auttakaa, mikä on takaajan tarkoitus??
ymmärtääkseni menee niin että takaaja joutuu maksamaan lainaa jos velkoja ei maksa, eikö niin?
Olemme miehen kanssa ottamassa asuntolainaa, koska on ensimmäinen lapsi tulossa ja muuttaisimme omaan taloon.
Mutta eilen syttyi sota siitä takaajasta, vanhemmiltaan ei voi edes kysyä asiaa koska muka tietää jo että vastaus on kieltävä. Isästään taas ei ole apua...
Äsken sitten ehdotin hänen enoaan ja hänen vaimoaan mutta ei kuulemma kehtaa pyytää takaajiksi koska ei pysty vakuuttamaan että pystyykö sitä lainaa maksamaan yms...
En ymmärrä! Emmehän sitten koskaan voi ostaa taloa jos asia kaatuu sihen ettei kehtaa pyytää ketään takaajaksi!!!!
Mitä kamalaa sinä asiassa on......... auttakaa minua ymmärtämään.
Kommentit (84)
asiaa että ap on juuri ketjun aloittanut joten anteeksi siitä.
täällä kaikki ihmiset ajattelevat ettemme maksaisi summaa...
Miksi sua sitten pitäisi kutsua?!?! Tällä palstalla ap:lla tarkoitetaan AlkuPeräistä kirjoittajaa, keskusteluketjun avaajaa. Ehkä jatkossa sitten pitää kutsua arvon neitiä "sinä 19-vuotias opiskelija jonka avopuoliso on ottanut laina-asiat hoitaakseen... "
Hohhoijaa.
EN OLE EDELLEENKÄÄN MIKÄÄN AP olen 19 vuotias opiskelija ja avopuolisoni on ottanut asian hoitaakseen.
Emme kuitenkaan ole niin tyhmiä että emme maksaisi lainan lyhennystä ja käyttäisimme sen johonkin muuhun!!!
Säästätte sen ostatte talon vasta sitten!
saa ihmiset ajattelemaan että emme maksaisi lainaa???? samalla laillahan joudumme maksamaan nyt vuokraa! ja niin sen maksamme..
Ei tulisi pieneen mieleenkään asettaa takaajana olevaa mihinkään pulaan todellakaan, ja jo kerta se raha summa on vain 5000 niin sitä ei kovin kauaa tarvitse maksaa kuitenkaan...
taas vanhemmat tai sisarukset ovat auttaneet toisiaan laina asioissa, joten siksi minä itse en näe tässä mitään väärää tai hävettävää..
onks sulla kaikki ihan kotona ?
Asuntolainaa saa ilman takaajiakin!
Eli pankkiin vaan neuvottelemaan.
Toisekseen, takaaja on takaamassa vain sitä summaa, mihin on nimensä laittanut.
Ap ottaa lainaa sanotaan vaikka 100 000€. Valtiontakauksen saa 15%: n, asunto itsessään käy noin 70% niin takaajan osuudeksi jää loput 15% eli 15 000€. Eli jos ap ei pysty maksamaan lainaansa, joutuu takaaja vastaamaan tuosta 15 000€: sta, ei suinkaan koko lainasta (100 000€).
isäksi asuntolainan voi pilkkoa useampaan eri osaan ja tehdä vaikka niin, että ensin maksetaan tuo 15 000€ velka pois ja muista maksetaan sen aikaa vain korkoja. Näin saadaan takaaja nopeasti irti velvollisuudestaan.
Miksi miehesi pitäisi hankkia takaajat?
ehkä siksi en ole pytänyt koska laina asia on enimmäkseen miehen idea.
Hän käy töissä joten hän asiasta päättääkin.
... teillä on vakaa aikomus maksaa lainanne kunniallisesti eikä tuhlata rahoja mihinkään muuhun. Mutta kun tämä elämä yllättää, näinä päivinä sataprosenttisen varmat työpaikat ovat hetkessä pyyhkäisty pois, sinä, miehesi tai vauvasi voi sairastua vakavasti tai joutua onnettomuuteen, ostettavasta talosta löytyykin mittava homevausio joka ajaa teidät vuosikausiksi evakkoon sekä korvauksien hakemiseen oikeusteitse jne. Koska me vanhemmat tädit, ja varsinkin 90-luvun laman kasvatit tiedämme nämä faktat, niin siksi suhtaudumme takaukseen äärettömällä vakavuudella ja ehkä keskustelijoita ärsyttää suhteellisen kevyt ja naiivi suhtautumisesi asiaan. Talon osto on iso asia teille, lainasumman takaaminen on iso asia takaajalle, ja varsinkin kun teillä ei ole etukäteissäästöjä niin mahdollisella takaajalla ei ole mitään konkreettists todistetta rahankäyttökyvyistänne. Menkää pankkiin ja jutelkaa asiantuntijan kanssa ja toiseksi jutelkaa jonkun kanssa joka jo asuu omakotitalossa ja ottakaa selvää asumiskustannuksista (muu kuin laina).
Takaaja takaa asunnon hinnasta n.30 prosenttia, ei siis koko lainan summan verran.
Ainakin 5 vuotta sitten kun ostimme asunnon, niin 30% asunnon arvosta(lainasummasta) tarvittiin takaaja. Meillä ainakin tätä takausta ja omaa lainaa maksetaan yhdessä pois ja siksi sen takaajan takaus kestää aika pitkään. Tosin jos ostaa talon oikein halvalla ja myöhemmin arvo nousee, niin takaajan voi sillä tavalla saada nopeammin pois.
Mutta miten saada takaajia? Henkilö voi taata henkilötakauksella 10000 euroa. Jos miehen vanhempia (2 henkilöä) pyydätte saatetaan tarvita lisäksi kiinteää omaisuutta tai talletustilejä takaukseen. Jos nämä ovat jonkun toisen lainan takauksessa, niin silloin niitä ei voi enää käyttää. Jotkut vakuutusyhtiöt tarjoavat takausta tietyllä korolla, eli vakuutusyhtiöt antavat lainaa sen 30 % verran. Ovat kyllä aika tarkkoja tulojen ym. kanssa. Sieltä kannattaa ensin kysyä. Jos sieltä saa osan, niin olisiko miehen vanhemmat vaömiita tulemaan loppuosaan tai joku muu sukulainen.
Totta on myös se, että 90-luvun lama jätti ihmisiin suuren takauspelon, mutta on sekin totta, että nykyään takausehdot ovat paljon tiukemmat, eli ihmistä ei hyväksytä takaajaksi, mikäli ei oikeasti ole varaa tulla. 90-luvun hyvään aikaan pankki tyrkytti etenkin yrityslainoja hyvin surutta ja takaajaksi kelpasi kuka tahansa. Ja silloin oli ihan eri ulosottolakikin käytössä. Nykyään ulosottolaki ei voi ihan surutta myydä henkilön omaisuutta täysin alihintaan ja parhaalle kaverilla. Tätähän kävi paljon 90-luvun lamassa. Eli pankin johtaja soitti parhalle kaverilla ja kertoi pakkohuutokaupasta, jossa olisi 100000 arvoinen mökki ja nyt lähtisi 30000, koska se oli se summa, mitä pankki halusi.
Tosin kun tilanne on nyt, mikä on, niin kannattaako ihan heti ostaa asuntoa, hinnat tulee laskemaan ja kannattaa ainakin hyvin tarkasti miettiä, että mitä maksaa ja mistä. Ja ottaa huomioo mahdollinen arvonlasku. Tosin tämä arvonlasku kannattaa aina ottaa huomioon.
ei teistä kukaan ole seppä syntyessään. Olemme kyllä jo jutelleet siskon kanssa, siskon jolla on asuntolainaa ja ovat ostamassa uutta taloa.
Ymmärrän kyllä asian vakavuuden. Jos eläisimme koko ajan pelossa että joku meistä sairastuu tai kuolee, silloin emme voisi sitten koskaan hankkia omaa taloa. Tai mitään muutakaan.
olisi se kyllä enoa ja vaimoaan mautonta pyytääkin. Mä en nyt käsitä ap sun asennetta: mies tienaa, talonosto on miehen projekti eli sun vanhempia ei voi kysyä takaajiksi vaan mielummin sotket kuvioon miehen enon perheineen. Sitten taas olet kiukkuinen miehelle, kun ei kysy enoaanj. Jos tämä on kerran miehen projekti, niin miksi ihmeessä sinä siinä hätäilet? Jos taas sinä olet täysillä mukana, niin kanna sinä myös oma vastuusi vaikka hommaamalla ne takaaajat, jos mies kerran lainaa lyhentää.
Mä en ymmärrä, miksette te ihmiset takaisi omille lapsillenne? Omituista julmuutta... Jos lapsi on täysijärkinen ja suunnitelma realistinen + takauksessa oleva summa tiedossa, niin mikäs siinä on ongelmaa? Sitten maksetaan, ellei lapsi maksa ja vähennetään vaikka perinnönjaossa aikanaan se pois. Itse en ole tarvinnut takaajaa, mutta vanhemmat takasi mun veljelle 20 000 Euroa ja isä vaan tokaisi, että he sitten maksavat, jos veli ei maksa.:) Sanoi vaan sitä, että sellaisille ihmisille voidaan taata, joiden lainanmaksaminen ei harmita. Hän ei kuulemma siskonsa lasten lainaa maksaisi, mutta omiensa voi maksaakin.
lähde takaamaan OMIA lapsiaan. Voi pyhä jysäys. Missä luottamus?????? Ei kovin lujalla pohjalla.
Eli kuinka isoa lainaa olette hakemassa ja onko teillä yhtään etukätesisäästöjä? Entä avopuolisosi tulot?
heitä mutta mieleeni ei vain tullut ketään muita vaihtoehtoja enään. Ja en tosiaankaan tiennyt, että takaajaksi kysymisessä olisi jotain hävettävää. Mutta näköjään on. Ja onneksi täällä on sentään joitain ihmisiä jotka ymmärtävät edes.. Meillä taas äitini tekee kaikkensa auttaakkseen meitä jos meillä on joskus ollut hankaluuksia ja aina on sanomassa että auttaa kun voi kaikessa..
En ole sotkemassa ketn vaan se oli vain ehdotus..Siksi olen loukkaantunut miehelleni, koska hän huutaen vastasi minulle eilen takaisin asiasta pää punaisena kun ei ole minulle vielä edes selittänyt koko asiaa kunnolla tai mitä on jutellut pankin kanssa asioista.
Luulin että asiat olisivat järjestettävissä jos kerta hän on hakenut jo alustavasti lainasta arviota mutta yht äkkiä tuleekin tällainen esiin...
Mutta eihän tuollaista takausjärjestelmää tarvittaisi ollenkaan jos näin kävisi todellisessa elämässä.
On erittäin todennäköistä että kukaan ei tule pistämään nimeään takauspapereihin (kaikella kunnioituksella), oi sinä 19-vuotias jota ei saa ap:ksi kutsua ja jonka mies käy töissä ja tahtoo talon. Itse tiedän ihmisiä jotka ovat takaajaksi ryhtyneet ja maksumiehiksi joutuneet. Kova on kohtalo.
ja keittiö on meillä hakusessa, ja alueelta josta haemme ovat summat
80 000-126 000 tietenkin niitä kalliimpia on mutta kalliimpaa emme halua. Mieheni tulot vuodessa ovat 24 000 e.
Maksaisitteko pelkät korot vaan joka kuukausi, niin että laina ei edes lyhesi? Milloin lyhentäisitte sitä lainaa vai ainako vaan maksaisitte korkoja koska korot ja muut maksut yhteensä on ainakin alussa ennemmän kuin vuokranne nykyisin?