Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet julkisilla paikoilla imettämisestä?

Vierailija
23.01.2010 |

Teetkö sitä itse?

Minusta se on ok., koska vauva tarvitsee ravintoa silloin kun tarvitsee. Itse en rupee neljän seinän sisällä jököttämään imetyksen takia vaan haluan liikkua. Imetän lähinnä kahviloissa, jos tulee tarve. Rintaa ei näy, kun käytän imetyspaitaa.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia lapsia olen imettänyt julkisilla paikoilla, ihan ympäri maailmaa itse asiassa. Olen aina ollut diskreetti ja pitänyt huolta siitä, ettei kukaan huomaa mitään, rintojani en ala paljastelemaan. Siirryn vähän syrjempään tai käännyn muista poispäin, käytän imetyspaitaa ja usein vielä isoa huivia tai harsoa näköesteenä.

Olen siis imetyksen vankka kannattaja, se on luonnollnen juttu eikä tosiaankaan kuulu vessoihin.

...ja siitä huolimatta täytyy sanoa, että ne muutamat kerrat kun joku on napittanut puseron auki ja pullauttanut koko tissin esiin kahvilan pöydässä/neuvolan odotushuoneessa/anoppilan sohvalla/milloin missäkin, on oloni ollut kiusaantunut. Pientä myötähäpeää olen tuntenut.

En sitä varsinaisesti paheksu, enemmänkin tulee samanlainen tunne kuin jos näkee, ettei joku oikein osaa syödä nätisti haarukalla ja veitsellä, tiedättekö?

Vierailija
42/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se suoritetaan rauhassa yksityisesti, nautiskellen.

Vauvat ja osa aikuisista ei todellakaan nauti ruokailusta yleisillä paikoilla vaikka olisi nälkä. Häly ja vilkas liikenne vie huomion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotakuta häiritsee julkisella paikalla imettävä äiti suosittelen muualle katsomista ja omista asioista huolehtimista. Ja jos joku sekoittaa imettämisen hepin heilutteluun julkisesti tarvitaan jo psykologia.

Vai tarvitsen minä psykologia. Ei tässä ole mitään freudilaista. Rinta ja heppi ovat molemmat ihmisen erogeenisia alueita ja se on fakta. Ei länsimaissa tule paljaita tissejä yleisillä paikoilla vastaan kuin yllättäen. Aurinkorannoillakin menee miehiltä kuulemma muutama päivä ennen kuin tottuvat yläosattomiin naisiin.

Kysyttiin mielipidettäni, huom. minun. Ja vastasin siltä pohjalta miten olen asian itse kokenut ja ympäristöäni havannoinut.

Vierailija
44/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua, jos joku haluaa kahvilassa/ravintolassa imettää lastaan, ei normaalit äidit yritä rintojaan muille siinä samalla esitellä. Parempi antaa lapselle ruokaa, kun on nälkäinen eikä itkettää turhaan. Itse en julkisesti halua imettää, ärsyttää kummalliset tuijottajat, kotiin ei ole kuitenkaan tarvinnut onneksi jumiutua, koska lapsi nukkuu hyvin ostosmatkat.

Vierailija
45/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni imetys julkisella paikalla on ihan yhtä sopivaa, kuin suuseksi julkisella paikalla. Kummassakaan ei ole mitään pahaa.

Poistetaan vaan kaikki turhat ja ikävät alastomuusrajoitukset, ja aletaan me kaikki naiset kävellä rennosti, paljain tissein kaupungilla.

Vierailija
46/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun on tullut tiheästi lapsia niin pienin murhe on se että pahastuuko joku minun rinnastani. On sen verran hommaa ihan vain selvitä arjesta niin että lapset ovat hyvällä hoidolla. Imetän juuri sillä tavalla kuin kätevintä on. Minun vauvani hermostuu usein jostain huivivirittelyistä ja haluaa vapaata tilaa. Olisi kiva tietää kumpi häiritsee enemmän, se että lapsi parkuu täyttä kurkkua vai se että rinta vilahtaa? Vai pitäisikö äitien ja vauvojen olla neljän seinän sisällä niin kuin jossain Iranissa?

Vierailija
47/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni imetys julkisella paikalla on ihan yhtä sopivaa, kuin suuseksi julkisella paikalla. Kummassakaan ei ole mitään pahaa.

Poistetaan vaan kaikki turhat ja ikävät alastomuusrajoitukset, ja aletaan me kaikki naiset kävellä rennosti, paljain tissein kaupungilla.

En ole koskaan vielä nähnyt tällaisia ketjussa kuvattuja tissinpaljastelija-imettäjiä - siis en epäile, etteikö heitä olisi, mutta he ovat kyllä varmasti marginaalissa.

Useimpien vauvojen ravinto kulkee tisseissä, miksipä heitä ei siis sopisi ruokkia julkisella paikalla? Haluaisitko sä tänne jotain päästä varpaisiin peiteltyä tyyliä, ettei varmaan mitään näkyisi? Kyllähän tissejä esitellään myös avokaulaisissa topeissa ja tiukoissa paidoissa, ovatko nekin mielestäsi sopimattomia?

Vierailija
48/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kahvilassa tai ravintolassa olessani en haluaisi joutua katselemaan paljaita rintoja. Näky harvemmin on esteeettinen tai kaunis. Lisäksi se valitettavasti vaikuttaa ruokailunautintooni. Aluksi luulin, että olen ainoa, jota asia häiritsee, mutta olin väärässä. Monet ystävistäni sekä mies- ja naispuolisista ovat myös kommentoineet negatiivisesti avointa imettämistä.

Koska ihmiset reagoivat eritavoin avoimeen imettämiseen (erityisesti ruokapaikoissa), voisivat ihmettävät äidit ajatella ympärillä olevia muita maksavia asiakkaita. Imettämisen voisi hoitaa hieman hienovaraisemmin ilman, että ne, jotka eivät koe asiaa luonnolliseksi eivät joutuisi häirityiksi.

Minun tuttavaistani kukaan ei ole koskaan julkisesti imettänyt vauvojaan ja olen ollut tästä huomavaisuudesta kiitollinen.

:'D Kuolen nauruun, ihan huomaavaista antaa vauvalleen helvetin epäterveellistä korviketta jotta sinun luonnollisuudentunteesi eivät vain järkyttyisi.

Vierailija
49/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monia hyviä pointteja on tullut.

Itse en ole imettänyt julkisesti, kuin ehkä vain sellaisessa äitiporukassa, jossa se on normi tai vaikka oman äitini luonna kyläillessä. Enkä koskaan kahvipöydässä. Usein menin toiseen huoneeseen. Toki jos paikalla on vain vaikka äitini tai läheisiä ystäviäni, tms. niin sitten voin imettää samassa huoneessa, jos se ei siis ketään häiritse. Vieraiden miesten läsnäollessa en imetä.

Osaksi en imetä julkisesti sen takia, että melkein 4kk imetys oli meillä hankalaa ja aikaavievää, rintakumikin oli käytössä. Oli yksinkertaisesti paljon helpompaa ja nopeampaa antaa silloin tällöin pullosta, jos just silloin sattui olemaan sellaisessa paikassa. Ja sain itsekin hengähdystauon henkisesti raskaasta imettämisestä. Ajattelin tuolloin, että en paljon yli neljää kuukautta imetä, sitten vain vähän siirtymävaiheessa, kun lapsi alkaa syödä kiinteitä ja sitten voikin siirtyä kokonaan korvikkeeseen. Mutta, imetys sitten yhtäkkiä helpottuikin juuri ennen kiinteiden aloitusta. Sen jälkeen olen käyttänyt pulloa paljon vähemmän. Missään ravintolassa tai kahvilassa en kyllä todellakaan vieläkään imetä. Alunperin en siis viitsinyt edes mihinkään imetyspaitoihin tuhlata, kun en oikeastaan imettänyt kuin kotona ja esim. äidilläni. Käytin nekin rahat ennemmin lapsen vaatteisiin. Ja nyt lapsi 6kk, ei edes ota sitä maitoa niin usein ja kai se vielä tästä harvenee, eli turha on vieläkään ostaa.

Jos olemme julkisella paikalla, niin voin antaa vaikka sosetta, pullosta vähän vettä ja tarvittaessa lämmittää sitä korviketta. Kerkeää se lapsi sitten sitä äidinmaitoakin saamaan. Meillä on imetetty lapsentahtisesti aina.

No mutta, mun puolesta jokainen saa imettää missä tahtoo, jos haluaa, mutta vähän voisi kyllä miettiä, että miten sen tekee. Onko lapsenkaan kiva yrittää keskittyä siihen maidon imemiseen hirveässä hälinässä? Ja en kyllä haluaisi, että joku ravintolassa imettäisi hirveän suurielkeisesti. Ihan ok, jos imettää suojassa. Vessa on kyllä vähän ällö paikka kenenkään syödä, vai söisitkö itse vessassa? Kerran olen imettänyt sellaisessa isossa vessassa, missä oli siis lastenhoitopistekin, muttei mielestäni kauhean hyvä ratkaisu.

Eli imettää julkisesti ken imettää, mutta sen voi tehdä VAUVAN ja muutkin ihmiset huomioonottavasti.

Vierailija
50/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

helvetin epäterveellistä?

Ihan oikeesti, imetysnatsit, hankkikaa elämä!

Vierailija
51/99 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni imettää saa missä vaan ihan vapaasti, mutta en voi sietää niitä äitejä jotka eivät peitä rintojaan. Esim kerran olimme mieheni ja lapsemme kanssa leikkipaikassa jonne tuli yhtäkkiä nainen imettämään vauvaansa niin että kaikki näkyi. Mieheni suuttui ja lähti lapsemme kanssa pois. Hän ei voinut ymmärtää että tissien esittely voi aiheuttaa miehelle erittäin hankalan olon

Vierailija
52/99 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin ite vessassa, jos se pitäis jonkun tisseistä syödä

Vierailija
53/99 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetäydyn itse vessaan, lastenhoitohuoneeseen tms. intiimiin tilaan jossa saa olla rauhassa.

Vierailija
54/99 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan äidillä on imetysliivit ja imetyspaita, niin tuskin kukaan huomaa vauvan ruokailutapahtumaa. Eri asia, jos aletaan nostella paitaa ja paljastella vatsamakkaroita ja meijeriosastoa.

Vierailija
55/99 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta enemmän mä ihmettelen huutavaa nälkäistä vauvaa, kuin imettävää äitiä ja vauvaa.

Eli siis mieluummin lapselle ruokaa.

Mutta en ymmärrä kovin suurieleistä touhua, jossa yritetään jopa provosoida muita ihmisiä.

Itsekin olen imettänyt julkisesti (tosin aika huomaamattomasti.)

Vessassa ruokkimista en ymmärrä. Mua ei ravintolassakaan häiritse imettäminen, jos se tehdään huomaamattomasti. Enemmän häiritsee nälkäänsä huutava vauva.

Vierailija
56/99 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäminen julkisilla paikoilla on ihan ok. Itse yritän tehdä sen huomaamattomasti, mutta minua ei varsinaisesti häiritse vaikka joku paljastaa koko rintansa.

Minulla on kaveri, joka imettää vauvaa kaivamalla tissin suurieleisesti kauluksesta esiin kaiken kansan nähtäväksi. Hänellä on 4 lasta ja hän on ammattimainen kotiäiti, jolla on jonkinlainen tarve päteä äitiydellään julkisesti.

Joskus tunnen syvää myötähäpeää, kun tissi otetaan juhlallisesti esiin kuin jokin uskonnollinen seremoniaesine...

Mutta siis sellainen toiset huomioonottava julkinen imettäminen on tietnkin täysin ok, täytyyhän vauvan saada syödä.

Vierailija
57/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en. Vauva sai myös lisämaitoa (juu, yritettiin saada omaa tuotantoa kasvamaan myös), joten kun vauvalla oli ikää muutamia kuukausia, sai "ulkosalla" sitten pullosta korviketta. Kotonakin imetin mieluiten rauhassa toisessa huoneessa, missä muu perhe. En olisi voinut kuvitella imettäväni edes ystävieni silmien alla.

Vierailija
58/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en ala tässä imetyksen tiheyttä ja syitä erittelemään, ne kun ovat minun ja lapsen välinen asia ja eivät kuulu tähän keskusteluun.

Vierailija
59/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienotunteista tietenkin olisi, jos ihan minun nenäni eteen ei tultaisi imettämään ja että imettävä äiti yrittäisi edes peittää rintaa niin ettei ihan kaikkea esittele julkisesti

Vierailija
60/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on parempaakin tekemistä kaupungilla kuin kytätä äitien / isien lastenruokintatapoja.

Ja ai niin. Tämä on av:n mukaan kuulemma oire mielenterveydenhäiriöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi