Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lain mukaista rajoittaa "virikelapsien" päivähoitoaikaa?

Vierailija
03.02.2010 |

Meillä tulee rajoitukset; klo 15 asti saa virikelapset olla hoidossa. Mietin vaan että onko tämä laillista?

Huom. en siis kaipaa ettisiä tms. kannanottoja aiheesta "virikelapset".

Kiitos.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on niin omituinen ajatus, että tehdään lapsia ja laitetaan yhteiskunta hoitamaan ne, jotta itse voi käydä vauvan kanssa rauhassa ostoksilla. Toki ls-tapaukset on asia erikseen.

Omituista tai ei, sellainen tää maailma nyt kuitenkin on. Käsi sydämellä, uskotko, että vaikkapa 50-luvun äidit eivät olisi virikepaikkoja käyttäneet hyväkseen, jos sellaisia olisi ollut olemassa?

Ja kun tää maailma on nyt kehittynyt siihen suuntaan, että elämäänsä voi helpottaa ja palveluja ostaa. Hittolainen muualla maailmassa joka kodissa on kodinhoitaja/lastenhoitaja äidin apuna... täällä pitää äitien hoitaa se koti ja lapset ja lisäksi kuntoilla 5krt/vko pysyäkseen hyvässä kunnossa ja oltava vielä järjettömän kiihkeä rakastajatar miehelleen...

Mun mielestä on ihan oikein, että elämää saa helpottaa ja äitiydestä tehdä pikkuvauvan kotona ollessa helpompaa.

Ja loppujen lopuksi, se mitä mä teen, ei varmaan vähennä sun äitiyden tunnettasi? Että ei kun luuttu käteen, janssoninkiusaus uuniin ja kotiäitiydestä nauttimaan. hopi hopi!

Vierailija
62/82 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Irlannissa astui nyt tammikuun alusta voimaan uusi esiopetuslaki, jonka mukaan jokainen 3 v täyttänyt saa ilmaista virikehoitoa 5 x 3 h viikossa. Eli ihan joka päivä kolme tuntia pelkkää turhamaista virikettä!

Nukun valvottavan vauvan kanssa mielelläni sillävälin päikkärit ja NAUTIN äitiydestä. Muutenkin täällä on ihan normaalia helpottaa elämäänsä uuden vauvan synnyttyä kaikin mahdollisin keinoin. Ugh. Halleluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan arvokysymys. Suomessa äitiys on suoraan sanottuna maailman aliarvostetuin asia ja kaikinpuolin perseestä. Jopa naisten ja äitien mielestä sitä ei tarvitse mitenkään yhteiskunnan puolesta tukea. Mielestäni verorahoja NIMENOMAAN pitää laittaa lasten ja vanhempien hyväksi. Laittakaa minun rahani siis ihan reilusti sinne virikehoitoon ja /tai kerhotoimintaan, jotta äideillä olisi helpompaa.

Vierailija
64/82 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- et ole yhtään leikkipuistoihminen (reps)

- et jaksa "raahata pesuettasi" leikkipuistoon kello 10 (sulla on vauva ja yksi nelivuotias, miten vaikeaa tuollaisen "jättilauman" kuljetus muka voi olla? Pph:t näyttävät kulkevan kaupungilla suvereenisti viidenkin lapsen kanssa)

- laatuaikasi tarkoittaa shoppailua ja kahvinjuontia vauva kärryissä ja muiden hoitaessa vanhempaa lastasi

Miksi vauvalla pitäisi olla joku erioikeus saada olla äidin kanssa kaksistaan? Perhetilanne muuttuu, kun perheeseen syntyy uusi lapsi, yhtä hyvin voi ihmetellä etteikö se vanhempi lapsi ole ansainnut oikeutta äitiinsä ja uuteen sisarukseensa.

Sen kun vaan ryystät moccacchinoitasi, kunhan tekisit sen omalla kustannuksellasi etkä veisi hoitopaikkoja niitä oikeasti tarvitsevilta.

tottakai lapsi valittaa tylsyyttään, jos äiti ei viitsi muuta kuin shopata ja särpiä lattea vauvan kanssa laatuvapaalla.

Niin, lienee vaikea harjoittaa oikolukua, mutta minähän sanoin, että otan aikaa ITSELLENI. en kai mä sen 4-vuotiaan kanssa missään kahvilassa notku. Tai no jaa, kyllä me itseasiassa aika usein käydään päivisin kaupoilla ja asioilla, mutta tämä shoppailu/kahvittelu/mammatreffailu ajoittuu niihin päiviin kun esikoinen on tarhassa.

Jep, se on tosi syntistä, mutta se on ihanaa! Mä olen tässä vaan rehellinen kun aina moni "virikelapsen" äiti selittää, että on "erityissyitä" -meillä ei ole mitään erityissyitä; kaverisuhteet, äidin ja vauvan mahis olla myös kaksin ja säilyttää olemassa oleva paikka. Simple as that.

Voi olla, että lapseni tuhoutuu nyt täysin ja hänestä tulee joku monihäirikkö, mutta ainakin toistaiseksi poika on ollut kyllä ihan oma itsensä ja kehittynyt ikäistään paremmin motoriikasa ja puheessa... ja ajatella, meillä on kaikki hyvin ;-)

Vierailija
65/82 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni verorahoja NIMENOMAAN pitää laittaa lasten ja vanhempien hyväksi. Laittakaa minun rahani siis ihan reilusti sinne virikehoitoon ja /tai kerhotoimintaan, jotta äideillä olisi helpompaa.

JUURI NÄIN! Voisiko sitä paremmin sanoa... että ne eduskunnan 100-vuotisjuhlat vois järjestää vaikka "vaan" 50 000 eurolla niin jäis toinen mokoma sitten virikehoidon tukemiseen. Eiku anteeksi, kansanedustajien "etujahan" ei saa sörkkiä -tottahan ne nyt tarvii sadan tonnin kekkerit ennemmin kuin koliikkilapsen äiti päiväunet.

Vierailija
66/82 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- et ole yhtään leikkipuistoihminen (reps) - et jaksa "raahata pesuettasi" leikkipuistoon kello 10 (sulla on vauva ja yksi nelivuotias, miten vaikeaa tuollaisen "jättilauman" kuljetus muka voi olla? Pph:t näyttävät kulkevan kaupungilla suvereenisti viidenkin lapsen kanssa)

Koska mä en viihdy siellä leikkipuistossa sun ja sun kotiäitikavereiden kanssa. Oikeesti. Siinä on syy.

Teidän jutut on niin rasittavia ja teidän maailma on niin pientä. Että ihanko totta teidän Elli-Noora sai juuri kolmannen hampaan ja Lassi-Petteri osasi pyytää itse potalle. Ai että, on se ihme poika!

Huoh... mä en jaksa. Ja sitten jos mä en kaveeraa teidän kanssa, te ette anna teidän lasten leikkiä mun lapsen kanssa vaan katsotte kieroon, että "tuolla pojalla on ihan outo äiti, että taitaa poikakin olla omituinen"

Mä keskustelisin ihan mielelläni viime yön NHL-tuloksista, tulevista esteratsastuskisoistani, päivän politiikasta... siis jostain muusta kuin niitä lässyn-lässyn veisuja lapsista.

Mutta koska näin ei saa tehdä, niin niinä kertoina kun me sinne leikkupuistoon tulemme (meidän aikataulu on muuten ihan väärä kun tullaan puistoon siinä 11 maissa, jolloin te kaikki lapsinne lähdette jo kotiin luomu-lounasta nauttimaan) niin mäkin seison ulkoiluvaatteissa siinä hiekkalaatikon vieressä ja kerron, koska meidän poika nousi seisomaan ja oppi kävelemään. Ja ajatella, meidän vauva nukkuu jo 12 tuntia putkeen yöllä... ;-)

Mun laatuaikaani ei todella ole mokan ryystäminen vaan urheilu ja lasten kanssa touhuaminen... mutta kun niitä kavereita ei siellä leikkipuistossa tosiaan ole (poikani siis 4) niin hän saakoon käydä ikäistensä kanssa tarhassa leikkimässä.

Vierailija
67/82 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Esikoinen on ollut tarhassa 10-kuisesta asti-

huh, kamalaa miten pienenä laittanut eroon äidistään. Kai se nyt tottuu kun ei ole muuta vaihtoehtoa, itse koen nyt kohta 10k vanhan poikani aivan liian nuoreksi muiden syliin päiväksi ja vasta vauva vielä...

Vierailija
68/82 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh, kamalaa miten pienenä laittanut eroon äidistään. Kai se nyt tottuu kun ei ole muuta vaihtoehtoa, itse koen nyt kohta 10k vanhan poikani aivan liian nuoreksi muiden syliin päiväksi ja vasta vauva vielä...

On se hirvee. Siis ihan kauhee... ai että. Että 10-kuisena? Voi kauheeta. Siitä lapsesta tulee varmaan ihan tunnevammainen... äidinkin täytyy olla kuin noin suureen rikokseen syyllistyy.

Pitäiskö soittaa lastensuojeluun? Että vei alle 1-vuotiaan tarhaan. Kai sitä vastaan nyt joku laki on??

Vierailija
69/82 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on varmaan kivaa, kun katselee muita alaviistoon.

- et ole yhtään leikkipuistoihminen (reps) - et jaksa "raahata pesuettasi" leikkipuistoon kello 10 (sulla on vauva ja yksi nelivuotias, miten vaikeaa tuollaisen "jättilauman" kuljetus muka voi olla? Pph:t näyttävät kulkevan kaupungilla suvereenisti viidenkin lapsen kanssa)

Koska mä en viihdy siellä leikkipuistossa sun ja sun kotiäitikavereiden kanssa. Oikeesti. Siinä on syy.

Teidän jutut on niin rasittavia ja teidän maailma on niin pientä. Että ihanko totta teidän Elli-Noora sai juuri kolmannen hampaan ja Lassi-Petteri osasi pyytää itse potalle. Ai että, on se ihme poika!

Huoh... mä en jaksa. Ja sitten jos mä en kaveeraa teidän kanssa, te ette anna teidän lasten leikkiä mun lapsen kanssa vaan katsotte kieroon, että "tuolla pojalla on ihan outo äiti, että taitaa poikakin olla omituinen"

Mä keskustelisin ihan mielelläni viime yön NHL-tuloksista, tulevista esteratsastuskisoistani, päivän politiikasta... siis jostain muusta kuin niitä lässyn-lässyn veisuja lapsista.

Mutta koska näin ei saa tehdä, niin niinä kertoina kun me sinne leikkupuistoon tulemme (meidän aikataulu on muuten ihan väärä kun tullaan puistoon siinä 11 maissa, jolloin te kaikki lapsinne lähdette jo kotiin luomu-lounasta nauttimaan) niin mäkin seison ulkoiluvaatteissa siinä hiekkalaatikon vieressä ja kerron, koska meidän poika nousi seisomaan ja oppi kävelemään. Ja ajatella, meidän vauva nukkuu jo 12 tuntia putkeen yöllä... ;-)

Mun laatuaikaani ei todella ole mokan ryystäminen vaan urheilu ja lasten kanssa touhuaminen... mutta kun niitä kavereita ei siellä leikkipuistossa tosiaan ole (poikani siis 4) niin hän saakoon käydä ikäistensä kanssa tarhassa leikkimässä.

Vierailija
70/82 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään tullut vastaavaa tilannetta? Edelleen pohdin tuota tylsää laillisuusasiaa...

Vierailija
71/82 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteellisuudentajua, hoi!!!

Mielestäni verorahoja NIMENOMAAN pitää laittaa lasten ja vanhempien hyväksi. Laittakaa minun rahani siis ihan reilusti sinne virikehoitoon ja /tai kerhotoimintaan, jotta äideillä olisi helpompaa.

JUURI NÄIN! Voisiko sitä paremmin sanoa... että ne eduskunnan 100-vuotisjuhlat vois järjestää vaikka "vaan" 50 000 eurolla niin jäis toinen mokoma sitten virikehoidon tukemiseen. Eiku anteeksi, kansanedustajien "etujahan" ei saa sörkkiä -tottahan ne nyt tarvii sadan tonnin kekkerit ennemmin kuin koliikkilapsen äiti päiväunet.

Vierailija
72/82 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitomaksu 100%;sesti?

Ainakin minä maksan veroja äitiyspäivärahastani siinä missä työssä käyvät äiditkin. Lisäksi maksan hoidosta.

En ymmärrä, en.

Vierailija
73/82 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoaikaa voidaan suositella määrättyjen kellonaikojen sisään, mutta ei "pakottaa" perheitä tähän. Vielä ainakin tilanne on tämä, mutta henkilökohtaisesti uskon, että jo lähitulevaisuudessa subjektiivista päivähoito-oikeutta aletaan rajoittamaan jo ihan lain kautta. Kyseessä on kunnille todella kallis hoitomuoto ja nykyisessä taloudelisessa tilanteessa säästöjä haetaan kaikkialta. Mielestäni pienten lasten perheillä on oikeus hoidattaa lapsensa ulkopuolisilla, mutta tähän ei tarvita kunnallista päivähoitoa. Ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta perheet ostivat nämä palvelut ulkopuolisilta palvelun tarjoajilta.

Vierailija
74/82 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ketähän täällä on katsottu alaviistoon? Koko palsta on yhden äidin kimpussa, joka kertoi rehellisesti, miksi vanhempi lapsi on virikehoidossa.

Ja minun silmääni tekstissä lukee, että äidin mukaan hänen laatuaikaansa on "lasten kanssa touhuaminen" -ehkä se ei vaan kaikille tarkoita jokapäiväistä leikkipuistoa??

Vierailija
75/82 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden hoitopaikkojen kustantamiseen ja kuitenkin niiden pitäisi riittää myös paljoon muuhun, tarpeellisempaan. Tämä asia tuntuu olevan monille niin vaikea ymmärtää.

Mikä logiikka siinä on, että virikelapsien pitäisi kustantaa hoitomaksu 100%;sesti?

Ainakin minä maksan veroja äitiyspäivärahastani siinä missä työssä käyvät äiditkin. Lisäksi maksan hoidosta.

En ymmärrä, en.

Vierailija
76/82 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Teidän jutut on niin rasittavia ja teidän maailma on niin pientä. Että ihanko totta teidän Elli-Noora sai juuri kolmannen hampaan ja Lassi-Petteri osasi pyytää itse potalle. Ai että, on se ihme poika!

Huoh... mä en jaksa.

Mä keskustelisin ihan mielelläni viime yön NHL-tuloksista, tulevista esteratsastuskisoistani, päivän politiikasta... siis jostain muusta kuin niitä lässyn-lässyn veisuja lapsista."

Mitä tämä mielestäsi on, ellei toisten äitien vähättelyä? Normaaliin kanssakäymiseen kyllä kuuluu, että jaksaa vähän kuunnella toisten juttuja, puolin ja toisin.

Siis ketähän täällä on katsottu alaviistoon? Koko palsta on yhden äidin kimpussa, joka kertoi rehellisesti, miksi vanhempi lapsi on virikehoidossa.

Ja minun silmääni tekstissä lukee, että äidin mukaan hänen laatuaikaansa on "lasten kanssa touhuaminen" -ehkä se ei vaan kaikille tarkoita jokapäiväistä leikkipuistoa??

Vierailija
77/82 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sellainen siitä vaan tuli. Minun lapseni, joka täyttää kesällä 4 vuotta, on kolmena päivänä viikossa päiväkodissa n. 6,5-7 tuntia kerrallaan. Minä olen vauvan kanssa kotona. Lapseni on tosi vilkas ja toimelias ja viihtyy päiväkodissa erinomaisesti. Toki aamulla välillä väsyttää ja kiukuttaa, mutta niinhän kotonakin kotipäivinä joskus. Lapsella on päiväkodissa kavereita ja tekemistä, eikä ole pitkiä päiviä. Isä vie aamulla yhdeksän maissa ja minä haen n. klo 15-15.30.

Mielestäni on ihmeellistä, miten tätä 'virikehoitoa' niin arvostellaan. Kolmevuotias lapsi ainakin tarvitsee jo kavereita ja puuhaa. Minä en yksinkertaisesti ehdi ja suoraansanottuna jaksa koko ajan askarrella, maalata, pelailla, leikkiä, kun on tuo n. 5 kertaa yössä heräilevä vauva hoidettavana. JA miksi pitäisikään? Esim englannissa on aivan normaalia, että isot lapset ovat hoidossa ja äiti pienempien kanssa kotona. Siellä alkaa koulukin jo 4-vuotiaana.

Vierailija
78/82 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä.

Vierailija
79/82 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaankin alkaa 4- tai viimeistään 5-vuotiaana. Ai kauheaa..

Vierailija
80/82 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodista EIVÄT VOI rajoittaa sitä hoitoaikaa. Tokihan he voivat semmoista yrittää (ja yrittävät kaikkea muutakin millä vaan helpommalla pääsisivät). Mutta vanhemmilla, "maksavilla asiakkailla" on oikeutensa, ja niistä kannattaa pitää kiinni vaikka päiväkoti muuta koittaisi väittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme