Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuttuuko mieheni tyhjästä vai olenko minä tunteeton sika?

Vierailija
27.01.2010 |

Meillä on vähän väliä kiistoja, joiden seurauksena mies haukkuu ja kiroaa ja mököttää parikin päivää. Minulle yleensä kiistanaiheet ovat aika käsittämättömiä.

Kysyn siis teiltä, onko minun syytä mennä enemmän itseeni vai onko niin, että miehellä on jotain mielialan sääntelyn ongelmaa.

Tietenkään en tästä puhu miehelleni, koska "tilannediagnoosinne" joka tapauksessa perustuu tosi vähäisiin tietoihin.

Tässä tuorein esimerkki:

Menen keittiöön, aioin aloittaa illallisen valmistelun. Mies on käynyt kaksi päivää aiemmin kaupassa, ostanut useammalle päivälle ruokia minun laatiman ostoslistan mukaisesti.

Kaivan kanapaketin esille ja huomaan, että sen päivämäärä on tänään. Huokaisen ärsyyntyneenä ja kysyn mieheltä, mikä päivä on.

Mies vastaa olohuoneesta, monesko päivä.

- Kuinka niin? hän kysyy.

- No ei muuta kun että tää kana vanhenee tänään, mutta kai sen silti voi syödä. Katsoisis vähän tarkemmin noita päivämääriä (neutraalilla äänellä).

- Oisit itse katsonut tarkemmin, missä järjestyksessä ruuat teit. Oisit tehnyt kanan eilen, kivahtaa mies.

- No ajattelin tehdä ekana sen kalan.

- Mikä siinä kalassa oli päivämäärä, tivaa mies (kala oli vakuumipakattua).

- Ihan sama mikä oli, kalan tein silti ekana, sanoin.

Asia jää siihen. Tunnin päästä mies tulee ja kirosanojen saattelemana haukkuu minut, kun aina vittuilen ja syydän omat mokani hänen niskaansa. Olen äimänä, en muista tuota edellistä keskustelua, joka oman tulkintani mukaan oli tavallista arjen kritiikkiä (itse etsin aina lihatiskistä mahdollisimman pitkät päiväykset, mies ottaa ekan käteen osuvan).

Tunnustan, että on se niinkin, että voisi katsoa tarkemmin päivämäärät silloin, kun valitsee jääkaapista sitä, mitä ekana kokkaa. Olen tyynnyttelevä, mies poistuu paikalta ja ennusmerkeistä päätellen mököttää seuraavat päivät.

Mitä mieltä?

Kommentit (183)

Vierailija
21/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käy hakemassa kaiken pyytämäsi listan mukaan. Kama on priimaa. Ja kiitokseksi sä urputat jostain päivämäärästä, joka vielä oli ihan kunnossa.

Sinusta päivämäärät eivät ole tärkeitä, joten ymmärrän hyvin, että sinusta niistä sanominen on triviaali.

Mutta pointtini oli, että OLIKO tuo sitten urputusta? Niin pahasti sanottu, että sen takia saa haukkua perkeleen vittuilijaksi ja mm. väittää, että "panet AINA mokas toisten syyksi"?

Eli taidan ajaa takaa sitä, että onko harmistuminen ihan kohtuullista. Vai voisiko siitä kertaalleen vaikka sanoa takaisin, että "hae itte seuraavalla kerralla, jos ne päivämäärät on sulle noin tärkeitä!" ja that's it...

ap

Vierailija
22/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koska voin loppujenlopuksi vaikuttaa vain omaan käyttäytymiseesi, koetapa antaa muutaman viikon ajan miehelle positiivistakin palautetta kaikista asioista joita tekee hyvin ja niin kuin toivot.

Omaan käytökseeni voin vaikuttaa. Mutta toisaalta olen alkanut miettiä asiaa niinkin päin, että olenko jo LIIANKIN kohtelias. En siis tosiaan uskalla yleensä sanoa mitään kriittistä miehelle. Ja kehun aina, kun tekee ruokaa jne. Eli en oikein jaksa uskoa, että kyse olisi positiivisen palautteenkaan vähyydestä, mutta tottahan toki voin yrittää lisätä sitä entisestäänkin. ap

ja auttaisiko sekin että alkaisit olla reippaasti oma itsesi?

Kun olen oma itseni, sanon ja ässähdän aika herkästi. Olen persoonaltani aika karu ja temperamenttinen, suutun ja sulan sen perään nopeasti.

Mies on ilmeisesti täysin vastakkainen. Kun suuttuu, ei lepy kuin vasta päivien päästä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy häneltä onko huolia töissä ym?Sano että en tiedä enää mitä sanoa kun suutu joka asiasta.Vähän samantapainen mies minullakin ja olen huomannut että pakko joskus kilahtaa takaisin kun tuntuu että menee iha nössöilyksi itselläni.

Vierailija
24/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siltä tuntuu

Vierailija
25/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkisesti alistaa minua..siltä välillä tuntuu

Vierailija
26/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rankkaa jos joudut itse kokoajan vahtimaan, ettet vaan sano mitään kriittistä mistään kun heti mies vetää herneitä nenään 500kg ja 2 päivää on pilalla tunnelma koko kodissa. Ihme varpaisillaan hipsutteluksi menee sinun elämäsi.

Ja kun joskus lipsahtaa tuollainen arkipäiväinen, ihan neutraali arvostelu (taikka vaikka olisikin ikävään sävyyn sanottu) niin heti tulee kuumaa hiiltä niskaan ja sadattelet itseäsi päivien ajan että voi miksen saanut pidettyä suutani kiinni, ihan kuin miehesi ylimitoitettu reaktio olisi sinun syysi...

Eli ongelma on tosiaan miehesi päässä/ elämässä jos ei kestä 20 vuoden yhteiselon keskustella ruokapaketin päivämäärästä vaan menettää suhteellisuudentajun heti.

Vierailija
27/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pielessa ja pahasti jos joudut varomaan sanojasi ja nayttamaan miehelle iloista naamaa vaikka vituttaisi ja kehut kuin koiraa jos mies tekee vaikka ruokaa. kylla parisuhteessa pitaa saada olla oma aito itsensa. jos paivaykset vituttaa niin siita pitaa voida sanoa, mies voi sitten siihen kommentoida vaikka etta no kayt ite kaupassa jos ei miellyta. sitten puhutaan normaalisti jostain muusta. nain meilla, onnellisesti ollaan yhdessa.

Vierailija
28/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy häneltä onko huolia töissä ym?Sano että en tiedä enää mitä sanoa kun suutu joka asiasta.Vähän samantapainen mies minullakin ja olen huomannut että pakko joskus kilahtaa takaisin kun tuntuu että menee iha nössöilyksi itselläni.

Mies ei viihdy työssään. Toisaalta, tätä ristiriitaa meillä on ollut koko liiton ajan, eli ei ole varsinaisesti muuttunut pahemmaksi juuri nyt.

ap

Vierailija
29/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä suhteessa mies on kyllä armoton loukkaantuja ja mököttäjä. Nainen on iloinen, kehuva ja kannustava. Mies vetää herneen nenään pienimmistäkin asiasta eli sellaisesta, jos joskus nainen sanoo jotain. Ole lukuisat kerrat ollut todistamassa, kun nainen puhuu ihan neutraalilla äänellä ja mies kivahtaa heti ja on äärimmäisen loukkaantunut.

Diagnoosini 15 vuotta läheltä seuranneena on, että miehellä on äärimmäisen huono itsetunto ja purkaa sitä sitten vaimoon olemalla aina oikeassa.

Eli ap, miehesi loukkaantui turhasta. Voihan sitä harmitella ja päivitellä ilman, että toinen mököttää päiväkausia.

Vierailija
30/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun joskus lipsahtaa tuollainen arkipäiväinen, ihan neutraali arvostelu (taikka vaikka olisikin ikävään sävyyn sanottu) niin heti tulee kuumaa hiiltä niskaan ja sadattelet itseäsi päivien ajan että voi miksen saanut pidettyä suutani kiinni, ihan kuin miehesi ylimitoitettu reaktio olisi sinun syysi...

Eli minusta mies on aika hyvin osannut syyllistää minua näistä riidoista. Jopa lapsenikin saattaa jo kysyä, että mitä sä äiti taas sanoit, kun isi suuttui?

ap

Vierailija
31/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistisia piirteitä?Millainen miehesi on esim vieraiden nähden loukkaako sinua julkisesti,nolaako?

Vierailija
32/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuttuu ihan ihmeellisistä asioista. Kerrankin kuului toisesta huoneesta kauheeta kolinaa. Kissa oli ihan silmät pyöreenä. Sanoin kissalle, että menehän katsomaan mitä se ukko siellä oikein riehuu. Mies siitä sitten, että ei hän mitään riehu, onko hän muka jokin hullu riehuja. Olin ihan äimän käkenä. Sehän on vain sanonta. Joskus olen sanonut, että mitäs teit tollaista sekopäistä, jos on jossain hommassa möhlinyt. Siitäkin sitten saan kommenttia, että ai onko hän nyt joku hullu sekopää, oikee skitso vai.

Olen tulkinnut, että jonkinlainen murre- ja kultturiero tämä on. Tai sitten vittuillakseen haluaa ymmärtää väärin.

Vierailija
33/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistisia piirteitä?Millainen miehesi on esim vieraiden nähden loukkaako sinua julkisesti,nolaako?

Pikemminkin vaatimaton ihminen seurassa. Ei yritä nolata ketään, minuakaan.

Itsetunto on kyllä aika heikko hänellä.

Rakas mies monella tapaa, mutta tämä riitelytapojen erillaisuus raskauttaa meidän suhdetta tosi paljon. Ja se, että mies tuntuu ikäänkuin keräävän kiukkua. Pähkii asioita itsekseen ja sitten tulee rähjäämään.

ap

Vierailija
34/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastailun. Jos haluatte, kommentoikaa lisää, niin tsekkaan nämä ja vastaan mahdollisiin kysymyksiin kun taas ehdin. Kiitos jo tähän mennessä tulleista vastauksista, luin jokaisen ajatuksella.

ap

Vierailija
35/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta en osaa sanoa kuin sen että miehesi pitäisi kehittää itsetuntoa paremmaksi.Toisaalta itse olen melko huonolla itsetunnolla varustettu ihminen ja en suutu tuollaisista asioista,joku stressi ym voi laukaista mullakin sen nalkutuksen pikkuasioista, mutta mies ei sitä ala kuuntelemman joten se siitä..

Vierailija
36/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mies suuttui hieman helposti (tällä kertaa ainakin ekana) niin kyllä siihen tuntuu olevan syynsä. Ap:lla on tosiaan varmaankin tapana nalkuttaa, jos huomautetaan siitä, että kana _meinasi_ päästä huononemaan (mikä nyt ei olisi ollut edes pelkästään miehen syy, mistä ap tiesi olisiko kaupassa edes ollut tuoreempia kanoja)

Toisekseen, ap huomautti, että miehen tulisi olla tarkempi päivämäärien suhteen. Mies tähän, että onko ap itse, kun ottaa ruokaa jääkaapista. (kysyy kalan päivämäärää) Tämä näköjään osui ikävään kohtaan, ap:n reaktiosta päätellen, kun tuo myöhäisempi "tyynnyttely" ei tullut tässä vaiheessa.

No, mieskään ei tunnu niin sietävän kritiikkiä (ainakaan vaimoltaan) eikä tunnu osaavan käyttäytyä, mutta sopisi apnkin hieman katsoa peiliin.

Vierailija
37/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuttuu ihan ihmeellisistä asioista. Kerrankin kuului toisesta huoneesta kauheeta kolinaa. Kissa oli ihan silmät pyöreenä. Sanoin kissalle, että menehän katsomaan mitä se ukko siellä oikein riehuu. Mies siitä sitten, että ei hän mitään riehu, onko hän muka jokin hullu riehuja. Olin ihan äimän käkenä. Sehän on vain sanonta. Joskus olen sanonut, että mitäs teit tollaista sekopäistä, jos on jossain hommassa möhlinyt. Siitäkin sitten saan kommenttia, että ai onko hän nyt joku hullu sekopää, oikee skitso vai. Olen tulkinnut, että jonkinlainen murre- ja kultturiero tämä on. Tai sitten vittuillakseen haluaa ymmärtää väärin.

Tai sitten ärsyyntyessään ei niin siedä leikkiä.

Jos itse kaatuisit liukkailla ja satuttaisit itsesi ja miehesi sanoisi esim. "Ja tuomaristo antaa tuosta piruetista 5.2. Miinuspisteitä pyllähtämisestä." ja nauraisi päälle, niin se ei varmaan tuntuisi kivalta.

Vierailija
38/183 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo terapiaan meno oli mielestäni hyvä idea.

Taidat olla melko sokea sillem miten kohdella toista ihmistä - mainitset, että NYT EN ENÄÄ SITTEN SANO MISTÄÄN MITÄÄN. Just. Hieno tapa ratkaista ongelma, joka ei olisi edes ongelma, jos et suhtautuisi niin kauhean itsekkäästi.

Juttelin näistä kommenteista, aloituksesta ja vastauksistasi mieheni kanssa ja meitä kumpaakin puistatti tilanteenne -. Ei ihme, että miehesi jo alkaa mykkäkoulun, hänhän on edessäsi täysin aseeton, kun olet noin hyytävä.

Vierailija
39/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanan viimeistä osto-/käyttöpäivää ei muuta se, että syyllistät miestäsi.

Oletko itse virheetön? Siinä minusta ydinkysymys. Mikset ole miehellesi yhtä armollinen kuin itsellesi.

Häpeäisin, jos alentuisin kohtelemaan miestäni sinun tavallasi.

Vierailija
40/183 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika uuvuttavaa olla ihminen joka joutuu miettimään joka sanomisen ettei toinen suutu!Kyllä on miehessäkin mielestäni vikaa!