(.)TAMMIMASUJEN MA-SU(.) VKO 3
Kommentit (177)
Täällä kärvistelty koko päivä eri kivun asteisissa tuntemuksissa ja nyt mies lähti viemään esikoista mummolaan. Ihan varmuudeks.. Mut miten tässä näin pääs käymään, mähän oon vasta parin viikon kuluttua tämän tilannut syntyväksi..??!! Ainahan voi vielä käydä vanhanaikaiset ja nää loppuukin ja nukun hyvän ja pitkän yöunen =). No onhan tämä pienokainen oikein tervetullut nytkin, mua rupee vaan vähän jänskättämään!!
Nyt lähen saunaan ja lämpöön helpottamaan oloani! Mukavaa lauantai-iltaa itse kullekkin =)
Pantsa rv 38+2
Onnea jo vauvan saaneille ja kovenevia supisteluja muille!
Positiivisia synnytyskokemuksia myös toivottelen,ja tulkaa tosiaan kertomaan miten meni...
Täällä jaksan jännäillä teidän puolesta,ja kuumeisesti nimeä mietitään edelleen,nyt listalla 4 nimeä joista valita.Hauskaa on miettiä nimeä yhdessä isompien lasten kanssa.Esikoinen sanoi että jos siitä tulee Onni niin en hoida sitä ikinä!:D
Että mieti siinä sitten pojulle nimi,kun "valitsijoitakin" on kuusi tässä perheessä!
Nyt odotellaan, että supistukset alkaa. Eli tänne syntyy kohta pieni tyttövauva. :)))<3
Jadmiras ja tyttö 39+3
Oli pakko toivottaa Jadmirakselle onnea koitokseen! Meni ihan kylmät väreet, kun luin sun viestin.. hurjan jännää! Syntyyköhän vie tän päivän puolella vai meniskö huomiseen, kun kuitenkin ensisynnyttäjä, mut hyvin se mennöö.. jee, oon ihan täpinöissäni tääl sun puolest..
Ai KeinoElvillä olikin vasta viikon päästä se käynnistys, sori kun sekoilin.. Minkäs takia sulla käynnistetäänkään?? Ja sori, jos oot maininnut.. ei muista kaikkee ;)
Pantsallakin oli jo jännät paikat, tsemiä myös sinne!
Emmuli
Itselläni ei tosiaankaan ole mitään tapahtunut,vaikka eilispäivä ja se edellisyö meni supistellessa.Viime yön nukuin TODELLA hyvin ja pitkään ja tänään ei supisteluista tietoakaan...Vai oisko "tyyntä myrskyn edellä",heh??
T:kotiäityli+masukki rv edelleenkin 38+1
Eli vaikka olin ihan varma, että yliajalle mennään kun ei mitään merkkejä kuulunut niin äkkiä ma iltana tuli pikkuliraus semmoista vaaleanpunaista valkovuotoa ja sanoinkin miehelle, että tihkuukohan lapsivettä nyt. Mies ei paljoa tainnut korvia lotkauttaa koska on saanut kuulla jatkuvaa arvuuttelua lapsivesistä, limatulpista yms. Mutta puolenyön aikaan lorahti lisää ja siitä tosiaan ei ollut epäilystä. Side ka vaatteet kastui läpikotaisin ja lattiat myös. Soitin polille ja neuvottiin tulemaan puolilta päivin kun mitään supistuksia ei ollut. Aamulla alkoi sitten supistukset semmoista kyytiä, että lähdettiin sairaalaan ja siellä olin jo 8 senttiä auki. Ei siinä kauan nokka tuhissut. Ponnistusvaihe kesti jotain 2 minuuttia, vähän piti imukupilla auttaa.
Ja vaikka kokoarvion mukaan vauvan piti olla yli nelikiloinen niin eipäs ollutkaan vaan 3620g. Eli lohduksi isoja arvioita saaneille, ei ne aina pidä. Nyt ollaan jo kotona ja yritän totutella kaikkeen tähän imetykseen ja vaippoihin ja muuhun vauva tohinaan. Täyspäiväistä hommaa ensikertalaiselle :) Tuunkin myöhemmin lukemaan kuulumisia, nyt vaan tämmönen pikailmoittautuminen. Tsemppiä kaikille odottajille ja onnea uusille vauvoille.
Aliisan Poikavauvan strategiset mitat 13.1. raskausviikolla 39+4 siis: 3620 g ja 52 senttiä
Nyt pääsin alkushokista, joten voin kertoilla hieman lisää. Eli makasin tossa sohvalla ja katsoin huippumalli haussa, kun yhtäkkiä tuntui kauhea napsahdus alapäässä. Sitä ennen tuntui mahassa koko ajan menkkakipuilua, enemmän kun aiemmin. Sanoin miehelle, että en uskalla nousta istumaan, ku kuitenkin se napsahdus tarkotti sitä, että lapsivesi olis tulossa. Ihan vitsillä siis tuon heitin, mutta yhtäkkiä alkoi tulla oikein kunnolla ja juoksin suihkuun. Mies soitti sillä aikaa äitipolille ja sanottin, että riippuen supistuksista, mutta aamulla viimeistään pitää lähteä.
Nyt sitten supistukset alkoivat, mutta eivät ole kovin kivuliaita, tuntuu samalta, kun olis kauhea ripuli ja mahassa kiertäis. :D
Kiva muuten sekin, että noi kaikki tuli samaan aikaan, lapsivesi, limatulppa ja suoli tyhjeni. :)
Mutta nyt mua pelottaa ihan sikana, että osaanko varmasti lähteä ajoissa sairaalaan, ettei synny matkan varrelle, matkaan kun menee kuitenkin hieman vajaa tunti..
Ja kysyin jo puhelimessa, niin ammeeseen pääsee, vaikka olis menny vesi ja se huonekin on kuulemma vapaana. Jess. :D
Supistuksia on tullut nyt ensin 20.34 ja äsken 20.42.
Paska homma vaan, kun väsyttää ihan sikana, kun viime yönä sain nukuttuu ehkä 4h...
Jadmiras ja tyttö 39+3
aloitetaan otsikon mukaan. Eli meidän masuasukki syntyi 14.1. klo 11:11 hätäsektiolla. Mitat olivat 3330g ja 49 cm.
Synnärillä oltiin puoli kahdeksalta aamulla ja salissa puoli ysiltä. Ilokaasulla sinnittelin hetken aikaa, mutta se ei oikein tuntunut toimivan mun kohdalla niin halusin jossain vaiheessa epiduraalia. Lääkäri sano, että puhkaistaan kalvot ja laitetaan epiduraali sitten heti. Kun kalvot puhkaistiin, rupesin samalla hetkellä oksentamaan (jälkikäteen lääkäri sano, että verenpaineessa tapahtui varmaankin muutos) ja lapsen sydänäänet romahtivat. Minut käskettiin mahalleen ja sain happea naamarista ja kun tilanne ei millään toimilla korjaantunut, lääkäri teki päätöksen hätäsektiosta. Poika oli viiden minuutin kuluttua siitä maailmassa.
Molemmat voidaan oikein hyvin. Poika sai heti 9 pistettä ja karjui hoitajille ja pissasi vielä heidän päälleenkin :D
Itse heräilin 50 minuuttia pojan syntymän jälkeen ja sain aika pian nähdä pojan. Osastolle pääsin nopeasti ja kipupumppuakaan en tarvinnut ollenkaan.
Kätilöt sanoivat, etteivät ole koskaan nähneet yhtä nopeasti ja hyvin sektiosta toipunutta äitiä :) Lääkärikin kävi ihmettelemässä mun erinomaista vointia :)
Sitten onnittelut muille vauvan kotiin saaneille :)
Jadmirakselle onnea synnytykseen. Varmasti osaat lähteä oikeaan aikaan.. Kyllä ne supistukset käy kivuliaiksi ja rupeat kaipaamaan apuja niiden kanssa.
Hui, jos menis ihanaa poikaa katseleen taas. Kuvia vauvasta http://tamminen.info/vauva/
niin ja tosiaan poika syntyi 41+4 viikoilla :)
Mun ukko lähti taas "kavereiden" kanssa jonnekkin ja mua oikeesti potuttaa ihan sikana. Mulla oli päivällä suppareita taas niin ettei voinut muuta kun kävellä...kävin moneen otteeseen vessassa ja yritin saada isoa hätää tulemaan...Nyt sit on ollut ihan vedellä vatsa koko illan mut supparit on kadonnut :(.
Tää on just tätä Anteeksi taas tällänen valitus mut alkaa oleen kuppi täynnä tuota miestä ja kaikkee ku ei ollenkaan ajattele et vauva voi syntyä ihan koska vaan...
T:L&A 39+6 ( 6 min päästä)
Ja onnea viellä vauvansa saaneille :)
Täällä ei tapahdu yhtään mitään, eikä missään ees tunnu että olis raskaana. Okei mahallaan ei valitettavasti voi nukkua ja välillä pitää käydä yöllä pissalla, ne on ainuut asiat mitkä haittaa menoa. Että niin pieleen meni lääkärin arvio siitä, että tammikuun alussa vauva syntyy. Tänään olis alkuperäinen laskettu aika, viikko vielä aikaa ultralla arvioituun la:han.
Mun käsitys raskaudesta on kyllä muuttunut tän 9kk aikana tosi paljon. No seuraavaa raskautta odotellessa, ehkä se on sitten "normaalimpi" kaikkine vaivoineen. Olis kiva lukea tutkimustietoa siitä mikä vaikuttaa raskauden kulkuun!
Mä taidan jäädä ens viikoksi vanhemmilleni, mies on ti-ke täälläpäin koulutuksessa ja to-pe se on sitten ihan toisella suunnalla kouluttamassa. Eiköhän mut joku täältäkin sairaalaan vie, jos lähtö tulisi, eipä tästä aja moottoritietä kun vähän yli tunnin sairaalaan.
Täällä ehkä hieman pettyneenä, kun mitään ei ala tapahtumaan. Kipeet supistelut alko ja loppu tasan kuukausi sitten.
Marie 38+6
ONNEA roppakaupalla kaikille nyyttinsä lunastanille, nauttikaa vauvoistanne <3.
Jadmirakselle tsemppiä matkaan, vaikka tuskimpa enää täällä näitä lukemassa olet. Pantsalla ja Lootuskukkasella näytää myös aika lupaavalta.
Emmuli: käynnistys tehdään siksi kun minulla on ollut jo alkuraskaudesta asti istukan toimintahäiriö eli istukkassa on huomattu ennenaikaista kalkkeumaa. Kaiken varoiksi ei raskautta siis päästetä jatkumaan ihan loppumetreille saakka kun istukkahan alkaa ihan luonnostaankin kalkkeutumaan lähempänä tuota laskettua- aikaa ja voi näin ollen vaikuttaa vauvan hapen- ja ravinnonsaantiin. Mulla oli sama ongelma jo edellisen raskaudenkin aikana (syytä tähän ei tiedetä) ja kuopus olikin tämän vuoksi pikkuinen syntyessään eli 2700g/46cm viikolla 39+1.
Eilen supisteli tunnin verran putkeen aika kipeästikkin, mutta onneksi ne siitä rauhoittuivat (perjantai on siis edelleenkin se paras päivä synnyttää:) ja sainkin nukuttua palkinnoksi kärvistelystä kahdeksan tunnin yhtenäiset yöunet, joten nyt jaksaa taas touhuta.
Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille, supistuksia ja lähdönhetkiä mahdollisimman monelle (mutta ei mulle, jookosta:).
t:KainoElvi ja kaunokainen 38+2
koossa edelleen. Yhteen asti mittailin kotimme lattiapinta-alaa (ei voinu olla lainkaan paikoillaan), mut sit alko harvenemaan ja ryntäsin äkkiä sänkyyn ja sit oon nukkunu supistusten harvat välit ja aamuyöstä loppu kokonaan. No, kaikilla on nyt mukava aamu, neiti saa leikkiä mummon kanssa ja me saadaan miehen kanssa ottaa hyvin iisisti ;-). Sitä paitsi mulla on kampaaja jossa tukan leikkuu ja väri ens tiistaina niin sen yli ku pääsis niin kehtaa näyttää kuontaloa ku jotenki on nyt päässy vähän repsahtamaan tää tukan hoito!!
Nauttikaahan sunnuntaista kaikki
-Pantsa
Pikainen ilmoitus etta meille syntyi poika 16/01/2009 aamuyosta. Painoa 3,9kg, pituutta meilla ei taalla nykyisin enaa mitata (eivat kuulemma halua turhaan venyttaa vauvoja?!?). Vauva voi hyvin, mulla on paha repeama ja tikkeja vaikka muille jakaa, mutta kotona ollaan.
Tulen myohemmin lukemaan muiden kuulumisia ja kertomaan enemman synnytyksesta.
Charlie & baby boy (tai baby brother niinkuin isosisko hanta kutsuu)
*Onnea paljon Nofferus ja Charlie* Nauttikaa ensi hetkistä vauvan kanssa ja äideille myös hyviä vointeja!!
Jadmiras on sitten päässyt synnärille jo.
Mulla samoin kuin Pantsalla, 1,5 vrk supisteli yhteen soittoon välillä kipeämminkin, mutta ei ne siitä sitten mihinkään muuttuneet ja eilen loppuivat kokonaan päivällä. Eli eilen illalla lähdin lenkille ja saunottiin, yön nukuin kuin tukki ilman ainoatakaan supistusta (eka supistukseton yö viiteen yöhön...) ja tänään jo lasten kanssa oltiin luistelemassa ja olo ihan toinen. Eli kai tässä sinne helmikuun alkuun mennään! Oikutteleva kaveri vissiin,
Mukavaa sunnuntain jatkoa siis!
T. Jaffa rv 38+1 (näin pitkälle en ennen oo päässytkään edes raskauksissa eli ennätys tulossa :-) )
Meni viesti ohi, mutta olihan sielläkin vauvauutiset. Onnea koko perheelle!!
T. Jaffa
Ja heille, joilla jännät paikat paljon supistuksia!
Mies totesi eilen töistä tultuaan, että nyt olisi hyvä lähteä synnyttämään, kun viikonloppu. Käytiin sitten kävelyllä ja paljon pidempi lenkki tehtiin, ku mitä olen viime viikkoina jaksanut kävellä. Loppumatkasta sitten alko ramppaamaan mahassa ja säteili selkään, vähän aikaa meni ennenku tajusin että supistuksiahan ne. Siis onhan mulla supistellu jo useamman kuukauden, mutta tuo oli ihan eri kaliiperia, sattu ihan kunnolla. Illan sitten supisteli enemmän ja vähemmän kipeästi n. 10-15min välein. Miehellä piti tuo mun keskeneräinen pöheikkökin siistiä, kun eihän sellasen kanssa olis synnyttämään voinu lähteä :D Supistukset kuitenkin sitten harveni ja yöllä heräsin muutaman kerran, muttei sen kummempaa.. Sain kuitenkin sairaalakassin pakattua, että jotain hyötyä kuitenkin.. No, mutta nyt odotellaan taas ensi viikonloppua että jospa sitten tulis lähtö. Vaikka kylläpä tuo mies lähti nytkin töihin, kun kohta tulee väkisinkin taukoa... Nyt on kuulemma vaan semmonen "harrastepäivä".. Joopa joo.
Pitänee lähteä kävelylle, josko ne supistukset alkais uudelleen.. Ja vanhemmat tulee tänään ulkomailta, niin pitäähän nuo tuliaisetkin käydä tarkastamassa. Vaikka luulen, että tällä kertaa ne on suunnattu enemmän tälle masuasukille ku mulle... Vaan eikö se tästä lähtien niin menekin, että vauvalle vaan eikä äiskälle mitään? ;)
Hömppä ja typy 38+2
Ja *Jadmiras* on ilmeisesti laitoksella. Liekö jo nyytti sylissä :)
Täällä ei edelleenkään mitään synnytykseen viittaavia tuntemuksia :( Muuten kyllä odottelisin ihan kärsivällisesti ja olisin tyytyväinen näistä "vapaapäivistä", mutta se vauvan koko vaan arveluttaa... Viime torstaina saatiin ultralla painoarvioksi 3,8 kg, ja siitähän se vaan päivä päivältä kasvaa. Ei kiva.
Minun tuurilla lähtö tulee ensi yönä, kun esikoiselle ei ole yöhoitajaa saatavilla. Ei kiva sekään :(
Voimistuvia supistuksia kaikille! Tää lähtis nyt niinku ulkoilemaan :)
- PP 40+1 (huimat yksi päivää yliajalla, ja nyt jo hermoilen...)
Onnea kaikille vauvan jo saaneille! Tai vauvanhakumatkalaisille!
Täälläkin on supistellut, perjantaina aamuyöstä tiheämmin ja harvemmin iltaan saakka, eilen kovetteluja ja tänään taas aamusta vähän napakampaa sorttia. Nytkin suppailee. Saa nähdä seuraako tästä mitään vai ei. Päätäkin on särkenyt eilisestä saakka, ja verenpaine on vähän koholla. Toivottavasti nämä eivät ole merkkejä mistään ei-toivottavasta. Jos päätä särkee vielä huomennakin, täytynee käydä neuvolassa mittauttamassa valkuainen pisssasta. Paha olokin on, silleen aaltoina. Jännityksellä odotan tapahtuuko mitään vai ei... on se tämä naisen keho niin ennustamaton kapine. Mutta odotellaan (ei kai tässä muutakaan voi).
Curious 38+5
Mä heräsin tänään vasta klo 11 tai no en mä nyt kokoaikaa nukkunut aamusella, mut kuitenkin, ihanaa! Mut nyt on kyl semmonen olokin ettei saa koko päivänä mitään aikakseks, kun liikaa löffi.. mut ei kait se haittaakaan, kyllä sitä kohta riittää tekemistä :)
Miehet meni luisteleen, pitäis mun tässä perässä raahautua, jos vaikka kävelis vauhdilla ja koittais saada tuota pikkusta pyllyä laskeutuun tuosta pallean kohalta :)
*Aliisa* ja *noffetus* onnea!
Kuin myös *Charlie* ! Mietinkin, et ootkohan päässyt jo asiaan, hieno homma!
Lootuskukkasen mies teki kyl kurjan tempun, et tossa vaiheessa vie lähtee, HÖH! Meillä miestäkin houkuteltiin eilen johkin, mut sano ettei viitti enää lähteä vaikka sanoin, et mee nyt ja oma on vikas, jos tää syntyy.. No ei sit viittinyt ja hyvä niin, vaikka tää täältä tuu, kun lasketun ajan tienoilla.. :/
Mut kait sitä täytyy lähteä ulkoileen, niin pääsee sit ruoan laittoonkin. Sunnuntaita!
Emmuli rv 38+4
Hieman meinaa kateus iskeä, kun mulla ei ole vieläkään ollut koko raskauden aikana yhtään supistusta. Välillä tuntuu, ettei tämä kaveri taida olla tulos ulos ollenkaan. Oonkin miettinyt voiko supistukset olla mulla niin huomaamattomia, etten vaan niitä huomaa? noh, eiköhän ne synnytyssupistukset tuu kuitenkin huomattua, kun nehän on sitten kipeitä.
Mä olen kanssa miettinyt pitäiskö niiden äitiyspakkauksen kestojen sisävaippoihin kehitellä joku kiinnitys systeemi. Tuntuu, että ne valskaa jos ei ole mitään.
Mä menen jatkaan ruuan laittoa, jos sitten lähdettäisiin kaverin luo saunomaan. Ei muuten kolme ässää tuottanut mitään tulosta. Tässä sitä ollaan vieläkin ilman minkäänlaista ennakoivaa oiretta:)
odotellaan siis edelleen!
rv 38+6