Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet julkisilla paikoilla imettämisestä?

Vierailija
23.01.2010 |

Teetkö sitä itse?

Minusta se on ok., koska vauva tarvitsee ravintoa silloin kun tarvitsee. Itse en rupee neljän seinän sisällä jököttämään imetyksen takia vaan haluan liikkua. Imetän lähinnä kahviloissa, jos tulee tarve. Rintaa ei näy, kun käytän imetyspaitaa.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehdoksi kahvilan pöydälle. Imettääkö joku vessassa tosiaan? Minusta se ei ole paikka, joka sopisi ateriointiin.

Itse imetän julkisesti, mutta en tee siitä numeroa. En koskaan ole joutunut tilanteeseen, jossa joku olisi osoittanut paheksuntansa tai olisin sen muuten aistinut. Asun maassa, jossa suhtautuminen alastomuuteen on jyrkempää kuin Suomessa, mutta kyllä täällä imettäviä äitejä näkyy julkisilla paikoilla paljonkin - tissin näkymiseen huolettomammin suhtautuvia sekäimetystelttaan kaivautujia. Minulle on riittänyt paidanhelmat ja huivit.

Vierailija
62/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan imettää. Jos nyt yleensä satun asiaan kiinnittämään huomiota (yleensä vain silloin jos vauva alkaa huutamaan ja karjumaan)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se oli mahdotonta olla imettämättä siellä missä olin silloin kun olin.

Ei sitä niin vain pulloon laiteta rintamaitoa, kun se rintamaito tulee vain vauvan määräämän aikavälien välillä ja ei toimi kuin hana

Ja on pakko tyhjentää, muuten sattuu

Mutta huivia aina kannoin mukana ja ei ollut mitään mitä tuijottaa

Vierailija
64/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta totta puhuen ihmettelen kyllä myös näitä, jotka kaivavat koko utareensa esiin ilman, että edes yrittävät jotain harsoa pistää peitoksi. Itse imetän huomaamattomasti.

Mutta parempi siis tissi paljaana imetys kuin pullosta antaminen

Vierailija
65/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takahuone tai nurkkaus ei mielestäni tarkotia vessaa .tässäkin kyseisessä juhlapaikssa olisi ollut tilaa vaikka millä mitalla imettää iohan rauhassa, jos sitä taaperoa pitää imettää. Tässsä tapauksessa kyse olikin siitä, että äidin piti saada oma hetkensä julkisuudessa ja lapsi oli sopiva kanava tähän. (oli muuten ainoa hetki koko juhlassa, kun hän oli lapsensa kanssa,koko muun ajan juhlakalu, eli hänen anoppinsa paimensi hänen lapsiaan)

Mun mielestäni vauvaa voi imettää ihan vapaasti, muta ei siitä numeroa tarvitse tehdä. Ja monesti vauva nukahtaa imetykseen, joten jo senkin takia rauhaisa paikkka olisi vauvallekin paras. Kuka nyt hälyssä tahtoisi nukkua?

Taaperoimetys on ok, mikäs siinä, mutta koska taapero ei tarvitse rintamaitoa enään pääruuaksi vaan syö jo pääasiallisesti muutakin, niin se kuuluu mielestäni kotiin. Se on lähinnä taaperon turvallisuudentunnetta kohottava ja äidin ja lapsen välistä sidettä kasvattava operaaatio, ei niinkään ruokinnallinen ja siksi ei kuulu julkiselle paikalle.

Vauvan ruokinta voi kuulua julkiselle paikalle, sillä vauva tarvitsee maitoa elääkseen.

Vuoden ikäisen imettämistä julkisella paikalla en ymmärrä lainkaan, sen ikäiselle voi ostaa kyllä ihan ruokaa kahviosta.

niin ei sille kelpaa ruoka kahviosta tai kaupasta. Mä imetän reilun vuoden ikäistä lasta aina aterian päätteeksi, ja kun lapsi on tottunut saamaan rintaa ruoan päälle, niin ei se tissinhalu mene ohi tukkimalla lapselle lisää ruokaa. Onko sulle mieluisampaa katseltavaa ja kuunneltavaa lapsen itku ja riehuminen tissin perään, kuin se, että huomaamattomasti imetän häntä? Mulla ei ole mitään halua esitellä rintojani kaikelle kansalle, joten tissiä ei varmasti imettäessä paljonkaan näy, mutta olen myöskin sitä mieltä, että vauvan/lapsen ei tarvitse ottaa maitohörppyään jossain kusenhajuisessa vessassa.

Vierailija
66/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttärillenne ja pojillenne, että oppivat arvostamaan naista sekä imetystä.

Vierailija
67/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lähinnä taaperon turvallisuudentunnetta kohottava ja äidin ja lapsen välistä sidettä kasvattava operaaatio, ei niinkään ruokinnallinen ja siksi ei kuulu julkiselle paikalle.

Vauvan ruokinta voi kuulua julkiselle paikalle, sillä vauva tarvitsee maitoa elääkseen.

Meillä kuitenkin on tapana tehdä niin, että ruoan päälle saa tissiä. Ymmärtänet varmaan, että taapero protestoi (voimakkaasti) sitä, jos yhtäkkiä aterian jälkeinen imetys koitetaan jättää väliin vaikkapa siksi, että jonkun mielestä taaperon imettäminen ei kuulu julkiselle paikalle siitä syystä, että sen ruokinnallinen merkitys ei ole yhtä suuri kuin vauvaa imetettäessä. Lapseni on kuitenkin vielä sen ikäinen, että asiasta ei voi neuvotella. Minä en halua, enkä aio, pahoittaa lapseni mieltä aivan syyttä suotta siksi, että jotain paikallaolijaa mahdollisesti häiritsee taaperon imettäminen julkisesti.

-66

Vierailija
68/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lähinnä taaperon turvallisuudentunnetta kohottava ja äidin ja lapsen välistä sidettä kasvattava operaaatio, ei niinkään ruokinnallinen ja siksi ei kuulu julkiselle paikalle.

Meillä kuitenkin on tapana tehdä niin, että ruoan päälle saa tissiä. Ymmärtänet varmaan, että taapero protestoi (voimakkaasti) sitä, jos yhtäkkiä aterian jälkeinen imetys koitetaan jättää väliin vaikkapa siksi, että jonkun mielestä taaperon imettäminen ei kuulu julkiselle paikalle siitä syystä, että sen ruokinnallinen merkitys ei ole yhtä suuri kuin vauvaa imetettäessä. Lapseni on kuitenkin vielä sen ikäinen, että asiasta ei voi neuvotella. Minä en halua, enkä aio, pahoittaa lapseni mieltä aivan syyttä suotta siksi, että jotain paikallaolijaa mahdollisesti häiritsee taaperon imettäminen julkisesti.

-66

Vierailija
69/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on naisella imetystä varten!

Joten kyllä imetän lastani jos se kiljuu nälästä. Enkä lähde etsimään vessaa -sää imetyskammonen voit mennä sinne sitten oksentamaan.

Vierailija
70/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut kohtuullisen helppo sillä en ole keskittänyt muihin ihmisiin niin huomiota. Mulla on pienet tissit joilla täysimetin 6kk. En käyttänyt missään vaiheessa imetysliivejä enkä imetyspaitoja, pienirintaiselle ne olivat hankalia. Sen sijaan käytössä oli narutoppi ja sen päällä jokin villatakki. Topin ja liivin sai vedettyä helposti ja nopsasti alas, tissi vauvan suuhun, enkä missään vaiheessa ole ajatellut, että se häiritsisi ketään, tai että kukaan edes ehtisi huomata.

Olen imettänyt kahviloissa, ravintoloissa, näyttelytiloissa, juhlissa, lenkkipolulla, kulkuneuvoissa, kirkossa, puistoissa, kylässä, outojen ja tuttujen ihmisten seurassa, miesten ja naisten seurassa, isovanhempien ja työkavereiden seurassa. En juuri koskaan yksin, paitsi kotona, saatika sitten vessassa. Ravintolan vessaan tai lastenhoitohuoneeseen sulkeutuminen tarkoittaa sitä, että oven takana joku jo kohta jyskyttää. No thanks.

Jokainen imettää tavallaan. Mutta en ole hetkeäkään ajatellut, että mun imetykseni eroaisi pulloruokinnasta julkisella mitenkään. Lapsi ruokitaan ja sen voi tehdä muuallakin kuin vessanpytyllä kakanhajussa kyykistellen kun joku paukuttaa oveen :)

Muistan, että joku joskus ainoastaan ihmetteli miten imetin pientä vauvaa isäni ollessa läsnä. Tämä nyt oli musta aivan huippu :)

Vierailija
71/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman, että joku vauva maiskuttaa parin metrin päässä tissiä.

Kun imetys sujuu oikein, ei kuulu maiskuttavaa ääntä. Taidat kuvitella sen äänen. :)

Ei kyllä maiskutusta (paitsi joskus, kun on jo kylläinen, mutta ei malta päästää tissistä irti), vaan toisinaan enemminkin tyytyväisenä örisee. Että vaikka muutoin imetys olisi huomaamatonta, niin kyllä niitä ääniefektejä joskus tulee :D

Vierailija
72/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehdoksi kahvilan pöydälle. Imettääkö joku vessassa tosiaan? Minusta se ei ole paikka, joka sopisi ateriointiin.

Lisäksi kahviloissa, joissa käyn, on yksi naistenvessa. Mielestäni on paljon epäkohteliaampaa varata vessaa imetyksen takia kuin imettää pöydässä suurempaa meteliä tai paljastelua aiheuttamatta.

Joku rinnasti imettäjän rinnat sukupuolielimiin. Suomalaisessa kulttuurissa ei tosiaan ole ollut tapana paljastaa sukupuolielimiä, mutta imettäjän rintojen paljastamisessa ei ollut mitään vikaa ennen kuin kirkko keksi ryhtyä sitä paheksumaan. Ennen sitä imettävän naisen oli tärkeämpää peittää julkisella paikalla päänsä kuin rintansa.

Vierailija
73/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et vessa on varatuna tunnin imetykseen? Etenkin pienemmissä paikoissa kun ei välttämättä oo kuin se yks vessa.

Vierailija
74/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetin vauvani. Siinä istuin ihan julkipaikalla ja läväytin mahtavan ison riippurintani esiin ja työnsin vauvan suuhun. Olisiko joku kanssamatkustajana mieluummin kuunnellut vauvani nälkäitkua?

Tissiä varmaan näkyi, koska imetyspaitaan en ole laittanut rahaa, imetysliivit sentään on. Niin ja se raskauden runtelema arpinen ja löllyvä mahani varmasti näkyi myös sen pienen hetken. Mieheni patisti minua laittamaan harsoa suojaksi, anteeksi rakkaani, mutta miksi minun pitää itseäni peitellä.

Emme juuri käy vauvan kanssa ulkona ja silloin kun käymme, yritän ajoittaa ulkoiluni siten että vauva nukkuu vaunuissaan sen aikaa kun olemme ulkona. Jos nälkä sattuu iskemään, niin etsin jostain sen invavessan tai lastehoitohuoneen ja istun siihen wc-pöntölle imettämään. En halua imettää kahvilapöydässä ja yleensä invawc:t ovat vähän käytettyjä ja suht siistejä. Junassa en käyttänyt vessaa, olin juuri siellä käynyt ja haisi hirveälle, muuten kyllä haluan vauvalleni, ja itselleni, rauhallisen paikan ko. toimitukseen.

Vierailija
75/99 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi neljä lasta niin minäkin vetäisin tissin esiin missä vaan (suureleisesti tai ei), sillä siinä vaiheessa tietäisin, että sillä ei ole mitänä väliä mitä muut ajattelevat kunhan lapsen nälkä vaan tyydyttyy...

Toisin sanoen. Nostan hattua julki-imettäjille.

Vierailija
76/99 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisia naisia on paljon, jotka ei käsitä sitä ettei kaikille rintamaitoa tule ja jotka myös pakkosyöttää sitä, että vauvan ainoa oikea ruokavalio olisi rintamaito. Totuus on kuiten se että olemme yksilöitä ja jotkut meistä ei voi tulla raskaaksi, jotkut ei saa rintamaitoa ulos, jotkut ovat kahta sukupuolta, toisia ärsyttää se et rinnat näkyy ku toinen yrittää syöttää vauvansa, toisia se taas ei häiritse ollenkaan jne.

Minua ei häiritse rintaruokinta yleisillä paikoilla, eikä vauvan itku, sillä se on todella luonollinen asia, että vauva itkee... samoin myös rintaruokinta. Mutta itse pidän niiden äitien tyylistä, jotka osaa huomioda muita ihmisia omalla rinnanruokintaseremonialla eli tekevät sen suht huomamattomasti. Minusta on aika törkeä, että jotkut äidit ovat todella itsekkäitä, esimerkiksi minulla itsellä jäi aika epämielyttävä kuva rouvasta, joka syötti vauvansa junassa ja kun hänen mies oli pyytänyt häntä peitelemään vähän paljasta pintaa, vastaukseksi: "anteeksi rakkaani, mutta miksi minun pitää itseäni peitellä". Hmm .. ei kai se mies muuten vaan ois sitä pyytänyt... sääliksi käy tota miestä.. haluisin kuiten ajatella et sillä naisella oli vaan huono päivä mikä selittäisi tämän :D...

Ja joo ei se vessa ruokinta varten ole... mut ei se kaupungin keskustakaan ole mikään ihanteellinen paikka viettää vauvan kanssa aikaa, vaika asuiskin siellä keskustassa.

Ja kyllä sopimaton käytös on aina ärsyttävä mutta ei tappava oli nyt kyseessä liian paljastavat vaatteet miehillä/naisilla, spurgun kuseskelu talon seinälle keskellä päivä tai vaikaapa se et nenäni eteen tultais imettämään,eikä imettävä äiti edes yrittäisi peittää rintojaan...

Onneksi niitä naisia, jotka halua paljastella itseään julkisilla paikoilla imettämisen aikana on vähän ja näistä naisista osa tekee sitä ajatelematta asia sen kummemmin... ne vaan tekee niin... Minusta tämä keskustelu liittyy juuri tälläisiin tapauksiin.

Onhan niitäkin tapauksia ettei vauva syö muuta kun paljasta rintaa,koska hän on tottunut siihen, silloin kyllä voi hakeutua johonki suojaisaan paikkaan.

Vierailija
77/99 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iVai tarvitsen minä psykologia. Ei tässä ole mitään freudilaista. Rinta ja heppi ovat molemmat ihmisen erogeenisia alueita ja se on fakta. Ei länsimaissa tule paljaita tissejä yleisillä paikoilla vastaan kuin yllättäen. Aurinkorannoillakin menee miehiltä kuulemma muutama päivä ennen kuin tottuvat yläosattomiin naisiin. Kysyttiin mielipidettäni, huom. minun. Ja vastasin siltä pohjalta miten olen asian itse kokenut ja ympäristöäni havannoinut.

[/quote]

No ehkä emme puhu samasta asiasta, sillä itse en ole törmännyt imettävään äitiin, joka "esittelisi" rintojaan ja imettää ruokaravintolassa siten, että koko yläruumis on paljaana (näin vähäsen liioitellakseni). Ne imetykset mitkä minä olen yleisillä paikoilla nähnyt ovat olleet hyvin huomaamattomasti toteutettuja ja rintaa on näkynyt vilaus jos sitäkään. Tämän ei luulisi häiritsevän ketään.

Ovathan rinnat toki erogeeninen alue, mutta imetystapahtuma ei ole seksuaalinen teko, eikä imetystä tehdä siksi, että se tuottaa seksuaalista nautintoa. En minäkään virtsalla käydessäni paljasta ja koskettele erogeenisia alueitani jotta tuntisin mielihyvää. Sama juttu yleisissä uimahalleissa. Ei sinne (normaalisti) mennä erogeenisia alueita esittelemään vaan ihan muista syistä.

Tarkoitan siis sanoa, että erogeenisyys ei tavallaan päde kaikissa tilanteissa ja rinnat imetystilanteessa eivät ole tarkoitettu meille muille vaan ainoastaan äidille ja vauvalle. Rintojen merkitys siis pitää nähdä tapauskohtaisesti, eikä ainoastaan "aikuisen" seksuaalisesta katsantokannasta. Yliseksualisoitunut ja kaikkialla pelkkää seksuaalista hedonismia näkevä nyky-ihminen vain haluaa nähdä seksuaalisia merkityksiä jopa siellä missä niitä ei ole.

Vierailija
78/99 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläolevassa kirjoituksessa siis vastasin tähän kommenttiin joka oli tarkoitettu minulle

"[iVai tarvitsen minä psykologia. Ei tässä ole mitään freudilaista. Rinta ja heppi ovat molemmat ihmisen erogeenisia alueita ja se on fakta. Ei länsimaissa tule paljaita tissejä yleisillä paikoilla vastaan kuin yllättäen. Aurinkorannoillakin menee miehiltä kuulemma muutama päivä ennen kuin tottuvat yläosattomiin naisiin. Kysyttiin mielipidettäni, huom. minun. Ja vastasin siltä pohjalta miten olen asian itse kokenut ja ympäristöäni havannoinut.

[/quote]

"

Ei tuo lainaus oikein onnistunut - ehkä siksi, että olen vain mies

Vierailija
79/99 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta imetyspaitaa ja liivejä käyttäen, eli en juutikaan ole vilautellut. Joskus kylässä olen imettänyt tavallisen topin kanssa. Ei siinä mun mielestä mitään pahaa ole, täytyyhän vauvan syödä. Ja näille parille kommentoijalle, jotka kehottivat imettämään vessassa: söisittekö itse vessassa?!

Vierailija
80/99 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kun tuo imettäminen ei onnistunut. Ja nyt kaikki ne "minä en ymmärrä tuota "maito ei riitä" kommenttia, kyllä sitä riittää. lapsella on vain tiheän imun kausi, olet vain laiska ja ymmärtämätön" - ihmiset, minulla maito ei riittänyt tai noussut vaikka kaikkia konsteja kokeiltiin (olen aina syönyt ja juonut riittävästi, nukkunut hyvin jne.). Päivän aikana märkiä vaippoja tuli korkeintaan kolme, eikä paino noussut. Ja en tiedä miksi näin kävi. Itse masennuin aika pahasti, koska koin että olen huono vanhempi, koska en voi tarjota lapselleni luonnollista ruokaa.

Mutta niin.

Tapahtui kerran kahvilassa: Istuin ystäväni kanssa kauppareissun päätteeksi kahvilla ja syötin pullosta siis lastani. Vähän matkan päähän tuli noi 40-vuotias nainen lapsikatraansa kanssa. Hänen vauvansa alkoi itkemään ja hän otti sitten ylväänä rintansa esille ja katsoi suoraan minua. Ja ilme oli kuin olisin ollut halpaa makkaraa. No, ajattelin että kuvittelin koko jutun ja jatkoin omia asioitani. Lähdimme sitten pois niin kuulin kun tämä ko. nainen sanoi jollekin että "On nämä nuoret niin laiskoja kun eivät lastaan jaksa edes imettää". No sainpas tuosta taas syyn majailla enemmän kotonani. Neuvolassakin pyrin siihen että en joutuisi syöttämään lastani, ettei tulisi taas samanlaisia kommentteja.

Ei minulla ole mitään julkista imettämistä vastaan, jos se tosissaan tehdään ilman suurempaa showta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi