Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistushäiriöiset, uskallatteko esim lentää tai ajaa autoa?

Vierailija
02.08.2026 |

Tai miten häiriösi ilmenee?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskolla ajaa autoa mutta lentää on ollut pakko koska läheinen asuu ulkomaille. Ei se kivaa ole ja olin varma että kuolen!

Vierailija
2/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentävä autoni on juuri korjaamolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi sain ahdistuskohtauksen kun näin että edessä on poliisin ratsia, vedin melkein uukkarin siinä jonossa mutta jotenkin skarppasin ja suoriuduin siitä.

Vierailija
4/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla syke joku 120 lentsikassa. En tiiä onko tohon joku lääke vai määrätänkö sellasta. Ei kiva jos pitkä lentokin

Vierailija
5/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan ajaa tuttuja reittejä ja toivon ettei tule yllätyksiä matkalla. En tykkää ajaa ruuhka-aikana ja se on hirveää kun on paljon liikennettä ja ihmisiä. Lentokoneessa olen ottanut opamoxin, jos on ollut pitkä lento. Ei minua lentäminen varsinaisesti pelota, mutta matkustelu muuten on jännittävää ja kehon fyysiset oireet häiritsevät, joten rauhoittava auttaa vähän siihen

Vierailija
6/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lentokoneen kyydissä, ei se mua ahdistanut.

Ajokorttia ei edes ole, niin ei tarvitse ahdistua autolla ajosta.

Vierailija
7/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta vain otettuani rauhoittavaa. Minulle tapahtuu onnettomuuksia aina kun omen jättänyt rauhoittavan ottamatta.

Vierailija
8/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaakin pysyä poissa, jos ei ymmärrä väistää pientareelle tai vaikka ojaan, kun premium takana väläyttää pitkiä.

Vierailija
9/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on hankittu.

Mutta enpä oikein ole uskaltanut ajaa. Liian stressaavaa.

Ehkä joku päivä on pakko alkaa ajamaan, ei sitä koskaan tiedä. Mutta toistaiseksi en haluaisi.

Vierailija
10/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt lentämään pystyy, koska silloin pääsee matkustelemaan ja nauttimaan elämästä. Ei se ahdistus sinne asti yletä

Vierailija
11/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kyllä. Mä pääsin ahdistuksesta eroon kuin paransin elämäntavat ja lopulta lopetin lääkkeet. Oli todella raskas projekti mutta todellakin kannatti. Kun sä opit sietämään ahdistusta se alkaa vähentyä. 

Vierailija
12/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta vain otettuani rauhoittavaa. Minulle tapahtuu onnettomuuksia aina kun omen jättänyt rauhoittavan ottamatta.

Et voi ottaa rauhoittavia ja mennä auton rattiin, vaarallista toimintaa koska lääkkeet heikentää reaktiokykyä... 

Vierailija
13/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukahdan usein lentokoneessa jo siinä nousun aikana melkein :D

Mun ahdistus tulee kun olen yksin sängyssä illalla omien ajatusteni kanssa. Lentokentällä, koneessa tai autoa ajaessa ei ehdi ahdistua kun keskittyy liikenteeseen ja kaikkeen mitä ympärillä tapahtuu. Enkä siis mitenkään ole ahdistunut seuraillessani ympäristöä, se on enemmän mielenkiintoista.

Vierailija
14/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mutta ne ovat eri asia, eivät liity ahdistushäiriöön täysin. Vaan käytäntöön. Ja lentopelko on se, kun miettii että rautapurkki lentää taivaalla ja miten se pysyy siellä, turbulenssi pelottaa ja ahtaus. Vaikka finnair pysyy hyvin taivaalla. Auton ohjaaminen tuntuu naiselle vaikealta kun pitäisi koko ajan keskittyä, ei se onnistu haaveilijalta. Ja kova vauhti on liian hurjaa. Voi mennä ojaan. Mitä liskoja muut ovat kun ei mikään pelota?

Vierailija
15/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla, tai lyhyt lento kai menee pakon kanssa.

Ahistaa myös esim jos mulla todettu joku oire/  sairaus niin nopeasti pitäisi päästä lääkäriin tsekksuttamaan tilanne niin tuvallisempi olo. Jos ei selviä lääkärillä niin ahdistaa.

Vierailija
16/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten autoa lennetään?

Vierailija
17/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ajopelko on ollut elämän hallinnan menettämisen pelkoa. Tämän tiedostaminen vähän auttoi . Lisäksi itsestäni riippumattomia vaaratilanteita on ollut paljon. Ystävättäreni alkoi ymmärtää tätä pelkoa kun takana ajava ohitti risteysalueella, meidät pelasti hiljainen vauhti

Vierailija
18/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten autoa lennetään?

Samalla tavalla kun rakastellaan pilkkua

Vierailija
19/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin tulee lenneltyä, mutta sen kanssa ei ole ongelmaa.

Ajokorttia en ole edes yrittänyt hankkia. Välillä tekee niin tiukkaa olla pelkkä matkustaja. Vanhemmallani oli tapana pelotella lapsiaan kaahaamalla, ohittelemalla ilman näkyvyyttä ja tekemällä tarpeettomia äkkiliikkeitä. 

Vierailija
20/20 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan lentää, kumma kyllä. Päämäärä on ollut tähän asti pelkoa isompi. Kerran sain paniikkikohtauksen, Munchenin lentokentällä välilaskulla kävin lääkärin tarkastettavana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän