen koko yöksi. Viime viikolla hän taisi nukkua 2 yötä meidän kanssa ja muuten omassa sängyssään.

Toistaiseksi jatkamme näin, koska se tuntuu hyvältä ja kaikki ovat hyvällä mielellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/147 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä siis mielestäsi oli ongelma, jos lapsi kuitenkin nukahti itsekseen sänkyyn? En minäkään tuollaisesta stressaa, pojan isosisko kun on tuollainen.

jos lapsen nukahtaminen kestää 3-4 tuntia niin mikähän siinä on ongelma? Mietipäs vähän aikaa.

anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata. Meillä tosiaan tyttö lueskelee ihan tyytyväisenä sängyssä helposti pari tuntia, enkä näe siinä ongelmaa, koska hän nukahtaa itsekseen eikä nukahtaminen sinänsä ole ongelma. Kolme ja neljä tuntia on tietysti vähän eri asia, ymmärrän tietysti. Onko kyse siis siitä, ettet itse pääse nukkumaan ajoissa? Tai onko kyse siitä, ettei lapsi jaksa herätä aamulla ajoissa? Vai onko lapsesta tuo jotenkin kurjaa, kun pitää pyöriä sängyssä niin kauan? Halusin vain tietää, mikä tuossa on hankalaa, kun et sen kummemmin tilanteestanne kertonut.

Vierailija
44/147 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en loukkaantunut. Ongelma oli, että vaikka lapsi oli ilmiselvästi väsynyt, niin hän ei nukahtanut. Aiheuttaahan se turhautumista erityisesti lapselle. Uni jäi tietysti lyhyemmäksi ja siitä taas aiheutui väsymyskierre. Jos kahdeksalta on lapsen tavallinen nukahtamisaika ja se venyy 23.30-24.00, niin kyllähän se vaikuttaa seuraavaan päivään. ja päiväunilla sama aika myös. Liian paljon on mielestäni 2-vuotiaalta vaatia, että pyöriskelee sängyssä 6-8h joka ikinen päivä ja vain siksi, että nukahtaisi yksin.

sitten pitikin monesti ottaa lapsi pois päiväunilta, ettei olisi enää nukahtanut liian myöhään. ja jälleen tuli univelkaa.

nyt ei enää tuota ole, lapsihan nukahtaa nykyään itse.

missä siis mielestäsi oli ongelma, jos lapsi kuitenkin nukahti itsekseen sänkyyn? En minäkään tuollaisesta stressaa, pojan isosisko kun on tuollainen.

jos lapsen nukahtaminen kestää 3-4 tuntia niin mikähän siinä on ongelma? Mietipäs vähän aikaa.

anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata. Meillä tosiaan tyttö lueskelee ihan tyytyväisenä sängyssä helposti pari tuntia, enkä näe siinä ongelmaa, koska hän nukahtaa itsekseen eikä nukahtaminen sinänsä ole ongelma. Kolme ja neljä tuntia on tietysti vähän eri asia, ymmärrän tietysti. Onko kyse siis siitä, ettet itse pääse nukkumaan ajoissa? Tai onko kyse siitä, ettei lapsi jaksa herätä aamulla ajoissa? Vai onko lapsesta tuo jotenkin kurjaa, kun pitää pyöriä sängyssä niin kauan? Halusin vain tietää, mikä tuossa on hankalaa, kun et sen kummemmin tilanteestanne kertonut.

Vierailija
45/147 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta, ensin kaksoset ja sitten kuopus. Toinen kaksosista on aina ollut herkkäuninen ja vaikeasti nukutettava ja on SITÄ VIELÄKIN 8-vuotiaana! Kaikki metodit on yritetty käydä läpi. Kunhan kerran nukahtaa niin nukkuu yleensä hyvin, toisaalta joskus herää kyllä yölläkin ja on hereillä:(.

Toinen kaksosista: ei mitään ongelmia IKINÄ. Aina nukahtanut omaan sänkyynsä, nukkuu jopa huonommin jos joutuu nukkumaan samassa sängyssä jonkun muun kanssa.

Kuopuksen kanssa ajattelin että "opetan" nukahtamaan itse. JOopa joo. Alussa toimikin hyvin, mutta kun vauveli täytti 3 kk muuttui ääni kellossa. Piti mm nukuttaa päiväunille. Yöunille nukahti hyvin niin kauan kun nukkui pinniksessä, heti kun pääsi lastensänkyyn alkoi rumba!!

Ajoittain on maattu pienimmän vieressä, joskus on riittänyt että olen istunut kauempana lukemassa jotain kirjaa, joskus olen jopa voinut mennä ihan puuhastelemaan omian ja lapsi on nukahtanut.

Nyt poika on 4v ja taas on vaihe menossa ettei halua tai pysty rauhoittumaan yöunille ilman että tietää että joku vanhemmista lukee kirjaa tai lehteä samassa kerroksessa. Lapset nukkuvat siis toisessa kerroksessa!

En näe tätä kuitenkaan isona vaivana, saapahan kerrankin lukea kirjoja rauhassa ja lapsi nukahtaa nopeasti kun tietää että olen lähettyvillä. Jos menen alakertaan keittiöön niin poika tulee varmasti xx kertaa sängystään huhuilemaan meitä!

En näe tätä niin kamalana. Lapset tarvitsevat MEITÄ ja miksemme antaisi heille vähän turvaa?

Vierailija
46/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yleensä se tarkoittaa, että joku muu asia rumbaantuu sitten sen sijasta. Mitä jos vaan lakattaisiin kilpailemasta näillä jutuilla ja elettäisiin kukin omaa elämäämme?

Vierailija
47/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nukuttaminen vaatii autoilua, niin on jossain menty pahasti pieleen. Hypähdetään liian herkästi ja mennään lapsen vedätykseen mukaan.

Vierailija
48/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin totutettiin suoraan omaan sänkyyn nukkumaan. siellä aina nukkunut tyytyväisenä 6-10 tuntia. Jos totuttaa lapsen nukkumaan viereensä on vaikeaa saada lasta enää omaan sänkyyn.

Vierailija
49/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti usein jotain olisi voitu tehdä toisin tai paremmin matkan varrella, mutta onhan niitä paljon sellaisia aikuisiakin, jotka eivät vaan nuku vaan kärsivät unettomuudesta vaikka mitään fyysistä vikaa ei ole löydetty ja kaikkea mahdollista on yritetty. Miksei lapsiakin siis.

Vierailija
50/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi lapseni muutaman vuorokauden valvoa ennekuin heidät farmariin pakkaisin ja lähtisin kuutamoajelulle! Oikeasti!

Vierailija
51/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun opetataan hyssytelyyn ja silittelyyn. Meillä 5-v ja 1-v ja itekseen jäävät nukkumaan kun sänkyyn vie.

Vierailija
52/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla sentään vartavasten lähdetty nukuttaman lapsia autolla. Mutta jos täytyy hakea vaikka maitoa ja leipää kaupasta niin mielellään mennääniltapesujen jälkeen autolla kaupasta hakemaan. Lapset nukahtaa siihen siten samalla ja ei tarvii kuin kantaa sänkyyn.

Muuten niitä saa kantaa koko illan sänkyyn ja ehkä klo 23 jo nukkuvat kun puoli yhdeksästä alkaen on laitettu nukkumaan.. Tää on ainut asia joka ei meidän lapsilta ole sujunut kivasti. Se on niin rasittavaa rumbaa joka ainut ilta, että jos kerran kaksi viikossa ne saa nukahtamaan autoon niin teen sen mielelläni.

Kaikkien lapset eivät todellakaan ole sellaisia, että ne viedään kasilta sänkyyn ja sinne jäävät ja heti nukahtavat. Vaikka kuinka olis samat rutiinit käytössä jo monta vuotta. meilläkin isommat jo 5 ja 2. Vauvan nyt saakin syliin nkahtamaan. Ei sekään nuku omaan sänkyynsä...

Vierailija
53/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun opetataan hyssytelyyn ja silittelyyn. Meillä 5-v ja 1-v ja itekseen jäävät nukkumaan kun sänkyyn vie.

mlla on 12vuotias, joka välillä pyytää sililttelemään nukkumaan mennessään ja mielelläni minä häntä silittelen. TOki hän pystyy nukahtamaan ilmankin, mutta onhan nyt rakkauden ja läheisyyden osoittamisella oma arvonsa sinänsä.

Vierailija
54/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta ja minä saan heidät aina helposti nukkumaan, mies ei läheskään aina (ja ollaan molemmat yhtä paljon iltaisin kotona että ei ole kyse siitä että olisivat enemmän tottuneet jompaan kumpaan)

Minä sanon aina "nyt nukkumaan" ja jos tulee vastaväitteitä, sivuutan ne sanomalla "jatketaan leikkiä huomenna, hyvää yötä". Ja tätä toistan lempeällä äänellä monta kertaa (eikä kovin montaa tarvitse toistaa).

Mitäpä tekee mies: jos lapsi sanoo "en mene vielä nukkumaan", alkaa hän neuvotella "mutta miksi? Eikö väsytä? Pitäähän sinun nukkua että jaksat huomenna uida/ulkoilla/hiihtää blaa blaa" ja uhmaikäinenhän huomaa että tuossa on vanhemman heikko kohta, pistänpä kaikki hienoimmat temppuni peliin.

Kaikki kunnia miehelleni mutta hänen tyylillään mekina ajeltaisiin ympäri kyliä iltaisin vaikka meillä ns. helpot lapset.

Vierailija
55/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile myös ajan muuttamista. Esim. klo 21 sänkyyn. Leikkivätkö hetken ennen nukkumaan menoa? Unohda se yksi ainoa tapa toimia ja kokeile eri menetelmiä.

Lapsille voi myös pitkän venkoilun jälkeen ilmoittaa, että nyt äiti ei enää vastaa, että nyt on teidän uniaika ja aikuisten vapaa-aika.

Vierailija
56/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meillä vika on tainut olla siinä, etten ole vauvasta alkaen toiminut tarpeeksi kylmästi. Vauvat olen nukuttanut tissille ja syliin mieluummin kuin omaan sänkyyn. Mun mielestä vauvat on niin pieniä vain hetken ja siinä on molemmat saaneet päivän päätteeksi läheisyyttä kunnolla. Meillä vauvat on nukkuneet myös vieressä niin kauan kun ovat öisin syöneet tissiä, eli reilu 1 vuotiasiksi asti. Se on ollut helpompaa minulle, kun olen voinut vaan maata sänyssä vaikka syötänkin vauvaa. Sitten kun eivät ole enää heräilleet on siirrety omaan sänkyyn ja siitä on sitten hulinat alkaneet.

olisi pitänyt varmaan tämä kolmas vauva jo opettaa laitokselta alkaen oman sänkyynsä ja antaa huutaa siellä vaan. Mutta musta ei ole siihen ollut. Niin paljon ihania ovat nuo, että mielelläni olen sylitellyt ja vieressä pitänyt.

8

Vierailija
57/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meillä vika on tainut olla siinä, etten ole vauvasta alkaen toiminut tarpeeksi kylmästi. Vauvat olen nukuttanut tissille ja syliin mieluummin kuin omaan sänkyyn. Mun mielestä vauvat on niin pieniä vain hetken ja siinä on molemmat saaneet päivän päätteeksi läheisyyttä kunnolla. Meillä vauvat on nukkuneet myös vieressä niin kauan kun ovat öisin syöneet tissiä, eli reilu 1 vuotiasiksi asti. Se on ollut helpompaa minulle, kun olen voinut vaan maata sänyssä vaikka syötänkin vauvaa. Sitten kun eivät ole enää heräilleet on siirrety omaan sänkyyn ja siitä on sitten hulinat alkaneet. olisi pitänyt varmaan tämä kolmas vauva jo opettaa laitokselta alkaen oman sänkyynsä ja antaa huutaa siellä vaan. Mutta musta ei ole siihen ollut. Niin paljon ihania ovat nuo, että mielelläni olen sylitellyt ja vieressä pitänyt. 8

Luulet siis että kaikki, jotka nukahtavat omaan sänkyyn, on jätetty sinne huutamaan?

Meillä kaikki lapset osaavat NUKAHTAA omaan sänkyynsä ilman seremonioita, mutta jokaista on yöllä imetetty ja otettu viereenkin jos tarvis, ja jokainen on saanut taatusti sylissä olla, mutta muussa yhteydessä kuin pakkonukutushässäkässä.

Vierailija
58/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin uskon. Mutta uskon myös, että monen lapsen kohdalla se vaatisi sitä, että jätetään lapsi yksin huutamaan, kunnes lapsi hiljenee. Vanhanajan unikoulua siis.

Minusta nykyään vauvojen/lasten nukkumaan menoon liittyvät ihanteet ovat vähän ristiriitaisia. Huudattaminen on huono asia ja lapselle halutaan antaa läheisyyttä, mutta toisaalta halutaan, että lapsi oppisi mahdollisimman pienestä nukahtamaan yksin omaan huoneeseen ja pysyvän siellä hiljaa aamuun asti. Eipä ole ihme, jos on "uniongelmia".

Vierailija
59/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat sängyt mutta noin 2metrin päässä toisistaan ovat. Aikaa on muutettu, ei tehoa. eivätkä leiki enää siihen aikaan. Lelut kerätään ennen iltatoimia pois. Sitten on iltapesut ja 2v.n rasvaamiset, sitten iltapala ja hetken saavat köllötellä sohvalla, nuoremman kohdalla yleensä menee hyppimiseksi ja riehumiseksi.

Vanhempi menee venkoilun jäkeen omaan sänkyynsä. Kyllä se sieltä huutaa vettä ja asiaa mutta sanottu on että ei tipu ja nyt nukkumaan. Helposti pari tuntia makaa siellä ja ilmoittaa välillä ettei saa unta. 2vuotias juoksee olkkarin ja makkarin väliä ja nukahtaa yleensä sit sohvalle kun saan sen siihen kainaloon jäämään. Meillä isäntä on vuorotöissä joten joka ilta hänestäkään ei ole apua.

Ei tuota 2v:tä voi sänkyyn sitoakan ja en käsitä miten sen saa sinne jäämään. Vieressä on istuttu, maattu, juteltu, luettu, laulettu, mutta aina se ampaisee sieltä. Kiinnikin olen koittanut pitää mut huutamiseksi menee ja sitten herää vauva, joka nukkuu meidän sängyssä mun yöpaidan vieressä, ettei huomaa äidin poissaoloa.

huoh...

8

Kokeile myös ajan muuttamista. Esim. klo 21 sänkyyn. Leikkivätkö hetken ennen nukkumaan menoa? Unohda se yksi ainoa tapa toimia ja kokeile eri menetelmiä.

Lapsille voi myös pitkän venkoilun jälkeen ilmoittaa, että nyt äiti ei enää vastaa, että nyt on teidän uniaika ja aikuisten vapaa-aika.

Vierailija
60/147 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki kolme nukkunut alusta asti omassa huoneessa ja sängyssä,2 isompaa joi maitopullon ja sitten sänkyyn.Kuopus nukahti tissille ja siirtä siirsin sänkyyn,kun imetys loppui tassuteltiin uneen muutama päivä ja oppi nukahtamaan itsekseen.Meillä on heräilty yöllä lähinnä siloin jos joku on kipeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan