auttakaa, mikä on takaajan tarkoitus??
ymmärtääkseni menee niin että takaaja joutuu maksamaan lainaa jos velkoja ei maksa, eikö niin?
Olemme miehen kanssa ottamassa asuntolainaa, koska on ensimmäinen lapsi tulossa ja muuttaisimme omaan taloon.
Mutta eilen syttyi sota siitä takaajasta, vanhemmiltaan ei voi edes kysyä asiaa koska muka tietää jo että vastaus on kieltävä. Isästään taas ei ole apua...
Äsken sitten ehdotin hänen enoaan ja hänen vaimoaan mutta ei kuulemma kehtaa pyytää takaajiksi koska ei pysty vakuuttamaan että pystyykö sitä lainaa maksamaan yms...
En ymmärrä! Emmehän sitten koskaan voi ostaa taloa jos asia kaatuu sihen ettei kehtaa pyytää ketään takaajaksi!!!!
Mitä kamalaa sinä asiassa on......... auttakaa minua ymmärtämään.
Kommentit (84)
taas en itse tiedä ketään kenellä olisi ollut ongelmia maksaa lainaa takaisin joten en näe asiassa kovinkaa suurta ongelmaa.
...ja laina ottamatta, jos ette ole varmoja, pystyttekö maksamaan lainan takaisin.
Ap näyttää tietävän yhtä paljon raha-asioista kuin sika satelliiteista..
jatkan opiskeluni loppuun ja menen itse töihin tietenkin..
Nuo summat nähtyäni minun on todettava että tämä on provo. Toivottavasti on.
No aika harva lainanottaja itse sitä takaajaa haluaa tai maksukykyään epäilee. Eiköhän se ole pankki, joka ei ole varma, pystyykö lainanottaja maksamaan lainansa.
...ja laina ottamatta, jos ette ole varmoja, pystyttekö maksamaan lainan takaisin.
että heti täällä on joku tyhmä kun jostain asiasta kysyy..... jos ei tiedä kaikkea.
Me emme halua takaajiksi kenellekään mieheni kanssa emmekä myös pyydä ketään takaamaan meitä. Kun halusimme ostaa oman kodin, niin säästimme ensin yhdessä sen verran ettei enäää takaajia tarvittu. Tämä tarkoitti tietysti sitä, että säästeliäästi piti miettiä mitä ostaa ja kun ostettiin oma koti, niin valitsimme vaatimatttomammam, jotta voimme nyt pitää talouden tasapainossa. Täällä pk-seudulla on muutenkin asunnot kalliimpia, joten täytyy tyytyä siihen mihin on realistinen mahdollisuus. Hyvältä tuntuu ja olemme onnellisia.
mutta laina taataan vain tietylle summalle, nykyään näin aina. eli 10 000e per takaaja on nykyään asuntolainoissa perussumma. eli jos tarvii takausta vaikka 20 000eurolle niin tarvitaan 2 takaajaa ja jne. eli nykyään ei kukaan takaa koko teidän velkaa jolloin helpompi saada takaaja kun pahimmillaankin summa vain 10 000e.
sanoinkin vain että olemme katselleet ja pankista ei ole vielä tullut päätöstä lainan suuruudesta.
me otettiin 200 000e lainaa 1600 e kuukausituloilla ja tosi hyvin on pärjätty. asuntolainalla veroprossan saa todella pieneksi, esim. 6 % jolloin jää rahaa lainan maksuun.
asuntoa, joka maksaa 128000...
Ajatellaanpa näin. Ostatte talon jonka hinta on nyt 120 000 €. Lama jatkuu vielä ja asuntojen innat romahtavat entisestään. Teille tulee miehesi kanssa avioero ja joudutte myymään talon selkeällä tappiolla. Jolloin teille itse asiassa jää maksettavaa talosta. Olette molemmat masuvaikeuksissa ja pahimmassa taauksessa esim. miehesi vanhemmat maksavat poikansa exän asuntovelkaa... Tämä ei ole edes täysin mahdotonta ottaen huomioon taloustilanteen sekä avioeroprosentin (taitaa olla jo´yli 50 %). Itse en kyllä hevillä takaa kenenkään lainoja!
Meille tarjottiin max. 140000 lainaa, vaikka yhteenlasketut nettotulomme olivat 2800 euroa. Ja tämä silloin "hyvinä aikoina", kun lehdet kirjoittivat, että pankit suorastaan tyrkyttävät lainaa asiakkailleen...
me otettiin 200 000e lainaa 1600 e kuukausituloilla ja tosi hyvin on pärjätty. asuntolainalla veroprossan saa todella pieneksi, esim. 6 % jolloin jää rahaa lainan maksuun.
Ilmeisesti ei... suosittelen että teette tarkan budjetiin nykyiste tulojen ja menojen mukaan. Ei mitään toiveajattelua vaan ihan katsotte kuiteista ja tiliotteista paljonko rahaa menee mihinkin asiaan kuussa. Sitten laskette tulevat tulonne (äitiysrahasi ja lapsilisäsi) ja menonne (lapsen tarpeet), ja arvioitte paljonko ihan oikeasti jää käytettäväksi asumiskuluihin. Muistakaa että pankille maksetaan joka kuukausi lyhennyksen lisäksi korkoa - ja että korot on nyt alhaalla, mutta voivat nousta jo vuoden päästä selvästikin.
Ja muistakaa että omakotitalossa on muitakin kuluja kuin laina. Olette itse vastuussa korjauksista, sähkö- ja vesimaksuista yms yms.
Hehe... 70% niistä koroista tarvitsee maksaa joka tapauksessa itse, joten verovähennyksellä ei missään tapauksessa rikastu. 200 000 euron lainaa ei hoida alle tonnin kuukausierällä, joten ette ole saaneet tuon suuruista lainaa.
Lyhennyksen päälle tulevat korot ja muut asumiskulut: lämmitys, sähkö, vesi, jätehuolto, vakuutukset. Myös rivitalossa tulee lainanlyhennyksen + korkojen päälle vielä yhtiövastike. Kannattaa käydä pankissa juttelemassa. Siellä kartoitetaan maksukykynne ja mahdollisuutenne saada lainaa.
Lopun varmaan arvaattekin.
Se oli onneksi osatakaus, ja takaajia oli kaikkiaan 3, sillä pankinjohtajalla oli ollut sen verran järkeä päässään. Lopulta sen 70000 markan velan maksoivat mummon 4 muuta lasta, jotta mummo ei olisi joutunut kadulle siitä vanhasta rintamiestalosta, jonka ukki aikoinaan rakensi. Mummu haettiin sittemmin holhouksen alle, sillä hänellä oli jo tuolloin Parkinsonin tauti eikä hän oikein tajunnut, mihin nimiänsä laitteli.
Pankilta voi vaatia sopimusta, että takaaja takaa vain sen osan lainasta, johon ei saa valtion takausta (85 %) eli 15 %. Näin ei joudu maksamaan koko lainaa. Meillä ensiasunnon 15 % osan takasi appiukko, seuraavaan asuntoon emme enää takaajaa tarvinneet.
mietipäs tuota takaamista niinpäin, että olisitko itse valmis takaamaan jokun toisen lainan? Vakuuttamaan, että jos he eivät pysty asuntoa maksamaan niin sinä sitten maksat sen heidän puolestaan?
Veikkaan että et ;)
odottakaa vaikka pari vuotta. Tai hankkikaa jostain omaisuutta sen verran että pankki ei kysele takauksia. jos te jo tuossa vaiheessa huudatte toisillenne pää punaisena niin unohtakaa se talon osto.