Steinerkoulu
Onko kukaan muu sitä mieltä, että Steinerkoulu on suurta huuhaata? Monet ystäväni laittavat lapsiaan kyseiseen opinahjoon, ja pitävät perus-peruskoulua suorastaan rikollisena vaihtoehtona.
Steinerissa opitaan "oikeiksi" ihmisiksi, ja lapset saavat olla lapsia pidempään jne...
Itse olen sitä mieltä, että Steinerkoulussa ei opita samalla tavalla asioita, ja se sekoittaa lasten päät jos tuputetaan tähtimerkkejä pienestä pitäen. Opitaan muovailemaan ensimmäiset 2 vuotta.. herranjumala.
Mun mielestä koulu on koulua, ja siellä pitää olla läksyt,kirjat ja kuri!
Anteeksi vuodatus, ottaa vaan niin päähän kavereiden Steinersekoilu.
Kommentit (121)
siellä vaadita niin paljon.
minulla ei ole kokemusta kuin omasta peruskouluajastani ja minä pääsin ala-asteen läpi opiskelematta mitään. Eikä kukaan mitään vaatinutkaan.Matikantehtävät vaikkapa oli koko vuodelta tekemättä .
Sellainen ei tulisi kuuloonkaan meidän koulussa, mutta ehkä peruskoulun vaatimustaso on parantunut minun lapsuus-ja nuoruusajoistani. Hyvä niin!
mutta mielestäni ensimmäisten vuosien mallioppiminen ei tuo yksilöllisyyttä - steinerkoulussa ensimmäisten vuosien oppiminen perustuu opettajan matkimiseen ja jäljittelyyn. Ystäväni lapsi oli steinerissa ja opettaja oli huolissaan, koska lapsi haluaa tutkia ja ajatella itse ja haluaa oppia liikaa (!). Kyseessä oli tavallinen tiedonhaluinen 7 vuotias, joka ei soveltunut steinerkoulun matkimismuottiin - siirryttyään tavalliseen kouluun sai kehuja siitä, että on oma-aloitteinen ja on kiinnostunut asioista myös oppituntien ulkopuolella.
On toisaalta hienoa, ettei steinerissa tarvitse kaikkien oppia lukemaan juuri samalla kellonlyömällä.. Mutta tässäkin on mutta: yleensä se, että on vaikeuksia oppia lukemaan ensimmäisen vuoden aikana kertoo siitä, että oppilaalla on jonkinasteisia luki- tai hahmottamisen ongelmia. Steinerkoulussa ongelmat laitetaan liian pitkään "yksilöllisyyden" piikkiin eikä lapsi saa ajoissa tukea ja apua.
Steinerkoulussa minua häiritsee myös suunnattomasti temperamenttioppiin perustuvat pegagogiikka: opettaja määrittelee jokaisen oppilaan kohdalla, mihin temperamenttiluokkaan oppilas kuuluu (steinerin mukaan temperamenttiin vaikutta myös lapsen ulkomuoto, tapa liikkua jne) ja lasta myös kohdellaan oman (opettajan määrittelemän) temperamenttinsa mukaisesti (!).
Kiusaamiseen ei myöskään steinerissa puututa tarpeeksi, ongelmia lakaistaan maton alle "eihän meillä" mentaliteetilla ja myös häiriköt saavat terrorisoida kokonaisia luokkia.
Steinerissa opitaan eri tahtiin kuin tavallisessa peruskoulussa, siksi luokka-asteittain vertaaminen ei anna luotettavaa tulosta. Tosin oman kokemukseni mukaan 9. luokkalaisten välillä on aika isoja eroja (nimenomaan siten, että steinerlaiset ovat jäljessä).
En suosittele kyseistä koulua kenellekkään. Luokanopettajien koulutus on aivan huuhaata ja opeina ala-asteella kaiken maailman hörhöjä.
Inhottavaa sanoa, mutta valitettavasti nämä aikuiset ovat vähän ulapalla monesti asioista.
Muuten täysin "normaaleja" ja tosi mukaviakin ihmisiä, mutta joskus särähtää korvaan kun yleisivistys on ala-aste tasoa. Ei tiedetä kuka on F.E Sillanpää tai milloin käytiin talvisota. Ei tiedetä sijaitseeko Kroatia euroopassa. Ihmiset ovat kuitenkin 30+ ikäistä porukkaa.
Toisaalta, osaaavat kyllä sitten huovuttaa ja kuivata sieniä!
Harvinaista että ajattelet noin. Useimmat Steinerin käyneet ovat sitä mieltä että se on ainoa oikea vaihtoehto! Voisitko vielä kertoa miksi se oli mielestäsi huono koulu? Ymmärsitkö jo lapsena että koulu on huono?
Inhottavaa sanoa, mutta valitettavasti nämä aikuiset ovat vähän ulapalla monesti asioista.
Muuten täysin "normaaleja" ja tosi mukaviakin ihmisiä, mutta joskus särähtää korvaan kun yleisivistys on ala-aste tasoa. Ei tiedetä kuka on F.E Sillanpää tai milloin käytiin talvisota. Ei tiedetä sijaitseeko Kroatia euroopassa. Ihmiset ovat kuitenkin 30+ ikäistä porukkaa.
Toisaalta, osaaavat kyllä sitten huovuttaa ja kuivata sieniä!
toinen on ammattiin opiskellut duunari ja toinen opiskelee yliopistossa informaatiotieteitä vai tutkimusta.kumpikaan ei ainakaan nykyään huovuta eikä varmasti osaa kuivata sieniä!
Tietysti myös peruskoulussa on näin, mutta peruskoulussa on pienempi riski saada jotain huovuttajahössöä opettajaksi. Ja se maikkahan ei siellä kai vaihdu koko kouluaikana!
tämä kertonee jo siitä, ettei opetus voi olla kovin laadukasta ja monipuolista. On aivan selvää, ettei yksi ihminen voi hallita kaikkea sitä, mitä lapsi 7-15 ikävuosien aikana tarvitsee. Vielä kun ottaa huomioon steineropettajien koulutustason (snellman korkeakoulu), joka ei ole kovin kummoinen. Tottakai steinerissakin käytetään aineenopettajia, mutta vain hyvin vähän.
Opetus perustuu yksilöllisyyteen ja lapsen omaan tahtiin. Itse lisäisin tuohon myös sen, että "lapsen kasvattamiseen ylipäätään tarvitaan koko kylä" eli lapsia ei voi vain kipata kouluun ja odottaa että koulu kaataa kaiken tiedon lapsen päähän. Yhteistyö vanhempien kanssa on tärkeää ja lapsen oppiminen myös vanhemmista kiinni. Usein steinerkoululaisten vanhemmmat ovat ehkä keskimääräistä kiinnostuneempia lastensa asioista ja halukkaita satsaamaan omaa aikaa koulutyöhön. Oma ekaluokkalaiseni osaa aakkoset, numerot, kirjoittaa ja jonkin verran lukea ja laskea. Hän osaa myös leikkiä, askarrella yms. ja niiden avulla oppia. Niin, ja kyllä ainakin omien lasten koulussa kuria on, opettaja on autoriteetti ensijaisesti.
tämä kertonee jo siitä, ettei opetus voi olla kovin laadukasta ja monipuolista. On aivan selvää, ettei yksi ihminen voi hallita kaikkea sitä, mitä lapsi 7-15 ikävuosien aikana tarvitsee. Vielä kun ottaa huomioon steineropettajien koulutustason (snellman korkeakoulu), joka ei ole kovin kummoinen. Tottakai steinerissakin käytetään aineenopettajia, mutta vain hyvin vähän.
liikunnassa,kielissä,uskonnossa ja käsitöissä on ainakin omat opettajansa.
siihenhän steinerlaisuus perustuu. Uskotaan jälleensyntymiseen ja omituiseen itse kehiteltyyn Kristus inkarnaatioon jne.
En minä ainakaan haluaisi lapseni saavan vaikutteita tuosta uskonnosta, jota steiner kylläkin kutsui filosofiaksi, mutta ei se asiaa muuta.
Ja sitten tuo, että lapsi ei saa oppia asioita liian aikaisin, on ihan sairasta. Jos lapsi on lahjakas ja haluaisi oppia asioita omassa tahdissaan se ei käy, kun ne ja ne asiat KUULUVAT tulla vasta joskus myöhemmin.
Paras ystäväni on käynyt Steiner-koulun ja en lakkaa hämmästelemästä aina uudestaan miten jollain ihmesellä ei ole mitään tietoa esim ihan peruskoulun historiassa olleista asioista. Ihana ihminen, mutta vailla yleistietoa.
siihenhän steinerlaisuus perustuu. Uskotaan jälleensyntymiseen ja omituiseen itse kehiteltyyn Kristus inkarnaatioon jne.
En minä ainakaan haluaisi lapseni saavan vaikutteita tuosta uskonnosta, jota steiner kylläkin kutsui filosofiaksi, mutta ei se asiaa muuta.Ja sitten tuo, että lapsi ei saa oppia asioita liian aikaisin, on ihan sairasta. Jos lapsi on lahjakas ja haluaisi oppia asioita omassa tahdissaan se ei käy, kun ne ja ne asiat KUULUVAT tulla vasta joskus myöhemmin.
Paras ystäväni on käynyt Steiner-koulun ja en lakkaa hämmästelemästä aina uudestaan miten jollain ihmesellä ei ole mitään tietoa esim ihan peruskoulun historiassa olleista asioista. Ihana ihminen, mutta vailla yleistietoa.
sen historiantietoja? minäkin tiedän monta peruskoulun käynyttä joka ei tiedä mistään sivistävästä mitään.
Meidän lapsilla on historiaa alkaen kotiseudun historiasta sun muuhun antiikin aikaan. Kokeet oli myös näistä aiheista. Siksi on tosi outoa lukea näitä väitteitä että steineriläiset ei osaa mitään. Kyllä mun lapset ainakin osaa vaikka mitä, vanhin lapsikin ihmetteli mulle että on se kumma kun sä et tiedä kun se kerta koulussa on opetettu.
Mä en usko mihinkään kristukseen, no, ehkä joku buddha saa multa sympatiat.
Opetus perustuu yksilöllisyyteen ja lapsen omaan tahtiin. Itse lisäisin tuohon myös sen, että "lapsen kasvattamiseen ylipäätään tarvitaan koko kylä" eli lapsia ei voi vain kipata kouluun ja odottaa että koulu kaataa kaiken tiedon lapsen päähän. Yhteistyö vanhempien kanssa on tärkeää ja lapsen oppiminen myös vanhemmista kiinni. Usein steinerkoululaisten vanhemmmat ovat ehkä keskimääräistä kiinnostuneempia lastensa asioista ja halukkaita satsaamaan omaa aikaa koulutyöhön. Oma ekaluokkalaiseni osaa aakkoset, numerot, kirjoittaa ja jonkin verran lukea ja laskea. Hän osaa myös leikkiä, askarrella yms. ja niiden avulla oppia. Niin, ja kyllä ainakin omien lasten koulussa kuria on, opettaja on autoriteetti ensijaisesti.
opettajan matkimiseen ja jäljittelyyn perustuva opetus on opetusta, joka perustuu yksilöllisyyteen? Steinerkoulussahan opetus perustuu siihen, että ensimmäisinä vuosina oppilaat matkivat opettajaa (koskee niin ns. lukuaineita kuin eukkaakin).
Itse näen asian toisin, mielestäni jäljittelyn ja matkimisen kautta oppiminen ei ole yksilöllisistä ja omatahtista oppimista vaan nimenomaan tasapäistävää opetusta.
Ja steinerkoululla ei ole eväitä vastata oppimisvaikeuksiin ym - opettajilla ei ole kokemusta eikä koulutusta asiaan. Pahin mitä minä olen kuullut on se, että eräs hyvin sulkeutunut ja syrjäytynyt oppilas ei saanut apua, koska opettajalla oli kuulemma oppilaaseen telepaattinen yhteys. Onneksi lapsi sai muualta avun kun vanhemmat tajusivat steinerkoulun kyvyttömyyden kohdata ongelmia. Tuo "telepaattinen yhteys" kertoo varmasti aika paljon opettajien koulutuksen antamista valmiuksista =)
mutta kyllä meidän steinerissä ainakin apua saa. Yhden lapsen oma opettajakin on koulutukseltaan erityisopettaja. tällä lapsella oli vaikeuksia lukemaaan ja kirjoittamaan oppimisessa niin kyllä se huomioitiin koulussa erittäin hyvin.
Mutta eihän steineriin ole pakko kenenkään lapsiaan laittaa! Sieltä myös pääsee pois tavalliseen kouluun jos haluaa. Minä olen onnellinen lasteni koulusta ja hyvin tyyytyväinen siihen. Jokainen valitsee itselleen ja lapsilleen sellaisen vaihtoehdon jota pitää parhaimpana.
Mies kävi neljä ensimmäistä luokkaa steineria ja vaati itse viimeiset pari vuotta siitä vaihtoa normaalikouluun.
Osaa kyllä vieläkin huovuttaa ja oppinut pari muutakin kivaa juttua steinerista, mutta inhosi oppimismentaliteettia ja sitä, että kaverit normaalikoulusta oppivat lukemaan paljon aikaisemmin ja saivat oppia monia muitakin kiinnostavia asioita. Joku kirjoitti ystävänsä lapsesta, joka luokiteltiin steinerissa ylikiinnostuneeksi uusien asioiden oppimisesta ja näin taisi olla miehellänikin. Hän sanoi "ei ikinä!) kun kysyin haluaisiko hän meidän lasten menevän steineriin
(joka muuten on peräisin steinerin ajalta, 1900-luvun alkupuolelta). Sen mukaan tiettyyn ikään kuuluu tietyt kiinnostukset ja tasot - jos olet kiinnostunut muista kuin oman ikäkauden jutuista niin silloin pitää jarruttaa. Tuttu sai steineropelta vinkin, ettei saa selittää asioita lapselle jos lapsi kysyy, pitää vain ohittaa kysymys tai vastata "en tiedä" - tämä siis silloin jos lapsi haluaa tietää enemmän kuin omaan ikäkauteen kuuluu.
pari tietämääni Steiner-opea on sellaisia, että en ikinä jättäisi lapseni teoriaopetusta niiden käsiin. Itseoppineita hörhöjä, taidekursseja käyneitä kansakoulupohjalta. Sitten Snellman-korkeakouluun ja sitä kautta opettajaksi. Herranen aika, millä eväillä ne opettaa yläasteella vielä matikkaa tai äidinkieltä???
vaatimustasoa matikassa ja kielissä. Kyllä ihan tiedossa on ettei Steiner koulussa edetä niin nopeasti kuin normikoulussa eikä siellä vaadita niin paljon. Esim. peruskoulussa lukemaan pitää oppia ensimmäisen luokan aikana, steinerissa vasta oisen luokan aikana. Myös tuttavani lapsi opettelee nyt steinerissa kertotauluja kun ei niitä vielä osaa ja on neljännellä luokalla. Oma pokani opetteli ne jo tokalla.
Mun poika on kutosella ja vielä tänä vuonna on koko luokalla ollut kertotaulukokeita ja niistä oli pakko päästä läpi vasta tänä vuonna. 1-5 kertotaulut opeteltiin tokalla, sitten loppuja on jauhettu kolmoselta lähtien. Ainakin meidän lapset pitkästyy peruskoulussa, kun edetään niin hitaasti ja jauhetaan samaa vuosikausia.
Monen tutun lapset ovat Steinerissa ja kateellisena kuuntelen miten paljon enemmän he ehtivät tehdä, on ties mitä projekteja, todella hienoja askarteluja ja käsitöitä, järkätään tapahtumia jne. Peruskoulu tuntuu tosi köyhältä ja virikkeettömältä siihen verrattuna. Täällä vaan ei ole Steineriä.
ekat vuodet, riippuen varmasti opettajasta.
Laitoimme esikoisemme ystäväni kanssa samaan aikaan kouluun, ystäväni Steineriin ja minä peruskouluun. Oma lapseni osasi lukea kyllä jo ennen koulua, mutta nyt toisella luokalla tämä ystäväni lapsi ei osaa vieläkään kunnolla lukea. Myös matikka on ystäväni lapselle mahdotonta, sekä yleinen käsitys koulusta on vähän kahjo, hän ajattelee edelleen olevansa jollain tapaa päiväkodissa. Tietysti oma lapseni tätä kadehtii, kun joutuu tekemään läksyt jne.