(.)TAMMIMASUJEN MA-SU(.) VKO 3
Kommentit (177)
Nukuin hyvin viime yönä, heräsin vaan 3 kertaa vessaan mutta siis oikeesti nukuin...päätin illalla että nyt nukutaan eikä ihmetellä.
Eli nytten olisi energiaa vaikka mihin :) Ukko kyllä aamulla valitteli että kun oli nukkunut huonosti ja että kuulema minä kuorsaan ihan kun vanha mies :) Kyllä varmaan jos oon nukkunut kolmena yönä yhtä paljon kun viime yönä yhteensä..
Supistelut menee ja tulee täällä, mutta sehän vaan "helpottaa " tilannetta sit ku synnytys alkaa...mulla tuttu jolal suppaili tosi paljon ennen muksun syntymää ja vauva syntykin 6 min sen jälkeen kun oli päässyt sairaalaan... siis äidillä suppaili monta viikkoa aina silloin tällöin..
Imettämisestä viellä: Silloin kun sain esikoiseni niin minulla oli kanssa sellanen fiilis et ei oo mun juttu..Noh poika ei sit ollutkaan tissittelijä ja kun siis sairaalassa olin imettänyt niin kyllä itseäni harmitti ihan kamalasti kun en osanut imettää kotona :( Siis sairaalan henkilökunta oli ihan tosi upeaa, he auttoi ja neuvoi mutta kotona ei onnannut.... Silloin siis aloitin antamaan korviketta ja sitten lypsin varmaan kuukauden ja se oli ihan yhtä helvettiä suoraan sanottuna eli loppujen lopuksi poika kasvoi korvikkeella.
Kakkonen olikin jo ihan eri tapaus ja ihan eri tavalla imi rintaa, ne on vieläkin hänelle "tuki ja turva" kun jotain sattuu niin käsi pitää saada tisseihin...
Toivon että nytten voisin imettää mahdollisimman pitkään koska se on oikeesti NIIN paljon helpompaa kun on sapuska valmiina mukana oikean lämpöisenä kun että pidä leikkiä korvikkeilla ja pulloilla. En kyllä sano että kukaan on huonompi tai parempi äiti jos imettää tai ei. Lapsi kasvaa molemmilla kuitenkin ja itselläni siitä todiste :) Ja pumppua käytän myös et sitten pääsee välillä tuulettumaan...
Miten muuten äidinmaitoa pakastetaan? siis missä "astiassa"?
Nyt aamupalalle kun poika roikkuu kädessä kiinni
T: Lootuskukkanen ja Aada rv 39
*Iirsikukka* Toivottavasti ehdit kirjoitella jossain välissä, että miten synnytys sujui. Huomasin, että meillä oli sama sairaala ja LA. Ja kokoarvioiden perusteella, mulle on lupailtu saman kokoista "pienokaista". Käynnistyksestä ei kyllä ole mun kanssa mitään puhuttu. Olisi kiva tietää, että miten synnytys Naistenklinikalla sujui ja miten tuskaista oli ;) Otitko jotsin puudutusta? Aika tovihan tuossa on vierähtänyt jos aamulla ootte jo aloitelleet. Kunpa mullakin jo käynnistyisi, seuraava kokoarvio on vasta viikon kuluttua ja alakautta haluaisin kyllä synnyttää, mutta pelottaa tuo vauvan koko. Ja kiva olisi, ettei tarvisi käynnistellä kun silloin on kuulemma vielä rankemmat supistelut ja synnytys.
Eilen olin vielä bebesin järjestämässä synnytysvalmennuksessa ja oli kyllä tosi hyvä. Voi kyllä suositella. Vaikka eipä taida enää tammimasuille olla paljoakaan iloa :)
Aliisa 39 ja3
Täällä vielä yhtenä kappaleena ollaan. Ei supistuksia edes.
Imettämisestä kun olette puhuneet niin haluan sanoa oman sanani kanssa (kuinkas muuten). Terkkari kysy ennen joulua mun ajatuksia imettämisestä ja mä totesin, että mun mielestä se kuuluu tähän touhuun. Stressiä en ota, mutta yritän imettää vauvaa mahdollisimman paljon. Juuri tuon helppouden takia ja onhan se äidinmaito parasta ravintoa sille pienokaiselle. Pumpun olen ostanut, jotta voin pumppailla maitoa pakkaseen tai pulloon hieman etukäteen, jotta en ole ihan kiinni vauvassa. Toki korvikettakin voidaan antaa välillä. Jos imetys ei onnistu jostain syystä niin sille ei voi sitten mitään. Teen kuitenkin kaikkeni, jotta se onnistuisi.
Ennen synnytystä olen jo rasvaillut rintoja säännöllisesti ja hieman "nyppinyt" niitä, jotta ne ei ole niin herkät sitten vauvalle. Monet ovat suositelleet tätä nännien kouluttamista etukäteen. Lisäksi aion hankkia rintakumeja jo siitäkin syystä, että nänni saattaa vetäytyä tuonne sisään hieman, joten kumi helpottaa vauvan imemistä.
Minäkin nukuin hyvin. Ihanaa :) Toivottavasti muutkin ovat saaneet levätä suht hyvin.
Mä en oikein nyt tiedä vuodanko limatulppaa vai mitä, kun eilen pitkästä aikaa innostuin petipuuhista ja nyt oon sitten eilisen ja tämän päivän vuotanut yllättävän runsaasti vaaleaa limaa, mutta ilman mitään veriraitoja. Liman määrä on vaan aika runsas. No tiedä sitten.
Jahas, jos kokeilis varata tälle päivälle kasvo-, käsi- ja jalkahoitopaketin. Kaipaan hemmottelua ja nyt olisi vielä aikaakin mennä sinne :) Jos vaikka turvotukset laskisi :) neuvola olisi 10:30, mutta sinne ei kuulemma ole enää pakko mennä jos ei ole mitään ihmeellistä. No ei mulla ole. Ipana on tuolla samoissa tilanteissa ja mikään ei omassa voinnissa ole oikein muuttunut. Mutta jos saan hoidot ja neuvolat sovitettua aikataulullisesti yhteen niin menen molempiin. Jos nyt edes saan hoitoja näin nopealla aikataululla.
noffetus 41+2
Ompa tökkinyt nää sivut...taas vaihteeksi!
Imetyksestä, että ensikertalaisten kannattaa lähteä touhuun avoimin mielin. Itse esikoisen kohdalla sain synnäriltä aivan mahtavaa opastusta asiaan. Ihan kädestä pitäen opastettiin. Oli aluksi hämmentävää,kuinka kauan vauva rinnalla viihtyi, saattoi syödä tooosi pitkiäkin aikoja. Monesti sitten makuultaan imetin ja katselin samalla elokuvia tms..esikoisen kohdalla kun se oli vielä mahdollista.
ja kyllä ekat 2 viikkoa tissit on kipeät, mutta sen yli kun pääsee niin muuttuu kivuttomaksi ja miellyttävämmäksi koko homma. Olihan se niin paljon helpompaa,kun oli se maito aina mukana ja sopivan lämpöisenä :) pullojen pesu ja keittäminen ei kuulosta houkuttelevalta. Sain ihan tarpeeksi kun välillä piti keittää rintapumpun pulloa ja maidonkerääjää ( joka on muuten hyvä keksintö, siihen sai hyvin maitoa toisesta rinnasta kun toisesta imetti). Mies sitten joskus pullosta antoi tätä pakastettua omaa maitoa. Mä olen pakastanut niissä ihan pienissä minigripi pusseissa. Ne kun sulaa nopeaan,kun pitää lämpimän vesihanan alla. Ja öisin oli helppoa kun ei tarvinnut herätä kokonaan lämmittämään pulloa sai vaan nostaa vauvan viereen puolihorroksessa.
Ja sillä korvikkeellakin kasvaa ihan hyvin, jokainen tekee tyylillään, mutta haluan vaan kertoa omat hyvät kokemukset imettämisestä. Ehdottomasti kannattaa kokeilla, säästyy rahaa ja vaivaa. Vaikka kyllähän siinä ollaan tiiviisti vauvassa kiinni, mutta niinhän se kuuluukin olla. Kovin on meidän lapset isin perään ja isisn syli on pitkistä imetyksistä huolimatta aina kelvannut. Ja onhan se mies tosiaan sitä mun omaa maitoa pullosta antanut, kun oln ollut kampaajalla tms..
Loppujen lopuksi se aika on niin lyhyt, vaikka se siinä hetkessä ei siltä tuntuisikaan =)
Täällä ei mitään merkkejä, että vauva olisi poistumassa yksiöstään. Eilen juili alapäätä ihan mukavasti, johtui varmaan siitä kun oltiin eilen pulkkamäessä ja sitä pulkkaa tuli mäkiä ylös kiskottua. lauantainen sauvakävely ei vaikuttanut mitenkään muuten,kun äiti sai raitista ilmaa ja hyvän mielen =)
nyt pitäs keksiä sadepäivälle tekemistä sisälle, masentavaa!
mehiz 39+1
Onnittelut vauvansa jo saaneille!!!
Jee, 40. raskausviikko lähtee käyntiin :) /Täälläkin satunnaisesti supistelee niin että polttelee tuolla selkäpuolellakin, lähinnä näitä tulee iltaisin ja öisin levossa. Ei limoja mitään muita merkkejä...
*Imettämisestä* kaksi poikaa olen imettänyt ja tämän myös aion jos vain voin. Mut toivon että se ei jatkuisi puolta vuotta pidempään..... Olen molemmat onnistunut totuttamaan myös pullolle, jotta tosiaan muutkin kuin itse voi hoitaa yhden-pari syöttökertaa. Minigrip-pusseihin minäkin pakastelin esikoiselle maitoa, kun maitoa tuli yli äyräiden. Kakkonen ei syönyt juurikaan öisin jolloin maidontulo oli vähäistä ja se loppuikin ennen puolta vuotta.
Torstaina neuvola, tälle viikolle ei muuta ihmeellistä, paitsi kampaajalle olis vielä aika!
Mukavaa viikkoa!
Dazka 39+0
Onnittelut vauvansa jo saaneille!
Mä nukun tosi levottomasti aina ku olo ei ole normaali tai jotai tulee tapahtumaa (esim. oon tulos kipeeks yms) ja viime yönä heräilin siinä puolen yön aikaan ja ihmettelin kovasti että miks ku ei pissattanu tms. Ei menny kauaa ni alko sellaset pienet nippailut ja suppailu :) Sain kyl nukuttuu samal jotai pätkii ja sit tunnin verran täyttelin ristikkoo ku odottelin josko ne voimistuis... mut loppuivat kuitenki :(
Ois ollu nii hyvä sauma ku isäntäki oli viä kotosal muutaman tunnin ennen lähtöö. Nyt se sit jo meni töihinsä ja tulee sitte loppuviikolla taas.
Imettämisestä ootte höpistelly... Munkaa mielest siit ei kannata ottaa ressii mut koittaa kannattaa kuitenki. Itse imetin esikoista 5 viikkoa ja sitte loppu maito. Syynä varmaa se, ettei hän ikinä heräilly/syöny yöllä ni ei sitä sit vaa tullu nii paljo. Kyllä mä nyttenki ajattelin yrittää, sen sit näkee kuin käy.
Mieli on hiukan parempi mut aika masis silti tän mahan kans. Mä en oikeest jaksais olla möhkis enää sekunttiakaa ja mua ahdistaa tää iha hirveest mut minkäs teet... se loppuu ku loppuu, toivottavast ihan just koht.
Nyt taidan men vähä reenaamaa ja kattoo noit aamupäivän saippuoi telkust.
Hyvää viikkoa kaikille, poksahtelemisiin!
Marlene ja nappula rv 37+3
Ei mitään uutta pilvisen taivaan alla. Nukuin kerrankin riittävästi, olin unessa jo ennen puoltayötä ja vaikka valvoin 5.30-7 niin onnistuin nukahtamaan vielä uudelleen lapset tuli herättämään vasta 9.30 :) Nuo uudet tropit on ihan hyvin pitäneet nokkaa auki niin että se ei ole haitannut enää nukkumista. Tosin taas aamulla kun huuhtelin nenäkannulla niin ulos tullessaan vesi oli aivan verta :(
Mahassa ei mitään merkkejä synnytyksen lähestymisestä. Ei mulla kyllä enää mitään kiirettäkään ole, kun tämä näyttää olevan yhtä "rauhallinen" tapaus kuin isosiskonsa, tässä maailmaan tulossa siis. Toivottavasti olisi sitten yhtä hyvin nukkuvakin... Tosin se hirvittää kun tuo painoarvio oli nyt jo 3,5kg että kyllähän se ehtii kasvaa vielä kilonkin jos menee riittävästi yliajalle!
Siivota pitäis vielä kovasti, olen käynyt "arkistoja" läpi ja hävittänyt kaikkia vanhoja tiliotteita ym. Samoin vaatteita on lähdössä kirpparille kaksi isoa kassia, kun joku jaksaisi ne sinne asti kantaa... Ompelukoneen ääreenkin pitäisi vielä ehtiä niiden kestojen kanssa ja ajattelin ommella netin ohjeiden mukaan parit kestositeetkin vielä. Sairaalakassi on nyt melko hyvin valmiina, vauvan osuus on pakattu ja omista puuttuu lähinnä puhelin ja rahat ja neuvolakortti, viimeksi mainittua nyt ei oikeastaan voi edes lisätä ennenkuin lähdön hetkellä kun se kulkee mukana muutenkin. Ja ehkä jotain lukemista, mulla olis vielä uusin harry potter lukematta ;)
Noh, jos saisi lapset vaikka rauhoittumaan muumin ääreen taas kun ei millään viitsisi lähteä tuo pihallekaan liukastelemaan niitten kanssa. Eilen käytiin kävelyllä noin 2km yhteensä ja liitokset tuntui ikäviltä sen jälkeen kun oli liukasta ja sohjoa vuorotellen ja joutui nostelemaan jalkoja tavallista enemmän...
eikkuli 38+3
Onnittelut minunkin puolesta jo nyytin saaneille :) ja niille ketkä saavat nukuttua öisin.
Nyt takana selllanen huonosti nukuttu yö..:(
Supistuksia tullu joka ilta muutaman tunnin mutta loppunu muutaman tunnin ajaksi. Yöllä aika ajoin uusiutunut. Mutta ei niin tuskasia että huolestuis lähtee synnyttämään..ekakertalaisena miettii et onko nää supistukset OIKEESTI kovia...mutta kokeneemmat sanovat, että kyllä se naisen vaisto sanoo ja tuntee ku supistukset ovat synnytys supistuksia vai mitä konkarit tässä pinossa sanoo???
Krista ja masu 38+5
Onnea kaikille uusille vauvautuneille!! Olisi ihanaa saada se omakin käärö jo syliin.
Olen NIIIIIIN täynnä tätä oloa...koko ajan on pimppa niinkuin sodan jäliltä ja joinakin iltoina supistelee jo ihan reisiin ja selkään asti ja limatulppaa (tai ainakin jotain kirkasta limaa, ei valkovuotoa) rupes tuleen vissiin toissayönä mut ei MITÄÄN edistystä silti! Ja paskat jostain kolmesta ässästä...mikään niistä ei auta. Lenkilläkin kävin ku yhtenä iltana supisteli ja tuloksena oli kiire kotiin hetken kuluttua, ku rupes väärässä reiässä tuntumaan, että jotain tullee ulos. :D olikin ollu kaks päivää vähän ummella, niin ainakin se hyöty lenkistä oli. Ja kyykyssä pyllyn pyörittelystä mulla tulee vaan jalat kipeäksi ja en minä mahdu siellä edes kunnolla heilumaan, ku maha ottaa kiinni reisiin. Ja nännihieronta saa vaan maidon valumaan. Ja sitte kaikki vielä kyselee, että joko, joko!!!!!!! KIUKUTUS!
Anteeksi purkautuminen... :D helpotti hieman kuitenkin.
Mutta neuvolantäti sijainen sanoi että tällä viikolla tai ensi viikon alussa ruetaan käynnisteleen, ettei ehdi kasvaa liian isoksi....joulun alla paino-arvio oli 3,1kg, eli onhan se nyt ehtinyt kasvaa jo jotain 3,8kg, jos jotain 200g tulis viikossa vauvalle näillä viikoilla. Iiriskukalle (?) olikin tullu oikea "pikku"-vauva. :) ihanan näköinen pötkylä varmasti!
Edelleen kaikki jo vauvautuneet saaneet vauvansa 38 viikolla. :) hassua!
Anteeksi ku omaa napaa vaan...tai mun napa ei oo kyllä enää mikään napa...littana lätty vain...näyttää ihan kissan pyllynreiältä. :D
Mukavaa viikkoa kaikille ja tällä viikolla yritetään mahdollisimman moni vauvautua, jotta saadaan lukea vauva ja synntyskuulumisia!
Amelie ja pikku-ukko rv39+6
On mennytkin aika pitkä aika, etten ole ehtinyt käydä lukemassakaan kuulumisia. Työpisteen koneessa oli auki ennen joulua tehty pino, eli silloin olen viimeksi lueskellut. Tulin tyhjentelemään siis tavaraa täältä, että uusi pääsee tilalle. Pitää jatkaa lopputyön tekemistä kotosalla sen jälkeen. Oli jo monta tammivauvelia tullut maailmaan, hirmuisesti ONNEA niistä! :)
Olin vielä viikonloppuna Helsingissä koulutusreissulla ja näin ihan pikkuisen vauvan kaupoissa juostessa. Oli niin suloinen, että! Ja tuli ihan pala kurkkuun, kun ajattelin, että tuollainenhan täällä masussa odottelee ulospääsyä. Alkaa kyllä tuntua, että olisi kiva päästä jo tästä möhömahasta eroon vähitellen. Supistuksia tulee edelleen aika paljon, mutta kivuliaita sellaisia ei ole tullut vielä ollenkaan. Niitä siis odotellessa... Oli aamulla neuvola, mutta eipäs sielläkään mitään ihmeellistä selvinnyt ja sovittiin vielä ensiviikolle aika. Vauva kyllä painaa rakkoa aika tavalla, kun tuntuu melkein koko ajan, että vessaan pitäisi mennä, mutta sitten tulee vaan pikku liru! Lisäksi maha painaa varmaan jotain hermoa, kun reissussakin aina yhtäkkiä välillä puutui toinen reisi, vaikka oli liikkeellä. No, kaikenkaikkiaan maha ahdistaa sen verran, että olisi mukavaa päästä tositoimiin :).
Onko kellään muulla ilmaantunut uusia luomia raskauden aikana? Minulla on tullut rintakehään älyttömän iso punainen luomi ja kävin sitä näyttämässäkin. Ilmeisesti se on joku verisuoniluomi ja leikataan pois, mutta luultavimmin vasta synnytyksen jälkeen. Saas nähdä, kun käyn näyttämässä sitä vielä erikoislääkärille torstaina, ellen ole päässyt synnyttämään ennen sitä.
- Salsatar ja tytsty rv 38+6
Kylläpä oli aamulla liukasta, meinasin heittää pihassa komeasti kuperkeikkaa...onneksi pysyin pystyssä...mutta varmaan se näytti hienolta =)
Neuvolassa kaikki oli ok, saatiin viimeinenkin vasta-aine verikoe otettua.
Lootuskukkanen; minä olen pakastanut maidon niissä pienimmissä minicrip pusseissa, siihen kun saa päälle helposti kirjoitettua paljonko maitoa on ja minä päivänä pumpattu, ja ovat kait suht steriilejä? Eivät mitenkään eroa niistä apteekissa myytävistä lanoshlin? pusseista ja ovat monin kerroin halvempia.
Krista...; Kyllä ne oikeat supistukset sitten tuntee, minäkin kun esikoista synnytin niin pärjäsin kotona tosi pitkään olin 5cm auki kun tultiin sairaalaan, mutta lopumetreillä ne supparit olivat aivan omaa luokkaansa. Mutta tässäkin lajissa ollaan yksilöitä.
JB72 &KeKe rv 37....
Hei, pitkästä aikaa. Ahkerasti olen taustaillut ja lukenut kaikkien kuulumisia, mutta jotenkin en ole saanut aikaiseksi kirjotella omia kuulumisia piiiitkään aikaan. Noh, täällä vointi suhteellisen hyvä, uuden vuoden vietin prenalla, korkeiden paineiden takia, raskausmyrkytys epäily oli, mutta kokeet ok, vain alapaine koholla, johon sain verenpainelääkityksen. Silloin paikat jo aikalailla kypsät, 2cm auki ja kanavaa jäljellä 1cm verran, silloin viikkoja 36. Nyt meneillään viikot 37+5, paikat kypsyneet entisestään, kanava hävinnyt ja 3cm auki, että jänniä aikoja eletään, lääkäri ennustanut että tällä viikolla tulen synnyttämään. Supisteluja on jonkun verran, välillä kipeitäkin ja säännöllisiä, paljoakaan ei tarvitse rehkiä ja tehdä, kun alkaa supistelemaan. Vauvan painoarvio oli viime perjantaina n.3kg, pieni sievä lapsi tulossa lääkärin mukaan. Lääkäri vain meinasi, että ensisynnyttäjäksi yllätävänkin kypsät paikat, ilmeisesti kipukynnys korkea, kun noin paljonkin jo auennut. Noh nyt vain odotellaan milloin se h-hetki on, että milloin pitää lähteä synnyttämään, jännää aikaa vaan tämä tahtoo olla.
Terkuin pumpuli ja pienokainen 37+5 :)
*Paljon onnea Kohka, UIMa ja IirisKukka!!* Ihanaa, että nyt jo näin monta vauvaa syntynyt meidänkin pinoon.
Kotiuduin tässä lääkäristä, kun nyt oli se synnytystapa-arvio. Synnytystavasta tai synnytyksestä ei kyllä puhuttu mitään... Aika oli 12.50 ja 12.55 olin jo pihalla.. Ripeää toimintaa taas oli. Vauva painaa nyt n. 3200g, paikat kiinni ja tarjonta hyvä. Muutapa ei sitten jäänytkään käteen koko käynniltä. Painoa ei ole tullu 10päivään kun 100g. Makoilin ennen lääkäriä käyrällä ja hyvältä näytti. Ei tainnu meidän tytsy tykätä siitä vehkeestä, kun niin kovasti yritti puskea pois mahalta :D
Mutta nyt ei runosuoni kuki ollenkaan, joten taidan painua päiväunille. Rentouttavaa viikonalkua kaikille ja lähtekäämme joukolla synnyttämään! :D
Hömppä ja typy 37+3
Toi on hassua, että useimmat on selvillä lapsen painoarviosta ja kohdunsuun tilanteessa. Mulla oli lääkäri jo ennen joulua, eikä sen jälkeen oo mitään tutkittu, eikä tulla tutkimaankaan. Olis kyl kiva kun tietäs vähän missä mennään.
Kotiuduin just parin tunnin kävelylenkiltä, olo on vähän poikkinainen.
Marie 38+0
*Salsatar:* Mullakin luomet villiintyy aina raskausaikana. Niitä tulee kuin sieniä sateella, sellaisia vaaleanruskeita koholuomia varsinkin rintakehään, kaulaan ja nyt tällä kertaa sitten kasvoihinkin :/ Jotkut lähtee pois itsestään sitten aikojen kanssa mutta osa pysyy ja kasvaa vaan. No, kasvaahan joillekin partakin, joten näköjään nuo hormoonit voi aiheuttaa mitä tahansa...
Olen "aamupäivän" tehnyt tässä kaikenlaista myyräntyötä, hävittänyt taas mapillisen kaikkia vanhoja papereita joilla en usko olevan mitään merkitystä enää nykyään. Nyt jos pääsisi sen ompelukoneen kimppuun kun sai pöydän näkyviin... Vitsi ja vähäinen päivänvalo on jo pian menetetty, turha edes yrittää enää pihalle tänään kun siellä on niin liukastakin...
eikkuli taas
Mullekin noita luomia on tullut kaulaan, mutta en ole huomannut, että muualle olisi tullut.
Siitä imettämisestä, tai oikeestaan siitä tuttipullojen pesemisestä ja keitt'misestä, että jos en imetä, tai jos se ei jostain syystä onnistu, niin tuttipullot keitän kerran vuorokaudessa samaan aikaan, illalla mitä luultavimmin, eli en ala erikseen keittelemään yksittäisiä pulloja, vaan kaikki kerralla. Mutta tosiaan kyllä mä ainakin yritän imettää.
Voi vitsit mulla on niin pettynyt olo, kun ei yöllä tullutkaan lähtöä..:( Monena yönä jo odottanut, että "nyt tänä yönä alan synnyttämään, mutta sitten ei mitään tapahdukkaan..:/
Joo no eipä mulla taas muuta.
Jadmiras ja tyttönen 38+5
Täällä hermot niin pinnassa et voisin huutaa vaikka naapurillekkin...siis odottavan aika on pitkä..
Lähtö on meillä tullut aikaisempien synnytysten kohdalla just silloin kun sitä on vähiten ajatellut, tässä vaiheessa tietty vaikee olla miettimättä koko asiaa. Mutta toivotaan että kaikki saa nyytit nopsaan kainaloon ja että kaikki menee hyvin :)
Itse odotan kyllä sitä kun kuuta nousevaa ja sitä ihanaa oloa kun uusi vauva maailmassa, ei sitä ees voi kuvailla.
Tänään oon vaan syönyt kaikkee makeeta ja nyt oikeesti potuttaa kun syönyt niin paljon herkkuja :( No se kostautuu painon nousuna. Torstaina olisi neuvola taas ja mun mielestä ihan turhaan kun kaikki siis kunnossa edellisessä neuvolassa....kun ei vaan jaksaisi sinne raahautua...
Kuka se olikaan jolla viikkoja jo yli 41 On sinulla hyvät hermot ! Et ole pahemmin tänne valitellut vaikka jo LA mennyt. Voih kun itsekkin olis sellaset teräs hermot mut ei....Täällä kaikki saanut oman osuutensa ja ukkokin jo ihan hermot riekaleina ku akka vaan huutaa :/
Juh hauskaa maanantaita kaikille
Nyt ulkoilemaan ja viilentämään hermoja
T:L&A tasan 39
Eipä tännekään ihmeitä kuulu. Neuvola oli tänään ja siellä kaikki kunnossa. Painoa tullut runsaanlaisesti, mut eipä tuo terkka ole siitä motkottanut. Enkä kyllä mielestäni mitenkään lihavalle näytäkään ja tosiaan päätin jo odotusajan alkumetreillä että siitä en ainakaan stressiä ota.
Neuvolan terkka neuvoi mulle tuon "kyykkypyllynhetkutus"-liikkeen kun sanoin että ultran lääkäri totesi mulla olevan jonkun lihaksen tuolla sisällä melkoisen napakan. Sanoi että sillä liikkeellä voisi yrittää sitä vähän venytellä. Yritän nyt tehdä sitä silloin tällöin. Kun jospa sen lihaksenkin takia nuo mun lapset meinaa niin tiukassa olla. Tai kakkonen oli ainakin. Ekahan mulla oli sit lopulta kiireellinen sektio kun en auennut kokonaan auki. Syynä tosin siihen oli vauvan avosuinen tarjonta.
Minä teen kaikki mahdolliset keinot että saisin maidon virtaamaan ja pystyisin imettämään. Esikoista imetin 5kk ja tokaa imetin vain ekat 3viikkoa ja senkin ajan osaimetyksellä kun maitoa ei vaan riittävästi tullut. Silloin ei ollut energiaa enempää yrittääkään, mutta totisesti toivon että se imetys nyt taas onnistuu. Minulla se on sikäli helppoa ollut kun enpä muista kumpanakaan kertana erityistä kipua tunteneeni siitä missään vaiheessa. Ja on se niin helppoa verrattuna pulloruokintaan. Ainakin öisin.
Jotenkin olen melkoisen varma että tämäkin vauveli kestää masussa lasketuille ajoille asti. Uskallan jopa päästää mieheni tulevana lauantaina kortti-iltaan. Tosin mummi on kyllä varattu siksi illaksi että jos lähtö kuitenkin tulee, niin tulee sitten meille muksuja vahtimaan. Mutta en usko että vielä syntyy. Vaikka eihän sitä tietysti koskaan tiedä.
Mutta nyt lapsia pukemaan ulos. Itse painun lenkille ja mies menee lasten kanssa ulos muuten vaan...
miuwau ja tytsy rv37+4
Lootuskukkanen: kiitti mun hermojen kehumisesta, vaikka kyllä ne tässä jo hieman koetuksella on. Tänään on ollut leppoisa päivä kyllä, mutta tosiaan viikonloput on pahimpia. Toivotaan, että teillä pienokainen ymmärtää säästää äitinsä hermoja ja syntyy pian.
Mä kävin neuvolassa tänään ja kaikki oli ok. Paino oli pudonnut viikossa kilon mitä ihmettelen hieman. No kai siihen joku fiksu selitys on. Vauva oli koko aamun ihan rauhassa ja oli helpottavaa kuulla sydänäänet. Limatulppaa oon vuotanut nyt eilen ja tänään. Veriviiruja siinä ei ole, mutta terkka sano ettei kaikilla olekaan.. Kuvaukseni perusteella kuitenkin sano että kyllä se tulppa on.. Nyt taas on kivuttomia tai lähes kivuttomia supistuksia. Kai tästä vielä vauva joskus syntyy. Toivottavasti ennen torstain äitiyspolia, kun en haluis mennä sinne.
Kävin tosiaan käsi-, jalka- ja kasvohoidossa. Ihanaa oli. Kaikki ei varmastikaan viimeisillään voisi maata selällään 1,5 tuntia putkeen mutta onneksi oma vointi on hyvä.
Tosin käveleminen vaikeutui neuvolan jälkeen huomattavasti, joten kai vauva entisestään tippui alemmas. Kuinkahan alas se pääsee ennen kuin on ulkona? :D
No kovat tsempitykset kaikille masun kanssa eläjille ja vauvailoa ja -onnea kaikille jo synnyttäneille.
noffetus 41+2
29.12. tjw---------------28v------1-------Jorvi
2.1. nanna80----------28v------3-------TAYS
2.1. -meea-87----------?--------1-------OYS
3.1. noffetus-----------26v------1--------TAYS
5.1. jasper08----------26v------3-------kättäri
6.1. trio------------------38v------3-------kättäri
7.1. Eno-Elmeri-------35v------2------Jorvi
7.1. uniq-----------------31v------1-------NKL
8.1. duffeli--------------34 v------2--------TYKS
9.1. Tii75----------------33v------2--------KOS
11.1. Anni09-----------31v-------1-------kättäri tai NKL
11.1 Annami-----------31v-------1-------
12.1. tepa84-----------24v-------1--------TAYS
12.1. Lelu----------------?--------1--------NKL
13.1. mae3-------------27v------3-------kättäri
13.1. ela----------------26v-------1--------TYKS
13.1. minnikki---------24v-------4--------SatKs
14.1. pineli--------------37v------2-------kättäri
14.1. Ronjakasperi----32v-----1-------Oys
14.1. Niinanii------------34v------2------naistenklinikka?
15.1. 3xäippä74--------34v------5------Seks
15.1. footprint74--------34v------7-------?
15.1. äitiliini2004-------24v------3------kättäri
15.1. amelie-------------21v------1-------Oulu
15.1. Charlie------------32 v------2------ulkomaa
15.1. Sipis--------------41v.-------1------Porvoo
15.1 Uglyduck---------36v--------3------
16.1. aliisa71-----------?---------1---------NKL
17.1. Pinkspinks------26v-------2--------KOS
17.1. Laura 1981------26v-------3------tammisaari
18.1. kesämamma83--24v------2--------SAS
18.1. winterangel--------31v-----1------------?
18.1. Mehiz---------------29v-------3-------OYS
19.1. Nasu----------------28v------6-------Jorvi
19.1. lootuskukkanen--27v------3------jorvi
19.1. Dazka---------------31v------3------VKS
19.1. Littlestar-----------31v-------1------ulkomaat
19.1. MOELPA-----------??v-------2---------?
19.1. hanski83----------25v-------1-------KHKS
20.1. Thilia-thalia-------26v-------1-------KSKS
20.1. Peppi_82----------25v-------3------OYS
20.1. Lila82--------------26v-------1--------NKL
20.1. penelope77------??v-------?-------SatKs
20.1. basilika5---------32v-------4-------kättäri
20.1. Salsatar----------27v------2--------OYS
20.1. Maaju------------33v-------2--------K-SKS
21.1. Peregriina------25v-------1--------TAYS
21.1. Jadmiras-------19v-------1---------Lohja
21.1. krista_81--------27v------1---------Lohja
21.1. mamti81---------27v------4------KOS
21.1. Salama-78------29v------1------KOKS
22.1. Sinnuli------------31v------1------Naistenklinikka
22.1. maimu------------24v------2------PKKS
22.1. Ahemo------------??v------3-----Hys
23.1. Vauhtiviuhti-------23v------1-----Hys
23.1. Ama-riia-----------27v------2------K-SKS
24.1. eikkuli80----------28v------3-------SEKS
25.1. milo84-------------23v------1------kättäri?
25.1. jonna-78----------29v------7-------PKKS
25.1. Blomma-76------32v------2------Lohja
25.1. raisa78------------29v------2-------PKKS
25.1. Mittu-maari-------26 v------2------TAYS
25.1. kerveli-------------33 v------1-------Jorvi
26.1. aino-maaria-----23v-------1--------Tays
26.1. vilivilijonkka------21v-------3-------pkks
26.1. Marie1981-------27v-------1--------HYS
26.1. MamaLady-------26v-------1------- ?
26.1. Shei---------------22v-------3------ulkomailla
27.1. pibii----------------33v-------2-----TYKS
27.1. Ahava---------------?---------2-----Naistenklinikka
28.1. Emmuli81--------27v-------2-----TAYS
28.1. pumpuli85-------23v-------1-------Seks
28.1. Stiina--------------31v-------2-------NKL
29.1. ukku---------------34v-------3-------TAYS
29.1. curious------------33v-------2-------PKKS
29.1. Pantsa------------31v-------2--------NKL
29.1. miuwau-----------33v-------3------SKS
30.1. hömppä82-------26v-------1------OYS
30.1. Minna_J----------30v-------3-------Hyvinkään sair.
30.1. Hiirulainen-------33v-------3-------KOS
30.1. KainoElvi---------37v------5---------?
30.1. Marlene-----------27 v------2-------TYKS
30.1. kotiäityli-----------37v-------3-------Jorvi
31.1. Jaffa76------------32v-------3-------KOS
31.1. JB72 --------------36v-------4-------K-HK
Syntyneet
19.12.2008 (38+2) kimmi, POIKA 2920g, 49cm
23.12.2008 (38+6) ninette98, TYTTÖ 3010 g, 49 cm
29.12.2008 (38+5) döner78, POIKA 4300 g, 51 cm
02.01.2009 (38+3) puhkarhu, TYTTÖ 3405 g 49cm pipo 34,5cm
05.01.2009 Kohka TYTTÖ 2860g, 50cm
06.01.2009 (38+3) UlMa POIKA 3498g, 50cm
07.01.2009 (38+5) IirisKukka TYTTÖ 4978g, 55cm, pipo 38cm