IHANAT PESUAINETUOKSUT!Musta on ihanaa kun pyykki tuoksuu
hyvälle, onko muita samoin ajattelevia?
Luin allaolevasta ketjusta, että pitäs pestä hajusteettomalla...ei tulis mieleenkään.
Valitsen jopa pesuaineeni tuoksun perusteella=)haistelen jo kaupassa...
Kommentit (97)
mutta vahvoista hajuista saan migreenin. Ja jotkut lotraa sen pesuaineen kanssa visiin älyttömyyksiin asti. Läheskään kaikki ei, sillä niitä hajupommeja tulee vastaan vain silloin tällöin.
kuolla johonkin pesuaineen hajuun. Kyllä maailmaan hajuja mahtuu ja Suomessa niitä on poikkeuksellisen vähän. Nämä ihmiset on varmaan sitä samaa sarjaa, jotka ravintolassa säätävät ruokavalintojen kanssa tunnin, kun allergiaa löytyy joka toiselle ja loput suunnilleen "ottaa mahaan ikävästi". Harvoin tapaa miestä, joka on hajuhysteerikko ja ruokailurajoitteinen...
Minusta puhtaan pyykin ei pidä haista/tuoksua millekään. Pesuaineen hajusta vaatteissa tulee vain mieleen, että eivät ole huuhtoutuneet koneessa kunnolla.
Hajusteet minäkin lisään mieluiten hajuveden tmv. muodossa eikä ole sen kummempia allergioita.
Niinhän täällä vähän arveltiinkin. Mutta ei heitäkään ole kuin neljäsosa, tällä palstalla sitten ehkä n. 90 %.
Mutta ystäväni käyttää hajusteettomia pesuaineita, ja haisee aina ummehtuneelle. Siis jollekin märälle kylpyhuoneelle tms. vastaavalle. Ei käytä dödöä, hajuvettä eikä mitään muutakaan. Ja joskus kun hikoaa niin se yhdistelmä hiki ja märkä kylpyhuone on aika kamala. En tiedä sitten onko heillä jotain homeongelmaa tms. Itse tykkään käyttää hajustettuja pesuaineita, ja dödöä käytän myös. Hajuvettä en laita.
että puuvillapyykki pestään aina 40 asteessa. Varsinkin zeoliitti kertyy pesukoneeseen ja vaatteisiin ja alkaa pidemmän päälle haista tunkkaiselle. Puuvillaiset vaatteet, pyyhkeet ja lakanat kestävät kyllä 60 asteen pesun. Sanoi pesuohje vaatteessa mitä vain. Näin olen lukenut marttaliiton sivuilta ja niin olen toiminut.
[63, eli naiset on enemmän hienoneniä kuin miehet]
Niinhän täällä vähän arveltiinkin. Mutta ei heitäkään ole kuin neljäsosa, tällä palstalla sitten ehkä n. 90 %.
Naiset altistuvat enemmän hajustetuille tuotteille, käyttävät itse kosmetiikkaa, siivous- ja pyykinpesuaineissa hajusteita.
Naisten hajuaisti toimii myös paremmin.
Kovin voimakkaille hajusteille reagoi täysin tervekin ihminen, varsinkin jos itse ei käytä hajustettuja tuotteita, tai käyttö on vähäistä.
Hajuaisti toimii ja aistitaan alhaisemmat määrät.
Voimakkaita hajusteita käyttävien hajuaisti on jo turtunut, omiin "tuoksuihin" tottuu, eikä muidenkaan "tuoksut" haittaa.
Itse olen atoopikko ja ihoallerginen hajusteille. En ole koskaan ollut hajusteiden suurkuluttaja, mutta aiemmin hajusteettomia tuotteita oli todella vaikea löytää (apteekki ainut paikka).
Ajan myötä, vaikka itse käytin ainoastaan hajusteettomia tuotteita, mukaan tulivat hengitystieoireet ja migreeni, passiivisesta hajusteiden käytöstä, eli muiden "tuoksuista".
Kyse ei ole pikkuasiasta jos henki ei kulje.
Hajusteastmaan auttaa vain välttäminen, astmalääkitys ei auta kuin tulehdukseen.
Anafylaksia voi tappaa, sellaisiakin ihmisiä on, jotka saavat anafylaktisen reaktion pienestäkin määrästä hajustetta.
Osa reagoi ihottumalla hengitettyään hajustetta tai oltuaan läheisessä kosketuksessa hajusteita käyttäneen kanssa (esim. pyykinpesuaine/huuhteluaine vaatteissa).
Moni on joutunut jäämään pois työelämästä, hajusteetonta työtilaa ei ole saatavissa.
Vaikeasti hajusteyliherkät eivät käytä julkisia kulkuneuvoja, eivät käy elokuvissa, teatterissa, missään, missä on ihmisiä ja hajusteita.
Harva viitsii kulkea hengityssuojaimessa, mikä on välttämättömyys, mikäli haluaa ihmisten joukkoon.
Jos ihmiset ymmärtäisivät, että nämä synteettiset hajusteet sairastuttavat osan ihmisiä, eikä kukaan vielä osaa ennustaa, kuka sairastuu, suojelisivat toivottavasti ainakin lapsiaan tältä kohtalolta - ja samalla astmalta.
Tulevaisuudessa saamme toivottavasti lisää tutkimusta ja silmät avautuvat epäilijöiltäkin.
Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka valitsee pesuaineen pelkän tuoksun perusteella
Luulisi, että olisi sen verran tajua jo kaikille, että kiinnostaisi myös ne tuoteselosteet. En ymmärrä, miksi kukaan ostaa zeoliittiä sisältäviä pesuaineita, nehän pilaa koneen. Ymmärrän paremmin, että joku ei jaksa huolehtia ympäristön pilaantumisesta, lähinnä ihmettelen sellaisten ihmisten järjenjuoksua. Toisaalla maristaan, kun sinilevä pilasi uimarannan ja toisaalla tupsutellaan pesukone täyteen fosfaatteja. Ja unohtakaa se perustelu, että vedenpuhdistamollehan ne jää - ei ne kuulkaa sielläkään mihinkään häviä tai lakkaa olemasta, vaan puhdistamolta kemikaalit läjitetään "jonnekin". Kannattaa myös muistaa, että hajusteet, väriaineet ja optiset kirkasteet eivät vaikuta pesutehoon. Hajusteella siis lähinnä peitetään jokin muu haju.
Aivan! Tuota Zeoliittia on edelleen melkein kaikissa pesuaineissa. kannattaisi kiinnittää huomiota tuohon tuoteselosteeseen ennemminm kuin hajusteisiin. Huuhteluaine pilaa nykyajan tekstiilit melko nopeasti. Meillä ainakin pestään sukkahousuja, trikoopaitoja,urheiluvaatteita yms. joiden kanssa ei saa käyttää huuhteluainetta. Myöskään pyyheliinojen pesussa ei saa käyttää huuhteluainetta.
Käytän huuhteluainetta ainoastaan villavaatteille.
pesen vain ja ainoastaa zeoliitittomalla ja hajustamattomalla pesuaineella. Villavaatteille hajustamaton huuhteluaine ja nestemäinen pesuaine.
Zeoliitti jää vaatteisiin ja rikkoo pesukoneet sekäpilaa vesistöt. Vedenpuhdistamot ovat suurissa vaikeuksissa zeoliitin kanssa.
Meillä vaatteet tuoksuvat puhtaille,luonnollisen puhtaille,eivät millekkään ihme hajusteelle.
on ihanan tuoksuista pesuainetta. Ja tällä hetkellä käytän Pirkan sinistä oisko ollut ihan classichuuhteluainetta.
Arielin omenakukka&limeä? Rakastan että pyykki tuoksuu..Varsinkin raskausaikana ostanut kymmeniä pesuaine purkkeja missä tuoksu on parhain :)
enkä voi hajusteita käyttää :(.
Lapsillakin on atopiaa, joten he haisevat aina vaan ummehtuneelta, lapsiraukat.
Ihan oikeasti, olen huono kadehtimaan ihmisiä, mutta kadehdin paria ystävää joiden lastenvaatteet tuoksuu raikkaalle. Niiden koditkin tuoksuu pyykille, meillä ei...
Ällöttävän ummehtuneelta haisee pyykki jos ei ole hajustetta pesuaineessa. Huomaa kyllä kun ihmisten kanssa on paljon tekemisisssä, että ne jotka käyttää hajusteettomia, haisee ihme tunkkaiselle.
Minä valitsen aina tuoksullisen pyykinpesuaineen ;)
vasta on ihana kun on voimakastuoksuinen pulveri ja siihen päälle vielä vahva huuhteluaine. Yöks.
bio luvilia kun siinä itsessään jo hyvä tuoksu, ei tarvinnut huuhteluainetta mutta nyt raskaaksi tullessani aloin inhoamaan sitä hajua, aina kun laittelin pyykkiä kuivumaan, yökkäilin ja nyt olen siirtynyt hajusteettomiin ja niin on yökkäilytkin loppuneet :)
Nyt ainakin tuntuu siltä että taidan jäädä noihin hajusteettomiin!
vialla, jos haisevat ummehtuneelta.
Itse olen vasta tänä keväänä törmännyt tämmöiseen haisevaan vaatteeseen, vaikka olen vuosikaudet pessyt hajusteettomilla pesuaineilla.
Yksi lapsen pipo haisi ällöttävällä (lähinnä autokorjaamolle) kun sen otti pesusta pois. Hassua sinänsä, että muu pyykki ei haissut. Haju oli siis lähtöisin siitä piposta =o
Eipä tullut mieleenkään alkaa hajusteilla peittelemään sitä hajua vaan heitin pipon roskiin.
Jotkut saa pyykkinsä tunkakaiseksi huonolla kuivatuksella.
kuten joku tuossa kirjoitti. Jos koneesi on kunnossa ja ripustat heti pyykkisi kuivumaan, ne ei pitäisi haista PAHALLE. Voi ei, nyt meen tarkistaa ettei vaan mun aineissa oo sitä zeo.... mitä lie.. :/ Minulla hajusteetonta nestemäistä bio luvilia.
eikä meidän pyykit ole koskaan haisseet tunkkaiselle! Lorautan kyllä huuhteluaineeksi väkiviinaetikkaa (värit säilyy paremmin ja kai se vähän raikastaakin), pyykit haisee vaan puhtaalle. Etikasta ei siis jää mitään omaa hajua, ja sitä voi käyttää myös niille tekstiileille jotka eivät kestä varsinaisia huuhteluaineita, esim. elastaanihan menee huonoksi huuhteluaineesta.
Niissä tuoksut tulevat yleensä luonnollisista hajusteista (eteeriset öljyt), ei keinotekoisista. Musta nuo keinotekoisesti hajustetut pesuaineet haisee aivan järkyttävän pahalle. Samoin kaikki shampoot, dödöt ja rasvat. Joskus kylässä joudun pesemään toisten shampoolla, kun omat ovat jääneet kotiin, ja kyllä niissä on niin järkyttävän ummehtuneita, ällöttäviä hajuja, että ei voi kuvitellakaan pitävänsä hiuksia auki. Hyi saasta, muistan kerran, kun pesin jonkun kaverin Tigi-merkkisellä shampoolla, jossa oli semmoinen inhottava karkin haju... kuvotus.
eikä meidän pyykit ole koskaan haisseet tunkkaiselle! Lorautan kyllä huuhteluaineeksi väkiviinaetikkaa (värit säilyy paremmin ja kai se vähän raikastaakin), pyykit haisee vaan puhtaalle. Etikasta ei siis jää mitään omaa hajua, ja sitä voi käyttää myös niille tekstiileille jotka eivät kestä varsinaisia huuhteluaineita, esim. elastaanihan menee huonoksi huuhteluaineesta.
etikkaa käytetään meilläkin!
Olen kolmekymppinen mies ja tulen sairaaksi muiden ihmisten käyttämistä synteettisistä hajusteista. Erityisesti juuri noista vaatteisiin jäävistä pesuaineiden hajukomponenteista. Pidän tämän asian normaalissa elämässäni salassa, sillä en tahdo mitään nipon mainetta. Pyykkihajustepilvessä kulkevia henkilöitä joudun kyllä karttamaan kuin ruttoa. Parin tunnin palaveri suljetussa tilassa tuollaisen henkilön kanssa tarkoittaa minulla parin päivän vuodelepoa.
Harrastakaa toki itseilmaisua synteettisillä hajusteyhdisteillä, mutta voitte olla varmoja, että kohdatessa ei tule ajateltua mitään erityisen mukavia ajatuksia.
Muut pesuaineet hajusteettomia.
Aivan järkyttävän voimakkaat tuoksut lähes kaikissa pesuaineissa. Ei haittaa vaikka toiset käyttää, mutta itse en pysty.
Meillä pitää kaiken todellaki tuoksua voimakkaalle.
Pyykit pestään sertolla ja comfortin mansikka huuhteluainetta lorautellaan puol pulloa joukkoon.
Imuriin on laitettu kokonainen tötterö gigantin hajukuulia,lattiat pestään voimakkaimalla sitrustuoksulla mitä löytyy.
Vessassa käynnin jälkeen suihkutellaan sen verta hajusteita ettei kukaan koskaan arvaa, jotta siellä on just paskottu.
Nih, voi olla, että kuollaan siihen kaikki, mutta arvatkaas mitä? niin kuolette tekin,johonkin,joskus.
ei ole kaikissa kaupoissa, esim. ainakaan täällä meillä päin CM ei sitä myy, pienemmät S-marketit kylläkin.