Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko teistä ok, jos mies alkaisi 5v asuntolainan

Vierailija
21.01.2010 |

ottamisen jälkeen puhumaan, että sinun pitäisi maksaa asumisestasi vuokraa? Meillä siis miehen nimissä on talo ja laina, laina on mitoitettu miehen tuloihin ja itse tienasin lainanottohetkellä n.2000€/kk. Nyt mies on sitä mieltä etten maksa mistään mitään(maksan laskuista puolet) ja minun pitäisi maksaa asumisesta vuokraa. Meillä on siis omat rahat. teen lähes kaikki kotityöt ja käyn töissä.

Itseäni loukkaa tällainen, että minun pitäisi maksaa miehen asuntolainaa pois, hän ei halua taloa minun nimiini puoleksi.

Kommentit (332)

Vierailija
1/332 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun luin tämän ketjun ja luulin, että täällä on useita naisia,jotka ovat sitä mieltä, että on ok,jos vaimolla on aivan eri elintaso perheen sisällä kuin miehellä. Tajusin kuitenkin aika pien, että kyseessä on yksi ja sama kirjoittaja, joka provoilee AINA samalla lailla eri ketjuissa.

My faith in humankind is restored. : )

Mutta ap, nyt olisi tosiaan keskustelun paikka. Mitä AVIOliitto tarkoittaa sinulle ja miehellesi? Miten parisuhde eroaa kämppissuhteesta? Mihin avioliitossa sitoudutaan?

Vierailija
2/332 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/332 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen kanssa aina ollut just noin kuin ap:lla, tai siis melkein, eli asunto on molempien nimissä, mutta vain mies maksaa lainaa. En ole penniäkään tästä asunnosta koskaan maksanut.

Mutta. Maksan kaikki vuoden sähkölaskut, autojen (2kpl) lyhennykset ja kaikki talon ja autojen ja lasten vakuutukset. Ja on miehen kanssa laskettu, että menee kyllä aivan 50-50.

Joskus kyllä naureskellaan, että olen aika loinen kun asun ilmaiseksi. Mieskin tosin kavereilleen aina vinoilee, että, kiva kun muija maksaa kaikki laskut :D

Ai niin, ja mies myös osaa kaikki tekniset vimpaimet tietokoneista televisioon, minä taas maksan kaikki perheen etelän- ja kaupunkilomat. Mutta jos mies vaatisi multa vuokraa, saisi sitten kyllä itse maksaa autolainansa!

Vierailija
4/332 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki asumisesta kuuluu maksaa. Mutta tuo oman lainaosuuden maksamisesta pitäisi sitten myös kertyä jotakin (kuten lainan ottajallekin tässä tapauksessa miehelle).

Eli tässä ketjussa APn tulee sopia ja saada mies suostumaan järjestelyyn jossa jokaisella maksuosuudella myös hänelle siirtyy oimistusoikeutta/varallisuutta prosenttiosuuden verran joka vastaa tuota maksua.

KUN jossain vaiheessa ero tulee niin jotain myös toiselle jää automaattisesti.

Muuten tuo on ORJUUS... (seksistä maksua vaatiminen taas on jotain muuta)

Vierailija
5/332 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kotona on muitakin töitä kuin pyykinpesu, ruuanlaitto ja lastenhoito. Esim. omakotitalon ylläpitoon liittyy jatkuvasti erilaisia ylläpito- ja remonttitöitä, pihan hoitoa, polttopuiden tekoa, lumitöitä jne. jotka usein koituvat kuin itsekseen miehen kontolle. Lisäksi yhteisessä käytössä olevan auton osamaksut, polttoainekulut, huollot ja korjaukset menot menevät yleensä myös miehen piikkiin, ne autot kun on monien naisten mielestä miesten oma juttu. Kyyti kelpaa mutta maksut ei.

Tähän alkuperäiseen dilemmaan sen verran, että muuta järkevää ratkaisua ei ole, kuin että kaikki kuukausittaiset yhteiset menot kirjataan ja laitetaan jakoon tulojen suhteessa. Vuokraa ei kukaan avioliitossa rupea tietenkään maksamaan mutta kirjallisesti pistetään talon omistusosuus jakoon, huomioiden tietysti miehen tähän asti maksamat kulut. Kotitöitä pyritään jakamaan oikeudenmukaisemmin, huomioiden tietenkin myös nämä aiemmin mainitut "miesten" hommat. Jos urapuolison aika ei riitä kotitöiden jakamiseen, on kohtuullista käyttää niihin sitten osittain ulkopuolisia palveluita, kuten palkattua siivoojaa. Mies vastaa oman lapsensa menoista 100%, sai elareita tai ei. Joka jätskiä ei nyt tietenkään lasketa mutta vaatteet, harrastukset, urheiluvälineet menee tietysti isän piikkiin. Muut perheen menot jaetaan tulojen suhteessa.

Hyvä ratkaisu on, että esim. aiemmin tehdyn menolaskelman perusteella kumpikin puoliso maksaa yhteiselle taloustilille tietyn summan kuukaudessa ja tältä tililtä hoidetaan kaikki yhteiset menot. Yhteisistä matkoista ym. tietysti maksetaan yhteisesti ja normaaliperheessä tietysti kaikille taataan se yhteinen elintaso. Omasta jäljelle jäävästä palkkaosuudestaan voi kukin sitten kustantaa sijoituksiaan, kalliita harrastuksiaan tms. kuten haluaa.

Äitiyslomat, hoitovapaat ym. on sitten laskettava ja sovittava etukäteen, esim. lyhennysvapaat asuntolainakuukaudet ym. tarvittaessa käyttöön.

Vierailija
6/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette, niin tuo on ehkä naurettavinta mitä olen kuullut. Aviopuolisot ovat holhousvelvollisia toisiinsa nähden. Joten ei, minä en kyllä maksaisi mitään. Enkä maksakaan vaan olen tyytyväisenä kotiäitinä kun mieheni maksaa kaikki laskut. Sitä tää elämä vaan on, että kun ollaan yhdessä niin sitten ollaan, toinen tekee toiset työt ja toinen toiset. Ja niistä saa erimäärän rahaa, mutta jos yhdessä halutaan olla niin sitten ollaan.

Mutta oliko niin, ettet osallistu lainanhoitomenoihin mitenkään? On sekin outoa. Eli hoida sinä vaikka puolestasi kaikki talouden ruokamenot niin tasapaino säilyy.

Vierailija
7/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi ihmeessä suostut tuollaiseen ratkaisuun alunperinkään?

Vierailija
8/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maksaa sen osuuden verran lainaa.

Totta puhuen, teidän suhteella ei taida olla tulevaisuutta jos mies mieltää sinut vuokralaiseksi eikä puolisoksi.

Vierailija
9/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä meni varmaan vati sen vuoksi yli, että esimerkiksi sain selville taannoin, että miehen ex ei maksa lapsesta (asuu meillä) mitään elareita, ei ole maksanut vuosiin ja mies ei kuulemma halua mitään edes vaatia. Minä olen maksanut lapsen menoja siinä missä omienkin, enkä ole nurissut. Nyt sitten kuitenkin vaaditaan omalta vaimolta maksua kotona asumisesta.

Vierailija
10/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko mies maksaa ja paljonko sinä?

Vierailija
11/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis mikään mulle ok.

Vierailija
12/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko mies maksaa ja paljonko sinä?

Vierailija
13/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teillä on menoja?

Vierailija
14/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut laskut kuussa yhteensä n.1000-1500€, riippuen tuleeko vakuutusmaksuja jne. Kauppaan menee n.900-1000e, tuossa on siis kaikki mitä kaupasta ostetaan.

Mies tienaa 8800€/kk, minä 3300€/kk

Vierailija
15/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei puolet ja puolet. Näin meillä ainakin on. Asuntolainat ja asunto molempien nimellä 50/50. Molemmilla lainanottohetkellä tuloja juuri about tuon saman 2000€/kk. Lainat ja vastike maksetaan puoliksi. Mies hoitaa auton menot ja minä pojan. Molemmat maksaa omat laskunsa. Yhteiset kuten sähkö ja netti maksaa se jolla rahaa on. Mies huolehtii myös pääsääntöisesti ruokaostoksista.

Ollaan laskettu, että pojan menot ovat kutakuinkin yhtä suuret kuin mieheni maksamat menot (auto, ruoka).

Laskisin paljnko maksan laskuja ja muuta nyt ja suhteuttaisin sen lainan puolikkaaseen. Jos mies maksaa enemmän voisin hoitaa jotain muuta kompensoidakseni erotuksen. Tämä jos miehelle on niin tärkeää että molemmat maksaa yhtä paljon, siis vaatii sinulta vuokraa. Vuokran voi ajatella olevan puolet lainasta.

Vierailija
16/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoitaa pääasiassa kauppareissut, viime kuussa itselläni kauppaan meni n.800e.

Vierailija
17/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuloilla ymmärrän, ettei hän halua ex-puolisoltaan elatusmaksuja. Tiedätkö paljonko miehesi ex tienaa, voi olla ettei hän ole edes niihin oikeutettu? Onhan sillä äidilläkin siitä lapsesta kuluja, kun vierailee siellä.

Vierailija
18/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi ei ole puolet ja puolet.

Vierailija
19/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuloilla ymmärrän, ettei hän halua ex-puolisoltaan elatusmaksuja. Tiedätkö paljonko miehesi ex tienaa, voi olla ettei hän ole edes niihin oikeutettu? Onhan sillä äidilläkin siitä lapsesta kuluja, kun vierailee siellä.

ja tienaa varmaan yli 5000€.

Vierailija
20/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mikä on sinun osuutesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän