Jatka lausetta: suurin syy siihen, miksi laihdutus epäonnistuu, on se, että...
Kommentit (150)
Osuit oikeaan, olen todellakin lääkäri. Hoidan mm. diabeetikoita ja muita ylipainoisia potilaita, työskentelen yhteistyössä ravitsemusterapeutin kanssa ja olen muutenkin perehtynyt painonhallinnan asioihin.
potilaistaan tuolla lailla. Läskit jne.
kuten leivonnaisilla ja suklaalla. Hoikka käyttää samaan tarkoitukseen järkevämpiä elintarvikkeita. MInä olen hoikka ja siedän nälkää erittäin huonosti. Olen kuitenkin sen verran järjissäni että ymmärrän mitä kannattaa syödä.
Minä tosin siedän nälkää aika hyvin, mutta se lähtee yhdellä näkkileipäviipaleella tai omenalla pitkäksi aikaa.
Riisiä olen syönyt paljon ja vehnää.
Niistä saa hyvät energiat 2 tunnin lenkille. Valitettavasti syön riisiä ja vehnää yli tarpeiden.
Eli ei pelkästään herkuista liho vaan hiilihydraateista. Pelkkä kattilallinen riisiä tai perunoita ei ole herkkua. Silti sitä tulee syötyä liikaa. Minulle riittäisi ihan hyvin 4dl riisiä sen kilon sijaan. Toisaalta urheilusuoritukset paranee miten enemmän ahmin ja jaksan vääntää kovempaa.
"Suurimmalla osalla väestöstä ei ole mitään ongelmia pysyä normaalipainoisena."
Tämä voi pitää paikkans 16–26-vuotiaassa väestössä, mutta ei enää sen jälkeen. Miten muuten yli puolet suomalaisista voisi olla ylipainoisia? Suurimmalla osalla väestöstä ei pelkästään ole ongelmia PYSYÄ normaalipainoisena vaan he eivät OLE sitä.
Tässä pikaisesti googlattu ote:
Enemmistö työikäisistä suomalaisista edelleen ylipainoisia
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tuore tutkimusraportti kertoo jälleen tylyn totuuden työikäisten suomalaisten painonkehityksestä. Ylipainoisten osuus lisääntyy edelleen, vaikka terveelliset ruokatottumukset ovat jonkin verran yleistyneet.
THL:n tutkimusraportti kuvaa suomalaisen aikuisvästön terveyskäyttäytymisestä ja terveyttä keväällä 2008.
Kevään 2008 tilanteen mukaan vajaa kolmannes työikäisistä miehistä voidaan enää luokitella normaalipainoisiksi, sillä vähintään ylipainoisia on yli puolet ja selvästi lihavia 15 prosenttia. Naisten kohdalla tilanne ei ole kuin pikkuisen parempi; ylipainoisten osuus on 44 prosenttia ja selvästi lihavien 16 prosenttia.
Viimeksi varusnaisena 1999 keväällä juoksimme cooperin. Toverini juoksi puolet paremmin. Hän oli juuri näitä hyväkuntoisia pullukoita.
Hän söi ylettömiä määriä perunaa, riisiä, makaroonia eikä koskenut lihaan. Ainoa proteiinin lähde taisi olla soija.
Hyvä kunto ja laihuus ei välttämättä kulje samassa vaunussa. Lihavakin voi olla huippukuntoinen.
Viimeksi varusnaisena 1999 keväällä juoksimme cooperin. Toverini juoksi puolet paremmin. Hän oli juuri näitä hyväkuntoisia pullukoita.
Hän söi ylettömiä määriä perunaa, riisiä, makaroonia eikä koskenut lihaan. Ainoa proteiinin lähde taisi olla soija.
Hyvä kunto ja laihuus ei välttämättä kulje samassa vaunussa. Lihavakin voi olla huippukuntoinen.
Urheilevalla painoindeksi vain sattuu olemaan vähintään sen 26.
Ei yhtään yli. Liikunta ehkäisee lihavuutta. Hyväkuntoinen ei todellakaan voi olla lihava.
potilaistaan tuolla lailla. Läskit jne.
Kommentin laittanut epäilee, että yksikään lääkäri ei puhuisi ylipainoisista potilaistaan näin. Totta, vastaanotolla harva niin potilaalle puhuukaan. En minä ainakaan. Se ei poista sitä faktaa, että se ihon alla höllyvä ja pullisteleva kudos on läskiä. Täällä siitä voi puhua sen oikealla nimellä.
Keskustelupalstan lisäksi käytän kudoksista niiden oikeita luonnehdintoja myös esim. kollegoiden kanssa kahvipöydässä... Tai kollegan luona kyläillessä jne. Samoin muutkin kollegani. Ja tiimin jäsenet (ravitsemusterapeutti, terveydenhoitajat jne.) Sekään ei merkitse sitä, että puuttuisi empatiaa lihavia ihmisiä kohtaan.
näkökulmasta voi hoitaa yhtikäs ketään. Se on kyllä täysin vastuutonta, sillä oikeasti lihavuuden syyt on hirmuisen paljon monimutkaisemmat, etkä tuosta lähtökohdasta voi millään saada parasta mahdollista tulosta. Ei ihme että tekee mieli puhua "läskeistä" rumasti, kun ei ne penteleet parane ja omaa mitään itsekuria vaikka niille tuputtaisi miten hienoa teoriaansa. Huh huh!!!
Saattaahan ne olla todellisia ajatuksia, silti en usko häntä lääkäriksi.
Jos hän olisi ja oikeasti tietäisi jotain, hän ei kirjoittaisi että "lihavat ihmiset eivät tuota nälän tunnetta voi sietää" vaan jotenkin niin että useat lihavat tai monet tutkimani lihavat... mutta ei noin räikeästi yleistäen. Lihavat eivät ole mikään yksi joukko jotka käyttäytyvät samalla tavalla. Jotkut lihoo ihan syömisen ilosta ja jotkut siitä että eivät yksinkertaisesti tiedä ravitsemuksesta mitään... jotkut ehkä tuon jankkarin selityksen mukaisesti.
Hän muuten kirjoitti aluksi että
"T. luonnostaan hoikka, joka on seurannut lihavien laihdutusyrityksiä läheltäkin vierestä"
Ensin hän on seurannut niitä vierestä ja lopulta toiminut ihan lääkärinä ja asiantuntijana ;)
Saattaahan ne olla todellisia ajatuksia, silti en usko häntä lääkäriksi. Jos hän olisi ja oikeasti tietäisi jotain, hän ei kirjoittaisi että "lihavat ihmiset eivät tuota nälän tunnetta voi sietää" vaan jotenkin niin että useat lihavat tai monet tutkimani lihavat... mutta ei noin räikeästi yleistäen. Lihavat eivät ole mikään yksi joukko jotka käyttäytyvät samalla tavalla. Jotkut lihoo ihan syömisen ilosta ja jotkut siitä että eivät yksinkertaisesti tiedä ravitsemuksesta mitään... jotkut ehkä tuon jankkarin selityksen mukaisesti. Hän muuten kirjoitti aluksi että "T. luonnostaan hoikka, joka on seurannut lihavien laihdutusyrityksiä läheltäkin vierestä" Ensin hän on seurannut niitä vierestä ja lopulta toiminut ihan lääkärinä ja asiantuntijana ;)
näkökulmasta voi hoitaa yhtikäs ketään. Se on kyllä täysin vastuutonta, sillä oikeasti lihavuuden syyt on hirmuisen paljon monimutkaisemmat, etkä tuosta lähtökohdasta voi millään saada parasta mahdollista tulosta. Ei ihme että tekee mieli puhua "läskeistä" rumasti, kun ei ne penteleet parane ja omaa mitään itsekuria vaikka niille tuputtaisi miten hienoa teoriaansa. Huh huh!!!
Lihavuuden syyt ovat moninaiset ja hoito vielä moninaisempaa... En ole mitään muuta väittänytkään. Hoitamillani potilailla turvallinen laihdutus ja kestävä painonhallinta vaatii yleensä moniammatillista suunnittelua ja tiimityötä jossa jokaiselle sorvataan sopiva "ohjelma". Ei ole olemassa mitään yksittäistä pomminvarmaa dieettiä tai patenttiratkaisua asiaan.
Muistutanpa kuitenkin taas, mikä on ketjun alkuperäinen kysymys: "suurin syy laihduttamisen epäonnistumiseen"...
Ja se on kokemukseni perusteella tuo näläntunteen sietämisen puute. Näin se vain on.
Tämä ei ole näkökulma, jolla hoidan potilaita! Se on vain yksi asia isossa palapelissä. Vastasin vain ketjun aloittajan kysymykseen, kun kysyttiin YHTÄ syytä, sitä SUURINTA syytä, miksi laihduttaja ei laihdu tai lihoo uudelleen.
T. se luonnostaan hoikka
Laihdutan itse hyvällä menestyksellä ns. vaarallisella dieetillä (1000kcal/pvä) ja syy, miksi tämä ei kuulemma toimi, on se että "laihtumisen jälkeen kilot tulevat takaisin sillä sortuu ahmimaan". Aha. Minulla on kyllä ollut herkuttelupäiviä, mutta niinä päivinä kun syön "vain" tuon 1000 kcal, oloni on loistava ja energinen...
Olen ihan normaalipainoinen, tosin lihon herkästi jos en elä jollakin tapaa kurinalaisesti. Minulle saattaa välillä käydä niin, että jos olen syönyt aamulla aamupalaa, niin jotenkin vain unohdan syödä lounasta. Sitten kello onkin jo kolme ja havahdun heikkoudentunteeseen. Siedänkö siis hyvin näläntunnetta, vai keskitynkö vain muihin hommiin niin, että en huomaa sitä tunnetta? En ko. tapauksissa kuitenkaan ahmi illalla.
Ja itsekurin puute myös siis on yhtä painava syy.
Tämä ei ole näkökulma, jolla hoidan potilaita!
varmaan kaksikymmentä kertaa eikä se ole näkökulma jolla hoidat potilaitasi! No justiinsa joo. Mitä tahansa muita perusteluja tai näkökulmia joku on tarjonnut, olet vaan toistanut tuota samaa lausetta kyvyttömyydestä sietää nälkää. Luoja varjelkoon mua koskaan joutumasta potilaaksesi!
Olen ihan normaalipainoinen, tosin lihon herkästi jos en elä jollakin tapaa kurinalaisesti. Minulle saattaa välillä käydä niin, että jos olen syönyt aamulla aamupalaa, niin jotenkin vain unohdan syödä lounasta. Sitten kello onkin jo kolme ja havahdun heikkoudentunteeseen. Siedänkö siis hyvin näläntunnetta, vai keskitynkö vain muihin hommiin niin, että en huomaa sitä tunnetta? En ko. tapauksissa kuitenkaan ahmi illalla.
Kyllä, sinä siedät hyvin näläntunnetta, saatat ehkä välillä huomata sen, mutta työnnät sen (ehkä tiedostamatta) mielestäsi pois, kun keskityt tärkeään asiaan.
Näin asia menee terveellä ihmisellä. Hyvin harva lihava pystyy sietämään nälän tunnetta tuota seitsemää tuntia. Ainakaan ilman, että sen jälkeen ahmii ihan järjettömästi.
T. se luonnostaan hoikka
Hyvin harva lihava pystyy sietämään nälän tunnetta tuota seitsemää tuntia. Ainakaan ilman, että sen jälkeen ahmii ihan järjettömästi. T. se luonnostaan hoikka
Ja seitsemän tunnin jälkeen hoikkakaan ei tietysti ahmi mitään. Koska kaikki hoikatkin on samanlaisia. Kuten lihavatkin. Ei pitäisi provotoitua mutta huvittaa, että mitä tää trollaaja vielä keksii :D!
Onhan ton "luonnostaan hoikan" jutut aika provoja, mutta täytyy myöntää että kukaan tässä ketjussa ei oo pystynyt sen väitettä kumoamaan...
itse olen esim. risteilyllä, ja muilla matkoilla huomannu että ylipainoisilla ystävillä tuntuu olevan toi välipalan tarve toistuva ja jatkuva... Aina nälkää valittamassa.
Tässä on yksi mahdollinen clue, joillakin ihmisillä, ei todellakaan mikään sääntö!! Minulla on monta kaveria jotka ei ole maailman hoikimpia, mutta ei heistä silti ole tullut tällaista hätänälkään hotkijoiden mielikuvaa. Ja sinä olet saanut siitä nyt aivan ihmeellisen päähänpinttymän! Toienn vanhemmistani on lihava, mutta heillä on vanhojen ihmisten tapaan todella TARKAT ruoka-ajat joita noudattavat. Ruoka-aikoina vaan syödään liikaa. Ja juodaan päälle pullakahvit, monta kertaa päivässä.