Onko mulla toivoakaan saada sterilisaatio?
Olen 24v, naimisissa ja meille on kolmas lapsi tulossa.
Olen ollut neljästi raskaana mutta ensimmäinen päättyi keskenmenoon.
Tämän lapsen olisi tarkoitus olla viimeinen.
Minulle ei käy mikään hormonaalinen ehkäisy sairauden (aivoinfarktiriskin vuoksi) ja kierukkaa en voi ottaa.
Meille on jäänyt vaihtoehdoksi kondomi ja sitä olemme joutuneet käyttämään koko yhdessäoloaikamme.
Kondomi on rikkoutunut kolmesti touhujen aikana joten sen käyttö aiheuttaa stressiä ja haluttomuutta.
Olemme myös melko vähätuloisia joten kovin suureen lapsikatraaseen ei ole varaa.
Katselin netistä näitä kriteerejä joista olen kyllä kuullut ennenkin:
Sterilisaatio voidaan suorittaa joko naiselle tai miehelle. Sitä tulee pitää pysyvään raskaudenehkäisyyn tähtäävänä, peruuttamattomana toimenpiteenä. Se on ainoa ehkäisymenetelmä, jonka saamista säädellään lailla. _Hakijan tulee täytää jokin seuraavista edellytyksistä:_
1. Hakijalla on yksin tai yhdessä aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
2. Hakija on täyttänyt 30 vuotta
3. Raskaus vaarantaisi hakijan hengen tai terveyden
4. Hakijan mahdollisuudet muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot
5. On syytä otaksua, että hakijan jälkeläisillä olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika
6. Hakijan sairaus tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaisi hänen kykyänsä hoitaa lapsia
Mutta 28v ystävättäreni odotti miehensä kanssa neljättä lastaan ja hän kysyi sterilisaatiota. Lääkäri tyrmäsi ehdotuksen täysin ja sanoi ettei vielä toivoakaan saada sellaista.
Minua ahdistaa suunnattomasti tämä tilanne kun ajattelen että joutuisimme lapsen syntymän jälkeen käyttämään kymmenen vuotta kondomia raskauden pelossa kunnes _ehkä_ saisin sterilisaation.
Osaako joku neuvoa tai kertoa kokemuksia?
Kommentit (8)
Kyllä sinun sillä perusteella tulee lain mukaan saada sterilisaatio.
siksi arveluttaa että ystäväni sai kielteisen vastauksen vaikka ikää enemmän ja lapsia neljä.
kysy lääkäriltä. sinullahan täyttyy noista ehdoista kaksi..
24-vuotias ystäväni sai sterilisaation kolmannen lapsen jälkeen.
Onko täällä ketään vastaavassa tilanteessa ollutta joka voisi kertoa kokemuksistaan?
-ap
Tietysti lääkärillä voi olla omat eettiset syynsä, miksei voi lähetettä kirjoittaa, jolloin pitää mennä hakemaan toisen lääkärin mielipide.
Eli kolmannen lapsen jälkeen haluttiin sterilisaatio. Tosin meillä se tehtiin miehelle, jolle se on todella paljon helpompi tehdä. Minä olin tuolloin 24v ja mieheni 25v. Ei ollut ongelmaa saada... lääkäri kyseli mieheltäni muutaman kysymyksen ja siinä se. Todella ihanaa kun ei tarvi enää miettiä ehkäisyä ja pelätä ei-toivottua raskautta.
Rohkeasti vain kysymään!