Olisiko teistä ok, jos mies alkaisi 5v asuntolainan
ottamisen jälkeen puhumaan, että sinun pitäisi maksaa asumisestasi vuokraa? Meillä siis miehen nimissä on talo ja laina, laina on mitoitettu miehen tuloihin ja itse tienasin lainanottohetkellä n.2000€/kk. Nyt mies on sitä mieltä etten maksa mistään mitään(maksan laskuista puolet) ja minun pitäisi maksaa asumisesta vuokraa. Meillä on siis omat rahat. teen lähes kaikki kotityöt ja käyn töissä.
Itseäni loukkaa tällainen, että minun pitäisi maksaa miehen asuntolainaa pois, hän ei halua taloa minun nimiini puoleksi.
Kommentit (332)
Nämä tällaiset tapaukset jaksavat aina tyrmistyttää minua. Ja vielä enemmän se, että niin monet tässä kirjoittaneet ovat pokkana sitä mieltä, että ap:n tilanteessa pitäisi maksaa asumisesta jotakin. Siis kyllä, aikuinen ihminen joutuu asumaan jossain ja maksamaan siitä. Perheenä avioliitossa elettäessä on kuitenkin aika vaikeaa arvottaa rahallisesti juuri esim. puolisoiden panostusta lastenhoitoon - se on tästä päävastuun kantavalta kuitenkin esim. työnteosta pois ja voidaan olettaa ap:n myös esim. taloudellisesti kärsineen äitiyslomista yms. Tässä tapauksessa puhutaan lisäksi asuntolainasta, jota maksamalla ap:n mies yksin lopulta omistaa talon. Ja edelleen, ap elää AVIOliitossa, jossa puolisot todellakin ovat elatusvelvollisia toisiinsa nähden.
Omat rahat noin periaatteessa on ihan jees, siis tilanteessa jossa on vaikka yhteinen laina taloon ja molemmat maksavat lyhennyksen puoliksi (ja siis myös omistavat talon puoliksi!) samoin kuin laskut ja viivan alle jäävän saa sitten käyttää kuten lystää. Tosin esim. äitiysloman ja hoitovapaan osalta en tätäkään systeemiä ymmärrä, kun on niin monesti lukenut täällä juttuja, joissa äiti ja lapset syövät eri ruokaa kuin isä, koska äidillä ei ole varaa ostaa niin kallista sapuskaa hoitovapaalla tai että mies matkustelee kaverien kanssa äidin ollessa kotihoidontuella hoitamassa lapsia eikä ole varaa lähteä mukaan. Ja tätä pidetään sitten ihan normaalina käytäntönä.
Se on jo muutaman vuoden takaa, mutta perusasiat eivät ole muuttuneet.
Sen on tehnyt varatuomari (nainen), joka kehottaa naisia huolehtimaan omasta asemastaan. Koska vaikka laki on miehille ja naisille sama, miesten ja naisten elämä ei ole samanlaista.
Minusta ykkösongelma on, että sinun tulosi menevät juokseviin menoihin, kun miehesi nimiin karttuu koko ajan omaisuutta. Ei ole lainkaan selvää, että erotilanteessa talon arvo menisi tasan teidän kesken (eli saisit puolet, kuten moni lupailee).
Yleisin naisten ongelma erotilanteessa tai perinnönjaossa on juuri tämä: omat rahat on käytetty ruokaan ja laskuihin eikä omaisuutta ole lainkaan. Mies on hankkinut rahoillaan nimiinsä omaisuutta.
Jos mies ei halua taloanne myös sinun nimiisi (niin että maksaisit tuloihinne suhteutettuna oman osasi lainasta), kysyisin hänen perustelujaan siihen. Suunnitteleeko hän eroa?
Suuret hankinnat vaikuttavat aina koko perheen talouteen ja siksi ne kannattaisi merkitä molempien nimiin.
Jos aviopuolison pitää alkaa maksaa vuokraa kumppanilleen, olisi sitten varmaan parasta tehdä vuokrasopimuskin... ja miehen "vuokratulot" vaikuttavat sitten hänen verotukseensa.
eroa, sillä mentiin naimisiin samaan aikaan kun mies otti lainan ja hommattiin talo (tai mies hommasi..).
viestistä pois) t.ap
Että ne miehenkin kotityöt pitää muistaa laskea yhtälöön mukaan...
Ja kotitöiden arvo ei mitenkään voi olla monta tonnia kuussa.
ettei exä joutuisi muutenkaan mitään maksamaan. Etenkin jos ex on pienituloinen. MIes saattaisi saada sossun kautta jotakin.
Mutta tuohon teidän ongelmaan. Minusta tuo on todella törkeää käytöstä mieheltäsi. ONko miehellä rahahuolia tai pelko työpaikan menetyksestä, jos vaikka siksi "panikoi" rahasta?
Jos mies tienaa noin paljon, niin luulisi, että tuosta palkasta jää ylimääräistäkin. Haluaako mies kasvattaa jotakin omaa rahastoa vai mikä voi olla syynä?
Itsekin tienaat minusta hyvin, joten ehdota miehelle, että otat oman lainan ja talosta puolet sinun nimiisi. Toisaalta hullua, koska olette naimisissa ja teillä ei kaiketi ole avioehtoa? Silloinhan on ihan sama kuka maksaa kenellekin mitä, koska kaikki olisi erotilanteessa kuitenkin yhteistä.
Jos alat maksamaan vuokraa tai omaa lainaa, niin samassa suhteesa sitten vähennät osallistumista muihin kuluihin.
Ap:llä meni varmaan vati sen vuoksi yli, että esimerkiksi sain selville taannoin, että miehen ex ei maksa lapsesta (asuu meillä) mitään elareita, ei ole maksanut vuosiin ja mies ei kuulemma halua mitään edes vaatia. Minä olen maksanut lapsen menoja siinä missä omienkin, enkä ole nurissut. Nyt sitten kuitenkin vaaditaan omalta vaimolta maksua kotona asumisesta.
Ap:llä meni varmaan vati sen vuoksi yli, että esimerkiksi sain selville taannoin, että miehen ex ei maksa lapsesta (asuu meillä) mitään elareita, ei ole maksanut vuosiin ja mies ei kuulemma halua mitään edes vaatia. Minä olen maksanut lapsen menoja siinä missä omienkin, enkä ole nurissut. Nyt sitten kuitenkin vaaditaan omalta vaimolta maksua kotona asumisesta.
Ja kotitöiden arvo ei mitenkään voi olla monta tonnia kuussa.
puhuttu, koska on työreissussa ja tulee vasta ensi sunnuntaina. Mitä tulee noihin miehen kotitöihin, niin minä meillä olen lumityöt pääasiassa hoitanut, eipä tääläl kukaan pääsisi mihinkään, jos odottaisin että mies on paikalla niitä tekemässä tai jaksaa tehäd. sama ruohonleikkuun kanssa. Mökillä mies hoitaa ruohonleikkuun koska siellä on päältä ajettava leikkuri. Minä olen kuljettanut autot huollossa, renkaiden vaihdoissa jne, koska mies ei yleensä töiltään ehdi. Myös miehen työsuhdeautoa olen näin huollattanut. Remppahommia olen myös tehnyt, edellämainittujen syiden vuoksi. Tai naapuri on auttanut, jos on ollut jotain akuuttia ja mies toisella puolen maapalloa.
Kerran klikkasin sitä kopio teksti-palkkia?
84
ettei exä joutuisi muutenkaan mitään maksamaan. Etenkin jos ex on pienituloinen. MIes saattaisi saada sossun kautta jotakin.
Mutta tuohon teidän ongelmaan. Minusta tuo on todella törkeää käytöstä mieheltäsi. ONko miehellä rahahuolia tai pelko työpaikan menetyksestä, jos vaikka siksi "panikoi" rahasta?
Jos mies tienaa noin paljon, niin luulisi, että tuosta palkasta jää ylimääräistäkin. Haluaako mies kasvattaa jotakin omaa rahastoa vai mikä voi olla syynä?
Itsekin tienaat minusta hyvin, joten ehdota miehelle, että otat oman lainan ja talosta puolet sinun nimiisi. Toisaalta hullua, koska olette naimisissa ja teillä ei kaiketi ole avioehtoa? Silloinhan on ihan sama kuka maksaa kenellekin mitä, koska kaikki olisi erotilanteessa kuitenkin yhteistä.
Jos alat maksamaan vuokraa tai omaa lainaa, niin samassa suhteesa sitten vähennät osallistumista muihin kuluihin.
toimitusjohtaja. Ja mies haluaa pitää talon omissa nimissä. t.ap
Meillä laina miehen nimissä ja mies maksaa lainan ja minä yhtiövastikkeen. mies auton ja minä tytön. yhdessä ostetaan ruuat ja muut maksut maksaa se kummalla on enemmän rahaa, yleensä mies kun on töissä ja minä hoitovapaalla kotona. Omat laskut maksaa kumpikin itse. Tämä järjestelmä on toiminut hyvin ja sitten kun valmistun ja pääsen joskus töihin niin tasapuolistamme kuluja. Ei oo onneks koskaan tarvinnu riidellä raha-asioista.
Tapahtuu eron mahdollisesti tullessa juuri kuten tuossa naisen lakikirjassa varotetaa:
Mies omistaa asunnon, jossa asumisen sinä olet vuosikausia maksanut yhtiövastikkeena. Mies omistaa myös auton.
Sinä et omista mitään ja aloitat nollasta.
ne on uudet tulot.
Ap on sitä ennen tienannut surkeasti. Niin hän itse sanoi. Lue ennenkuin alat riehua.
oikein sikiää kuin sieniä sateella?
AP! MIKSI miksi miksi olet sellaisen kanssa yhteen mennyt???!
ne on uudet tulot.
Ap on sitä ennen tienannut surkeasti. Niin hän itse sanoi. Lue ennenkuin alat riehua.
ylipäänsä suomalaisista on sitten luusereita...
jääkö talo avioeron sattuessa kokonaan miehelle? Siis ap maksat miehen velkaa pois, mutta et eron sattuessa saa itsellesi mitään? Mahtaa sitten vituttaa, kun olet vuositolkulla pyörittänyt miehen perhe- elämää, johon hänen ei tarvitse osallistua mitenkään, etkä saa itsellesi mitään. Ja kuulostaa siltä, että miehen rakkaus ei ole aivan niin kiihkeää kuin alussa, hän on ruvennut ajattelemaan vain itseään.
oikein sikiää kuin sieniä sateella?
AP! MIKSI miksi miksi olet sellaisen kanssa yhteen mennyt???!
että mies haluaa rahaa minun asumisesta :)t.ap
et edes tiedä tarkkaan mitä ap on tienannut.
Minusta on täysin kohtuullista, että nyt kun hänellä on hyvät tulot, hän maksaa myös asumisestaan.
Mieshän on ollut kiltti, eikä ole sitä vaatinut aiemmin. Nyt tilanne on muuttunut.
et edes tiedä tarkkaan mitä ap on tienannut.
Minusta on täysin kohtuullista, että nyt kun hänellä on hyvät tulot, hän maksaa myös asumisestaan.
Mieshän on ollut kiltti, eikä ole sitä vaatinut aiemmin. Nyt tilanne on muuttunut.
Todellakin ap:n ja miehen kannattaa tehdä näin ja tehdä asiasta myös vuokrasopimus, jolloin mies maksaa vuokrasta pääomatuloa ja vaimolla on esim. eron sattuessa kuiteista mahdollisuus esittää mitä hän on vuosien varrella asumisesta maksanut (voi vaikuttaa mm. erotilanteessa asunnon jakamiseen jos avioehtoa ei ole). Saahan mies nytkin esim. verovähennyksiä lainan koroista, jotka lainasummasta riippuen voivat olla hyvinkin merkittävät, meillä PERHEENÄ esim. useampi tonni vuodessa.
Ja samoin silloin mies maksaa yksin kaikki kulut omasta, aikaisemmasta avioliitosta olevasta lapsestaan, myös ruoan. Näistä tulee pitää kirjaa: Minna söi kolme perunaa ja Elli ja Jussi vain yhden. Kaikki muut kulut pannaan puoliksi ja mies alkaa tehdä listan mukaisesti kotitöitä saman verran kuin ap. Myös lasten vieminen ja hakeminen esim. päiväkotiin tai harrastuksiin puolitetaan tarkasti ja sitä seurataan.
Silloin tämä on oikeudenmukaista. Ei tämä sitten tosiaan kyllä enää perhe ole vaan juridinen sopimus.
nimissä esim. prosenttiosuuksien 30/70. Ap lyhentäsi sitten lainaa. Kuka hullu alkaisi maksaa vuokraa miehelleen??!!
Täällä rinnastetaan avioliitto ja perhe johonkin kimppäkämppäsuhteeseen tai liikesuhteeseen, jossa jokaisen kulut pitää jkaaa puoliksi ja laskea vieläpä rahallista arvoayhteisen hyvän eteen tehdyille töille. Taidan olla vanhanaikainen, mutta jos ollaan menty naimisiin, minusta kyse on ihan erityislaatuisesta suhteesta.
Meillä esim. on aina ollut omat rahat ja olen halunnut elättää itse itseni. Äitiyslomalla tingin omista kuluistani, kiersin kirppareita ja tein halvempaa ruokaa, ettei tarvinnut pyytää mieheltä käyttörahoja. Silti meille on aina ollut selvää, että isompituloinen maksaa perheen kuluista enemmän ja kertynyt omaisuus on silti yhteistä. Mies on varmaan maksanut auntolainasta 2/3, mutta omistamme asunon silti puoliksi, eikä tästä ole koskaan tarvinnut kesksutella. Sama juttu isojen hankintojen yms. kanssa: se jolla on rahaa maksaa, mutta hankittu tavara on silti yhteinen.
Ap: vuokran pyytäminen aviopuolisolta on tietääkseni lain puolesta mahdotonta. Lisäksi aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus ja koska teidän tuloerot on isot, lienee selvää että sinun pitääkin maksaa kuluista vähemmän kuin miehesi. Voisit vääntä miehelle rautalangasta, minkä verran sulle jää kuukaudessa rahaa laskujen jälkeen omiin menoihin. Jos hän on mitenkään järkevä ja/tai oikeudentajuinen, hänen luulisi ymmärtävän että on väärin että sinä elät kädestä suuhun ja hänelle jää noista tuloista varmaann aika paljonkin ylimääräistä.
eroa, sillä mentiin naimisiin samaan aikaan kun mies otti lainan ja hommattiin talo (tai mies hommasi..).