Steinerkoulu
Onko kukaan muu sitä mieltä, että Steinerkoulu on suurta huuhaata? Monet ystäväni laittavat lapsiaan kyseiseen opinahjoon, ja pitävät perus-peruskoulua suorastaan rikollisena vaihtoehtona.
Steinerissa opitaan "oikeiksi" ihmisiksi, ja lapset saavat olla lapsia pidempään jne...
Itse olen sitä mieltä, että Steinerkoulussa ei opita samalla tavalla asioita, ja se sekoittaa lasten päät jos tuputetaan tähtimerkkejä pienestä pitäen. Opitaan muovailemaan ensimmäiset 2 vuotta.. herranjumala.
Mun mielestä koulu on koulua, ja siellä pitää olla läksyt,kirjat ja kuri!
Anteeksi vuodatus, ottaa vaan niin päähän kavereiden Steinersekoilu.
Kommentit (121)
Me harkitsemme vakavasti lapsemme laittamista steinerkouluun sitten kun on sen aika. Suurin syy on se, että se olisi meidän lähin koulu ja olemme kuulleet siitä paljon hyvää. Useimmat opettajista ovat okl:n käyneitä, ryhmäkoot ovat paljon pienempiä kuin kunnallisissa peruskouluissa minusta olisi vain hyvä että lapsella olisi sama opettaja mahdollisimman pitkään. Emme ole mieheni kanssa käyneet kumpikaan steineriä, mutta useampikin kaveri tai sukulainen on. Osa on tykännyt osa ei. Mieheni kävi kolmea eri ala-astetta perheensä muuttojen vuoksi ja hän kyllä huomasi miten suuria eroja eri kouluissa olikaan, vaikka opetussuunnitelman pitäisi olla ihan sama. Häntä myös haittasi se, että jokainen opettaja piti "opetella uudelleen" ennen kuin opiskelu läjhti sujumaan. Itse en missään tapauksessa laittaisi lastani siihen kouluun, jonka itse olen käynyt, rehtorikin kun on ihan sama kuin minun aikanani, kuten myös moni muu opettaja. Olin niitä harvoja jotka osasivat lukea koulun aloittaessaan, ja se oli opettajalle suuri ongelma. Minun piti seurata tuntia kuten muidenkin ja tankata tavuja, vaikka todellakin turhauduin. Muutenkin opetus oli todella tasapäistävää ulkoa opettelua. Tottakai kunnalisissa peruskouluissa löytyy monenlaisia suuntauksia, riippuen koulusta ja opettajasta, mutta steinerin etuna olisi ainakin tällä paikkakunnalla se, että vanhemmat pääsevät ihan eri lailla tutustumaan kouluun ja opetukseen, kunnallisiin kouluihin vanhempi pääsee tutustumaan vasta ensimmäisessä vanhempainillassa suunnilleen lokakuussa.
Aikoinaan haettiin esikoiselle paikkaa steiner-kouluun. Vahvistus viipyi ja elettiin koulun alkamista edeltävää kesää ja kyseltiin perään että löytyykö paikka vai ei. Sanoivat että kyllä tilaa on ja että vahvistus lähetetään postissa. Muutaman päivän päästä tulikin vahvistus seuraavan vuoden syksyn ryhmään, palautettiin kaavake ja laitettiin ruksi kohtaan että ei oteta paikaa vastaan ja selityskohtaan koulun laskutaidottomuus.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 20:05"]Onko muillekin tapahtunut vastaavaa? Meilla on siis kohtalotovereita, jotka ovat "jauhaneet" Suomi24:ssa. Kyseessa siis lienee jokin toimintamalli, ei satunnainen tapaus.[/quote] Joo joo hyvä harhautusyritys ei mee läpi. Luuletko tosiaa että ihmiset on niin hönöjä että eivät tajua sinun olleen sielä Suomi 24ssakin meuhkaamassa? Säälittävää
Oma lapseni joutui vaikeuksiin Steinerkoulussa, koska osasi lukea ja kirjoittaa sekä oli utelias ja hereillä ulkomaailmaan.
Tämä oli opettajan mielestä niin paha juttu, että sitä puitiin useammassakin palaverissa. Perusteena selvitystyöryhmään oli, että lapsen ei kuulu 7-vuotiaana tietää niin paljoa.
Jossain määrin samoja kokemuksia, mutta joitain väitteitä en koe tutuiksi yhdeksän Steinerissa vietetyn vuoden kokemuksella.
Temperamenttiopista olen kuullut vasta jälkikäteen, meillä se ei tullut esille mitenkään. Muistan meidän "matkineen" opettajaa vain kaunokirjoitusta opetellessa kolmannella luokalla, kun luimme Kalevalan ja kirjoitimme omiin vihkoihimme runoja siitä kaunolla. Muutenhan vihkotekstit olivat referaatteja tunneilla kuulluista opetuksista. Tarkoituksena oli nimenomaan auttaa asioiden muistamisessa sillä, että tekstit tuli kirjoittaa omin sanoin kotona ja samalla hakea lisätietoa aiheesta muista lähteistä. Tämän lisäksi vihkot kuvitettiin aiheeseen liittyen - jälleen yksi tapa painaa asioita mieleen.
Tuo kuvittaminen esimerkiksi auttoi minua monissa oppiaineissa: ihmettelin toisaalle lukioon siirryttyäni mm. sitä, miten heikot maantiedon taidot monilla oli. Maailman kartta vesistöineen oli todella tarkasti omassa päässä, kun sen oli kertaalleen piirtänyt pikkutarkasti puuväreillä.
Juuri tuo oman työn suuri osuus kouluajan ulkopuolella oli syy siihen, etten laittanut omia lapsiani Steineriin. Meillä ei ole niin paljon aikaa panostaa lasten läksyissä auttamiseen ja niiden tekemisen valvomiseen. Etenkään kun ei koskaan etukäteen voi tietää kuinka terävä ja itsenäinen koululainen omasta lapsesta sattuu tulemaan.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 01:54"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 20:05"]Onko muillekin tapahtunut vastaavaa? Meilla on siis kohtalotovereita, jotka ovat "jauhaneet" Suomi24:ssa. Kyseessa siis lienee jokin toimintamalli, ei satunnainen tapaus.[/quote] Joo joo hyvä harhautusyritys ei mee läpi. Luuletko tosiaa että ihmiset on niin hönöjä että eivät tajua sinun olleen sielä Suomi 24ssakin meuhkaamassa? Säälittävää
[/quote]
Hei vaan,
Tässä ilmoittautuu ihan uusi Steinerista ulos savustettu perhe.
Tämä näyttää olevan yleisempää kuin luulin.
En suosittele vilkkaalle ja avoimelle lapselle missään tapauksessa Steinerkoulua - ihan äkkiä en keksi tapaa jolla koulu voisi pahemmin traumatisoida lasta kuin ulos savustaminen. Se on erittäin raskasta koko perheelle. Valtionapu Steinerkouluille pitäisi lopettaa tai ainakin kouluun pyrkille avoimesti kertoa, että ellei lapsesi osoittaudu sopivaksi Steinerkouluun hänet poistetaan koulusta.
Meidät myös savustettu aikoinaan Steineristä ulos todella inhottavalla tavalla. Ei tällaisen pitäisi olla mahdollista, lapsi tietysti kärsinyt asiasta pahiten.
Olen minäkin tuttavapiirissäni nähnyt ulos savustamista, siihen olen törmännyt jo päiväkodissakin. Eli steineriin mahtuvat ne jotka tekevät opettajan/hoitajan työn helpoksi (ne eivät liian älykkäät hiljaiset lapset/ne vanhemmat jotka eivät aseta opettajan kaikkitietävyyttä kyseenalaiseksi). Ongelma tuntuu olevan myös se jos lapsi on kiinnostunut jostakin kun lapsen pitäisi olla "UNESSA". Siis jossain henkisessä unessa. Käsittämätöntä että tänä maailmanaikana vielä uskotaan tällaiseen hörhöpaskaan ja tungetaan kaikki lapset samaan muottiin. Samaa mieltä olen siitä että valtionapu pois tällaisilta "kokeilulaitoksilta". Steiner nylkee muutenkin rahaa perheiltä ja ottaa erittäin mielellään oppilaaksi varakkaiden perheiden lapsia. Ei ole mutu vaan omin korvin kuultu. Lahjoituksia odottavat.
Kun hain ensimmäistä lastani Steinerkouluun, opettaja varoitt heti että kouluun ei kannata hakea jos laspi on erityisen vilkas eikä keskittymiskykyinen. Myöskin halusi varmistaa että tajuamme koulun opetuksen periaatteet. Yksi on lapsen oman kehityksen mukainen oppiminen joka tarkoittaa sitä että jotkut lapset lukevat jo 5-vuotiaina toiset vasta 8-vuotiaina. Meidän lapset ovat kaikki alkaneet lukemaan 6-vuotiaina. Mitään porua eivät opettajat siitä ole päästäneet. Koulu myös maksaa mutta suurin osa vanhemmista jättää tylysti koulumaksut maksamatta. Eivät siis maksa koskaan tai hyvin harvoin. Se on ajanut koulut ahdinkoon.
Tässä ketjussa kirjoittelee selkeästi ihmisiä joilla ei ole ollut mitään ideaa siitä mitä koulu pitää sisällään. Opuksia on monia jotka voi ja pitäisi lukea etukäteen ennen koulun valintaa. Ei tulisi yllätyksenä se mitä opetus sisältää ja mitkä metodit ovat käytössä. Omasta tyhmyydestä kärsii itsesi lisäksi myös lapsi. Terveisin neljän Steinerkoululapsen äiti. Vanhin lapsi on yliopistossa jo ja pärjää todella hyvin:D
Olin itse Steinerissä yläluokat ja sitten menin eri lukioon. Ihan samat asiat osasin kuin muutkin. Steiner on ihan hyvä. Siellä on opettajina ja oppilaina ihmisiä ihan kuin perussysteemissäkin. Omasta mielestäni Steinerin vahvuus on ainakin se, että lapsia ei arvioida numerosysteemillä. Sain olla luonnon lähellä ja oma itseni. :)
On kokemusta sekä steinerkoululaisen/-tarhalaisen/-eskarilaisen vanhempana että työntekijänä steinerissa ja sanon vaan: ei kiitos ikinä enää! Lapsetkin ovat helpottuneita kun pääsivät sieltä pois.
Jonkun kattava selvitys löytyi netistä (kiitos!): Selkeä mt-ongelmahan äijällä on ollut, nykyään tuollaisesta hölynpölystä saisi jo lähetteen psykiatriselle ja lääkityksen psykoosia vastaan
Mitä Steiner sitten sai hengentieteellisillä ”tutkimuksillaan” selville? Hän sepitteli omituisia tarinoitaan niin maailmankaikkeuden synnystä ja kehityksestä, kansansieluista, juuriroduista, Lemuriasta ja Atlantiksesta, luonnonhengistä. Hän korjaili Raamatussa esitettyjä kertomuksia. Hän kertoi näkemyksiään niin lääkinnästä, kasvatuksesta kuin maanviljelystä. Koko Steinerin huomattavan laaja tuotanto perustuu hänen selvänäkökyvyillään hankkimiinsa tietoihin. Steinerin tekstit eivät ole älyllisesti vaativia tai vaikeasti ymmärrettäviä. Sen sijaan sekavuutta ja suorastaan maanisuuteen viittaavaa toistoa teksteissä on kautta linjan (7).
Esimerkiksi maailmankaikkeuden historian osalta Steiner väittää, että Maa-planeetta on jo käynyt läpi kolme aikaisempaa planetaarista tilaa. Aikaisemmat ruumiillistumat ovat olleet Saturnus, Aurinko ja Kuu. Sielunvaellusopille analogisesti ruumiillistumien välillä on ollut henkinen tila. Maan kehitys ei pääty nykyiseen vaiheeseen, vaan edessä on vielä kolme uutta ruumiillistumaa, jotka ovat Jupiter, Venus ja Vulkanus. (Ks. Steiner 1981, 90–93.) Steiner (1988) jopa väitti, että planeetoilla on tunteita. Kuun hän selitti vielä suhteellisesti lyhyt aika sitten olleen osa maata (Steiner 1981).
Tämä ei ole ihan ns. joka pojan tahi tytön opetusta. Selvänäköisyyden tieteellisyydestä puhuminen menee ns. höpsismin puolelle mutta sehän on ns. v'tun taiteellista ja sellaistahan tämän ajatusmaailman on tarkoitus ollakin. Joku voisi puhua melkoisesta harhaopista, joukkopsykoosista puhuminen on toki liioittelua koska aika vaatimatonta kakanpuhumistahan steiner lopulta harrasti.
oma lapseni ei sinne mene. Mutta minulla ei todella ole mitään "ei ikinä"-periaatetta. Koulussa on hyviä puolia, mutta myös huonoja, joista moni on tullut ketjussa jo ilmi.
Minua tökkii aivan hirveästi se, että pedagogiikka perustuu sadan vuoden takaiseen maailmankuvaan, jota en itse lainkaan hyväksy.
Mutta monilla on kuitenkin myös kuvitelmia "maa-aurinko-kerhoista", jotka eivät minusta vastaa todellisuutta koulussa. Ei se NIIN hörhöä ainakaan minun aikanani ollut.
Parasta, mitä Steiner-koulu opetti, oli luova ajattelu. Uskon, että tämä on sinänsä ollut iso etu mm. yliopisto-opinnoissa.
Hyvää on myös ollut, että kun joutui aina puolustamaan oman koulunsa erilaisuutta, minun on helppo ymmärtää, miltä tuntuu olla erilainen. Minun on helppo ymmärtää, että vaikkapa lestadiolaisiin liittyvät ennakkoluulot ovat vain ennakkoluuloja, ei totuus kaikista kyseisen suuntauksen ihmisistä.
Ammattimaisuuden puute nakyy juuri siina, etta ongelmien tullessa niita ei kohdata professionaalisti vaan niihin suhtaudutaan henkilokohtaisina ongelmina. Joku taalla kirjoitti, etta niin on kaikkialla. Enta jos esim. poliisi toimisi nain asiakkaidensa kanssa?
Olen muuten se, jonka vaitettiin meuhkanneen Steiner-koulusta Suomi24:ssa. En ole koskaan meuhkannut siella aiheesta.
Mä kävin Steinerkoulun 80-90-lukujen vaihteessa, vaihdoin lukioon muualle.
Tosiaan luokanopettaja oli sama luokat 1-8, ja tämä opettaja opetti suurta osaa aineista. Tämä voi olla hyvä tai huono asia. Yhden rinnakkaisluokan opettaja oli jotenkin sekaisin, pelotteli oppilaitaan, piti "istuntoja", joissa "keskusteltiin" eli syyteltiin ja nolattiin lapsia. Lopulta löi yhtä poikaa, jolloin erotettiin. Mutta tuo oli poikkeus. Meidän opettaja oli ihan hyvä.
Opettajien ja opetuksen pätevyydestä on vaikea sanoa. Mulla on kuitenkin se intuitio, että steinerissa on mahdollisuus todella huonoon opetukseen suurempi tavallisessa peruskoulussa, vaikka huono opetus on sielläkin harvinaista. Esimerkiksi mulla on todella huonot perustiedot fysiikasta ja matematiikasta. 9-luokalla tuli hyvä matikan opettaja, mutta en pärjännyt kun pohjatiedot olivat 1-8 -luokilta niin huonot enkä lukiossa saanut otettua pitkää matikkaa (toki en ole mikään matemaattisesti lahjakas, jotkut meidän luokalta kyllä pärjäsivät ja kävivät lukion pitkän matikan). Sitten toisaalta meillä oli superhyvä historian opettaja ja samoin kemian opettaja. Uskon, että opetus on keskimäärin yhtä hyvää steiner- ja peruskoulussa, mutta Steinerissa on isompi riski satunnaiseen "huonoon" opettajaan.
Kirjat tehtiin tosiaan itse, siinä ei ollut mielestäni mitään vikaa. Joskus myöhemmin mietin kyllä, että meniköhän siihen loputtomaan tekstin kopioimiseen taululta kuitenkin hieman liikaa opetukseen tarkoitettua aikaa (minulle on myöhemmin kerrottu, että steinerilaisuudessa uskotaan, että kirjoittaminen kehittää mieltä - siksi kirjoitimme ja kirjoitimme kaikki jutut käsin opettajan taululle kirjoittamasta tekstistä).
Ikävintä Steinerissa, ja syy miksi en koskaan laittaisi omiani sinne, ovat nuo tieteellisesti perustelemattomat käsitykset ihmisen kehityksestä ja persoonallisuudesta. Lapset jaetaan epätieteellisen steinerilaisen psykologian mukaisiin temperamenttiluokkiin, ja heitä kohdellaan sen mukaisesti. On sanomattakin selvää, että tämä voi olla vahingollista. Itsekin koen, että kärsin joskus saamastani leimasta (en jaksa mennä yksityiskohtiin).
Lisänä sitten nämä pseudo-kehityspsykologia-jutut, että "tätä teille ei nyt vaan kerrota, koska ette ole vielä siinä kehitysvaiheessa" - mielestäni ikävää, jos lapsi on aidosti kiinnostunut, varsinkin kun mitään oikeaa syytä olla kertomatta ei ole. Myöskään mustaa väriliitua ei saanut ennen kuin oli muistaakseni 13v, koska vasta silloin pystyy hahmottamaan mustan värin (tämä ei siis perustu kuulopuheisiin, vaan meidän luokalla oikeasti oli näin, ja olen kuullut "steinerihmisiltä" syyksi tuon). Jne. Eurytmia oli nyt vielä sitten asia erikseen, mutta se nyt oli pakollinen paha.
Taideaineiden suuri määrä oli aidosti positiivinen juttu, koen, että se on vaikuttanut mun ajatteluun positiivisesti. En oikeasti osaa sanoa, oliko Steiner "pehmeämpi" tai luovuuteen tai itsenäisyyteen kannustavampi kuin peruskoulu, mutta kun vaihdoin tavalliseen lukioon niin olin mielestäni koko ajan äänessä ja vastaamassa. Ehkä liittyi mun luonteeseen tai sitten steinerissa kannustettiin enemmän tuollaista aktiivisuutta.
Ja musta tuli yliopistotutkija (luonnontieteelliselle alalle), joten en "hörhöytynyt". Pihalla voin kyllä olla monien asioiden suhteen :D
Arvostan suuresti steinerpedagogiikkaa sinansa. Erityisesti siksi minusta tuntuu hyvin surulliselta, ettei sita arvosteta kaikissa Steiner-kouluissa. Asia ikaan kuin hiertaa tasta henkilokohtaisesta syysta.
Ikimaailmassa en laittaisi lapsiani Steiner-kouluun. Omien kokemuksieni mukaan se kasvattaa helposti huijattavia, maailmasta eristettyjä uuvatteja, joiden pärjääminen koulun ulkopuolisessa elämässä on suuri kysymysmerkki.
Ei todellakaan meidän lapsille Steineria, ei koskaan.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 17:32"]
Mutta kyseisessa Steiner-koulussa ratkaisuna oli oppilaan ja vanhempien savustaminen ulos. Peruskoulussa niin ei voida tehda.
[/quote]
itse olen törmännyt hieman samaan - eli jos hieman perusteellisemmin kysyy jotain ja kysyy perusteita jollekin asialle niin ensimmäinen reaktio on vähättely "tätä ei voi ymmärtää jos ei ole perehtynyt steinerlaisuuteen" ja jos tuota hömppää ei hyväksy niin annetaan hyvin äkkiä ymmärtää, että olisi parempi vaihtaa päiväkotia/koulua. Enkä tarkoita nyt mitään kritisointia vaan avointa uteliaisuutta, miksi joku tehdään jollakin tavalla ja mihin se perustuu. Tuntuu ettei kunnollisia perusteita ole, koska aina piiloudutaan "tätä ei voi ymmärtää" -taakse.
Onko muillekin tapahtunut vastaavaa? Meilla on siis kohtalotovereita, jotka ovat "jauhaneet" Suomi24:ssa. Kyseessa siis lienee jokin toimintamalli, ei satunnainen tapaus.